دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کمبود توجه در کودکان و علائم وجود این اختلال

  • سعیده ستاری
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱
  • ۰

کمبود توجه در کودکان نوعی اختلال عصبی می باشد که از سنین کودکی به وجود می آید و باید به موقع تشخیص داده شود تا برای آینده و شرایط تحصیلی کودک مشکلی ایجاد نکند.

کمبود توجه در کودکان یکی از مهم ترین اختلالات عصبی دوران کودکی می باشد که در کودکان زیادی در سنین ابتدایی کودکی شروع می‌شود و امکان دارد اگر به آن توجهی نشود و جدی گرفته نشود تا سالهای زیادی فرد را درگیر کند و او را آزار دهد.

معرفی کمبود توجه در کودکان

اختلال عصبی کمبود توجه در کودکان

البته اطرافیان و والدین کودکانی که دچار اختلال کمبود توجه هستند به راحتی با این مسئله کنار نمی‌آیند و بسیار اذیت می شوند. گرچه آمار دقیقی از میزان ابتلا بچه ها در ایران به این اختلال وجود ندارد ولی حدود ۳ تا ۷ درصد از دانش‌آموزان دوران ابتدایی با مشکل کمبود توجه روبه‌رو هستند عموما پسران بیشتر از دختران دچار اختلال کمبود توجه می شوند که این نکته باید مورد توجه قرار گیرد در صورتی که این اختلال به موقع تشخیص داده نشود و برای درمان آن کاری صورت نگیرد به شدت می‌تواند در شرایط تحصیلی و آینده کودک تاثیر زیادی بگذارد این بچه ها در صورتی که به موقع معالجه نشوند بیشتر از دیگران به آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد و رفتارهای پرخطر روی می آورند چون ما به عنوان والدین کودک در این زمینه مسئول هستیم.

علائم این اختلال

برای شناخت و تشخیص اختلال کمبود توجه در بچه ها راه حل های زیادی وجود دارد که در ادامه مهمترین آنها را برای شما بیان می کنیم و به طور مفصل هرکدام را توضیح می‌دهیم و همچنین برخی از علائم کمبود توجه و برخی دیگر به زیاده کاری و فعالیت بیش از حد آنها مرتبط می باشد.

دلایل کمبود توجه در بچه ها

  • با شنیدن کمترین صدا حواس آنها از کاری که به آن مشغول هستند پرت می شود.
  • کودکانی که به کمبود توجه مبتلا هستند در تمرکز کردن به شدت مشکل دارند و قادر نیستند تمرکز خود را به راحتی به موضوعی خاص معطوف نمایند و بنابراین به راحتی حواس آنها پرت می‌شود.
  • در انجام یک کار به جزئیات دقتی نمی کنند همچنین در نقاشی و کارهای این چنینی نیز توجه آنها به کلیات معطوف می باشد.
  • این کودکان به صورت مداوم در حال حرکت هستند و از نشستن در یکجا و آرام گرفتن بیزارند و دوست دارند مدام حرکت کنند.
  • پریدن میان صحبت دیگران و انتظار نکشیدن برای نوبت در هر کاری از دیگر ویژگی های این افراد می باشد.
  • بچه هایی که به اختلال کمبود توجه مبتلا هستند در رسیدگی به وظایف و مسئولیت های خود و خانه و مدرسه ناتوانند.
  • این کودکان اگر کم سن و سال باشند مرتبا از در و دیوار بالا می روند و نمی توانند در جای خود بنشیند.
  • آنها در زمانی که برایشان صحبت می کنید توجه خاصی نشان می‌دهند که انگار که اصلاً با او صحبت نمی شود و نمی توانید صحبت با آنها را صحبتی رودررو و با تمرکز در نظر بگیرید.
  • کودکان دارای این اختلال دائماً وسایل خود را گم می کنند و فراموشی در آنها به شدت رواج دارد.

درمان کمبود توجه در کودکان

  •  آرون گروپس

البته باید دقت کنید که تمامی نشانه ها در یک شخص وجود ندارد و برای تشخیص این اختلال احتیاجی نیست که کودک تمام موارد گفته شده را به صورت یکجا در خود داشته باشد برای درمان اختلال کمبود توجه در بچه ها هم از راههای دارودرمانی و هم از راههای رفتار درمانی و روان درمانی استفاده می شود که مسلما داروها به دلیل اختلالات که خود برای بدن به وجود می آورند و عوارض ناخواسته که ایجاد می کنند مناسب نیستند و تا زمانی که ثابت نشود که اختلال کودک به حدی شدید است که از راه‌های دیگر نمی‌توان آن را درمان کرد نباید به درمان استفاده از دارو روی آورد.

درمان کمبود توجه در کودک

برای معالجه اختلال کمبود توجه در بچه ها با استفاده از شیوه های رفتاری و روان درمانی می توان به کودک آداب اجتماعی و رفتار اجتماعی را بیاموزید که در آن مثلاً درمانگر یک آداب اجتماعی را به کودک خواهد آموخت و از بدی های رعایت نکردن آن برای کودک می‌گوید. سپس از کودک می‌خواهد تا مانند یک مدل خاص این رفتارها را انجام بدهد که می‌تواند در آموزش مهارت ها و آداب اجتماعی در بچه ها مبتلا به اختلال کمبود توجه نقش مهمی داشته باشد به هر حال کارهای دیگری نیز به صورت تخصصی در دوره درمانی بچه ها انجام می‌شود و در این میان مهمترین نکته این است که والدین این گونه بیماری ها را در کودک بشناسند تا در صورت مشاهده علائم آن در اولین فرصت ممکن با اقدامی سریع و مشاور با مشاوران ماهر روانشناسی و پزشکان از تجدید بیماری پیشگیری کرده و آن را بهبود دهند. چون که اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود می‌تواند برای کودک بسیار مضر باشد و در آینده آن تاثیرات منفی زیادی به بار آورد.

اکنون که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی با مطالب بیشتر در حوزه کودک و والدین همچون برخورد با کودک بیش فعال و حواس پرتی در کودکان می توانید به سراغ این مطالب بروید و اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *