دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاربرد آغوشی نوزاد و مزایا و معایب آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۸ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

آشنایی با کاربرد آغوشی نوزاد و فواید و مشکلات استفاده از این وسیله از جمله مسائلی بوده که امروزه در زمان خرید سیسمونی با توجه به اضافه شدن این وسیله به لیست اقلام این مجموعه بسیار اهمیت داشته و والدین بهتر است قبل از خرید نسبت به آن اطلاع کامل داشته باشند.

یکی از وسایل سیسمونی که امروزه مادران برای حمل و نگهداری نوزاد از آن استفاده می کنند و به دلیل کارایی جالبی که دارد طرفداران زیادی پیدا کرده آغوشی نوزاد می باشد. این وسیله برای بعضی از والدین که مشغله و فعالیت زیادی دارند و دائما در حال تحرک هستند بسیار مناسب و کمک کننده بوده و برای آن ها مفید می باشد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب برای آگاهی شما عزیزان به بررسی کاربرد آغوشی نوزاد و دیگر نکات مهم در این زمینه بپردازیم.

آشنایی با کاربرد آغوشی نوزاد

امروزه اکثر پدر و مادرها به دلیل شرایط زندگی و مشغله کاری که دارند در زمان بچه دار شدن به دلیل ایمنی بیشتر و راحتی برای انتقال نوزاد شان به مکان های مختلف از وسیله ای همچون آغوشی استفاده می کنند. بدین ترتیب آشنایی با کاربرد آغوشی نوزاد برای اغلب والدینی که تردید دارند این وسیله را در لیست سیسمونی کودک خود قرار دهند یا نه قطعا می تواند کمک کننده باشد.

بهترین مزایای استفاده از آغوشی نوزاد

آغوشی نوزاد در واقع از انواع وسایلی بوده که در سال های گذشته اغلب کسانی که نوزادی در راه دارند ترجیح می دهند در زمان تولد کودکشان داشته باشند. بعضی از پدر و مادرها از آغوشی استفاده های زیادی می کنند و برای بعضی دیگر فقط جنبه زیبایی دارد. این که به چه اندازه آغوشی می تواند برایتان مفید باشد به سبک و شرایط زندگی شما بستگی دارد ولی قطعا در صورتی که به استفاده از آغوشی عادت نمایید روند زندگی برایتان آسان تر می شود.

وقتی که مشغول به انجام کاری هستید و باید از دست هایتان کمک بگیرید می توانید کودک خود را درون آغوشی گذاشته و آزادانه و خیلی راحت به کارهایتان برسید. از طرف دیگر بکار بردن آغوشی برای خود کودک نیز مفید می باشد چرا که به مادر یا پدر نزدیک بوده و حس امنیت دارد.

فواید و کاربرد آغوشی نوزاد

مدل های مختلف آغوشی کودک

به صورت کلی ۴ مدل آغوشی نوزاد موجود بوده که کاربرد زیادی در بین والدین دارند. از جمله این مدل ها می توان به آغوشی مدل رپ یا شال آغوشی، آغوشی مدل کیسه ای، آغوشی از جلو و آغوشی با ساختار نرم و منعطف اشاره کرد.

  •  آرون گروپس

مهمترین فواید استفاده از آغوشی

در ادامه موارد مهمی از کاربرد های اساسی و مزایای استفاده از این وسیله را شرح داده ایم.

به وجود آوردن احساس امنیت و پیوند عاطفی

نوزادان حدود ۹ ماه درون رحم مادر خود رشد پیدا کرده اند. به همین خاطر آغوشی با نزدیک قرار دادن کودک به بدن مادر و همینطور پدر موجب ایجاد احساس امنیت در کودک شده و همین عامل پیوند عاطفی مناسبی را بین کودک و والدین ایجاد می کند چرا که زمانی که کودک داخل آغوشی قرار دارد به بدن مادر یا پدر خود خیلی نزدیک است.

رشد مناسب دستگاه عصبی

حمل کننده نوزاد موجب شده کودک بتواند حالت تعادل خود را حفظ نماید. همینطور با تماشای اطراف سیستم عصبی کودک بهتر رشد خواهد کرد. بهتر است بدانید آغوشی کودک سبب تنفس بهتر نوزاد شده و از ایجاد اختلالات گوارشی در کودک ممانعت می کند. بدین ترتیب دستگاه عصبی، تنفسی و گوارشی کودکی که داخل آغوشی قرار می گیرد در مقایسه با نوزادان مشابه که والدین آن ها از آغوشی استفاده نمی کنند میزان سلامتی بیشتری خواهند داشت.

انواع آغوشی کودک و کاربرد آن

کم شدن سندرم مرگ ناگهانی کودک در خواب

نوزادان در سه ماه اول روند زندگی خود را بیشتر در حالت خواب به سر می برند و آغوشی کودک می تواند درصد خطر مرگ ناگهانی کودک را در خواب تا حد زیادی کم کند. همینطور داخل آغوشی با نگذاشتن سر کودک بر روی زمین، تشک و سطوح مشابه از صاف شدن سر کودک ممانعت می کند.

تغذیه بهتر کودک

به علت نزدیک بودن کودک و تماس بدنی او با مادر میزان تولید شیر در بدن مادر افزایش یافته، همینطور آغوشی کودک به مادران این فرصت را می دهد که به راحتی بتوانند به کودک خود شیر بدهند.

آشنایی با کاربرد آغوشی نوزاد

کم شدن تعداد دفعات گریه کودک

از جمله سخت ترین قسمت های نگهداری و مراقبت از کودک، فهمیدن گریه های بی دلیل نوزاد و نحوه متوقف کردن گریه هایش است. آغوشی باعث اتمام کل گریه های کودک نمی شود ولی از تعداد آن ها می کاهد.

رشد مناسب نوزاد

آغوشی کودک با ایجاد پیوند عاطفی و همینطور احساس امنیت در نوزاد باعث شده کودک از لحاظ عاطفی و جسمی بهتر رشد و پرورش پیدا کند. همین رشد مناسب عاملی برای راه رفتن زودتر نوزاد، باز شدن سریع تر زبان کودک و … خواهد شد.

رسیدگی به کارهای روزمره

آغوشی به مراقب کودک این فرصت را می دهد تا در زمان حمل کودک در امنیت کامل به کارهای روزانه خود رسیدگی کرده و همینطور از کودک مواظبت کنند چرا که نوزاد همیشه در مقابل چشم آن ها می باشد.

مزایای آغوشی کودک

عوارض و مشکلات استفاده از آغوشی

شما بایستی طریقه بستن و استفاده از آغوشی کودک را به درستی بلد باشید چرا که اگر به شکل صحیح از قسمت های مختلف بدن از قبیل قسمت های تحتانی آن حمایت نکند می تواند به بدنه اسکلتی او صدمه بزند. به طور مثال گذاشتن پای کودک به همراه باسن در کیسه آغوشی کودک می تواند درصد مبتلا شدن به دیسپلازی مفصل ران را در کودکان بالا ببرد.

کاربرد انواع مختلف آغوشی کودک

نکات اساسی در زمان خرید

  • آغوشی که قصد خریداری آن را دارید بایستی بسیار نرم و منعطف باشد تا هم نوزاد و هم والدین او در هنگام استفاده از آن احساس راحتی داشته باشند.
  • سعی کنید مدلی را خریداری کنید که قسمت زیر سری داشته باشد تا اگر نوزاد خوابید قسمت گردن و سر او خسته و اذیت نشود.
  • به دلیل این که امکان دارد کودک در طی روز ساعات زیادی را داخل آغوشی باشد در نتیجه خیلی سریع کثیف خواهد شد پس بهتر است مدلی را بخرید که به راحتی و سریع شسته شود.
  • در زمان خرید بهتر است به دنبال مدلی باشید که بندهای پهن و راحتی داشته باشد تا به آسانی وزن کودک را بدون اذیت کردن او تحمل کند. ضمن این دقت نمایید که آغوشی باید وزن نوزاد را بر روی شانه ها، گردن و کمر شما قسمت بندی نماید تا به کمردرد دچار نشوید.
  • در صورتی که کودکتان با استفاده از شیر خودتان تغذیه می گردد بهتر است از مدل های یکطرفه و قنداقی آن خریداری نمایید.
  • به یاد داشته باشید که مدلی را خریداری نمایید که به آسانی به وسیله خودتان بسته شود و احتیاجی به کمک دیگران نداشته باشید.
  • پیش از بکار بردن آغوشی از مقاومت قسمت نشیمنگاه، قفل، بند، کمربند و گیره مطمئن شوید.

مهمترین فواید استفاده از آغوشی کودک

در مطلب ارائه شده با مزایا و معایب مختلف و کاربرد آغوشی نوزاد به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *