دسته ها
پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

از بین بردن بی حوصلگی

  • ساناز براتی
  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

بی حوصلگی و کسالت مشکلی است شایع در بین افراد که در کودکان و نوجوانان بیشتر دیده می شود. برای از بین بردن بی حوصلگی فعالیت ها و کارهایی وجود دارند که می توان آنها را انجام داد.

بی حوصلگی وقتی اتفاق می افتد که فرد دیگر نسبت به اطرافیان و اشیای اطراف خود و همچنین فعالیت های روزمره خود علاقه ای نداشته باشد و از آنها لذت نبرد، هر شخصی به شکل متفاوت می تواند خستگی و بی حوصلگی را تجربه کند.

روش های از بین بردن بی حوصلگی

داشتن احساس خستگی و ملامت در اغلب افراد وجود دارد و این حس بسیار رایج است. حس نداشتن رضایت ااز انجام کار یا بی علاقه بودن نسبت به آن می تواند باعث ایجاد خستگی در افراد شود. حس بی حوصلگی زمانی اتفاق می افتد که احساس انرژی داشته باشید اما هیچ جایی برای هدایت انرژی خود نداشته باشید. بعلاوه این مشکل می تواند در زمان هایی به وجود آید که به سختی بر روی یک کار تمرکز داشته باشید. خستگی و احساس بی حوصلگی یک موضوع شایع در بین کودکان و نوجوانان می باشد، در موارد زیادی آنها در زمان برخورد با افکار و احساساتشان از بی حوصله بودن و خستگی شکایت دارند. در این مطلب قصد داریم شما را با این موضوع و همچنین روش های از بین بردن آن آشنا کنیم.

از بین بردن و رفع بی حوصلگی

عوامل ایجاد کننده بی حوصلگی

همانطور که اشاره شد اشخاص بی حوصلگی را به شکل های مختلفی تشخیص می دهند و تجربه می کنند. در اغلب موارد بی حوصلگی به دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • نداشتن استراحت کافی و یا تغذیه نامناسب
  • سطح پایین تحریکات ذهنی
  • نداشتن انتخاب در فعالیت های روزانه و عدم کنترل آنها
  • نبود تفریحات مختلف و متنوع
  • ادراک ضعیف از زمان

همچنین ممکن است شما یا کودکان در زمان درگی شدن در یک فعالیت به دلایل زیر بی حوصله شوید:

  • از بین رفتن علاقه
  • وجود دستورالعمل های گیج کننده
  • ترس از اشتباه کردن
  • تکرار یک فعالیت برای طولانی مدت

بی حوصلگی و کسالت در کودکان

نشانه های کسالت و بی حوصلگی در برخی موارد به هم شباهت دارند، کودک بی حوصله امکان دارد درصدد مشغول کردن خود باشد و وقتی چیزی سرگرم کننده به او پیشنهاد می شود خیلی راحت درگیر شود اما یک کودک افسرده ممکن است از انجام سرگرمی دوری کند. بعضی از کودکان به اندازه کافی توانایی بیان احساسات را ندارند، به همین دلیل مشورت با یک فرد متخصص و پرسیدن برخی سوالات می تواند در این مورد کمک کننده باشد.

از بین بردن بی حوصله بودن و خستگی

  •  آرون گروپس

بی حوصلگی و کسالت در افراد بزرگسال

زمانیکه بی حوصلگی باعث ایجاد اختلال در توانایی فرد در انجام وظایف و یا کنترل کیفیت زندگی می شود باید برای از بین بردن آن با پزشک در این مورد صحبت شود، در صورت وجود علائم زیر در خود امکان دارد دچار افسردگی شده باشید:

حس درماندگی، حس ناراحتی، طفره رفتن از فرصت ها به منظور تحریک

راهکارهای از بین بردن بی حوصلگی

روش هایی به منظور درمان بی حوصلگی

در ادامه مطلب شما را با روش هایی ساده و تاثیر گذار به منظور درمان بی حوصلگی آشنا خواهیم کرد. برای غالب شدن به بی حوصلگی خود موارد زیر را بکار بگیرید:

ترسیم کردن کارهایی که می خواهید انجامشان دهید:

در اکثر موارد خستگی و بی حوصله بودن اجازه نمی دهد تا شما کارها و فعالیت هایی را که می خواهید انجام دهید، به نوعی نیروی جلوی اینکار را می گیرد. مثلا ممکن است شما بخواهید برنامه تلویزیونی ببینید اما بی حوصله بودن جلوی شما را بگیرد به همین دلیل اولین راه برای رفع کسالت تشخیص فعالیتی است که واقعا در صدد انجام آن هستید.

اجتماعی بودن:

برای رفع بی حوصلگی خود بیرون رفتن و ملاقات دوستان و همچنین پیدا کردن دوست جدید می تواند مفید باشد و انرژی شما را زیاد کند. برای کسب انرژی از دست رفته خود و از بین بردن بی حوصلگی اجتماعی باشید.

از بین بردن بی حوصلگی و کسالت

کنار گذاشتن بی حوصلگی:

برای از بین بردم بی حوصلگی به لیست کارهایی که می خواهید انجام دهید نگاه کنید، قبل از انجام هر کاری فقط یک کار کوچک از لیست خود را انجام داده و برای چند دقیقه خستگی و بی حوصلگی را کنار بگذارید.

یاد گرفتن چیزی جدید:

ممکن است به منظور رفع بی حوصلگی به یک محرک ذهنی نیاز داشته باشید، انجام یک محرک ذهنی می تواند کمک کننده باشد، برخی از مواردی که می توانید برای این منظور انجام دهید شامل موارد زیر می شود:

  • خواندن یک کتاب
  • تحقیق در مورد موضوعی که به آن علاقه مند هستید

رفع کردن بی حوصلگی

پر کردن برنامه:

زمانی که زیاد وقت داشته باشید خیلی بدتر از وقتی است که اصلا وقتی برایتان باقی نمانده. در برخی موارد وقتی فرد وقت اضافه داشته باشد امکان دارد احساس بی حوصلگی داشته باشد به همین دلیل باید برنامه روزانه خود را تنظیم و پر نمایید.

انجام مدیتیشن:

انجام ورزش هایی مثل یوگا و مدیتیشن باعث می شوند تا خستگی و بی حوصلگی شما از بین بروند. یوگا و مدیتیشن را در برنامه هفتگی خود قرار دهید.

روش های از بین بردن بی حوصلگی

خلاق بودن:

در بیشتر موارد بی حوصله بودن به خاطر در خانه ماندن زیاد است، کارها و صنایع دستی بسیاری وجود دارند که شما می توانیدد به راحتی آنها را با کمترین امکانات انجام دهید، خلاق بودن باعث می شود تا بدون خرج کردن هزینه زیاد بی حوصلگی خود را ار بین ببرید.

یادگیری مهارتی جدید:

برای از بین بردن بی حوصلگی می توانید برای خود یک سرگرمی جدید ایجاد کنید، مهارت جدید باعث انگیزه دادن به فرد می شود و بی حوصلگی را از بین خواهد برد. می توانید برای پیدا کردن مهارتی جدید از برنامه های آموزشی آنلاین و اینترنتی استفاده کنید مثلا بافتنی یا نقاشی یاد بگیرد.

انجام ورزش روزانه:

ورزش کردن و فعال نگه داشتن بدن به فرد کمک می کند تا ذهن فعال بماند. این موضوع باعث می شود تا بی حوصلگی بهتر شده و از بین برود، اما بدانید که برای اینکار حتما نباید ورزش های سنگین یا حرفه ای انجام دهید بلکه می توانید خیلی ساده پیاده روی کنید، با ورزش کردن و گذراندن وقت می توانید مشکل خود را حل کنید. جالب است که بدانید بهترین روش برای از بین بردن بی حوصلگی روزانه ورزش کردن است.

رفع بی حوصلگی و خستگی

انجام باغبانی:

در صورت داشتن کسالت و بی حوصله بودن باغبانی کردن کمک کننده خواهد بود. اینکار می تواند هم از نوع فیزیکی و از نوع عاطفی باعث بهبود اوضاع شود، بیرون رفتن و سرو کار داشتن با طبیعت به طور منظم کمک زیادی در بهبود بی حوصلگی است.

بی حوصلگی و راه های برطرف کردن آن

ساکت نکردن فضای کار:

اگر جزء آندسته از افرادی هستید که عادت به انجام کار در سکوت مطلق دارید و تلویزیون را نیز خاموش می کنید، خیلی زود خسته و بی حوصله خواهید شد، پس برای از بین بردن بی حوصلگی بهتر است در حین انجام کار بعضی از صداها را نیز گوش کنید.

تنظیم قند خون:

زمانیکه قند خون افت می کند و کم می شود، توجه به کار کمی سخت می شود. خوردن میان وعده هایی مانند آجیل می تواند به شما در حین کار انرژی بدهد و مغز را در بالاترین سطح قرار دهد. به جای استفاده از تنقلات از مواد غذایی مفید استفاده کنید.

داشتن برنامه برای سفر و رویدادهایی در آینده:

اگر در موقعیتی هستید که کاری برای انجام دادن ندارید، می توانید برای پر کردن وقت خود از قبل برنامه ریزی هایی انجام دهید و به سفر بروید. اگر کارتان زیاد و خسته می شود باید زمانی را برای سفر و رفع خستگی برای خود در نظر بگیرید.

راه های رفع بی حوصلگی

مرتب کردن:

عمل دیگری که می توان با انجام آن بی حوصلگی را از بین برد مرتب کردن اطراف، کشو لباس ها و در حالت کلی منزل می باشد که نیازی به تخصص یا هزینه ندارد و در بیشتر موارد همه می توانند اینکار را انجام دهند.

پختن شیرینی:

می توانید برای تغییر در حال و هوای خود و شاداب شدن به سوی کارهایی مفرح و با نشاط بروید. شیرینی بپزید و پخت و پز کنید، با استفاده از مواد موجود در آشپزخانه خود چیزهایی بپزید که به آن علاقه دارید، اینکار باعث سرگرم شدن شما و گذت زمان به شکلی مفید خواهد شد.

کمک به نیست کردن بی حوصلگی

نگاه کردن به عکس های قدیمی:

دیدن عکس های قدیمی برای اکثر افراد سرگرم کننده است. دیدن اطرافیان یا خودتان در زمانی که کوچک بوده اید بسیار جالب است و باعث شاد شدن و رفع بی حوصلگی تان خواهد شد.

کنجکاو بودن:

اجازه دهید نیروی تخیلتان اوج بگیرد، کنجکاو بودن طبیعی باعث می شود تا شما از محدودیت های تحمیلی آزاد شوید، سوال کنید و به دنبال جواب ها باشید، یاد بگیرید و درک کنید. افراد کنجکاو کسانی هستند که بیشتر کتاب می خوانند، کتابخانه شخصی دارند، در سمینارها شرکت می کنند، فیلم های مستند می بینند و برنامه های مستند را می بینند.

اقدام نمایید:

در بیشتر موارد امتحان کردن چیزها نتیجه بخش است و باعث از بین رفتن بی حوصلگی می شود، لازم است در برخی موارد کتاب خود را کنار بگذارید و چیزهایی را که می دانید امتحان نمایید، برای از بین بردن بی حوصلگی ایده های خود را اجرا کنید و کلمات را به عمل در آورید، اشخاص در زمان عمل خیلی کم بی حوصله می گردند.

از بین بردن بی حوصله بودن

پیشگیری از بی حوصلگی و کسالت

برای پیشگیری از بی حوصله شدن روش های زیر را انجام دهید:

  • از شرایطی که باعث بی حوصله شدن شما یا کودتان می شود گزارشی تهیه نمایید، با گذشت زمان و مرور فعالیت های خود، فعالیت های قبل از بی حوصلگی را کشف کنید و از آنها دور شوید.
  • کارهای روزمره و عادی خود را با اضافه کردن یک عنصر منحصر به فرد جالبتر نمایید.
  • کارهای تکراری را با هم ترکیب کنید تا بتوانید آنها را با هم انجام دهید.
  • وظیفه های بزرگ خود را به قسمت های کوچک تقسیم بندی نمایید و برنامه هایتان را به نقاط عطف اصلی تقسیم نمایید.
  • لیستی از فعالیت های مورد علاقه خود تهیه کنید تا در زمان داشتن حس خستگی و بی حوصلگی آنها را انجام دهید.
  • یک مکان و منطقه خاص برای خود یا کودکتان مشخص کنید تا فعالیت هایی را که به منظور مبارزه با کسالت حفظ شده اند را در آنجا نگهداری کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *