دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

چطور هدف گذاری در زندگی باعث موفقیت ما می شود؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

هدف گذاری در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از قانون های طلایی است که افراد موفق از آن تبعیت می کنند. اما باید دید که چگونه در زندگی این هدف گذاری را باید انجام داد تا به موفقیت بیشتری دست پیدا کرد.

هر فردی در زندگی خود اهدافی را پیگیری می کند و این اهداف هستند که در مقاطع مختلفی از زندگی به آن جهت می دهند حتی اگر این اهداف کوتاه مدت و ساده باشند. در کسب و کار، تحصیل و ازدواج یا در هر زمینه ای دیگر این اهداف شما هستند که نوع تصمیم شما را معین می کنند و به آن ارزش می دهند. هدف گذاری در زندگی باید در جهتی بنا شود که شما را به موفقیت و اتخاذ تصمیمات درست هدایت نماید.

  هدف گزینی

هدف گذاری در زندگی:

اگر شما جز آن دسته از افراد هستید که بی هدف زندگی خود را ادامه می دهید سخت در اشتباه هستید و باید بدانید که زندگی شما به سمت بی جهت پیش می رود که خطر مختل شدن را برای شما به همراه دارد. کافی است به آرزوها و دلیل زدگی خود فکر کنید هر فردی در زندگی به دنبال دستیابی به چشم اندازی است که همان چشم انداز نشان دهنده اهداف و آرزوهای او است.

 هدف گذاری در زندگی زمانی می تواند با موفقیت همراه باشد که از اصولی پیروی کند که در اینجا می توانید اصول اصلی و جهت دهنده کی هدف گذاری مطلوب را مطالعه کنید.

اهداف انگیزشی را انتخاب کنید:

تعیین هدف در زندگی و هدفی که برای آینده خود انتخاب می کنید باید برانگیزاننده باشد یعنی شما را برای ادامه مسیر زندگی و رو به ور شدن با مشکلات آن تشویق کند. برای این کار می توانید علت و چرایی انتخاب این اهداف را مشخص کنید و با پی بردن به علت اصلی می توانید انگیزه خود را از این طریق تقویت کنید.

هدف گذاری کردن در زندگی

  •  آرون گروپس

هدف باید هوشمندانه باشد:

از ویژگی های بارزی که در یک هدف هوشمندانه نهفته است می توان به قابلیت اندازه گیری، ثابت و مشخص بودن، واقعی بودن، داشتن محدوده زمان و بلند مدت بودن است. این دسته از ویژگی ها در یک هدف می تواند نمایانگر قابلیت دسترسی به یک هدف باشد.

تعیین نقشه:

هدف شما برای وصول شدن باید به عنوان یک طرح و نقشه تبدیل شود این نقشه راهنمای شما در مسیری است که پیش رو دارید. این نقشه می تواند یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده از فعالیت های شما باشد و مسیری را هموار می کند که موجب دسترسی خواهد شد.

تکنیک هدف گذاری در زندگی

نوشتن اهداف:

یک راهکار بسیار مناسب که برای هدف گذاری در زندگی باید مورد توجه داشته باشید نوشتن اهداف در یک دوره زمانی کوتاه مدت و بلند مدت است این عمر موجب می شود تا شما اهدافی که قابلیت عملی شدن دارند را شناسایی و در جهت تحقق آنها تلاش کنید.

هدف گذاری مفید

تعهد داشتن به هدف:

هدفی که برای رسیدن به مسیر و هدف خود انتخاب کرده اید باید به آن تعهد داشته باشید و این تعهد داشتن موجب می شود تا در صورت شکست دست از هدف و تلاش خود برندارید. اگر شما در مسیر دستیابی به هدف خود دچار ناامیدی هستید باید ببینید که چگونه نا امیدی را شکست دهیم و از تلاش دست بردار نباشید.

انتخاب واقع بینانه اهداف:

هدف شما در صورتی قابلیت دستیابی دارد که بر حسب واقعیت باشد و این ملاک نشان دهنده قابلیت اندازه گیری هدف می باشد.

هدف گذاری زندگی

انتخاب اهداف از روی علایق :

بهتر است اهداف خود را از روی علایق تان انتخاب کنید، هنگامی که نسبت به چیزی حس خوشایندی دارید، ذهن تان مدام درگیر آن موضوع بوده و به طور ناخودآگاه نیز در دنیای بیرون از ذهن (دنیای واقعی) بیشتر به آن توجه می کنید، به عنوان مثال؛ شما قصد خرید خودرویی قرمز رنگ را دارید، اگر دقت کنید از لحظه ای که این تصمیم را می گیرید، در اطرافتان مدام انواع خودرو های قرمز رنگ را مشاهده خواهید کرد و این موضوعی عجیب و جادو نیست بلکه در واقع قانونی است که کائنات بر اساس آن طراحی شده است.

به طور کلی هر چیزی که درباره آن انرژی از خود بروز داده و به آن توجه نشان دهید، بیشتر در اطراف تان مشاهده خواهد شد، به همین دلیل گفته می شود که اهداف تان را از روی علایق تان انتخاب نماید، زیرا نسبت به آنچه دوست دارید، توجه بیشتری خواهید کرد، از این رو در اطراف تان بر روی آنها تمرکز کرده و ناخودآگاه مسیر های متنوع و مختلفی که به منظور رسیدن به هدف نیاز دارید، پیش روی شما باز می شوند، در نتیجه سرعت حرکت شما در آن مسیر چند برابر خواهد شد.

داشتن هدف در زندگی

مشورت گرفتن از دیگران برای هدف گذاری درست :

به منظور سپری کردن مسیر های سخت و ناشناخته که تاکنون در آنها قدم نگذاشته اید، احتیاج به یک راهنما دارید، کسی که قبل از شما آن مسیر را تجربه کرده باشد و موانع و دست انداز های آن را به خوبی برای شما مشخص نماید. تنها لازم است حواس تان را جمع کرده که فرد راهنما حتما شخصی عاقل و کارکشته باشد و خیر و صلاح شما را بخواهد زیرا در غیر این صورت راهنمایی های وی نه تنها نمی تواند شما را در مسیر موفقیت و هدف گذاری درست کمک و یاری نماید، بلکه به دلیل مشورت های اشتباه دچار گمراهی و قرار گرفتن در مسیر نادرست خواهید شد.

از این رو همواره به یاد داشته باشید که برای رسیدن به اهداف خود نیازمند شخصی هستید که در این راه خبره و به اصطلاح کارکشته باشد. در صورت تمایل برای شناخت موانع رسیدن به اهداف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *