دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا مصرف نوشابه در بارداری مجاز است؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

مصرف نوشابه در بارداری به دلیل اینکه حاوی کافئین می باشد، خطر زایمان زود رس را به همراه دارد. بنابراین مادران در هنگام بارداری بهتر است، بعضی از نوشیدنی ها و مواد غذایی که دوست دارند و هوس خوردنشان را می کنند به صورت متعادل و متناسب مصرف نمایند تا برای سلامتی جنین مشکلی رخ ندهد.

امروزه اغلب خانم های باردار از باید و نباید های دوران حاملگی آگاه هستند، اما ممکن است هنوز هم برخی از مادران اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشند که در این صورت احتمال بروز خطرات ناپذیری برای جنین و مادر وجود دارد. مصرف نوشابه در بارداری، یکی از این باید و نبایدها است که قصد داریم در این مطلب توضیحاتی در رابطه با مصرف آن به شما ارائه دهیم بنابراین به شما دوستان پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

خطرات مصرف نوشابه در بارداری

مصرف نوشابه در زمان حاملگی علاوه بر اینکه ممکن است برای مادر عوارضی داشته باشد، باعث می شود نوزاد در معرض چاقی دوران کودکی قرار گیرد که در این صورت امکان ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و … در آینده برای وی وجود خواهد داشت.

 نوشابه در بارداری

مصرف زیاد نوشابه، به دلیل وجود اسید فسفریک و گاز دی اکسید کربن، موجب از بین رفتن بافت استخوانی و در نتیجه پوکی استخوان که از جمله بیماری های شایع زنان است، می شود. از مضرات دیگر مصرف نوشابه علاوه بر چاقی و پوکی استخوان، بد غذایی کودکان، پوسیدگی دندان و افزایش برگشت غذا از مری به معده می باشد. همچنین استفاده مکرر از نوشابه می تواند بر روی سیستم عصبی تاثیر منفی گذاشته و باعث بی نظمی در خواب، بیش فعالی و اعتیاد به مصرف نوشابه شود.

نوشابه های رژیمی و گاز دار به دلیل دارا بودن کافئین، باعث سقط جنین در سه ماه اول حاملگی شده، بنابراین خانم های باردار در طی دوران حاملگی خود باید مصرف نوشابه به خصوص نوشابه های گازدار را از برنامه غذایی روزانه شان حذف نمایند. همچنین مصرف نوشابه در دوران حاملگی کلسیم مادر را پایین آورده که این مساله خود زمینه ساز مشکلات بسیاری برای مادر و نوزاد در آینده می باشد.

 نوشابه در دوران بارداری

  •  آرون گروپس

برخی از مادران به منظور جلوگیری از چاقی از نوشیدنی های دارای شیرین کننده های مصنوعی کم کالری استفاده می کنند، به تصور اینکه این نوشیدنی ها عوارض نوشیدنی های گاز دار معمولی را ندارد؛ در حالی که تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد، مصرف نوشابه هایی که حاوی شیرین کننده های مصنوعی می باشند، احتمال خطر زایمان زودرس در زنان باردار را افزایش می دهد. بنابراین جلوگیری از زایمان زودرس امر مهمی به شمار می رود، زیرا این اتفاق ممکن است منجر به مرگ نوزاد و یا بروز بیماری های مختلفی در دوران کودکی و آینده نوزاد شود. پس توصیه می شود که مادران از مصرف انواع نوشابه در حاملگی به منظور جلوگیری از مشکلات و بیماری های احتمالی از قبیل خطر زایمان زودرس پرهیز نمایند.

ضرر هایی که نوشابه در دوران حاملگی به وجود می آورد

نوشابه های گازدار دارای مقادیر فراوانی قند و می شود و از مواد مغذی کمتری برخوردار هستند از این رو باید مصرف را آن را محدود کرد، علاوه بر این از مواد مضر دیگری نیز تهیه شده است و مصرف آن در دوران حاملگی برای مادر و جنین با مشکلاتی همراه خواهد بود که عبارتند از :

طبق تحقیقات انجام شده بین مصرف نوشابه در دوران حاملگی و رشد مغزی کودک رابطه منفی وجود دارد و آن دسته از مادرانی که در طول مدت حاملگی مقادیر زیادی قند به خصوص در قالب نوشابه مصرف می کنند کودک شان به مشکلاتی در حل مسئله، مهارت کلامی، بینایی، مهارت های حرکتی و حافظه مواجهه خواهند شد.

ضررهایی که مصرف نوشابه در دوران حاملگی به وجود می آورد

آیا ضرر نوشابه های رژیمی از نوشابه های معمولی کمتر است؟

اکثر مردم تصورشان براین است که نوشابه های رژیمی به نسبت نوشابه های معمولی سالم تر هستند در حالی که طبق تحقیقات انجام شده بین دو ماده هیچ برتری وجود نداشته و در سن هفت سالگی فرزندان متولد شده به چاقی و افزایش وزن تمایل دارند.

آیا ضرر نوشابه رژیمی از نوشابه معمولی کم تر است؟

سخن پایانی

همانطور که می دانید یکی از حساس ترین دوران زندگی زنان دوران بارداری می باشد از این رو، داشتن تغذیه مناسب، سبک زندگی سالم از اهمیت بالایی برخوردار است همچنین، نوشیدن آب و نوشیدنی های مناسب نیز کمک بی نظیر به سلامت مادر و رشد جنین خواهد کرد و با کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار به سلامتی این دوره از زندگی تان را پشت سر بگذرانید.

در پایان به شما همراهان عزیز پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر با تغذیه دوران بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *