دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص مویز و فایده هایی که آن را محبوب تر می کند

  • بهاره سلطانی
  • ۲ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

مویز و کشمش هر دو از انگور به دست می آیند, اما نحوه تولید و نوع انگوری که از آن مویز تهیه می گردد با نوع کشمش تفاوت دارد. بارها از خواص و فواید انگور و کشمش صحبت شده است, در این مقاله در مورد خواص مویز برای سلامتی صحبت می کنیم.

به حبه های خشک شده انگور دانه درشت مویز می گویند. مویز به طور طبیعی و در معرض آفتاب خشک شده و از مواد شیمیایی برای خشک شدن آن استفاده نمی شود. عده ای معتقدند که فواید مویز نسبت به خواص کشمش و خواص انگور سبز بیشتر است.

خوردن مویز در بارداری

فواید و خواص مویز

مویز حاوی فسفر, کلسیم و ویتامین های B, A, E است. انرژی زا است, به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و ضد باکتری و ضد آلرژی به شمار می رود. مصرف مویز در زمستان باعث گرم شدن بدن می شود. یکی از فواید مویز کنترل دیابت و کاهش قند خون است. قند موجود در مویز, قند طبیعی به نام فروکتوز است که برای جذب شدن به بد نیاز به انسولین ندارد. همچنین حاوی کروم است که نقش تعیین کننده ای در کاهش قند خون دارد. مویز در پیشگیری و درمان دیابت بسیار مفید بوده به همین خاطر به افراد مسن توصیه می شود که همراه چای از مویز به جای قند استفاده کنند.

از فواید درمانی مویز می توان به درمان سر درد های میگرنی اشاره کرد. مویز باعث کاهش کلسترول خون می شود. مویزی که از انگور قرمز تهیه می شود به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی یک داروی ضد سرطان به شمار می رود و همچنین در رفع چین و چروک پوست و جلوگیری از پیری زودرس نیز کاربرد دارد.

فواید مویز

تقویت دستگاه گوارش

مویز با خاصیت ضد باکتری از بروز عفونت در دستگاه گوارش جلوگیری کرده و در تقویت معده و هضم غذا موثر می باشد. افرادی که یبوست دارند می توانند از مویز برای درمان استفاده کنند.

کاهش فشار خون

یکی از فواید مویز کاهش فشار خون است. به گردش بهتر خون کمک کرده و از گرفتگی رگهای خونی جلوگیری می کند. مویز از چسبندگی پلاکتها و لخته شدن خون جلوگیری می کند و در کاهش غلظت خون موثر است.

خواص مویز

تقویت حافظه

همانطور که گفته شد خوردن مویز به پیشگیری و درمان آلزایمر کمک می کند. همچنین برای تقویت حافظه می توانید روزانه ۲۰ عدد مویز را قبل از صبحانه میل کنید. مویز باعث تقویت کارکرد سلولهای مغز می شود.

  •  آرون گروپس

مصرف مویز در بارداری

به زنان باردار توصیه می شود که در طی روز حتما مویز میل کنند. مصرف مویز خصوصا در وعده صبحانه باعث نشاط در طی روز می شود. بدلیل اینکه زنان باردار از مصرف داروهای شیمایی منع هستند بنابراین می توانند از فواید مویز برای درمان مشکلات گوارشی این دوره استفاده کنند. مویز باعث هضم بهتر غذا شده و به جذب بهتر مواد معدنی به بدن کمک کرده در نتیجه باعث تقویت عملکرد معده می شود.

درمان فشار خون با مویز

رفع کم خونی

مویز دارای مقادیر فراوانی آهن است که سطح هموگلوبین در خون را افزایش می دهد بنابراین آن دسته از افرادی که از کم خونی رنج می برند استفاده از مویز می تواند به درمان کم خونی کمک شگفت انگیزی کند، خوردن تعداد انگشت شماری از مویز نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می کند.

فواید درمانی مویز

جلوگیری از پیری زودرس

آنتی اکسیدان موجود در مویز با رادیکال های آزاد بدن که سبب بروز پیری زود رس در فرد می شود مبارزه می کند و همچنین از پوست در برابر نور خورشید محافظت کرده و از ایجاد چین و چروک و خستگی بر روی صورت پیشگیری می کند، روزانه تعداد انگشت شماری مویز مصرف کنید.

درمان پوکی استخوان

مویز دارای مقادیر فراوانی کلسیم و پتاسیم است که به تقویت استخوان ها کمک کرده و در نتیجه سبب جلوگیری از بیماری پوکی استخوان در افراد می شود بنابراین اگر از این بیماری رنج می برید می توانید از مویز استفاده کنید زیرا این خوراکی به ایجاد دوباره استخوان ها کمک می کند.

فواید شگفت انگیز مویز

جلوگیری از یبوست

امروزه بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلفی از یبوست رنج می برند که با کمک مویز می توانید این مشکل را درمان کنید زیرا همانطور که می دانید مویز غنی از فیبر است و هنگامی که داخل آب خیس می شود به عنوان ملین های طبیعی عمل می کند و از یبوست نیز پیشگیری می کند.

آرامش اعصاب

وجود منیزیم در مویز آن را به یک روش طبیعی جهت آرامش بدن تبدیل کرده است و در واقع به برگرداندن آرامش کمک می کند، همچنین از درد های عضلانی نیز می کاهد، اگر شما نیز روزی پر از اضطراب و استرس را تجربه کرده اید بهتر است از مصرف مویز غافل نشویید.

بررسی خواص مویز

تصفیه کننده خون

از دیگر فواید بی نظیر مویز تصفیه کننده خون می باشد که با مصرف این خوراکی می توانید از سموم، آلودگی های خطرناک و مایعات خطرناک خلاص شوید و در نتیجه باعث رفع مشکلات پوستی از قبیل آکنه، لکه ها و چروک می شود زیرا با تصفیه شدن خون پوست درخشان و زیبایی خواهید داشت.

خاصیت بی نظیر مویز

نکاتی در مورد مویز

۱. استفاده از مویز برای مادران شیرده، کودکان و سالخوردگان به عنوان یک میان وعده به شمار می رود.

۲. از مصرف مویز و کشمش به شکل فله ای خودداری نمایید و از محصولاتی که دارای تاریخ انقضا و زیر نظر وزارت بهداشت هستند استفاده نمایید.

۳. می توانید هنگام نوشیدن چای مویز را جایگزین حبه های قند نمایید تا علاوه بر کاهش قند خون از سایر خواص و فواید مویز نیز بهره مند شوید.

۴. بهتر است از مویزی استفاده کنید که از انگور قرمز حبه درشت تولید شده است. همچنین دانه های مویز هرچقدر پر گوشت تر باشد, خاصیت بیشتری دارد. بهتر است که مویز بدون دانه بوده یا دانه های کمی داشته باشد.

۵. می توانید از مویز به عنوان میان وعده استفاده کنید, اما به دلیل کالری بالای آن بهتر است که افراد چاق در خوردن آن افراط نکنند زیرا ممکن است باعث افزایش وزن شود.انرژی زایی

در این مطلب سعی داشتیم شما دوستان عزیز را با فواید این خوراکی بسیار خوشمزه آشنا کنیم که امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، در پایا پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با خواص میوه جات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *