دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

علائم سرطان رحم و نشانه های بارز آن

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۸ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

سرطان رحم از جمله سرطان هایی است که معمولا بانوان از ابتلا به آن هراس دارند. در این مقاله روش های تشخیص و علائم سرطان رحم و همچنین روش های پیشگیری از سرطان رحم را بررسی خواهیم کرد.

سرطان رحم سرطانی است که در پوشش داخلی رحم ایجاد می گردد. سرطان در اثر رشد کنترل نشده سلول هایی که حمله می کنند ایجاد شده و به بافت کناری آسیب می رساند. برای آشنایی با علائم سرطان رحم، روش های پیشگیری و درمان این بیماری در ادامه همراه ما شوید.

دلایل دقیق سرطان رحم ناشناخته باقی مانده اند اما عوامل خطرزای این بیماری اغلب شناخته شده هستند. یکی از دلایل این سرطان می تواند عدم تعادل بین هورمون های استروژن و پروژسترون باشد. در این مطلب مهمترین عوامل خطر زا و علائم سرطان رحم را برای شما خواهیم آورد.

     علایم سرطان رحم

مهمترین عوامل خطرزا، نشانه ها و علائم سرطان رحم

تقریبا تمام سرطان های رحم در پوشش داخلی رحم ایجاد می گردند. بیماران مبتلا به سرطان رحم امروزه اغلب سن ۵۵ سال به بالا دارند. اکثر سرطان های رحم بدلیل آسیب سلول های موجود در پوشش داخلی رحم اتفاق می افتد و از این رو به سرطان پوشش داخلی رحم نیز مشهور می باشد.

علائم و نشانه های سرطان رحم

نشانه های اولیه و علایم سرطان رحم

علائم چیزی است که بیمار می تواند آن ها را احساس کند مثل درد، در حالیکه نشانه ها می توانند مواردی باشند که توسط دیگر افراد نیز قابل تشخیص می باشند که یکی از آن ها می تواند بثورات پوستی باشد. در زیر مهمترین علائم بیماری و نشانه های سرطان رحم را برای شما آورده ایم:

  1. خونریزی واژن بین دوره های قاعدگی
  2. دوره های قاعدگی شدید تر از حد معمول
  3. خونریزی واژن در خانم ها پس از یائسگی
  4. درد در ناحیه لگن
  5. درد در مقاربت های جنسی
  6. ترشحات غیر عادی واژن، معمولا آبکی و همراه با خون می باشد

علائم و پیشگیری از سرطان رحم

  •  آرون گروپس

در مراحل پیشرفته بیماری سرطان رحم، علائم زیر بیشتر رایج هستند:

  1. درد در پاها و کمر
  2. درد در ناحیه لگن
  3. خستگی
  4. حالت تهوع

برخی از زنان ممکن است هنگام ادرار یا مدفوع با درد مواجه شوند. این علائم و نشانه ها یا برخی دیگر از مشکلات سلامت در طول سرطان رحم ممکن است پیش بیاید. خونریزی واژن دوره های پس از یائسگی ضرورتا به معنای سرطان نیست. خونریزی نامنظم ممکن است فیبروئید، اندومتریوز یا پلیپ در رحم را ایجاد کند.

علائم و نشانه های سرطان دهانه رحم

علایم خطرزای سرطان رحم

عوامل خطرزا خطر احتمال چیزی را افزایش می دهند عوامل خطرزا می توانند شامل بیماری ها باشند. برای مثال، سیگار کشیدن می تواند سرطان ریه را ایجاد کند. عوامل خطرزای زیر می تواند منجر به سرطان رحم شود: چاقی، تجربه حاملگی نداشتن، قاعدگی زودرس، یائسگی دیر زمان،  پرتو درمانی، سن، سابقه خانوادگی سرطان رحم، کمتر در معرض نور خورشید قرار گرفتن، دیابت، سندرم تخمدان پلی سیتکیت، دیگر سرطان ها.

علائم و تشخیص سرطان رحم

آیا می شود از سرطان رحم پیشگیری کرد؟

اکثر موارد سرطان های رحم نمی توانند پیشگیری شوند. برخی از زنان می توانند برای کاهش خطر ایجاد سرطان رحم ارزیابی را انجام دهند. خطر ها ممکن است با کارهای زیر کاهش یابند: استفاده از داروهای ضد بارداری، کنترل چاقی، کنترل دیابت

علائم سرطان رحم

روش های تشخیص سرطان رحم

اگر زنی هر یک از نشانه های سرطان رحم که در بالا ذکر شد را داشت باید به پزشک مراجعه کند. دکتر از زن علایم سرطان، عوامل خطرزا و تاریخچه پزشکی خانواده را می پرسد. دکتر یک سری آزمون های فیزیکی را انجام می دهد. برخی از موارد زیر روش هایی هستند که ممکن است برای تشخیص سرطان رحم مورد استفاده قرار گیرند.

  1. بافت برداری از رحم
  2. سونوگرافی ترانس واژینال
  3. کورتاژ و اتساع
  4. بررسی بافت رحم
  5. بررسی CAT
  6. MRI

چگونگی پیشگیری از عفونت HPV و سرطان دهانه رحم

هر چقدر احتمال ابتلا به HPV کمتر باشد، خطر بیماری سرطان دهانه رحم نیز کمتر است. حال افراد در بازه سنی ۹ تا ۴۵ سال می توانند واکسن HPV را دریافت نمایند.

با وجود اینکه انواع واکسن های HPV در بازار وجود دارند، ولی همه این واکسن ها می توانند افراد را در برابر گونه های ۱۶ و ۱۸ ویروس HPV محافظت نمایند، این گونه ها دارای قدرت سرطان زایی بالایی هستند، برخی واکنسن ها نیز می توانند در برابر انواع بیشتری از ویروس ایمنی ایجاد کنند، بنابراین بهتر است قبل از شروع فعالیت های جنسی این واکسن را دریافت کرده باشید. در زیر با برخی دیگر از روشهای پیشگیری سرطان دهانه رحم آشنا می شوید :

  • انجام مرتب تست پاپ اسمیر با توجه به سن و نیز شرایط پزشکی (در مورد تعداد دفعات توصیه شده برای انجام آزمایش پاپ اسمیر مشورت نمایید.)
  • در مواقع رابطه جنسی از روشهای بازدارنده یا ایجاد مانع استفاده کنید، کاندوم و پوشش دندان جزو این وسایل محسوب می شوند.
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید، زیرا افراد سیگاری بسیار در معرض خطر بیماری سرطان دهانه رحم می باشند.

علایم سرطان رحم

آشنایی با مراحل سرطان رحم

در مرحله اول، سرطان در داخل رحم قرار دارد و هنوز در بدن گسترش پیدا نکرده است.

در مرحله دوم، بیماری رحم و دهانه رحم را درگیر کرده است.

در مرحله سوم، محدوده سرطان گسترش پیدا کرده و به جز رحم، بافت های نزدیک رحم همچون لگن و گره های لنفاوی را نیز در بر گرفته و درگیر خود کرده است.

در مرحله چهارم، بیماری به بافت های نرم شکمی و یا در داخل بخش هایی از بدن همچون مثانه، روده، کبد و ریه ها نیز گسترش پیدا کرده است.

حال با توجه به مراحل گفته شده سرطان، شانس بیماران مبتلا به این بیماری بسته به هر مرحله متفاوت می باشد؛ اگر سرطان رحم در مرحله یک تشخیص داده شود، وضعیت بیمار به گونه ای است که حداقل برای ۵ سال دیگر زنده می ماند و خیلی از خانوم های مبتلا به سرطان در این مرحله، قابل درمان هستند.

حال با توجه به مراحل گفته شده سرطان، شانس بیماران مبتلا به این بیماری بسته به هر مرحله متفاوت می باشد؛ اگر سرطان رحم در مرحله یک تشخیص داده شود، وضعیت بیمار به گونه ای است که ۹۵ درصد بیماران حداقل تا ۵ سال دیگر زنده می مانند و خیلی از خانوم های مبتلا به سرطان در این مرحله، قابل درمان هستند.

در صورتی که سرطان در مرحله دو بیماری تشخیص داده شود، این احتمال زنده ماندن حداقل تا ۵ سال دیگر، ۷۷ درصد می باشد.

اگر بیمار در مرحله سوم بیماری باشد، احتمال زنده ماندن تا ۵ سال آینده نیز ۴۰ درصد می باشد.

از هر ۴ نفر مبتلا به سرطان رحم، یک نفر ممکن است در مرحله ۴ بیماری تشخیص داده شود و شانس زنده ماندن در این افراد برای حداقل ۵ سال دیگر، ۱۵ درصد می باشد.

نشانه های سرطان رحم

علاوه بر این، زنانی که عمل جایگزینی استروژن را انجام می دهند باید از دکتر خود بخواهند تا خطر ابتلا به سرطان رحم را مورد ارزیابی قرار دهد. امیدواریم شناخت بهتر نشانه های سرطان رحم برای شما مفید بوده باشد. به یاد داشته باشید بهتر است در صورت بروز هر یک از علایم بیماری برای اطمینان به پزشک مراجعه نمایید و از نگرانی و یا درمان خودسر بپرهیزید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *