دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش کاشت درخت آلبالو در باغچه منزل

  • سحر بهرامی
  • ۶ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

کاشت درخت آلبالو کار بسیار ساده ای است که هر کسی در منزل می تواند ان را خود انجام دهد اما برای اینکه بتوانیم با موفقیت، یک درخت آلبالو را بکاریم، به چند چیز نیاز داریم: انتخاب مکان مناسب. انتخاب نوع خاک مناسب. مقدار زیادی نور خورشید زهکش مناسب خاک.

منطقه ای که در آن سکونت دارید نیز یک اصل مهم جهت کاشتن و پرورش درخت آلبالو محسوب می شود. با تهیه ی موارد مورد نیاز و برنامه ریزی، می توانیم یک درخت آلبالو را در باغچه ی خود بکاریم و از آن لذت ببریم. آنچه در این مقاله در اختیار شما گذاشتیم، یک سری راهنمایی و نکات، جهت کاشت درخت آلبالو است. درخت گیلاس بسیار شبیه به هم است و از نظر ظاهری هم  و تفاوتی آنچنانی باهم ندارند و فقط از نظر ظاهری باهم کمی متفاوت هستند .  آلبالو از درختان میوه مناطق سرد به شمار می آید و مقاومت بالایی نسبت به سرما دارد و می تواند دمایی تا منفی ۷ درجه را تحمل کند.

روش کاشت اصولی درخت آلبالو در منزل

همانطور که گفتم از نظر گیاه شناسی آلبالو و گیلاس مانند هم هستند و تفاوت Hن ها در این است که درخت آلبالو فضا و حجم کمتری را نسبت به درخت گیلاس می گیرد همچنین میوه آلبالو از گیلاس کوچکتر است. ریشه آلبالو در برابر خاک مرطوب نسبت به گیلاس دارای مقاومت بیشتری است و آلبالو ریشه بسیار  بلند و قوی را دارا است که حداکثر عمق ۵ متر گسترش می یابد. گل آلبالو معمولاً دیرتر از سایر میوه های هسته دار باز می شود به همین دلیل کمتر با خطر سرمازدگی مواجه می شود. آلبالو بر اساس بلندی یا کوتاهی دم تقسیم بندی می شود و معمولاً  نوع دم کوتاه مرغوب ترند. ارتفاع درخت آلبالو بین دو متر تا چهار متر است، آلبالو گیاهی خزان پذیر است ، درخت آلبالو خود بارور است و برای تلقیح نیازی به  گرده افشانی  ندارد.

 روش کاشت درخت آلبالو

برای کاشتن درخت آلبالو باید از اوایل آبان اقدام به کشت  کنید. گلدان حاوی بذر این گیاهان را در فضای سرد نگه داری کنید تا سرمای زمستانی به جوانه زنی آن در بهار کمک کند. ۸-۶ هفته کافی است تا نیاز سرمایی دانه این گیاه برطرف شود. همچنین این نیاز سرمایی را به شکل مصنوعی در یخچال نیز می‌توان برطرف کرد.

برای کاشت درخت آلبالو  می توان از سه روش استفاده کرد ، بذر، پاجوش و پیوند. آلبالوهای معمولی بیشتر بصورت پاجوش ازدیاد می گردد. ولی ارقام جدید آلبالو از قبیل آلبالو گیسی و آلبالو مجارستان  با پیوند روی پایه آلبالو تلخ ازدیاد می یابد. بعد از کاشت بذر بیشترین روشی که برای کاشت  درخت آلبالو استفاده می شود روش کاشت هسته  است که از سایر روش ها بسیار آسان تر است .

 در این قسمت کاشتن درخت آلبالو از طریق هسته را توضیح می دهیم:

  • برای این کار ابتدا باید هسته‌ی آلبالو را از آن جدا کنید.

کاشت هسته آلبالو و نکات پرورش درخت آلبالو

  •  آرون گروپس
  • سپس با دقت هرگونه گوشت آلبالو را از آن جدا کرده و آنرا  خوب با آب بشویید.

 

کاشت هسته آلبالو برای پرورش درخت آلبالو

  • سپس یک ظرف شیشه‌ای را تا نصفه از کود گیاهی مرطوب پر کنید. هسته‌های آلبالو را در ظرف قرار داده و روی آن‌ها را تا چند سانتی متر با کود گیاهی مرطوب بپوشانید. سپس درپوش ظرف را شل ببندید.
  • هسته‌های آلبالو را به مدت هشت هفته در درجه حرارت ۴ درجه‌ی سانتیگراد خنک نگه‌ دارید. مرتب لایه‌های کود گیاهی را با کمک اسپری آب مرطوب کنید. هرگز نباید لایه‌ها خیس شوند فقط باید نمناک باشند.
  • به محض اینکه خطر فصل سرما تمام شد هسته‌ها را در فضای باز بکارید.چند هسته را در یک چاله بکارید چون همیشه جوانه نمی‌زنند یا زمان زیادی می‌برد تا جوانه بزنند. چاله‌های کاشت را به عمقی ۲ برابر  عرضشان حفر کنید. یعنی اگر برای مثال چاله ها هر کدام ۱.۵ سانتی متر عرض دارند، عمق آن‌ها ۳ سانتی متر باید باشد.
  • هسته‌های کاشته شده را خوب با ماسه بپوشانید تا خاک روی آن‌ها سخت نشده و مانع جوانه زنی نگردد.
  • در طی مدت زمانی که در انتظار جوانه زدن گیاه هستید، خاک اطرافش را نم دار، نگه دارید. در طی  دو ماه شاهد ظهور جوانه‌ها باشید.

زمان انتقال نهال به زمین اصلی از پاییز و پس از ریزش برگها آغاز و تا قبل از باز شدن شکوفه ها در بهار ادامه دارد. درخت آلبالو معمولاً دارای شاخه های جانبی است که در موقع کاشتن باید این شاخه های جانبی را قطع کرد. در ادامه با روشهای دیگر کاشت و تکثیر این درخت آشنا می شوید :

کاشت درخت آلبالو در باغچه منزل

تکثیر آلبالو از طریق بذر

در این روش، لازم است بذر آلبالو را داخل گلدان بکارید و سپس گلدان را در سرمای طبیعی زمستان و یا در داخل یخچال بگذارید تا از این طریق نیاز سرمایی گیاه تامین شود و جوانه برند، این روند ۶ تا ۸ هفته زمان می برد.

تکثیر نهال آلبالو از طریق پیوند

کاشتن درخت آلبالو در برخی گونه های آن همچون گونه های مجارستانی و گیسی به روش پیوند انجام می گیرد، در این روش, پیوند آلبالو تلخ و پیوند شکمی انجام گرفته و بعد از برگ ریزان درخت در پاییز، نهال به زمین انتقال می یابد.

تکثیر درخت آلبالو از طریق پاجوش

در پیرامون این درخت، پاجوش های زیادی رشد می کند که برای جدا کردن این پاجوش ها می توانید با دقت دور آنها را خالی کرده و سپس بدون صدمه زدن به ریشه آن را جدا کرده و داخل گودال هایی که از قبل آماده کرده اید، بکارید.

پرورش درخت آلبالو در باغچه

درخت آلبالو از جمله درختان مقاوم بوده که در فصل بهار جلوه زیبایی دارد و این درخت در طی سه تا پنج سال می تواند به ثمر بنشیند، از این رو کاشتن آن در باغچه و حیاط خانه طرفداران زیادی ممکن است داشته باشد، حال می توانید این درخت را به روشهای پاجوش، بذر و هسته در حیاط منازل خود پرورش دهید و از میوه خوشمزه و نیز زیبایی این درخت بهرمند گردید.

تکثیر درخت آلبالو

مراقبت از درخت آلبالو

خاک: برای کاشت درخت آلبالو باید از خاک  سبک و مرغوبی استفاده کنید تا بتواند به خوبی رشد کند. آلبالو  خواستار خاکی شور و قلیلی است ما بهترین خاک برای رشد آن خاک های لمونی رسی است. یکی از مواد معدنی ای که این درخت به آن احتیاج دارد و باید حتما در خاک آن بشد تا درخت از آن تغذیه کند پتاس است که به رشد بهتر گیاه کمک می کند و از سرما زدگی جلوگیری می کند

 آب :نیاز آبی آلبالو مانند گیلاس است، اما با این تفاوت که آلبالو نسبت به گیلاس به خشکی مقاوم تر است. آلبالو به دلیل دارا بودن ریشه های بلند که تا پنج متر می رسد نمی تواند آب  از ریشه ها عمیق تر جذب کند مخصوصا در فصل تابستان باید آبیاری به صورت منظم و عمقی انجام شود.

نور:وجود نور مستقیم آفتاب حداقل به مدت ۸-۶ ساعت برای درختان آلبالو لازم است. اگر درخت آلبالو را در مکانی به دور از نور بکارید میوه تولید نمی‌کنند که اگر هم تولید کند ترش مزه است. در واقع وجود نور مستقیم آفتاب باعث شیرین شدن میوه می شود.

هرس :نکته دیگری که در مورد کاشت درخت آلبالو باید بدانید این است که درخت آلبالو احتیاج به هرس کردن ندارد مگر اینکه شاخ و برگ های آن دچار آسیب و شکستگی شده باشد.

نگهداری درخت آلبالو

آفات مهم این گیاه : مگس گیلاس است که برای رفع آن باید از آفت کش استفاده کنید، ضمن اینکه بیماری آرمیلاریایی در درخت آلبالو شایع می باشد،  حال در صورتی که نتوانید به موقع آن را درمان کنید باید این درخت و اطراف آن را تخلیه کنید تا از خسارت سایر درختان باغ جلوگیری شود.

 یک آفت دیگر این درخت، شانکر باکتریایی است که گاهی درخت را درگیر کرده  و علت اصلی آن، کوددهی نامناسب و رطوبت زیاد است.

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با پرورش و کاشت درخت زردآلو و کاشت هسته هلو می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *