دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا کشیدن سیگار در دوران بارداری برای جنین ضرر دارد؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

سیگار در دوران بارداری می تواند تاثیرات بدی بر روی جنین داشته باشد از این رو بهتر است آن ها را بشناسید تا بتوانید با آگاهی بیش تر از استفاده سیگار در بارداری دوری کنید.

هر سیگار دارای بیش از ۴۰۰۰ ماه شیمیایی می باشد و قطران آن می تواند بارداری را تحت تاثیر شدید قرار داده و منجر به ایجاد یک سری از مشکلات شدید در فرد شود. در واقع عارضه های این مورد در بارداری از هر چیزی بیش تر بوده و می تواند سقط جنین شود. در ادامه شما را با عارضه های سیگار در دوران بارداری آشنا می کنیم.

تاثیرات سیگار در دوران بارداری

سیگار در دوران بارداری می تواند برای مادر و نوزاد کشنده باشد از این رو اگر دوست دارید فرزند خود را در آغوش بگیرید بهتر است سعی کنید در این دوران از کشیدن سیگار اجتناب نمایید. عارضه های سیگار کشیدن در افراد باردار را در ادامه برایتان بررسی می کنیم.

سقط جنین

از مهم ترین عارضه های سیگار کشیدن می توان به سقط جنین اشاره کرد. در واقع این مشکل در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد و می تواند منجر به مرده زایی نیز بشود. از این رو اگر جان جنین شما برایتان مهم می باشد بهتر است سیگار کشیدن را فراموش کنید. در واقع این مشکلات بیش تر به دلایل وجود مواد شیمیایی موجود در سیگار می باشد که می تواند تاثیرات بسیار بدی را به همراه داشته باشد.

بارداری های خارج از رحم

نیکوتین در سیگار می تواند منجر به انقباض شدید لوله های فالوپ شده و در نهایت بارداری های خارج از رحمی را ایجاد می نماید. در این زمینه باید بدانید که برای این که سلامت مادر به خطر نیفتد باید جنین سقط شود.

جدا شدن جفت

از دیگر عارضه هایی که سیگار کشیدن در افراد باردار با خود به همراه دارد جدا شدن جفت از رحم می باشد. در واقع جفت یکی از مهم ترین و حیاتی ترین ساختار برای تامین اکسیژن و غذا در جنین می باشد. مشکلات جفتی از شایع ترین عارضه های سیگار کشیدن می باشد که می تواند منجر به خونریزی های شدید شده و در نهایت جان مادر و جنین به خطر خواهد افتاد.

  •  آرون گروپس

سیگار در بارداری

جفت سر راهی

جفت سر راهی یکی از عوارض سیگار برای افراد باردار می باشد که منجر به ایجاد مشکلات شدید در حین زایمان شده و جان مادر و جنین را در خطر قرار خواهد داد. در واقع در حالت طبیعی جفت به سما بالای رحم رشد می کند تا در حین زایمان دهانه رحم به راحتی باز شده و مشکلی پیش نیاید با این حال در صورت استفاده از سیگار و دخانیات جفت در بخش تحتانی رحم قرار می گیرد و می تواند این بخش را به صورت نیمه و یا کامل بپوشاند. این مورد می تواند مانع از اکسیژن رسانی به جنین نیز بشود.

زایمان زود هنگام و مشکلات بعدی

زایمان زود هنگام برای هیچ نوزادی خوب نمی باشد و می تواند منجر به ایجاد یک سریاز مشکلات شدید در آن ها شود از این رو بهتر است سیگار کشیدن را کنار بگذارید تا این مشکل برای شما نیز ایجاد نگردد. باید بدانید نوزادی که زود تر از ۳۷ هفته به دنیا بیاید دچار تولد زودرس شده است و به اصطلاح نارس می باشد. عارضه های این زایمان عبارت است از :

  • آسیب های بینایی و شنوایی
  • ناتوانی در ذهن
  • مشکلات شدید رفتاری
  • مشکلات شدید یادگیری
  • مرگ نوزاد

نقص های بدو تولد

یک سری از نقص ها هستند که می توانند در اثر سیگار کشیدن در نوزاد تازه متولد شده ایجاد شوند. این نقص ها همانند مشکلات قلبی و کام شکاف دار بسیار شایع می باشند. این مدل از نقص ها را باید جدی گرفت در غیر این صورت ممکن است جان نوزاد در خطر باشد.

سیگار در دوران بارداری

تولد نوزاد با وزن کم

وزن کم نوزاد در حین تولد یکی از شایع ترین عارضه های سیگار کشیدن در دوران حاملگی می باشد. در واقع این مشکل می تواند مشکلات رفتاری و ذهنی دیگری را در آینده برای نوزاد شما به همراه داشته باشد. در واقع فلج های مغزی، ناشنوایی و نابینایی از عارضه های تولد نوزاد با وزن کم می باشد.

بارداری در خانم های سیگاری

استعمال دخانیات در افراد باردار بسیار مضر می باشد و افرادی که قصد بارداری دارند باید پیش از آن سیگار را ترک کنند. کشیدن سیگار در سه ماهه ابتدایی بسیار خطرناک می باشد و می تواند نقص های زیادی را در فرد ایجاد کند. در واقع گاها سیگار کشیدن و یا استعمال سایر دخانیات می تواند مانع از بارداری شود و از این رو برای باردار شدن باید ابتدا این ماده مضر را ترک کنید. باید بدانید که مشکلات باروری در افرادی که سیگار استعمال می کنند بسیار زیاد می باشد و حدودا دو برابر افراد عادی خواهد بود.

دود های سیگار در گروه سرطان زا ها قرار می گیرند و بباید بدانید که استعمال کردن دخانیات در افراد می تواند منجر به ایجاد سرطان های زیاد و متفاوتی در ان ها شود از این رو بهتر است هر چه سریع تر برای داشتن یک زندگی سالم اقدام به ترک سیگار نمایید.

 تاثیرات سیگار بر جنین

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می تواند با کلیک کردن بر روی لینک های داده شده اطلاعاتی در مورد علائم بارداری خارج  از رحم و علائم سقط جنین نیز بدست اورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *