دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر استرس بر جنین و پیامدهایی که باید جدی بگیرید

  • سعیده ستاری
  • ۴ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

تاثیر استرس بر جنین می تواند باعث تاخیر رشد در نوزاد شود یا ممکن است باعث چاقی در جنین شود. همچنین اثرات دیگری هم می تواند داشته باشد که در این مطلب بیان می کینم. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما قرار گیرد.

تحقیقات نشان دهنده این است که اگر مادری در دوران حاملگی به استرس، اضطراب یا افسردگی دچار شود، فرزندش در معرض ابتلا به طیف وسیعی از مشکلات مانند اختلالت عاطفی، ADHD، اختلال سلوک (CD) و اختلال شناختی قرار می گیرد. ما در این مطلب در مورد تاثیر استرس بر جنین صحبت می کنیم.

معرفی تاثیر استرس بر جنین

آشنایی با تاثیر استرس بر جنین

استرس مادر می تواند به سقط جنین، کمبود وزن جنین زمان تولد و زایمان زودرس شود، که همگی می توانند پیامد های بلند مدتی برای سلامت و رشد در دوران کودکی تا بزرگسالی کودک داشته باشند. خانم هایی که در دوران حاملگی استرس بالایی را تجربه می کنند، در قیاس با خانم هایی که از سطح استرس کمی برخوردار هستند، ۲۵ الی ۶۰ درصد بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس هستند. افزایش استرس روانی _ اجتماعی مادر با اختلالات عروقی مثل فشار خون و پره اکلامپسی، که از اساسی ترین علل پزشکی زایمان زودرس هستند، ارتباط دارد.

دلایل استرس در حاملگی

تاثیر اضطراب بر جنین

نشانه های اضطراب و استرس در حاملگی

داشتن اندکی اضطراب و استرس در دوران حاملگی نرمال است و هیچ جای نگرانی ندارد. ولی اگر این اضطراب در زندگی روزمره اختلال به وجود آورد، تاثیر بدی بر سلامت جنین  و مادر می گذارد. نشانه های استرس در بارداری عبارت است از:

  • اختلال خواب
  • عدم تمرکز
  • نگرانی بیش از اندازه درباره سلامتی مادر یا جنین
  • انقباض عضلات
  • احساس نگرانی غیر قابل کنترل

برخی مواقع، حملات اضطرابی امکان دارد به حملات پانیک منجر شود. حملات پانیک خیلی اتفاقی با نشانه های بالا آغاز می شود و پیشرفت می کنند و در طول حمله پانیک، نشانه های فیزیکی افزایش پیدا می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • مطالعات و تحقیقات نشان دهنده این است که افزایش سطح کورتیزول جنین امکان دارد بر عملکرد قسمت خاصی از مغز تاثیر گذار باشد که به اختلال در زمان واکنش شناختی در نوجوانی منجر شود.
  • استرس خطر تاخیر رشد را در بین نوزادانی که از کمبود وزن برخوردار هستند، افزایش می دهد.
  • سوگواری مادر در دوران حاملگی یا ماه های پیش از آغاز بارداری باعث افزایش خطر اضافه وزن یا چاقی در جنین می شود.
  • مطالعات نشان دهنده این است که میان استرس مادر در حاملگی و بیماری های مادرزادی قلبی ارتباط مستقیمی وجود دارد.
  • احتمال ابتلا جنین به اوتیسم در مادرانی که از استرس بالایی در بارداری برخوردار هستند، افزایش پیدا می کند. این احتمال در خانم هایی که سه ماهه اول حاملگی استرس زیادی را تجربه می کنند.

کاهش تاثیر استرس بر جنین

کاهش اضطراب در حاملگی

در بارداری سطح هورمون های مادران قبسیار بالاتر از حالت طبعی می باشد به همسین علت شدن احساسات در آن ها زیاد است. خیلی از مادران در دوران حاملگی با استرس هایی مثل تولد کودک سالم، آینده کودک، تغییرات ظاهری نامطلوب بدن خودش و … درگیر می شوند. تجربه این احساسات نرمال است ولی استرس طولانی و شدید در دوران حاملگی برای مادر و کودک خطر جدی به دنبال دارد. در ادامه چندین راه حل برای کاهش استرس در حاملگی بیان می کنیم:

استراحتی کافی در حاملگی

استراحت کافی می تواند کمک کند تا سطح استرس در بدن کاهش پیدا کند. مادران باردار باید ۷ تا ۹ ساعت خواب در طول شب داشته باشند تا مقدار استرس و اضطراب آن ها کاهش پیدا کند. دوش آب گرم، یک نوشیدنی گرم بدون کافئین، موسیقی آرام و خواندن چندین صفحه کتاب می توانند کمک کنند تا کیفیت خواب افزایش پیدا کند.

تنفس درست

یکی از راه های کاهش تاثیر منفی استرس بر جنین تنفس صحیح می شوند. تنفس درست و عمیق کمک می کند اکسیژن زیادی به بدن برسد و عضلات بدن و مغز می توانند ریلکس کنند. تنفس های شکمی و عمیق بهترین راه کاهش استرس در اشخاص به خصوص خانم های باردار می باشد. اگر تنفس شکمی بلد نیستید با تمرین تلاش کنید آن را آموزش ببینید. تنفس شکمی آرامش زیادی به دنبال دارد اگر نوزادان نگاه کنید مشاهده می کنید که زمان خواب شکمشان کاملا پر و خالی می شود این به معنای این است آنها به شکل طبیعی تنفس شکمی دارند به همین علت همه ی ما آرزوی خواب راحت نوزادان را داریم.

تغذیه درست

تغذیه درست در حاملگی بسیار اهمیت دارد، پرورش جنین در بطن کار کوچکی نیست بنابراین مادران باردار باید غذاهای سالم بخورند تا رشد جسمانی جنین و سلامت مادر با اختلال روبرو نشود. رژیم غذایی مادر باید غنی از ویتامین و مواد مقوی باشد پس اشخاص حامله برای داشتن یک رژیم غذایی درست و کاهش استرس بایستی حتما تحت نظر یک متخخصص قرار گیرند.

آشنایی با اثرات استرس بر جنین

ورزش کردن

یکی دیگر از راه های کاهش تاثیر استرس بر جنین ورزش کردن خانم باردار می باشد. تحرک داشتن مادر افزون بر فواید جسمی موجب کم شدن استرس می شود ورزش هورمونی به نام اندروفین در بدن آزاد می کند که باعث افزایش شادابی می شود و نشانه های افسردگی و استرس را کاهش می دهد. بنابراین پیاده روی و انجام ورزش های هوازی با اجازه پزشک متخصص زنان و زایمان به خانم های باردار کمک می کند تا استرس خود را کاهش دهند.

درمان استرس در بارداری

سخن پایانی

حاملگی یکی از دوران خاص و مهیج می باشد. بعضی از خانم های حامله با هر تکان یا لگد جنین احساس خوشحالی می کنند و مشعوف می شوند. برای بعضی از زنان نیز بارداری دوران سخت و دشواری است و با احساس خستگی زیاد، تغییرات خلقی و استرس مداو همراه می باشد. پس این اشخاص افزون بر کنترل فیزیکی بایستی تحت نظر پزشک برای کنترل استرس و اضطراب در حاملگی باشند تا این دوران را به راحتی پشت سر بگذارند و کمتر دچار مضرات استرس و اضطراب در بارداری شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *