دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

عجله در ازدواج چه عواقبی دارد؟

  • سعیده ستاری
  • ۴ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

عجله در ازدواج عواقب زیادی را به همراه دارد و تنها دوست داشتن و عشق برای ازدواج کافی نیست بلکه در ازدواج باید نسبت به هم شناخت کافی داشته باشید. امیدوارم از این مطلب لذت ببرید.

ازدواج کردن مراحل گوناگونی دارد، شاید بگویید نباید زیاد هم سخت گرفت اول آشنایی و بعد صحبت و در صورتی که توافقی صورت گرفت، انشالله عقد و محرمیت انجام می شود. ولی اینطور نیست برخی مواقع بایستی در ازدواج تعلل کنید و برای بله گرفتن دست نگه دارید. هم اکنون در این مطلب در مورد عجله در ازدواج صحبت می کنیم.

علل عجله در ازدواج

عواقب عجله در ازدواج

زمانی که از ساده گرفتن ازدواج و زودتر ازدواج کردن صحبت می شود، خیلی ها از عواقب بدی را تجربه می کنند و برای آن که حسن نیت خود را اثبات کنند. ازدواج را سریع و سهل انگارانه برگزار می کنند. ساده گرفتن ازدواج به معنی سادگی مراسم و سخت گیر نبودن در مورد مادیات می باشد ولی در ذهن برخی از اشخاص ساده گرفتن، معنی برداشتن همه فیلتر ها و سرسری سر سفره عقد نشستن  را می دهد. استدلال آنها این است که دو تا جوان همدیگر را دوست داشته باشند همه چیز درست است ولی حقیقت این است که چنین استدلالی این موضع را تایید می کند کسی که عاشق است کر و کور می شود و نه تناسب و کفویت و ساده گرفتن.

گام اول: نیاز

پیش از هر چیز بایستی احساس نیاز به ازدواج در شما ایجاد شده باشد. وقتی نیاز به ازدواج جدی است، در حقیقت با یک انگیزه قوی و خودجوش روبرو هستیم؛ چیزی که خود به خود ما را به سوی ازدواج سوق می دهد. نشانه انگیزه های درونی و خودجوش در ازدواج، ماندگار بودن آنها می باشد؛ یعنی چون نیاز از داخل سرچشمه می گیردف نه از زرق و برق محرک های بیرونی، همچنان باقی مانده و گذشت زمان، تغیییر زیادی در آن به وجود نمی آورد. در حقیقت، اگر گرایش به ازدواج، ظاهری بنا بر هوی و هوس یا اصرار دیگران یا به تقلید از دیگران و نظایر اینها به وجود امده است، خیلی زود نابود می شود ولی نیاز جدی برای شخص محسوس و مفهوم شده و با حواس پنجگانه، ذهن و روح و ران شخص لمس شده باشد. با گذشت زمان، نه نابود می شود و نه فراموش می شود و حتی امکان دارد قوی تر هم بشود. زمانی که نیاز به ازدواج وجود داشته باشد شما در هر سنی که باشید مسئولیت پذیری و دقت و توجه کافی را برای آغاز یک زندگی موفق در خود احساس می کنید و این یعنی قسمت مهمی از مسیر خوشبخت شدن را طی کرده اید.

دلایل تعجیل در ازدواج

عجله نکنید

زمانی که گفته می شود در ازدواج همه چیز را آسان بگیرید، یعنی در اصل ازدواج عجله ای نداشته باشید. زود ازدواج کنید  و ازدواج خود را به بهانه های واهی به تاخیر نیاندازید. مراسم را ساده برگزار کنید و خرج اضافی ای نداشته باشید ولی این مغایر با وقت گذاشتن برای شناخت و بیان کردن انتظارات مادی به جا نیست. نمی شود مراحل شناخت و انتخاب همسر را با یک یا دو هفته ای انجام بدهید. زود تصمیم گرفتن و تصمیم گیری بر  اسا ظاهر ماجرا، شما را به سمتی سوق می دهد که هر چه بیشتر جلو بروید، نکات جدیدی را کشف کنید و زماین که دیر شده، متوجه تفاوت ها شوید. معطل کردن روند شناخت یکی از عالی ترین راه ها برای شناخت دختر و پسر از یکدیگر است. دختر و پسر باید با یکدیگر آشنا باشند. نباید قبل از مراسم عقد مسائل با اهمیت و را ناگفته بگذاریم و باید قبل از آنکه جواب بله را بدهید در مورد همه چیز شفاف و دقیق حرف بزنید. از اولویت های زندگی خود گرفته تا شخصیت خود و وضعیت فعلی و گذشته و آینده خود. همه چچیز را بگویید و به صورت دقیق و منسجم تناسبتان را بسنجید.

  •  آرون گروپس

مهارت کافی داشتن

یکی از دلایلی که عجله در ازدواج موجب می شود با آن برخورد کنید این است که باید فرصت کافی برای کسب مهارت های ضروری را به خود بدهید. باید نسبت به خود شناخت خوبی داشته باشید و تحلیل کنید. پس ببینید که از ازدواج و همسر آینده خود چه انتظاری دارید. با شخص مورد نظر خود حرف بزنید و در مورد مسائل جزئی هم صحبت کنید. ولی باز هم این پایان دنیای مجردی و ورود  به دنیای متاهلی نمی باشد. همه ما احتیاج داریم برای ورود به یک مرحله تازه خود را آماده کنیم. در مورد ازدواج هم این مساله با شدت بیشتری مورد توجه قرار می گیرد. مهارت هایی وجود دارند که توصیه می شود تا پیش از ازدواج به آن ها فکر کنید و به دنبال کسب آن ها باشید. این مهارت ها موجب بهبود کیفیت زندگی می شود و اشخاص می توانند به صورت تاثیرگذاری با چالش های زندگی مبارزه کرده و آن ها را حل کنند. این مهارت ها و توانایی ها به شرح زیر است:

معرفی عواقب عجله در ازدواج

  • مهارت های حل مساله
  • شناخت خود
  • مدیریت هیجانات
  • فداکاری و گذشت
  • آگاهی از تفاوت های زن و مرد
  • مهارت های برقراری ارتباط تاثیر گذار با همسر
  • خلاقیت و توانایی هیجان بخشیدن به رابطه
  • شناخت نقش ها و مسئولیت های زنانه و مردانه

حال که این مطلب به پایان رسید برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه روانشناسی بر لینک های دلایل تاخیر ازدواج و توقعات در ازدواج کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *