دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های سکته در بارداری و عوامل افزایش خطر سکته در این دوران

  • بهجت فلاح
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

همان طور که می دانید بارداری یکی از دوره های حساس در زندگی است که معمولا با استرس زیادی برای زنان همراه می باشد. چرا که باید با دردهای مربوط به حمایت از رشد انسانی دیگر در بدن خود دست و پنجه نرم کنند. علاوه بر این خطرات افزایش مشکلات سلامتی نیز به این استرس ها افزوده شده است. اگرچه ممکن است یک زن سابقه هیچ گونه مشکلات قلبی نداشته باشد، با این حال احتمال سکته در بارداری وجود دارد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم به دلایل سکته در بارداری و علائم آن بپردازیم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اگرچه در نگاه اول ارتباطی میان سکته مغزی و بارداری وجود ندارد، اما متأسفانه سکته مغزی خطری جدی است که زنان باردار را تهدید می کند. در حقیقت از هر ۱۰۰ هزار مادر باردار، چیزی نزدیک به دو تا هفتاد نفر به سکته مغزی دچار می شوند. طبق این آمار سکته در بارداری عارضه نادری به نظر می رسد، اما حقیقت این است که هر ساله چند هزار زن در جهان، سکته در بارداری یا در چند هفته نخست بعد از زایمان را تجربه می کنند. نکته مهم این است که سکته مغزی علت ۱۰ درصد مرگ های مرتبط با بارداری می باشد.

به طور کلی سکته مغزی قبل، در حین و بعد از بارداری از جمله بیماری هایی است که می تواند مادر، فرزند و تمام خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. با عنایت به پژوهش های انجام شده در این حوزه، احتمال سکته در خانم های باردار بیشتر از زنان جوان است. بنابراین پیشگیری از بیماری و تشخیص به موقع آن، ارائه بهترین راهکار و انجام مؤثرترین درمان در زنان باردار بسیار حائز اهمیت می باشد. با آگاهی از علائم سکته در بارداری می توان به تشخیص این بیماری سرعت بخشید. از مهم ترین علائم سکته در بارداری می توان به سردرد شدید، افتادگی صورت، تشنج، مشکلات نورولوژیک، مشکلات تنفسی، بی حسی دست یا پا و … اشاره کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با علائم سکته در بارداری و عوامل خطرزای این بیماری آشنا شویم.

مهم ترین علائم و نشانه های سکته در بارداری چیست؟

علائم سکته در بارداری تا حدودی شبیه به علائم سکته در دیگر دوره ها می باشد و تفاوت چندانی ندارد. با این حال برخی علائم وجود دارند که تنها مختص دوران بارداری می باشند. برخی از مهم ترین علائم سکته در دوران بارداری شامل موارد زیر می باشند:

  • اصلی ترین علامت حمله قلبی، درد قفسه سینه می باشد. این درد معمولا با سوزش، درد و فشار در قفسه سینه مشخص می شود. در این شرایط درد مبهم یا تیز است و فرد تصور می کند که وزنه ای سنگین بر روی قفسه سینه گذاشته است.
  • تنگی نفس یا دشواری در نفس کشیدن در زمان استراحت می تواند علامت نارسایی قلبی باشد.
  • ریختن عرق سرد، سبکی سر و سرگیجه از علائم هشداردهنده سکته مغزی در بارداری می باشند که معمولا با حالت تهوع، استفراغ و تنگی نفس همراه هستند. بسیاری از زنان از درد در ناحیه شکم، پشت، گلو، فک و گردن در دوران بارداری شکایت می کنند.
  • بسیاری از زنان باردار تحمل کمتری نسبت به ورزش دارند. برای این خانم ها ممکن است حتی بالا رفتن از پله ها نیز دشوار باشد و به طور مداوم احساس خستگی و تنگی نفس داشته باشند.
  • احساس ناخوشی نسبت به چیزهایی که قبلا تجربه کرده اید می تواند غیر عادی به نظر برسد. بسیاری از خانم های باردار ابتدا خستگی و درد قفسه سینه را تجربه می کنند و درست چند ساعت بعد از آن دچار حمله قلبی می شوند.

مهم ترین علائم سکته در بارداری

چه عواملی خطر سکته قلبی را در دوران بارداری افزایش می دهند؟

بسیاری از عوامل خطر سکته قلبی در بارداری تفاوتی با شرایط عادی ندارند. این عوامل شامل میگرن، بیماری قلبی، سن بالا و استعمال دخانیات می شوند. به طور کلی از مهم ترین دلایل سکته در بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیابت بارداری

اگرچه دیابت بارداری بعد از تولد نوزاد به طور خود به خود برطرف می شود، اما خطر ابتلا به دیابت را در مراحل بعدی زندگی افزایش می دهد. مطالعات نشان داده است که دیابت بارداری می تواند شانس ابتلا به سندروم متابولیک، دیابت نوع ۲ و بیماری آترواسکلروز تحت بالینی را به میزان زیادی افزایش دهد. به همین خاطر اگر به دیابت بارداری دچار شدید که بعد از زایمان برطرف شد، باز هم خطر حمله قلبی در شما افزایش می یابد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نارسایی یا نقص احتقانی قلب

زمانی که حجم خون افزایش می یابد، می تواند به نارسایی قلبی منجر شود. این مسئله می تواند ماهیچه های قلب را تضعیف کند. یا زمانی که قلب بزرگ می شود، خون به درستی به تمام قسمت های بدن نمی رسد. متأسفانه این اتفاق می تواند نتایج کشنده ای را به همراه داشته باشد.

مهم ترین نشانه های سکته در بارداری

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی نوعی بیماری ناشی از بارداری است که معمولا با دفع پروتئین در ادرار و فشار خون بالا مشخص می شود. این بیماری در موارد بسیار شدید می تواند به تشنج، کما و حتی مرگ ختم شود. پره اکلامپسی ابتدا منجر به افزایش خطر حملات قلبی در دوران بارداری می شود. فشار خون بالا ناشی از این عارضه می تواند استرس شدیدی را به قلب وارد کند. جالب است بدانید پره اکلامپسی می تواند از هر ۱۲ مورد بارداری، ۱ مورد آن را تحت تأثیر قرار دهد. همین موضوع می تواند زنان باردار را دو برابر بیشتر از زنان جوان در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری های قلبی قرار دهد. از سوی دیگر احتمال ابتلا به فشار خون بالا نزدیک به ۴ برابر بیشتر می شود.

مشکلات در ریتم قلب

وجود انحراف کوچک در ریتم قلب در دوران بارداری به خاطر فشار روزانه بر قلب هیچ گونه مشکلی ندارد. با این حال تشخیص آریتمی نیاز به دارو دارد. هم چنین اگر شرایط وخیم یا نامنظم شود، نیازمند انجام آزمایشات بیشتری برای رد کردن حمله قلبی می باشد.

تشریح عروق کرونر

تشریح عروق کرونر وضعیتی است که باعث جدا شدن لایه های دیواره شریان ها می شود و جریان طبیعی خون را مسدود می کند. این مشکل در افراد غیر باردار به ندرت اتفاق می افتد، اما میزان ابتلا به آن در زنان باردار بسیار زیاد است.

سکته در دوران بارداری چه علامتی دارد؟

آشنایی با روش های تشخیص سکته مغزی و ترومبوز وریدهای مغز در بارداری

بهتر است بدانید تشخیص سکته مغزی در دوران بارداری به خاطر ترس از آسیب دیدن جنین هنگام انجام آزمایش با تأخیر صورت می گیرد. به طور مثال پزشک در زمان انجام ام آر آی بسیار مردد است، زیرا ممکن است میدان های مغناطیسی به خصوص در سه ماهه اول بارداری با تأثیرات منفی بر روی جنین همراه باشد. در بیشتر موارد می بایست تست کامل سکته مغزی شامل سونوگرافی، سونوگرافی عروق، نوار قلب، سی تی اسکن و ام آر آی انجام شود. نوار قلب از جمله تست های استانداردی است که با هدف ارزیابی منشأ آمبولی قلب از بیماران سکته مغزی گرفته می شود و انجام آن برای بیمارانی که نژاد آن ها آسیایی است، بسیار اهمیت دارد.

نگاهی به راه های درمان سکته حاد در دوران بارداری

در حقیقت انتخاب درمان مناسب سکته مغزی در دوران بارداری به خاطر خطر مسمومیت جنین بسیار دشوار است. زیرا خطر آسیب دیدن جنین در سه ماهه اول بارداری بسیار بالا می باشد. در این دوران مداخله درمانی با توجه به دلیل سکته، احتمال آسیب به مادر یا جنین، میزان اثرگذاری درمان پیشنهادی و در نظر گرفتن هفته بارداری انجام می شود. آن چه اهمیت دارد این است که سکته در مراحل اولیه خود تشخیص داده شده و هرچه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام شود. این مهم می تواند عوارض را به حداقل رسانده و نتایج درمان را تأثیرگذارتر کند.

در سکته مغزی در زنان باردار

درمان سکته مغزی با مصرف داروهای آنتی پلاکت

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که درمان سکته با آسپرین در سه ماهه اول بارداری ایمن است یا خیر. با این حال مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهند که احتمال خطر ناهنجاری های جنینی به خاطر مصرف آسپرین در دوران بارداری وجود دارد.

درمان با داروهای ضد انعقاد

مصرف UFH و LMWH آسیبی به جنین وارد نمی سازد؛ زیرا این داروها امکان انتقال از جفت به جنین را ندارند و موجب خونریزی جنین نخواهند شد. هرچند که احتمال خونریزی در محل اتصال رحم به جفت وجود دارد. در مقابل مصرف وارفارین می تواند از جفت به جنین منتقل شود و موجب خونریزی و بروز ناهنجاری های جنینی می شود. البته اگر این دارو در ۶ هفته ابتدایی بارداری مصرف شود، مشکلی به همراه نخواهد داشت. اما مصرف آن در هفته ششم تا دوازدهم بارداری با خطر بروز ناهنجاری های جنینی همراه است. از سوی دیگر وارفارین با تأثیر ضد انعقادی بر جنین همراه بوده که این مسئله در زمان زایمان به شدت نگران کننده است. زیرا امکان دارد اثر وارفارین و ناهنجاری های جنینی به خونریزی جنین منجر شود. به همین خاطر بهتر است از مصرف وارفارین در بارداری خودداری شود.

درمان با داروهای ترومبولیتیک

تاکنون اطلاعات خاصی در خصوص مصرف داروهای ترومبولیتیک در دوران بارداری گزارش نشده است. زیرا مصرف این دارو در طول آزمایش های بالینی مورد بررسی قرار نگرفته است. در حال حاضر بیشتر اطلاعات مربوط به ترمبوز دریچه مصنوعی قلب، آمبولی ریه، ترمبوز وریدهای عمقی، سکته مغزی ایسکمی و حمله قلبی می باشد. به طور کلی تأثیر داروهای ترومبولیتیک به طور کامل بر روی جنین بررسی نشده است. هم چنین نگرانی هایی در خصوص تأثیر این داروها بر روی جفت، افزایش خطر زایمان زودرس، سقط جین یا مرگ جنین نیز وجود دارد.

روش های درمان سکته مغزی در بارداری

چگونه می توان خطر حمله قلبی را در دوران بارداری کاهش داد؟

علاوه بر مراجعه به پزشک زنان و انجام ورزش های ملایم، با انتخاب رژیم غذایی سالم می توان به تضمین سلامت مادر و جنین در بارداری کمک کرد. در ادامه به چند روش مؤثر برای پیشگیری از سکته در بارداری و مراقبت از جنین اشاره می کنیم:

  • در خصوص خطر سکته در بارداری با پزشک خود صحبت کنید. در هر شرایطی از مصرف سیگار اجتناب کنید؛ زیرا مهم ترین عامل افزایش فشار خون و سکته می باشد.
  • بهتر است وزن خود را در دوران بارداری در حالت متعادلی نگه دارید. هم چنین به طور منظم سطح قند خون و فشار خون تان را کنترل کنید.
  • از آجیل ها و دانه ها، لبنیات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی از گوشت، سبزیجات با برگ سبز و غذاهایی با سدیم بسیار پایین استفاده کنید. بهتر است مصرف شکر را به حداقل برسانید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *