دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

متن درباره تاریخ با انواع جملات دلنشین و زیبا

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

همانطور که می دانید به مطالعه گذشتگان با کمک اسناد نوشتاری تاریخ گفته می شود که در مورد آن متن و جمملات زیبا با مفاهیم نابی وجود دارد به همین خاطر، در این مقاله مجموعه ای از متن درباره تاریخ را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی در بین اکثر افراد طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و افراد تمایل به مطالعه موضوعات زیبا و خاص دارند که یکی از موضوعات زیبا تاریخ است که در مورد آن جـملات زیبایی وجود دارد بنابراین، اگر شما نیز به مطالعه متن درباره تاریخ علاقه زیادی دارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

متن زیبا در مورد تاریخ

مجموعه ای از متن درباره تاریخ

اکثر افراد علاقه زیادی به مطالعه متن های زیبا در مورد تاریخ دارند و همچنین علاقه زیادی دارند تا از آن در شبکه های اجتماعی نیز استفاده کنند به همین خاطر، در این مقاله مجموعه ای از متن در مورد تاریخ را گرد آوری کرده ایم و در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم تا بتوانید از بین آن ها جملات زیبایی را انتخاب کنید.

 

جملات زیبا در مورد تاریخ

تاریخ نگاران شبیه افراد ناشنوا هستند، [ چرا که ] مدام به پرسش هایی پاسخ می گویند که هیچ کس از آنها نپرسیده است.

  •  آرون گروپس

لئو تولستوی

*****

نسبت یک متفکر با یک فیلسوفِ کتابی مانند نسبت شاهدی عینی به یک نفر تاریخدان است.

آرتور شوپنهاور

*****

کسانی که در نقد شعرهای من فقط یک بعد یا یک وجه عاطفی به قول خودشان، «شورش» علیه مظاهر شهری‌گری را وجهٔ مطالعه و بررسی شعر من گرفته‌اند، یک‌صدا نوشته‌اند که شعر فلانی سراسر نوستالژی گذشته و روستا است! ولی هیچ‌کدام دربارهٔ نیما چنین نگفته‌اند.

منوچهر آتشی

*****

در تمام دوران طولانی تاریخ بشر چیزی وحشتناک تر از احساس تنهایی وجود نداشته است.

فریدریش نیچه

*****

بخش عمده تاریخ حدس است و بقیه تعصب.

ویل دورانت

*****

تاریخ نمی آفریند، بلکه «کشف» می کند. تاریخ، از طریق موقعیتهای بی سابقه، پرده از آنچه انسان هست، پرده از آنچه «از دیر زمان» در انسان وجود دارد، پرده از آنچه امکانهای انسان را تشکیل می دهد، بر می دارد.

میلان کوندرا

*****

برگرداندن تصاویر آویخته بر دیوار، مسیر تاریخ را دگرگون نمی کند.

جواهر لعل نهرو

*****

یک حالت آغازین موسیقی وجود دارد، حالتی که پیش از تاریخ موسیقی وجود داشته است؛ حالت پیش از نخستین پرسش، پیش از نخستین اندیشه، پیش از نخستین بازی با دورنمایه یا مضمون.

میلان کوندرا

*****

تاریخ به معنی جنگها و شرح زندگی چند نفر اندک شمار نیست که شاه شده یا سرداران بزرگی بوده اند. تاریخ باید درباره ی مردم یک کشور برای ما سخن بگوید که چگونه زندگی می کردند، چه کارهایی انجام می دادند و چگونه می اندیشیدند. تاریخ باید از رنجها و شادی های آنان و از دشواری ها و مشکلاتشان برای ما سخن بگوید و بگوید که چگونه بر این دشواری ها چیره شدند.

جواهر لعل نهرو

*****

من‌ نمى‌گویم‌ توده‌ى‌ ملت‌ ما قاصراست‌ یا مقصر، ولی تاریخ‌ ما نشان‌ مى‌دهد که‌ این‌ توده‌ حافظه‌ى‌ تاریخی‌ ندارد. حافظه‌ى‌ دست‌جمعى‌ ندارد، هیچ‌گاه‌ از تجربیات‌ عینی اجتماعی‌اش‌ چیزى‌ نیاموخته‌ و هیچ‌گاه‌ از آن‌ بهره‌‌ای نگرفته‌ است‌ و درنتیجه‌ هر جا کارد به‌ استخوانش‌ رسیده‌، به‌ پهلو غلتیده‌، از ابتذالی‌ به‌ ابتذال‌ دیگر ـ و این‌ حرکت‌ عرضى‌ را حرکتى‌ درجهت‌ پیشرفت‌ انگاشته‌، خودش‌ را فریفته.‌

احمد شاملو

*****

جملات درباره تاریخ با مفاهیم زیبا

متن در مورد تاریخ با مفاهیم ناب

پیرمردان بسیارند و برای برگزیدن و بهره گیری از آنها نباید دنبال شناسنامه و تاریخ ولادت آنها رفت و کهن ترین آنها را برگزید، بلکه باید به دنبال بهترین آنها رفت.

آندره موروا

******

اگر فردوسی اشتباه‌ کرده‌ یا ریگى‌ به‌کفش‌ داشته‌ و اسطوره‌ى‌ ضحاک ‌ را به‌ آن‌ صورت‌؛ جازده‌،حتی طبقه‌ى‌ تحصیل‌ کرده‌ و مشتاق‌ حقیقت‌ ما نیز حکم‌ او را مثل‌ وحى‌ منزل‌ پذیرفته‌اند. من‌ موضوع‌ قضاوت‌ نادرست‌ درباره‌ى‌ نهضت‌ تصوف‌ یا اسطوره‌ى‌ ضحاک‌ را به‌عنوان‌ دو نمونه‌ى‌ تاریخی‌ مطرح‌ کردم‌ تا به‌ شما دوستان‌ عزیز نشان‌ بدهم‌ که‌ حقیقت‌ چه‌قدر آسیب‌پذیر است‌. این‌ نمونه‌ها را آوردم‌ تا آگاه‌ باشید چه‌ حرام‌زادگانی‌ بر سر راه‌ قضاوت‌ها و برداشت‌هاى‌ ما نشسته‌اند.

احمد شاملو

*****

تاریخ نگار، تاریخ جامعه را می نویسد نه تاریخ انسان را.

میلان کوندرا

*****

نسبت اندیشه ای که مطالعه می کنیم با آنچه که به ذهن خودمان می رسد، نسبت فسیل گیاهی ماقبل تاریخی است با گیاهی که در رستنگاه خود جوانه می زند.

آرتور شوپنهاور

*****

عبرتی را که از تحولات تاریخ بر می گیریم ، پندی گرانمایه باشد که چراغ صفت ، راه زندگی را از چاه باز نماید.

امام علی (ع)

*****

تجربه های زندگی به ما چیزی نمی آموزد، همان گونه که تاریخ هم ما را از چیزی آگاه نمی کند. تجربه ی حقیقی زمانی به دست می آید که ارتباط با واقعیت را محدود کنیم و کاهش ارتباط را نیرو بخشیم.

فرناندو پسوآ

*****

زندگی، تاریخ شمار روابط دوستانه است. دوستان، هر روز دنیا را از نو می سازند. بدون عشقِ دوستان، قلبها قدرت تپیدن برای زندگی را ندارند.

هلن کلر

*****

شاعر فقط امکانی بشری را «کشف» می کند؛ امکانی که تاریخ هم به نوبه ی خود روزی آن را کشف خواهد کرد.

میلان کوندرا

*****

در «قدمگاه» قرن بیست و یکم چه‌ها می‌گویند و چه‌ها می‌خواهند بکنند! در چنین جامعهٔ نهیلیسم (فرآیند جامعهٔ تکامل‌یافته‌تر سرمایه‌داری غرب) نمی‌تواند هرگز، حتا در یک فرد، حضوری واقعی و قابل یقین و توجیه داشته باشد.

منوچهر آتشی

*****

متن زیبا در مورد تاریخ

جملات ناب کوتاه در مورد تاریخ

در همه ی دروه های تاریخ، آنهایی که می توانستند چشم هایشان را بر روی کل خستگی ای که مجموعه ی کل خستگی ها است – چرا که همه چیز را به همان شکل جنون آمیز دارا است – ببندند، نادر بودند.

فرناندو پسوآ

*****

«امروز به‌خاطر نمی‌آورم که دقیقأ چه‌چیز مرا بدین کار برانگیخت، اما هرچه بود، ضبط کلماتی را که «مورد استعمال عوام» بود کم و بیش از همان تاریخ آغاز کردم، و البته بی‌هیچ ضابطه‌ای در کار و بدون دراختیار داشتن ِهیچ‌گونه معیار و محکی برای تشخیص. اما نفس عمل «یادداشت‌کردن» عادت شد.

احمد شاملو

*****

ای کاش کسی می آمد و تاریخ تراژیک ادبیات را تهیه می کرد تا نشان دهد ملتهایی که بزرگترین نویسندگان و هنرمندان از آنها برخاسته اند و غرورآمیزترین دارایی هایشان هستند، در زمان حیات این بزرگان چگونه با آنها معامله کرده اند.

آرتور شوپنهاور

*****

دوستی مثل اسناد کهنه است؛ قدمت تاریخ آن را قیمتی می کند.

یوهان ولفگانگ فون گوته

*****

اگر انسان در جسم خود فانی است، در عمل تاریخی خود باقی است.

کارل مارکس

*****

آزادی هیچ وقت انتظار ما را نمی کشد، ما باید در بدست آوردنش، از دل و جان دریغ نکنیم. چون در هیچ جایی از زوایای تاریخ سراغ نداریم که آزادی و دموکراسی، سهل و آسان به دست آمده باشد.

رالف والدو امرسون

*****

متن ناب در مورد تاریخ

متن زیبا درباره تاریخ با مفاهیم دلنشین

هیچ تاریخی به دور از حب و بغض و اشتباه نیست.

یوهان ولفگانگ فون گوته

*****

آزادی، تنها ارزش جاودانه ی تاریخ است.

آلبر کامو

*****

خب، من در این جمع که به هر روی حسن نیتی در حرف‌هایشان می‌بینم، سر دفاع از شعر خودم و مقوله‌ای را که شهرستانی‌گری، اقلیمی بودن و… در شعر خودم هست، ندارم. این کار، وظیفه منتقدان آشنا به کار نقد ادبی به شیوهٔ امروزین مثلا غربی‌هاست که خود مبدع آن بوده‌اند، و دریغا که حدود یک‌ربع قرن از مقولهٔ شعر امروز در این ملک می‌گذرد و ما هنوز یک کریتیک درست و حسابی و بی‌غرض و مرض و محیط به ادب گذشته و امروزمان نداریم.

منوچهر آتشی

*****

تاریخ، ثبات را انکار می کند.

فرناندو پسوآ

*****

باز ما با همین ذهنیت قرن هشتمی لابد می‌خواهیم جست بزنیم به دوره پست‌مدرنیسم قرن بیست و یکمی و باز جنگولک‌بازی پست‌مدرنیستی درآوریم! حاصل اینکه نه هنوز قرن هشتمی را شناخته‌ایم، و نه قرن بیستم و بیست و یکم را…

منوچهر آتشی

*****

نوشتن شعر را هیچ‌گاه کنار نگذاشتم. من در شعر رابطه‌ام را با زمان و زندگی نوین مردمم یافتم. من هنگام نوشتن اشعار با همان ریتم‌هایی که در تاریخ قهرمانانه میهنم شنیده بودم زندگی می‌کردم. خوشبختم از این‌که در این سال‌ها زندگی کرده‌ام و وقایعی را که نظیرشان در تاریخ یافت نمی‌شود، به چشم دیده‌ام.

آنا آخماتووا

*****

مجموعه ای از متن درباره تاریخ

شما عزیزان با کلیک بر روی متن زیبا می توانید جملات ناب با مفاهیم زیبایی را مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *