دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بارداری با کلومیفن و آنچه باید درباره آن بدانید

  • سعیده ستاری
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

در این مطلب از بارداری با کلومیفن صحبت می کنیم و بیان می کنیم که تاثیر استفاده این دارو به دلایل ناباروری خانم وابسته می باشد. پس بایستی حتما از دلیل ناباروری خود اطلاع داشته باشید بعد از این دارو استفاده کنید، امیدوارم این مطلب مورد پسند شما باشد.

احتمال تخمک گذاری و بارداری با کلومیفن میان ۶.۵ الی ۲۰ درصد می باشد. البته باید این موضوع را اضافه کنیم که اثر این دارو به علت ناباروری در خانم بستگی دارد. خوب است اطلاع داشته باشید آن دسته از خانم هایی که هیچ مشکلی برای باردار شدن ندارند، حدود ۲۵ درصد قادر هستند در هر ماهی حامله شوند.

تاثیرات بارداری با کلومیفن

احتمال بارداری با کلومیفن تا چه اندازه است؟

بنابراین در صورتی که بعد از یک ماه باردار نشدید به هیچ وجه نگران نباشید. ضروری است تا دوره بیشتری را تکرار کنید. در حقیقت میانگین زمان انتظار برای باروری در خانم ها با سن ۳۰ و ۳۶ سال، حدود یک سال می باشد. پژوهش های زیادی درباره کلومیفن در نشریه باروری انسان انتشار پیدا کرده است. در تمامی آنها، اندازه موفقیت این دارو برای بیش از ۵ هزار خانم مورد بررسی قرار گرفته است و نتیجه به شرح زیر بود:

  • ۷۳% خانم ها در نهایت تخمک گذاری داشتند.
  • ۳۶% سرانجام بارداری با کلومیفن را تجربه کردند.
  • ۲۹% زایمان داشتند.

ناگفته نماند که علت پایین بودن نرخ زایمان در قیاس با تخمک گذاری و حاملگی به علت موارد سقط جنین بود. البته به نظر نمی رسد کلومیفن خطر سقط را بیشتر کند. از سوی دیگر، نتیجه بخش بودن حاملگی با کلومیفن به این بستگی دارد که علت ناباروری خانم دقیقا چه چیزی می باشد. آن دسته از خانم هایی که مشکلات تخمک گذاری دارند با استفاده کلومیفن به نتیجه می رسند.

بهترین زمان آغاز استفاده کلومیفن

کلومیفن یک قرص پنج روزه می باشد. می توانید درمان را در اولین روزها، به عنوان مثال روز دوم چرخه قاعدگی یا دیرتر، به عنوان مثال روز پنجم چرخه آغاز کنید. البته این نکته را متذکر شویم که پزشکان زیادی دستور مصرف کلومیفن را برای روزهای سوم، چهارم، پنجم، ششم و هفتم یا روزهای پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم تجویز می کنند.

تاثیرات حاملگی با کلومیفن

  •  آرون گروپس

اینکه کدام زمانبندی را رعایت کنید اهمیت زیادی ندارد و از سوی دیگری هم مهم می باشد! برای اینکه تخمک گذاری رخ دهد پیشنهاد می شود زمانبندی دوم (پنجم تا نهم) را دنبال کنید و در صورتی که معالجه برای بهبود روند تخمک گذاری می باشد احتمالا کلومیفن را با گزینه اول (سوم تا هفتم) باید استفاده کنید. البته وقتی موضوع بزرگی مانند حاملگی با کلومیفن مطرح می شود، این جزئیات اهمیت زیادی ندارد و تفاوت زیادی با هم ندارند.  احتمال حاملگی شما در هر دو زمانبندی به هم شباهت دارد و فرقی نمی کند تجویز پزشک برای شما کدام گزینه باشد.

حاملگی با کلومیفن بعد از شش ماه

در صورتی که کلومفین استفاده کنید اما بعد از شش ماه نتیجه نگرفته باشید، پزشک شما گزینه دیگری را در نظر می گیرد. البته اینکه چنین اتفاقی رخ می دهد عللی دارد که در ادامه مطلب برای شما بیان می کنیم:

۱. در صورتی که بعد از شش ماه استفاده قرص، تخمک گذاری رخ نداد، خیلی بعید است که در ماه هفتم یا هشتم نتیجه بگیرید. همچنین در این مسیر به ارتباط سن بالا و بارداری توجه کنید چون هرچه سن خانم بیشتر شود، شانس حاملگی او کاهش پیدا می کند. اگر مشکلی هست، بهترین کار ادامه دادن می باشد.

۲. توجه داشته باشید که افزایش استفاده کلومیفن امکان دارد به تنهایی موجب بروز مشکلات باروری شود. آن دسته از خانم هایی که چندین دوره برای بارداری با کلومیفن اقدام می کنند امکان دارد با نازکی پوشش داخلی رحم مواجه شوند که همین روند جلوی لانه گزینی جنین را در رحم می گیرد. این نکته یادآور شود که این وضعیت با قطع استفاده قرص بعد از مدتی رفع می شود و عوارض بلند مدت ندارد.

اثرات بارداری با کلومیفن

دز مصرفی قرص کلومیفن برای حاملگی

پزشک کمترین دز برای شما را آغاز می‌کند که ۵۰ میلی گرم می باشد در صورتی که با این میزان تخمک گذاری نداشته باشید احتمالا همین دوز را یک دوره دیگر تکرار می کنید یا اینکه دوز دوم را اندازه ۵۰ میلی گرم زیاد می‌کند. افزایش در مصرفی دارو نشانه بدی نمی باشد و نبایستی خودتان را نگران کنید. تحقیقات نشان می دهند که تنها ۴۶% خانم ها با دز اول، ۵۰ میلی گرم، بارداری با کلومیفن را تجربه می کنند و ۲۱% دیگر در صورت بالا رفتن در، تخمک گذاری می‌کنند و ۸% باقی مانده هم پس از استفاده ۱۵۰ میلی گرم به نتیجه می رسند.

توجه داشته باشید در صورتی که تخمک گذاری رخ دهد اما حامله نشدید، پزشک همان در مصرفی را برای شما نگه می‌دارد. چون بالا رفتن دز، شانس حاملگی شما را افزایش نمی دهد. در حقیقت دز های بالاتر کلومیفن امکان دارد عوارضی داشته باشد که تاثیر منفی بر بارداری شما می گذارد.

از جمله عوارض استفاده کلومیفن بایستی به ضخیم شدن مخاط (ترشحات) دهانه رحم اشاره کنیم. این نکته یادآور شود که وجود این مخاط برای حامله شدن خانم بسیار اهمیت دارد و در نتیجه با تخمک دیدار داشته باشد. ضرر دیگری که با استفاده کلومیفن به سراغ شما می آید و ضروری است با آن آشنایی داشته باشید نشانه هایی مانند گرگرفتگی، استفراغ، سردرد، مشکلات بینایی، کیست های رحمی و چندقلو یا دقلو زایی می باشد. همچنین دز های بالای این دارو خطر بروز سندرم تحریک بیش از اندازه تخمدان را به دنبال دارد. بنابراین قادر هستید درباره عوارض استفاده دز بالا با پزشک خود حرف بزنید.

اثرات حاملگی با کلومیفن

علل ناموفق بودن حاملگی با کلومیفن

از یاد نبرید که دارو قرار نیست معجزه کند (بر خلاف تصور عموم). داروهای حاملگی وقتی تاثیر می گذارند که در شرایط مناسبی استفاده شوند و در صورتی که به شیوه نادرستی استفاده کنید، هیچ نتیجه ای به دست نمی آید.

خوب است اطلاع داشته باشید که در صورت مشکلات بیشتر افزون بر تخمک گذاری نامنظم یا فقدان تخمک گذاری یا همچنین مشکلات ناباروری مردان که تشخیص داده نشده باشد، شانس موفقیت بسیار پایین می باشد. نکته اینجاست که زوج هایی که با مشکل ناباروری بی علت چقدر شانس موفقیت برای بارداری با کلومیفن را دارند. از سوی دیگر خانم هایی که با سختی های حاملگی در سن های بالا، کمبود استروژن یا نارسایی تخمدان دست و پنجه نرم می کنند، همیشه از استفاده کلومیفن نتیجه نمی گیرند. همچنین خانم های مبتلا به بیماری های مربوط به تیروئید هم امکان دارد به نتیجه دست پیدا نکنند. مهم است این نکته را یادآور شویم که خانم هایی که اضافه وزن دارند پیشنهاد می شود پیش از دوره درمان، وزن خود را کم کنند. به صورت کلی مسئله چاقی در بارداری اهمیت دارد و پیشنهاد می شود قبل از شروع درمان، به تناسب سن و مقدار چاقی، اقدام به کاهش وزن کنید.

خطرات حاملگی در سن بالا

همانگونه که در بالاتر بیان کردیم ضروری است تا به ساعت بدنتان و اتفاقات بیولوژیکی که در آن رخ می دهد دقت کنید. بله منظور ما دقیقا درباره بالا رفتن سن می باشد. عدد خاصی مانند ۳۵ سالگی مدنظر ما نمی باشد. ما درباره سنی صحبت می کنیم که خطرات بارداری به مراتب قابل بحث تر هستند. به عنوان مثال:

بیان تاثیر بارداری با کلومیفن

در سنین بالاتر زمان حامله شدن طولانی تر می شود. از یاد نبرید که هر خانمی با تعداد محدودی تخمک متولد می شود. همینکه به اواسط تا اواخر سی سالگی می رسید از تعداد آنها کاهش پیدا می کند و البته کیفیت تخمک ها هم کاهش پیدا می کند.

همچنین بایستی اضافه کنیم هر اندازه سن شما بالا می رود روند بارور شدن تخمک ها به سادگی وقتی که جوانتر بودید نخواهد بود. بنابراین اگر سنتان از ۳۵ بیشتر باشد و شش ماه از اقدام به بارداری می‌گذرد و نتیجه نگرفته اید ضروری است موضوع را به پزشک یا متخصص باروری بگویید. البته آن هایی که با کلومیفن حامله شدند هم قادر هستند درباره تجربیات خود از استفاده این دارو بیشتر بگویند.

همانگونه که بالاتر هم نوشتیم امکان بارداری چندقلو با استفاده این دارو بیشتر می شود که با بالا رفتن سن احتمال حاملگی دو قلو هم افزایش پیدا می کند. این شرایط به علت تغییرات هورمونی می باشد که موجب رهاسازی بیش از یک تخمک در یک زمان واحد می شود. همچنین با برگزیدن شیوه های کمک بارورسازی مانند آی وی اف این اتفاق با احتمال به مراتب زیادی خواهد افتاد. افزایش خطر دیابت در بارداری این نوع دیابت تنها در زمان حاملگی به سراغ شخص می آید و رواج آن با بالا رفتن سن بیشتر می شود. توجه داشته باشید که دیابت بارداری بایستی حتماً کنترل شود و با یک رژیم غذایی اصولی و فعالیت بدنی مناسب سطح قند خون شخص کنترل شود. برخی مواقع احتیاج است تا خانم حامله دوره دارو درمانی را هم آغاز کند و آنهایی که با کلومیفن حامله شدند قادر هستند از تجربیات خود ضمن ابتلا به دیابت حاملگی بیشتر برای اشخاص دارای تجربه مشابه بیان کنند. از یاد نبرید که اگر این شرایط بدون درمان رها شود موجب رشد غیر عادی و بزرگ تر شدن نوزاد خواهد شد هرچند اندازه نوزاد بزرگتر باشد صدمه زیادی به زن در زمان زایمان وارد می‌شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *