تهوع و استفراغ یکی از علائم بارداری تلقی می شوند. ویار بارداری که به آن تهوع صبحگاهی نیز اطلاق می شود بیشتر مواقع صبح ها شدیدتر می شود. اگرچه ویار ممکن است در زمان های دیگر نیز روی دهد. شدت و علائم ویار بارداری برای هر خانمی متفاوت است.

در اصطلاح پزشکی ویار بارداری همان تهوع و استفراغ بارداری می باشد که ۳/۴ خانم ها را درگیر می کند. حتی ویار کم نیز می تواند برای خانم باردار آزار دهنده باشد. برای سالیان طولانی افسانه هایی با مضمون تعیین جنسیت جنین از روی ویار نسل به نسل منتقل شده است.

با این تصور که با توجه به تمایلات غذایی مادر جنسیت جنین را می توان تعیین کرد. گفته شده اگر مادر باردار به خوردن خوراکی های شیرین مانند میوه، شکلات و لبنیات تمایل داشته باشد جنین دختر است و اگر به خوردن غذاهای شور،ترش، گوشتی و تند تمایل یابد به احتمال زیاد جنین وی پسر خواهد بود.

اما در این میان سوال این است که آیا در پس این افسانه و داستان ها شواهد علمی هم وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت این افسانه ها پشتوانه علمی ندارد. پژوهش های کمی پیرامون ارتباط ویار و جنیست جنین مادر باردار صورت گرفته که هرگز ارتباط معناداری را نشان نداده اند.

از این رو تعیین جنسیت از روی ویار تقریبا غیر ممکن بوده ولی به این معنی نیست که تمایل غذایی مادر باردار کاملا بی معنی باشد. تمایلات غذایی زنان باردار حاکی از نیاز های جسمی و تغذیه ای آنان بوده که باید مورد توجه قرار گیرد. اما در صورتی که راغب به تعیین جنیست جنین خود هستید بهترین راه و زمان سونوگرافی در هفته ۱۶ بارداری و بعد از آن می باشد.

نوع ویار بارداری در تعیین جنسیت جنین