دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با روش های یادداشت برداری و فواید و معایب هر کدام

  • بهجت فلاح
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

یادداشت برداری یا خلاصه نویسی یکی از مهم ترین اصول مطالعه فعال می باشد. در حقیقت فرد با خلاصه نویسی و یادداشت برداری از یک مطلب، مطالعه آن را برای خود ساده تر می کند. به بیان دیگر یادداشت برداری باعث می شود درک عمیق تری نسبت به آن چه در حال مطالعه آن هستیم، پیدا کنیم. با این حال گاهی از روش های یادداشت برداری درست اطلاعی نداریم. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع روش های یادداشت برداری بپردازیم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آموختن انواع روش های یادداشت برداری موجب می شود فرد از زمان مطالعه نهایت استفاده را برده و مدت زمان حضور مطلب را در ذهن خود افزایش دهد. یادداشت برداری صحیح موجب صرفه جویی در زمان و افزایش بازدهی می شود. در واقع یادداشت ها سرشار از نکاتی هستند که در برگیرنده محتوا بوده و بهترین منبع برای جمع بندی محسوب می شوند. خوب است بدانید یادداشت برداری یکی از مهم ترین مراحل یک مطالعه تکاملی است. شما با خلاصه نویسی از مطالبی که در حال مطالعه آن هستید، مرور آن مطلب را ساده تر می کنید. به همین خاطر است آگاهی از متدهای اصولی یادداشت برداری بسیار ضروری است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با صفر تا صد اصول یادداشت برداری آشنا کنیم.

چرا یادداشت برداری اهمیت دارد؟

پیش از آن که به معرفی انواع روش های یادداشت برداری بپردازیم، بهتر است در مورد اهمیت یادداشت برداری مطالبی را ارائه دهیم. مغز انسان به گونه ای است که بعد از مدتی مطالبی را که مطالعه کرده به طور کامل فراموش می کند. به همین خاطر برای انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت نیاز به مرور آن ها داریم. در این میان یادداشت برداری تنها سلاحی است که از فراموشی جلوگیری می کند. در واقع مهم ترین نقش یادداشت برداری در یادگیری، کمک به مرور مطالب می باشد. به طور کلی خلاصه نویسی موجب می شود در زمان خود صرفه جویی کنیم.

از سوی دیگر هنگامی که مطالب به طور مرتب در کنار یکدیگر قرار می گیرند، مرور آن ها به راحتی اتفاق می افتد. بنابراین یادداشت برداری علاوه بر صرفه جویی در زمان، بر کیفیت یادگیری نیز مؤثر خواهد بود. به طور مثال هنگامی که می خواهید برای یک آزمون مهم آماده شوید، به کتاب های زیادی برای مطالعه نیاز دارید. از طرفی حجم بالای کتاب ها، مرور آن ها را بسیار سخت و دشوار می کند. در حالی که اگر از قبل یادداشت برداری کنیم، بدون هیچ استرس و دغدغه ای از یادداشت های خود استفاده کرده و مطالب مورد نیاز را مرور می کنیم.

انواع روش های یادداشت برداری

یادداشت برداری چه فوایدی دارد؟

یادداشت برداری فواید بسیاری دارد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • توانایی در منظم کردن مطالب را بهبود می بخشد.
  • باعث صرفه جویی در زمان شده و بر کیفیت یادگیری تأثیر می گذارد.
  • داشتن درک صحیح از اولویت بندی مطالب
  • باعث افزایش خلاقیت می شود. زیرا فرد باید یک بار دیگر مطالب را از زبان خود بنویسد.
  • یادداشت برداری موجب افزایش تمرکز و دقت می شود. به این خاطر که فرد در زمان نت برداری باید همه حواس خود را جمع کند.
  • تجربه یادگیری فعال علاوه بر مؤثر بودن، مانع خستگی فرد می شود.

آشنایی با انواع روش های یادداشت برداری

با توجه به میزان یادگیری و درک افراد از مطالعه مطالب، روش های مختلفی برای یادداشت برداری وجود دارد. هریک از این روش ها در موقعیت های مختلفی قابل استفاده می باشند. به خاطر داشته باشید استفاده از روش های یادداشت برداری با توجه به سبک یادگیری ما تعیین می گردد. مهم ترین روش های یادداشت برداری عبارتند از:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش اول: یادداشت کرنل

به جرأت می توان گفت یادداشت برداری کرنل یکی از مؤثرترین و کارآمدترین روش های یادداشت برداری در جهان شناخته شده است. در این روش علاوه بر دسته بندی مطالب، به توضیح هر بخش پرداخته می شود. در روش یادداشت برداری کرنل ابتدا کاغذ مورد نظر را به سه قسمت تقسیم می کنیم. نکات کلیدی در ستون سمت راست که نسبتا بزرگ تر است، نوشته می شود. در واقع این ستون مربوط به مهم ترین نکات درس می باشد. به همین خاطر باید به نکات مهم و کلیدی اختصاص داده شود. سعی کنید در این قسمت فقط از جملات کوتاه، علائم و نمادها استفاده کنید.

ستون سمت چپ به پرسش ها و کلمات کلیدی درس اختصاص دارد. کلمات کلیدی هنگام مرور یادداشت ها بسیار کاربردی هستند. در نهایت خلاصه درس باید در ستون پایین نوشته شود. این قسمت به مجموعه نکاتی که تاکنون تهیه کرده اید، اختصاص دارد. بدان معنا که باید یک جمع بندی در حد ۷ جمله در این ستون نوشته شود. اکنون می توانید نکات کلیدی درس را اولویت بندی کنید. این روش یادداشت برداری علاوه بر این که به یادگیری راحت تر نکات مهم درس کمک می کند، اهمیت هر نکته را نیز به شما یادآور خواهد شد.

مزایا

  • مطالعه فعال
  • دسته بندی اصولی مطالب در کنار توضیحات کافی

معایب

  • تنها عیب این روش وقت گیر بودن آن است.

جامع ترین روش های یادداشت برداری

روش دوم: جدول بندی

یکی دیگر از روش های مهم و اصولی نت برداری، روش جدول کشیدن می باشد. این روش بسیار قدیمی بوده و موجب سازماندهی اطلاعات می شود. به بیان دیگر طبقه بندی اطلاعات در ستون های مجزا، از زیاده نویسی و تکرار بی مورد اطلاعات جلوگیری می کند. روش جدول بندی بهترین گزینه برای ارائه موضوع و استفاده در کنفرانس ها می باشد. بهتر است بدانید جدول بندی در مقایسه با سایر روش ها نیازمند آماده سازی بیشتری می باشد. ویژگی بارز جدول بندی این است که امکان دسته بندی دقیق مطالب را فراهم می کند. از این رو موجب نظم بخشیدن به یادداشت های ما خواهد شد.

مزایا

  • به خاطر دسته بندی و نظم مطالب از گیج شدن و شلوغی جلوگیری می کند.
  • باعث صرفه جویی در وقت می شود.

معایب

  • عدم انعطاف پذیری
  • فراموش کردن جدول و ترتیب مطالب آن

روش سوم: علامت زدن یا هایلایت کردن

هایلایت کردن یکی از متداول ترین روش های یادداشت برداری محسوب می شود. در این روش به کمک یک ماژیک مطالب مهم را خط کشیده و علامت گذاری می کنیم. این کار به ما کمک می کند که در زمان مرور کردن فقط مطالب کاربردی و مهم را بخوانیم.

مزایا

  • روشی بسیار ساده و راحت است.

معایب

  • در این روش هیچ نکته اضافی یادداشت نمی شود. اگر نکته ای طولانی نوشته شود با ایجاد مشکل در زمان مطالعه همراه است. از آن جایی که در این روش مروری صورت نمی گیرد، مطالب به سرعت فراموش می شوند.

روش چهارم: تحت اللفظی

این روش بسیار ساده و در عین حال سرشار از اشکال می باشد. روش تحت اللفظی از نظر کارایی بیشتر مناسب زمانی است که فرد سخنان سخنران را شنیده و باید یادداشت کند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از عقب افتادن، از علامت های اختصاری استفاده کنید. در این روش مطالب به صورت خط به خط نوشته شده و با تغییر موضوع و تیتر، بین مطالب فاصله ایجاد می شود.

مزایا

  • بیشتر مناسب زمان هایی است که می خواهید تمام کلمات گوینده را که بسیار ارزشمند و پر محتوا بوده، به روش تحت اللفظی نت برداری کنید.

معایب

  • در این روش اهمیت مطلب مشخص نبوده و مطالب به درستی طبقه بندی نشده اند.
  • مطالب جمع آوری شده در این روش برای امتحان مناسب است و برای دوران جمع بندی قابل اطمینان نمی باشد.

جامع ترین متدهای یادداشت برداری

روش پنجم: طبقه بندی رئوس مطالب

طبقه بندی رئوس مطالب یکی از پرکاربردترین روش های یادداشت برداری در جهان است. در این روش همه مطالب با توجه به ارزش آن ها و به گونه ای مناسب اولویت بندی می شوند. قواعد اصلی این روش از اعداد رومی و انگلیسی و حروف بزرگ و کوچک انگلیسی استفاده می شود. اما شما می توانید به منظور راحتی خودتان از علائم اختصاری استفاده کنید. در این روش نکات فرعی را با اعداد بزرگ انگلیسی و عنوان اصلی با عدد رومی مشخص می شود.

مزایا

  • مطالب به شیوه ای منظم و واضح طبقه بندی می شوند.
  • مناسب زمان هایی است که هدف از مطالعه تنها حفظ کردن اطلاعات است.

معایب

  • استفاده از این روش برای متن هایی که تیتر اصلی و فرعی ندارند، مناسب نیست.
  • هنگامی که رئوس مطالب را به شیوه کلاسیک طبقه بندی می کنید، به سادگی نمی توانید بین اطلاعات شاخه های مختلف ارتباط برقرار کنید.

روش ششم: ترسیم نقشه ذهنی

ترسیم نقشه ذهنی یکی از بهترین روش های یادداشت برداری برای داوطلبان کنکوری است. این روش قادر به دسته بندی و سازماندهی اطلاعات می باشد. در این روش فرد باید کانون و هسته اصلی مطالب را پیدا کند. ابتدا باید ارتباط متون را با کلمات پیدا کرده و سپس نکات مختلف مرتبط با یک مفهوم مرکزی را در کنار یکدیگر قرار دهید. در واقع در این روش ایده اصلی در مرکز کاغذ قرار می گیرد. سپس از ایده اصلی خطوطی به خارج و به طرف دایره های کوچک ترسیم می شود. ایده های بعدی در این دایره قرار می گیرند و ایده های مرتبط توسط یک پیکان به یک دیگر متصل می شوند. این روش را می توانید با رسم شکل مغز و به کمک رنگ های مختلف انجام دهید.

مزایا

  • رنگ های موجود در این نقشه ذهنی موجب می شود مطالب بدون کوچک ترین فشاری به مغز به یاد آورده شوند.
  • مرور مطالب و درک رابطه میان آن ها بسیار آسان می باشد.
  • امکان ویرایش و اضافه کردن مطالب جدید بر روی مطالب قبلی وجود دارد.
  • در مقایسه با میزان مطالبی که دارد، حجم بسیار کمی را اشغال می کند.

معایب

  • عیب خاصی ندارد.

آشنایی با بهترین متدهای نت برداری

نگاهی به بایدها و نبایدهای یادداشت برداری

یادداشت برداری غیر اصولی به اندازه یادداشت نکردن مطلب می تواند برای ما مضر باشد. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که می تواند به شما در انجام بهترین شکل خلاصه برداری کمک کند.

  1. یادداشت برداری یکی از کلیدهای اصلی و مهم یادگیری و یادآوری می باشد.
  2. معمولا روش های علامت زدن و هایلایت کردن از انعطاف لازم برخوردار نیستند. به همین خاطر افراد هنگام مرور کردن به سراغ این مطالب نمی آیند.
  3. به دنبال تقویت مهارت های شنیداری خود باشید. این ضعف موجب می شود توجه زیادی به مطالب کلیدی نداشته باشید.
  4. پیش از رفتن به سمینار یا کلاس، خود را از نظر ذهنی کاملا آماده کنید.
  5. در یادداشت برداری به هیچ عنوان به دنبال پر کردن صفحه نباشید. این کار اصلا صحیح و اصولی نیست.
  6. از روشی استفاده کنید که با شما سازگار باشد. هر فرد از روش متفاوتی برای نت برداری استفاده می کند. این کار به شما در گرفتن نتیجه بهتر کمک خواهد کرد.
  7. به منظور جلوگیری از فراموش کردن مطالب، بهتر است به طور مداوم آن ها را مرور کنید. یادداشت برداری اصولی در این زمینه می تواند به ما کمک کند.
  8. در نوشته های خود از نمودارهای مختلف استفاده کنید. نمودارهای پله ای، زنجیری و خطی بیشترین استفاده را در یادداشت برداری دارند.
  9. به خاطر داشته باشید که یادداشت برداری با رونویسی کاملا متفاوت است.
  10. یادداشت های خود را مرور کرده و ویرایش نمایید. این احتمال وجود دارد بعد از مدتی نکات جدیدی مربوط به مطالب قبلی خود پیدا کنید. توصیه می شود این مطالب را به یادداشت های قبلی خود اضافه کنید.
  11. یادداشت های خود را جامع و اصولی بنویسید تا جایگزین مناسبی برای منبع اصلی باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *