دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رفتار صحیح در برابر انتقاد چگونه است؟

  • سعیده ستاری
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

چند نمونه رفتار در برابر انتقاد شامل درس گرفتن از تجربه های خود، اعتراف کردن به اشتباه خود، سپاسگزاری از شخص منتقد، گوش دادن و فوری پاسخ ندادن می شود.

اولین واکنش بیشتر ما در برابر انتقاد خشم و عصبانتی می باشد. هیچ کس از اینکه به او گفته شود کارش را خوب انجام نداده، لذت نمی برد و خیلی از ما تمامی سعی خود را می کنیم تا از هر گونه بازخورد منفی دوری کنیم. ما در این مطلب در مورد نحوه رفتار در برابر انتقاد صحبت می کنیم.

نحوه رفتار در برابر انتقاد

نحوه رفتار در برابر انتقاد

با این وجود وقتی با چشمان باز با انتقاد رفتار کنید، قادر هستید از آن برای بهتر شدن و رشد فردی و حرفه ای خود کمک بگیرید. هیچفردی کامل نمی باشد و انتقاد امکان دارد نکته های بارزشی در خود داشته باشد که به شما در شناخت نقاط ضعفتان یاری رساند و موجب شود دفعه ی بعد عملکرد بهتری داشته باشید. فرق های اساسی در نوع عکس العمل شما به انتقادات منصفانه و غیر منصفانه وجود دارند، بنابراین ابتدا باید قادر به تشخیص این دو از هم باشید.

انتقاد منصفانه

انتقاد منصفانه و محترمانه و بدون تهدید انتقال می یابد و بر روی کار هایی که باید انجام شود تمرکز می کند و هدفش سرزنش کردن و مقصر جلوه دادن شخص مقابل نیست. به عنوان مثال، پس از ارائه ی پروپوزال، رییستان امکان دارد به شما بگوید: “اسلایدها به اندازه کافی فایده نداشتند، اگر روی آنها متن کمتری وجود داشت بهتر بود و موجب می شد مخاطبان به جای اینکه تلاش کنند متن روی اسلایدها را بخوانند، بیشتر به صحبت های شما دقت کنند. دفعه ی بعدی بهتر است از عکس های بیشتر و متن های کمتری استفاده کنی.”

مدیریت انتقاد

زمانی که از ما انتقاد می شود، در لاک دفاعی فرو می رویم، به هر حال، انتقاد یعنی یک جای کار ما اشتباه بوده است یا سطح عملکردمان در حد انتظار نبوده است. خبر خوب این می باشد که هیچ فردی کامل نمی باشد و همه ما در جایی از زندگی خود اشتباه می کنیم. اگر هیچ موقع مرتکب اشتباه نشوید، احتمالا به این معنی می باشد که هیچ موقع سعی و تلاش نکرده اید از منطقه امن خود خارج شوید و ریسک پذیر باشید و این راه درستی برای بهبود مهارت ها و دستیابی به پیشرفت شغلی نمی باشد. در اینجا چندین پاسخ سازنده به انتقادی منطقی را برای شما توضیح می دهیم:

نحوه رفتار مقابل انتقاد

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۱. فورا پاسخ ندهید

همیشه برای جمع بندی افکار خود وقت بگذارید و پیش از اینکه حرفی بزنید آرامش خود را حفظ کنید. همیشه وقتی فورا پاسخ می دهیم، حرف هایی می زنیم که از گفتن آنها پشیمان خواهیم شد و این موجب می شود فردی غیر حرفه ای به نظر برسیم. اگر فکر می کنید که به بیشتر از چند دقیقه برای آرام شدن احتیاج دارید، این را مطرح کنید. از آنها بخواهید که برای جواب دادن به شما وقت بدهند و اگر انتقاد را از راه ایمیل دریافت کرده اید، فورا پس از خواندن آن گزینه ی «جواب دادن» را انتخاب نکنید.

۲. تغییر دادن رفتارتان

به انتقاد به عوان فرصتی بنگرید که می توان خود را نسبت به قبل بهتر کرد. شخصی که از شما انتقاد می کند به طور معمول دوست دارد در عملکرد شما بهبود حاصل شود. با ذهنی باز و پذیرا با این موقعیت برخورد کنید و از شخص مقابل سپاسگزار باشید که برای کمک به شما وقت گذاشته است. با انجام این کار در برابر وسوسه ی در لاک دفاعی رفتن، مقاومت می کنید.

۳. گوش دادن

یکی از راه کار هایی که در برابر انتقاد باید انجام دهید و رفتار کنید گوش دادن است. حتما با دقت به حرف هایی که زده می شود گوش کنید، امکان دارد تنها تنها سر تکان دهید و وانمود کنید که موافق هستید، با این وجود که در ذهنتان به این فکر می کنید که به محض اینکه حرف طرف مقابل تمام شد، شما چه جوابی به او بدهید. این کار با گوش دادن واقعی خیلی تفاوت دارد. شما بایستی خیلی با دقت گوش دهید تا به طور دقیق منظور آنها را متوجه شوید.

بررسی نحوه رفتار در برابر انتقاد

۴. پیدا کردن واقعیت ها

اگر شخصی از شما انتقاد میکند، منظورش را خیلی واضح و دقیق بیان نمی کند، از او بپرسید. بایستی حتما متوجه شوید که مشکل واقعی در کجاست. اگر رئیس شما می گوید: ” من از آخرین گزارشت راضی نبودم” حتما از او در مورد جزئیات بیشتر و اینکه دلیل راضی نبودنش دقیقا چه چیزی بوده بپرسید.

۵. خود را از انتقاد جدا نمایید

باید فهمیده باشید که انتقاد درباره کاری می باشد که انجام داده اید یا حرفی که زده اید و نه درباره شخصیتتان. تلاش کنید احساسات شخصی خود را از انتقاد جدا سازید تا بتوانید حقیقت را در صحبت شخص مقابل مشاهده کنید.

۶. درس گرفتن از تجربه های خود

یکی از رفتار هایی که باید در برابر انتقاد داشته باشید درس گرفتن از تجربه ها می باشد. در صورتی که از انتقاد منصفانه درس بگیریم، در بهبود عملکردمان کمک زیادی می کند. پس، اندکی وقت بگذارید و به اتفاقی که افتاده و چیزی که شخص منتقد گفته فکر کنید. برای اصلاح موقعیت برنامه ریزی نمایید و مواظب باشید تا دیگر همان اشتباه را تکرار نکنید.

بررسی نحوه رفتار مقابل انتقاد

۷. سپاس گزار باشید

پس از این که تجربه ای تازه کسب کردید، از شخصی که وقت گذاشته و از شما انتقاد کرده است قدردان باشید و از او تشکر کنید. همانگونه که خیلی از اشخاص از دریافت انتقاد ناراحت و معذب می شوند، انتقاد کردن هم برای افراد زیادی ناراحت کننده است. حتما به آنها توضیح دهید که انتقاد آنها برای شما سازنده بوده است و شما از آن نکته های بسیاری یاد گرفته اید.

۸. اعتراف کردن به اشتباه خود

یکی از رفتار های درستی که باید در برابر انتقاد باید داشته باشید اعتراف کردن به اشتباه خود می باشد. اشخاصی که به اشتباهات خود اعتراف می کنند مورد ستایش و احترام هستند. وقتی مسئولیت چیزی را که آن گونه که شما انتظار داشتید پیش نرفته بر عهده بگیرید، حرفه ای بودن و بالغ بودن خود را ثابت نمایید. اگر اشتباهی از شما سر زده، اعتراف کرده و عذرخواهی نمایید. موافقت کردن با شخصی که از شما انتقاد می کند فضایی سازنده و مملو از احترام دو طرفه ایجاد می کند.

توضیح در مورد رفتار در برابر انتقاد

۹. انتقاد را به زبان خود تکرار کنید

تکرار حرف های شخص مقابل از زبان خودتان، موجب می شود اطمینان پیدا کنید که آنها را به طور کامل فهمیده اید. در اینجا رویکردی غیرتهاجمی استفاده نمایید. آرام بمانید و جملاتی را که گفته شده، از زبان خودتان و به شیوه ای آرام و بدون تهدید تکرار کنید. امکان دارد با این جملات شروع کنید: ” خب اگر درست فهمیده باشم، شما فکر می کنید که …”

حال که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه روانشناسی بر لینک های برخورد با انتقاد غیر منصفانه و جلوگیری از انتقاد درونی کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *