دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ردمی ۱۲C و نگاهی با قابلیت های این گوشی اقتصادی

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

گوشی شیائومی ردمی ۱۲C اسمارتفون اقتصادی معرفی شده در روز پایانی سال ۲۰۲۲ می باشد. در این مطلب به بررسی ردمی ۱۲C پرداخته تا مشخص شود چه اندازه ارزش خرید دارد.

در آخرین روز سال ۲۰۲۲ شرکت ردمی زیر مجموعه برند شیائومی از گوشی اقتصادی نسبتا ارزشمندی به اسم رونمایی کرد. دوربین ۵۰ مگا پیکسلی و تراشه قابل قبول شرکت مدیاتک جالب توجه به نظر می رسد. در ادامه به بررسی ردمی ۱۲C می پردازیم تا با مشخصات و ارزش خرید آن بیشتر آشنا شوید.

آشنایی و بررسی ردمی ۱۲C

شرکت ردمی زیر مجموعه برند شیائومی در آخرین روز سال ۲۰۲۲ یعنی ۳۱ دسامبر (۱۰ دی ماه ۱۴۰۱) گوشی اقتصادی ردمی ۱۲C را معرفی نمود. این گوشی ارزان قیمت با دوربین ۵۰ مگاپیکسل و پردازشگر قابل قبول مدیاتک نسبتا ارزشمند به نظر می رسد.

ردمی ۱۲C نسبت به ردمی ۱۰c عضو قبلی این خانواده که در مارس ۲۰۲۲ رونمایی شده بود، در مواردی از جمله حافظه رم با بهبود روبرو شده است. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگی های ردمی ۱۲C در کنار قیمت آن می پردازیم تا ببینیم در این رنج قیمتی نسبت به دیگر مدل های هم قیمت چه اندازه ارزش خرید دارد.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی ردمی ۱۲C با یک نگاه به گوشی می توان گفت متعلق به خانواده اقتصادی و پایین رده شیائومی است. طراحی گوشی با دوربین سلفی تعبیه شده در بریدگی v شکل بالای نمایشگر و دو لنز دوربین در یک محوطه بیضی مانند شبیه ردمی a1 این برند بوده ولی در رنگ آمیزی طراحی جسورانه تری دارد.

ردمی ۱۲C همچنان از نمایشگر بسیار بزرگ برخوردار است و ظرفیت باتری گوشی نیز شبیه دیگر گوشی های اقتصادی در سطح قابل قبولی می باشد. همچنین این گوشی در ۴ رنگ آبی، یاسی، مشکی و سبز ارائه می شود که در هر کدام از آن ها خطوط موازی موربی با طیف رنگی روشن تر از رنگ اصلی بدنه دیده می شود.

  •  آرون گروپس

در محل دوربین های پنل پشتی و زیر نشان ردمی هم سنسور اثر انگشت جای گرفته که نمای جالب توجه ای در این قسمت ایجاد کرده است. ردمی ۱۲C با توجه به نمایشگر بزرگ و باتری حجیم آن بالطبع گوشی سبک و کوچکی نبوده ولی عملا غول پیکر هم دیده نمی شود.

ابعاد گوشی ۸.۷*۷۶.۴*۱۶۸.۷ میلی متر بوده و با وزن ۱۹۲ گرم همچنان با اعضای سنگین وزن این خانواده فاصله دارد. ضمنا به خوبی در دست جای می گیرد و با ارگونومی خوب نگرانی خاصی برای کاربر نخواهد داشت. یکی از نکات جالب توجه این اسمارتفون همانطور که اشاره شد محل سنسور اثر انگشت آن است که گوشی را از بسیاری مدل های موجود در بازار متمایز می سازد.

این شرکت در اقدام عجیبی سنسور مذکور را در کنار ماژول دوربین ها قرار داده که مزایا و معایب خودش را دارد. مثلا هنگام لمس سنسور اثر انگشت، احتمال لک شدن لنزهای دوربین توسط انگشتان وجود دارد. ولی به نظر می رسد ردمی، دسترسی سنسور را اولویت قرار داده است.

در ادامه باید گفت همچون هر اسمارتفون اقتصادی دیگری در ساخت ردمی ۱۲C نیز پلاستیک به کار رفته است ولی نمی توان از این حقیقت چشم پوشی کرد که شیائومی همواره بهترین و باکیفیت ترین مواد را مورد استفاده قرار می دهد. گوشی ردمی ۱۲C نیز از این قاعده مستثنی نیست.

و ترکیب مواد باکیفیت به همراه آپشن های رنگی و نوع پرداخت به کار رفته روی بدنه از این دستگاه یک اسمارتفون جذاب خوش قیمت ساخته است. به طور کلی طراحی پنل جلویی گوشی با نمایشگر یکپارچه به همراه ناچ قطره ای جالب به نظر می رسد ولی در لبه پایین حاشیه نمایشگر افزایش یافته است.

نمایشگر بسیار بزرگ

احتمالا بسیاری از گوشی های مقرون به صرفه بازار دارای نمایشگر چندان با کیفیتی نباشند. در ادامه بررسی می کنیم که نمایشگر ردمی ۱۲C به چه صورت است. مانند بیشتر گوشی های ارزان قیمت و یا حتی میان رده ها، پنل به کار رفته در این اسمارتفون از نوع ال سی دی است و با توجه به روشنایی ۵۰۰ نیت آن می توان گفت که به اندازه کافی روشن می باشد.

به این ترتیب کاربر در محیط های روشن یا تاریک مشکلی در استفاده از نمایشگر نخواهد داشت. این نمایشگر با سایز ۶.۷۱ صفحه بسیار بزرگی را در اختیار کاربر قرار می دهد و در واقع این مدل برای افراد علاقمند به تماشای فیلم با گوشی گزینه ایده آلی محسوب می شود.

ولی دقت کنید که کیفیت تصویر اچ دی و تراکم پیکسلی ۲۶۸ پیکسل در اینچ با کلاس بالاتر قابل مقایسه نیست. و نباید انتظار زیادی از دستگاه داشت ولی در این رنج قیمتی انتقادی به آن وارد نیست و کاملا توجیه پذیر می باشد. گفتنی است سایز نمایشگر نسبت به ردمی ۱۰c تغییری نداشته و وضوح ۱۶۵۰*۷۵۰ پیکسل (اچ دی پلاس با نسبت ۹: ۲۰.۶ ) را ارائه می دهد.

همچنین پیداست که با نمایشگر ساده ۶۰ هرتزی روبرو بوده و نرخ تازه سازی بالا در آن صرف نظر شده است.

دوربین دوگانه

بررسی ها نشان می دهد مهمترین المان حاضر در پنل پشتی گوشی ردمی ۱۲C دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اصلی آن است که فیلمبرداری با وضوح فول اچ دی و نرخ فریم ۳۰ ثانیه را پشتیبانی می کند و برداشت شب و حالت اچ دی آر هم از جمله ویژگی های آن می باشد.

دوربین دوم نیز به سنسور تشخیص عمق ۰.۳ مگاپیکسل مجهز است. ضمنا دوربین سلفی بالای نمایشگر با سنسور ۵ مگاپیکسل، امکان برداشت ویدیوی ۱۰۸۰ پیسکل را فراهم می کند و از قابلیت تشخیص چهره نیز پشتیبانی دارد. و به نوعی برای ویدیو کال مفید است.

در واقع گوشی های این رده برای عکاسی حرفه ای ساخته نشده و اگر به عکاسی با گوشی اهمیت می دهید به کلاس های بالاتر فکر کنید. البته به طور کلی عملکرد دوربین گوشی ردمی ۱۲C کمی فراتر از کلاس و قیمت آن است. استفاده از لنز ۵۰ مگاپیکسلی که حتی در گوشی های میان رده هم کمتر دیده می شود تا حدودی تضمین کننده کیفیت دوربین دستگاه است.

ضمنا سنسور عمق نیز در ایجاد اثر بوکه نرم افزاری کمک کننده بوده ولی انتظار زیادی از آن نمی رود. در مجموع شیائومی در کلاس ردمی ۱۲C تلاش کرده بهترین عملکرد را ارائه دهد ولی نبایست از دوربین های آن انتظار زیادی داشت.

سخت افزار و نرم افزار

در این بخش به بررسی سخت افزاری و نرم افزاری گوشی ردمی ۱۲C می پردازیم. پردازش در ردمی ۱۲C را تراشه هلیو جی ۸۵ شرکت مدیاتک بر عهده دارد که نسبت به تراشه ۶ نانومتری اسنپدراگون ۶۸۰ ردمی ۱۰c مصرف انرژی بالاتری داشته و روی کاغذ با تجهیز به هسته های کورتکس ای ۷۵، ای ۵۵ شرایط بهتری را حداقل در پردازش های تک هسته ای عرضه می کند.

ولی در عمل با توجه به تعداد کمتر هسته های قوی تر ( ۲ در مقابل ۴) و فرکانس کمتر (۲ در مقابل ۲.۴ گیگاهرتز) در رتبه ضعیف تری قرار می گیرد. اگرچه در زمینه گرافیکی وضعیت اندکی به نفع هلیو جی ۸۵ با پردازنده گرافیکی مالی جی ۵۲ ( نسبت به گرافیک کم توان آدرنو ۶۱۰) می باشد.

حافظه رم گوشی در دو نوع ۴ و ۶ گیگا بایت بوده و با حافظه داخلی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت ارائه می شود که امکان ارتقا تا ۵۱۲ گیگابایت توسط اسلات مستقل میکرو اس دی دارد.

هنگامی که صحبت از یک گوشی اقتصادی است قطعا به سخت افزار آن بیشتر توجه می شود. زیرا همه دوست دارند حتی اگر گوشی اقتصادی می خرند، عملکرد خوبی داشته باشد. به طور مثال در اجرای برنامه ها با مشکل روبرو نشود. درباره گوشی ردمی ۱۲C می توان گفت شیائومی با وجود پایین نگه داشتن برچسب قیمتی گوشی ولی با بکار گیری تراشه مذکور سعی نموده بهترین بازدهی را در این اسمارتفون ارائه دهد.

امتیازی که این تراشه در بنچمارک گیگ ۵ به دست آورد و در بخش تک هسته ای ۳۶۰ و در مولتی تسکینگ هم برابر ۱۲۷۲ می باشد. ضمنا ردمی ۱۲C با این ترکیب سخت افزاری در بنچمارک آنتوتو موفق شده امتیاز کلی ۲۴۴۱۸۳ را کسب کند که برای این رده قیمتی عملکرد فوق العاده ای به حساب می آید و در واقع سندی برای راحتی خیال شما از بابت اجرای بیشتر برنامه ها خواهد بود.

در ادامه بخش نرم افزاری این گوشی را مورد بررسی قرار می دهیم. تفاوتی ندارد که گوشی میان رده، پرچمدار یا یک گوشی اقتصادی بخرید، به هر صورت به روز بودن نرم افزار و روان بودن آن مهمترین موردی است که هر کاربر هنگام خرید گوشی بایستی مدنظر قرار بدهد.

گوشی ردمی ۱۲C با اندروید ۱۲ و رابط کاربری miui 13 ارائه می شود که قطعا جدیدترین نرم افزار حال حاضر شیائومی است و ویژگی های کاربردی بسیاری را در اختیار کاربر می گذارد. ضمنا این شرکت مدعی است که نرم افزار شیائومی ردمی ۱۲C نسبت به نسخه های پیشین بسیار روان تر شده است.

باتری با دوام

 گوشی ردمی ۱۲C به باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی مجهز شده و به گفته شرکت سازنده ۲۰ ساعت نمایش فیلم، ۳۴ ساعت تماس و بیش از ۲۱ روز ماندن در حالت استند بای دوام می آورد. به همراه این گوشی شارژر ۱۰ وات نیز ارائه می شود که ظاهرا بر خلاف ردمی ۱۰c از شارژر سریع ۱۸ وات پشتیبانی ندارد.

نکته قابل انتقاد در این بخش انتخاب پورت منسوخ شده میکرو یو اس بی برای اتصال سیمی است. جدا از این مورد این گوشی از شبکه فورجی، بلوتوث ۵.۱،وای فای دو باند، مسیریاب معمول ماهواره ای، اسپیکر مونو در پایین و جک ۳.۵ میلی متری هدست برخوردار بوده و از nfc پشتیبانی ندارد.

ارزش خرید

با در نظر گرفتن ارزش سخت افزاری این گوشی اقتصادی، قیمت ردمی ۱۲C مهمترین مزیت آن محسوب می شود زیرا با پرداخت یک هزینه معقول می توان آن را خریداری نمود که از پس اجرای بیشتر برنامه ها برمی آید. ولی از نظر دوربین نمی توان ارزش خرید خوبی برای آن قائل شد و افرادی که از دوربین گوشی جهت عکاسی حرفه ای استفاده می کنند نباید روی ردمی ۱۲C زیاد حساب باز کنند.

در مجموع نمایشگر بسیار بزرگ با روشنایی خوب به همراه باتری با طول عمر زیاد از ویژگی هایی است که ارزش خرید ردمی ۱۲C را بالا می برد. همچنین بررسی ها نشان می دهد قیمت ردمی ۱۲C ایده آل بوده به ویژه آن دسته افرادی که به خرید گوشی گران قیمت تمایلی ندارند و گوشی اقتصادی هم نیازشان را رفع می کند. ردمی ۱۲C دقیقا برای این افراد ساخته شده و به خوبی از انجام وظایف محوله بر می آید.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با دیگر گوشی های برند ردمی از جمله ردمی k60 و ردمی k50  روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *