دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص ترب کوهی و نگاهی به ویژگی های مفید مصرف آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

خواص ترب کوهی بسیار بالا بوده و شما می توانید در این بخش با خواص آن آشنا شوید. این گیاه برای پیشگیری از سرطان مناسب بوده و منبع مهمی برای یتامین سی و آنتی بیوتیک ها است.

ترب کوهی یک نوع گیاه پایا بوده که تا ارتفاع یک متری و نیمی زمین رشد می کند و ریشه دار می شود. ریشه های گوشتی این گیاه ۶۰ سانتی متر بوده و خواص درمانی زیادی دارد. شما مخاطبان عزیز می توانید در این بخش با مهم ترین خواص ترب کوهی آشنا شوید.

خواص ترب کوهی

بررسی خواص ترب کوهی:

همانطور که پیش از این اشاره شد، ترب کوهی یک گیاه پر خاصیت بوده و اهمیت زیادی دارد. این گیاه ریشه دار در عمق یک و نیم متری سطح زمین می روید. ریشه های این گیاه پر خاصیت منشعب بوده و دارای ۶۰ سانتی متر طول هستند. ضخامت این ریشه ها نیز به ۵ سانتی متر می رسد.

خاصیت عالی ترب کوهی

برگ های قاعده ای شکل در این گیاه نسبتا بزرگ بوده و ۱۰۰ تا ۳۰ سانتی متر هستند. این برگ ها شکل نیزه ای مانند داشته و کناره های آن دندانه ای و با دمبرگ های بلند می باشد. برگ های ساقه در این گیاه دارای دمبرگ بوده که نسبتا کوتاه هستند. این دمبرگ ها از نظر شکل کاملا متفاوت می باشند.

برگ های پایینی و لب دار در این گیاه منقسم و به شکل شانه ای برگ خواهد بود. برگ های بالایی در این گیاه رشد بهتری داشته و بزرگ به نظر می رسند. مزه برگ های این گیاه تند و تلخ بوده و طعمی سوزاننده دارد. اما جالب است بدانید که برگ های این گیاه نیز از خواص سرشاری برخوردار هستند.

ترب یک گیاه تند بوده که خاصیت های بسیار زیادی دارد. این گیاه در مناطق جنوبی اروپا و نواحی غربی آسیا به خوبی رشد می کند. امروزه در سراسر دنیا این گیاه مورد استفاده قرار می گیرد و در غذاهای گیاهی از آن استفاده بیشتری می شود. خواص ترب کوهی به دلیل ویتامین های سرشاری است که دارند.

  •  آرون گروپس

درمان با ترب کوهی

ترب کوهی چه خاصیتی دارد؟

این گیاه سرشار از خاصیت بوده شما می توانید، غذاهای مختلفی را در کنار این گیاه پر خاصیت تهیه کنید. تحقیقات نشان داده که ترب کوهی سرشار از ویتامین سی و ویتامنی ب ۶ است. کلسیم و منیزیم موجود در این گیاه نیز بسیار بالا بوده و برای سلامت بدن مناسب می باشد.

چه قسمت هایی از این گیاه استفاده می شود؟ بخش های مهمی از این گیاه که مورد استفاده هستند، شامل ریشه های تازه، ریشه های خشک و دیگر قسمت های مورد استفاده می باشند. در تحقیقات نشان داده شده که مصرف ریشه های خشک این گیاه کمتر دارای خاصیت خواهد بود. این گیاه در بریتانیا به صورت طبیعی کاشته می شود.

کشت این گیاه در سطح وسیع بومی صورت می گیرد. خاک این گیاه باید مرغوب باشد و در فاصله پنجاه سانتی متری قرار دارد. این ترب در فصل پاییز جمع آوری می شود. این گیاه کشت نسبتا ساده ای داشته و در نقاطی که بیان شده قابل رویش است.

خاصیت ترب کوهی را بدانید

فواید ترب کوهی:

خواص ترب کوهی بسیار بالا بوده این ترب بعد از خرد شدن به صورت خام نیز قابل استفاده می شود اما برخی آن را در روغن هم سرخ می کنند. ریشه ترب حاوی گلیکوزیدی می باشد و بعد از اینکه سرخ می شود طعم تندی مانند روغن خردل از آن آزاد خواهد شد. در این گیاه مقادیری ویتامین سی و همچنین ماده آنتی بیوتیکی قرار دارد.

بخش های خارجی ریشه این گیاه موجب خارش پوست شده و حساسیت زا خواهد بود. این ماده محرک دستگاه گوارش بوده و برای سرفه هم مصرف خواهد شد. ترب دارای خاصیت ضد سرطانی بوده و نحوه مصرف آن برای پیشگیری از برخی بیماری ها متفاوت می باشد.

نحوه مصرف کردن ترب برای جلوگیری از سرطان:

اگر می خواهید این گیاه پر خاصیت را مصرف کنید تا از سرطان های مختلف جلوگیری کنید باید با دستور بهتری این گیاه را مصرف نمایید. ترب منبع مهمی از گلوکوزینولات  می باشد همچنین این ترکیب در گیاهانی مانند شاهین و تربچه وجود دارد که طعم نسبتا تندی به این سبزیجات می دهند.

درمانگری با ترب کوهی

طبق عقیده محققان ترکیب طبیعی عالی موجود در این مواد موجب شده تا آنزیم های سم زدای آن فعال شوند. این ترکیبات موجب پیشگیری از رشد سرطان خواهد شد. مصرف این گیاهان نباید مداوم و به صورت شبانه روزی باشد. شما بهتر است این گیاه را به صورت روزانه مصرف کنید و یک قاشق معادل ۵ گرم از ترب را مصرف نمایید.

مصرف بالای ترب کوهی موجب شده تا سیستم دستگاه گوارش شما هم دچار مشکلاتی شود. التهاب دستگاه گوارش از مهم ترین این موارد خواهد بود. از طریق این گیاه می توانید به درمان برونشیت ها نیز بپردازید. ریشه خرد شده این گیاه را می توانید با استفاده از یک شربت سرد تهیه نمایید. برش های این گیاه نیز برای ماساژ دردهای رماتیسمی استفاده خواهد شد.

ترب کوهی چه خاصیتی دارد

خواص ترب کوهی بی نظیر بوده و شما برای بهره مندی از خواص سبزیجات مختلف می توانید آن را مصرف نمایید. خواص کلم بوک چوی نیز مانند این ترب ها می باشد. این نوع گیاهان طعم نسبتا تندتری داشته و برای رمان بدن نیز مناسب است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *