دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برای کنترل خشم در برابر کودک این قوانین را بدانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله می توانید با راه های کنترل خشم در برابر کودک بیشتر آشنا شوید. این تکنیک ها شامل مدریت خشم والدین، راه های حل تعارض و … می شوند که در این بخش به آن ها اشاره شده است.

خشم یک احساس ذاتی و طبیعی در میان تمام انسان ها است. احساس خشم از همان دوران کودکی در فرد وجود دارد و بستگی به شرایط و عوامل مختلفی خواهد داشت. یکی از مهم ترین این عوامل والدین هستند بر همین اساس در این بخش با راهکارهای کنترل خشم در برابر کودک آشنا می شویم.

علل خشم در کودک

راه حل های کنترل خشم در برابر کودک:

کودکان هم مثل بزرگ ترها گاهی در کنترل عصبانیت خود ناگزیر می شوند. اما کنترل عصابنی در سنین پایین بسیار اساسی و مهم است. دلیل این امر هم کاهش یافتن نتایج مخرب در بزرگسالی خواهد بود. اگر کودک شما در آینده به یک فرد پرخاشگر تبدیل شود، آسیب های جدی به خود و اطرافیان وارد می کند.

 مدیریت خشم کودکان

چرا فرزند ما پرخاشگر است؟

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین گام ها در این زمینه بررسی علل و عواملی است که موجب شده فرزند شما پرخاشگر یا عصبی شود. در بسیاری از موارد کنترل نشدن این پرخاشگری در سنین پایین که همراه با داد، جیغ و فهش دادن است، کنترل نشود در بزرگسالی دچار رفتارهای مخربی خواهد شد. تمرین این موضوع در کودکان یک مسئله جدی و ضروری می باشد.

در بساری از موارد علت های پرخاشگری در فرزندان مشاجره هایی است که میان والدین صورت می گیرد. گاهی این مشکل به دلیل نداشتن دوست خواهد بود. این کودکان اغلب دارای اضطراب بوده و ترس از چیزی دارند که موجب بی قراری و پرخاشگری آن ها می شود.

با ورود به دوران بلوغ و به هم خوردن هورمون ها این پرخاشگری ها نیز بیشتر می شود. پرخاشگری یک علت احساس گناه در کودکان است که باید در همان سنین پایین برطرف شود و تا تاثیرات این چنینی را در کودک کاهش دهد. در این زمینه باید از راه های کنترل خشم در برابر کودک استفاده کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کنترل خشم در برابر کودک

در بسیاری از تحقیقات و مطالعات نشان داده شده است که پرخاشگری در کودکان می تواند، علت های گوناگونی همچون طرد شدن از سوی همسالان داشته باشد. ناامیدی و نداشتن اعتماد به نفس در دوست یابی هم از دیگر علت های این موضوع خواهد بود. اوتیسم، ناتوانی در یادگیری، نداشتن مهارت حل مشکل، احساس غم و طلاق والدین نیز از دیگر دلایل این پرخاشگری ها در کودکان می باشد.

راهکارهای لازم:

راه حل های زیادی برای کنترل خشم در برابر کودک وجود دارد. همانطور که می دانید، کنترل کردن خشم از سوی والدین نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته و باید تاکید و توجه بیشتری به آن شود. در ادامه با مهم ترین این راهکارها آشنا شوید.

آرامش خودتان را حفظ کنید:

ساده ترین راه برای مقابله با این موضوع حفظ کردن آرامش است. اگر کودک شما دچار خشم و پرخاشگری می شود، بر سر او فریاد نکشید این کار می تواند، کودک را پرخاشگرتر کرده بنابراین شما باید نسبت به او بی اعتنایی کنید.

مشکلات خشم کودک

والدینی که در چنین شرایطی آرام و صبور هستند، الگوی مناسب تری برای فرزندان می باشند. در این میان اشاره ای به کودکانی داشته باشیم که دچار شب ادراری هستند. نسبت به این کودکان باید توجه بیشتری داشته باشید و آن ها را سرزنش نکنید. والدین در این زمینه باید به دنبال علت های شب اداری کودک باشند.

تسلیم نشدن در مقابل کودک:

پیش از این اشاره کردیم که باید در مقابل کودکان بی اعتنا باشید. اما این به معنی تسلیم شدن در برابر خواسته های آن ها نمی باشد. اگر هر بار کودک برای درخواستی از شما پرخاشگری می کند، نباید سریعا درخواست او را قبول کنید. شما با موافقت کردن در این موضوع آن ها را برای ادامه پرخاشگری ها مصمم خواهید کرد.

رفتارهای درست او را تحسین کنید:

اگر کودک در موقعیتی قرار گرفت که خشم خود را کنترل کرد، بهتر است این رفتار را در او تحسین کنید. زمانی که فرزند شما تلاش دارد تا احساسات خود را به شیوه ای آرام و درست بروز دهد شما باید از او تمجید کنید تا به رفتارهای درست او پاسخ مثبت تری بدهید و این درک را در او ایجاد نمایید. این مورد یکی از مهم ترین اصول تربیت کودک عصبی است که باید بدانید.

مدیریت خشم با والدین:

یکی از راهکارهای اساسی برای کنترل خشم در برابر کودک مدیریت آن با کمک والدین می باشد. به هر روشی با کودکان همکاری کرده تا رفتارهای خود مدیریت کند. بهتر است، عصبانیت یا خشم را برای فرزند خود ترسیم نمایید. به عنوان مثال به او بگویید که خشم مانند یک آتشفشان بوده و ممکن است در حال انفجار باشد.

پیش از هر چیز و در هر مرحله باید توجه کنید که نحوه پاسخگویی شما به خشم می تواند، بر روی کودک تاثیر داشته باشد. اگر کودک را به تازگی از پوشک گرفته اید، استفاده کردن از توالت برای او کمی ناراحت کننده است بنابراین باید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

یاد دادن مهارت حل مسئله:

زمانی که کودک کمی آرام تر است، باید درباره راه حل های مقابله با خشم با او صحبت کنید. از فرزندتان بخواهید، احساسات خود را با شما در میان بگذارد. شما با ارائه داده راه حل های مناسب و شیوه های مقابله با تعارض ها می توانید، مشکلات پرخاشگری را در فرزند خود رفع نمایید. شما می توانید از تکنیک های حل مشکل زودرنجی در کودکان نیز استفاده کنید.

مشاوره در این زمینه می تواند، کمک کننده باشد. در برخی از موارد والدین و کودک باید به مشاوره مراجعه کنند تا راه های اصولی تری را برای مقابله با این دسته از کودکان انتخاب نمایند. افزایش مطالعه و آگاهی در این زمینه و در مقابله با این دسته از کودکان نیز موثر خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *