دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی مینیسک زانو و توصیه های مفید برای کاهش درد و تورم

  • محدثه خاکشور
  • ۹ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

درمان های خانگی همچون یخ گذاری، استراحت دادن، فیزیوتراپی، دارو درمانی در اغلب موارد جهت تسکین درد و بهبود پارگی مینیسک کفایت می کنند و موجب زمان دهی به آسیب می شود تا روند طبیعی بهبودی را طی کند. در صورتی که پارگی مینیسک شدید باشد، به ترمیم جراحی احتیاج است. در این مطلب شما را را با درمان خانگی مینیسک زانو آشنا می کنیم.

پارگی مینیسک زانو از جمله آسیب های زانو می باشد که بسیار شایع هم است. مینیسک یک قطعه غضروفی شبیه حرف انگلیسی «C» همچو بالشتکی میان استخوان ران و درشت نی کار می کند. در هر مفصل ۲ مینیسک موجود است که هنگام کارهایی که مفصل زانو را تحت فشار گذاشته و یا می چرخانند، امکان آسیب رسیدن به مینیسک ها و پارگی آنها وجود دارد. به عنوان مثال حرکتی چرخشی یکباره در زمین بستکبال به سادگی می تواند باعث پارگی مینیسک زانو گردد. ما در این مطلب مرور کلی بر پارگی مینیسک زانو و درمان خانگی مینیسک زانو و دیگر موارد مرتبط از نشانه ها، علت و تشخیص خواهیم داشت.

روش های درمان مینیسک زانو در خانه

آشنایی با درمان خانگی مینیسک زانو

البته نه اینکه تنها ورزشکاران به پارگی مینیسک دچار می شوند، از جا برخواستن های سریع و ناگهانی به خصوص اگر پیش از آن همه وزنتان را بر روی زانو گذاشته بوده اید، می تواند موجب پارگی مینیسک گردد. پارگی مینیسک با تورم، سفتی و درد در زانو همراه است، امکان دارد حس ناتوانی و قفل شدن زانو و حرکت آن وجود داشته باشد و در کاملا کشیدن زانوی خویش به مشکل بر بخورید. با تمرین هایی که موجب تقویت عضله های پا می گردند و یا بهره بردن از تکنیک های مناسب موقع کارهای تماسی و ورزشی قادر به پیشگیری از این آسیب خواهید بود. و اما متناسب با شدت و میزان آسیب دیدگی مینیسک روش های درمانی مختلفی از روش های خانگی تا عمل جراحی سرپایی ارائه می گردد. ما در ادامه به درمان خانگی مینیسک زانو و نیز علائم و نشانه های آن می پردازیم.

درمان خانگی مینیسک زانو با راهکارهای کاربردی

دلیل و عوامل این آسیب

مینیسک بر اثر کارهایی که موجب می گردند زانو را خیلی پیچانده و یا بچرخانید همچون توقف و چرخش های یکباره و محوری زیاد دچار پارگی می شود. علاوه بر این فعالیت ها، چمباتمه زدن بسیار، زانو زدن، برداشتن اجسام سنگینبرخی مواقع می تواند آسیب رسان باشد. در کسانی که دارای سن بالا هستند، تغییرهای دژنراتیو و تخریب زانو باعث پارگی مینیسک با تروما و یا آسیب جزئی و یا بدون وجود آمدن تروما گردد.

هنگام کارهایی که مفصل زانو را تحت فشار گذاشته و یا می چرخانند، امکان آسیب رسیدن به مینیسک ها و پارگی آنها وجود دارد. به عنوان مثال حرکتی چرخشی یکباره در زمین بستکبال به سادگی می تواند باعث پارگی مینیسک زانو گردد. فرسایش و سایش با بالا رفتن سن اتفاق می افتد که درصد بروز پارگی مینیسک را زیاد می کند. چاقی نیز از دیگر عوامل احتمالی موثر در پاره شدن مینیسک می باشد.

نشانه های پارگی مینیسک

در صورتی که مینیسک زانوی شما دچار پارگی شده است، امکان دارد نشانه هایی به همراه داشته باشد که بهتر است آنها را بشناسید؛

  • تورم و سفتی
  • صدای ترکیدن یک چیز و احساس پویینگ
  • مشکل برای شاف کردن کامل زانو
  • احساس قفل بودن زانو موقع حرکت زانو
  • خالی نمودن زانو
  • احساس درد به خصوص موقع چرخاندن و پیچاندن زانو

چگونگی درمان خانگی مینیسک زانو

تشخیص و زمان مراجعه به دکتر

چنانچه زانو دردناک گردیده و یا ورم نموده است، یا قادر به حرکت زانو به روش های عادی نیستید, باید جراح ارتوپدی خویش تماس برقرار کنید. فیزیوتراپی مینیسک زانو در خانه از جمله روش های سودمند در کنترل نشانه ها و کمک به روند بهبود یافتن آسیب های مینیسک می باشد. پارگی مینیسک زانو احتمال بروز ساییدگی و یا آرتروز در مفصل آسیب دیده را بالا می برد.

  •  آرون گروپس

پارگی و کشیدگی مینیسک زانو معمولا هنگام معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود، امکان دارد پزشک زانوی شما را در موقعیت های گوناگون قرار بدهد؛ چمباتمه زدن، راه رفتن شما را به صورت دقیق ببیند تا دلیل نشانه های شما معین گردد.

آشنایی با درمان خانگی مینیسک زانو

درمان خانگی مینیسک زانو

بسته به شدت و اندازه آسیب دیدگی مینیسک راهکارهای مختلفی برای درمان وجود دارد، خبر خوب اینکه تمامی یخش های مینیسک به جراحی احتیاج نداشته و در صورتی که زانوی شما قفل نبوده و ثابت می باشد و نشانه های آن برطرف می گردد. امکان دارد درمان غیر جراحی بسنده کند. در این حالت جهت تسریع روند بهبودی و مداوای خانگی پارگی مینیسک زانو می توانید از راهکارهای زیر بهره ببرید:

استراحت دادن به زانو

چنانچه در زانو احساس درد می کنید، باید کارهای خویش را محدود نمایید. جهت تسکین درد پیشنهاد می توانید از عصا بهره ببرید.

کمپرس سرد

جهت مداوای پارگی مینیسک زانو در منزل یک ربع تا بیست دقیقه هر ۳ تا ۴ ساعت برای ۲ تا ۳ روز و یا هنگامی که تورم و درد برطرف شود، کمپرس را تکرار کنید.

استفاده از زانوبند و محافظ

در صورتی که دچار آسیب پارگی مینیسک زانو شده اید، جهت بهبود و مداوای درد خود می توانید از زانوبند و یا محافظ زانو بهره ببرید تا درد را کم کرده و زانوی شما را ثابت نگه دارد. جهت کنترل تورم و مداوای پاره گردیدن مینیسک زانو از باند الاستیک بهره برده و موقع دراز کشیدن و نشستن حواستان به زانوی خود باشد.

روش های درمان خانگی مینیسک زانو

استفاده از ضد التهاب ها

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی موجب کم شدن تورم و درد کمک می نماید، با این وجود ضد التهاب ها دارای عوارض خطر زخم و خونریزی می توانند باشند، پس بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید و یا طبق دستور دکتر ارتوپد مصرف نمایید.

ورزش های تقویتی و کششی

به منظور کم کردن التهاب و درد مینیسک زانو در منزل می توانید از ورزش های تقویتی و کششی بهره ببرید، از دکتر ارتوپدتان برنامه ای ورزشی پیشنهاد کند.

انجام کارهای سبک

نخستین قدم جهت مداوا در منزل این می باشد که از هر پریدن و هر حرکت ناگهانی همچون پریدن و دویدن، فوتبال و بستکبال اجتناب کنید، ولی حرکت زانوی خود را با شنا در استخر، پیاده روی حفظ نمایید. به بیان کلی خوب است تحرک خود را کاهش دهید، اما نباید تحرکتان را قطع کرده و بی تحرک باشید. زانوهای خویش را یکباره جمع و یا خم نکنید.

داشتن تغذیه مناسب

یکی دیگر از روش های درمان خانگی پارگی مینیسک زانو، برخورداری از تغذیه مناسب؛ استفاده کافی از آب و مواد مغذی می باشد که می تواند روند طبیعی بهبودی را آشن تر کند. با توجه به اینکه بدن انسان پیوسته ترمیم می شود، پس نیازمند رژیم غذایی متعادل از غذاهای غنی و کمتر فرآوری است. می توان به غذاهایی همچون ماهی آزاد، میوه ها، سبزیجات و زردچوبه شااره داشت.

بررسی مینیسک زانو و علل و علائم و درمان

داروهای گیاهی

گیاهان بسیاری موجود است که به روند بهبود و ترمیم مینیسک زانو و کم کردن التهاب زانو کمک می نمایند؛ با استفاده از دمنوش زردچوبه، آویشن، زنجبیل، زعفران، میخک، خردل می توانید این روند را تسریع ببخشید.

روغن های گیاهی

طب سنتی بر این باور است که با بهره بردن از روغن هایی مانند روغن زیتون و روغن بادام شیرین به صورت موضعی می توان احساس درد پاره شدن مینیسک را کاهش داده و آن را تسکین بخشید. ضماد پیاز نرگس که از ترکیب پیاز گل، سرکه و عسل تهیه می گردد دارویی موثرتر است که لازم است روزانه ۱-۳ بار بر روی ناحیه زانو بمالید.

بررسی مینیسک زانو و علل و علائم و درمان

ورزش های قدغن شده برای آسیب دیدگان

اگر مینیسک زانویتان پاره شده، دکترها اغلب انجام بعضی از تمرین ها را پیشنهاد می کنند، این تمرین ها ممکن است فشار بالایی به زانو و یا پارگی مینیسک شما وارد نماید، از تمرین های چمباتمه زدن شدید و طولانی، چرخیدن و پیچیدن و یا هر تمرین و ورزش دیگری موجب احساس درد می گردد بپرهیزید.

پیشگیری از پاره شدن مینیسک زانو

با انجام ورزش های تقویتی عضلات پا به صورت منظم از پاره شدن مینیسک پیشگیری نمایید، هنگام کارهایی که امکان دارد زانوی شما دچار آسیب شود از لوازم محافظتی مانند زانوبند و یا … بهره ببرید. همچنین پیشنهاد می کنیم پیش از ورزش بدن خود را گرم نموده و از ورزش های کششی جزئی بهره ببرید. تمرین های ورزشی را به طرز صحیح و حتی الامکان زیر نظر مربی انجام بدهید. از کفش های ورزشی مناسب استفاده کرده و بندهای کفش خود را به خوبی ببندید.

درمان پارگی مینیسک زانو با روش و تکنیک هایی در خانه

در مطلبی که با همراهی شما به پایان رساندیم به موضوع درمان خانگی مینیسک زانو و دیگر مطالب مرتبط یعنی عوامل و علل، علائم و نشانه ها و چگونگی پیشگیری پرداختیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در صورت تمایل برای افزایش اطلاعات خود در زمینه بخش درمان خانگی و طب سنتی همچون درمان خانگی ژنیکوماستی و نیز درمان خانگی عفونت کلیه بر روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *