دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص روغن کاهو و فواید اعجاب انگیز آن

  • محدثه خاکشور
  • ۹ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

کاهو یکی از سبزیجات خوش طعم و سودمند برای بدن می باشد که روغن دانه آن نیز دارای همین ویژگی ها بوده و از خواص و فوایدی بسیاری برخوردار می باشد. در این مطلب خواص روغن کاهو را با همراهی شما بررسی می کنیم.

روغن کاهو از دانه های کاهو تهیه می شود که که این روغن در مقایسه با سایر روغن های گیاهی از شناخته شدن پایین تری برخوردار است. روغ کاهو برای سلامتی بدن به خصوص پوست و مو از خواص بسیاری برخوردار می باشد که در این مطلب خواص روغن کاهو را با یکدیگر مرور می کنیم.

خواص روغن کاهو برای سلامتی، زیبایی و ...

آشنایی با خواص روغن کاهو

کاهو یک سبزی سبک و خوشمزه می باشد که اغلب خام و در سالادهای مختلف مصرف می شود. از کاهو تنها به این صورت استفاده نمی شود که از دانه های کاهو، یک روغن گیاهی به اسم روغن کاهو تهیه می گردد. روغن کاهو دارای خواص و فواید بیشماری است که البته در کنار این همه خواص عوارضی نیز دارد که تنها در صورت مصرف بیش از حد به وجود می آید، از جمله آن می توان به حالت تهوع، سرگیجه، عرق کردن شدید، استفراغ، زردی پوست و بعضی از توهم ها را نام برد. در ادامه به خواص و فواید این روغن می پردازیم.

آشنایی با خواص روغن کاهو

تقویت پوست و مو

روغن کاهو به دلیل دارا بودن ویتامین «E» و آنتی اکسیدان ها موجب تقویت مو و بهبود رشد مو می گردد. همچنین موها را نرم تر کرده، موها را صاف نموده و به موها طراوت و درخشندگی می بخشد. به بیانی کامل تر روغن کاهو موهای خشک را رطوبت می بخشد و نرم می نماید، ریزش مو را کمتر می نماید. به دلیل رطوبت رسانی به مو و پوست سر از خشکی آن کاسته و در نتیجه به کاهش و از بین رفتن قارچ و شوره منجر شده و باعث می شود موها گره نخورند.

برای استفاده روغن کاهو می توانید آن را بر روی کف دستان خود مالیده و به موهایتان بزنید و خوب با آن ماساژ بدهید. سپس موها را با استفاده از کلاه دوش پوشش داده و بعد از یک ربع ساعت همراه با شامپو و آب ولرم شست و شو دهید. همچنین می توانید روغن کاهو را با روغن نارگیل، دارچین و عسل مخلوط نموده و ترکیب به دست آمده را به موهای خود بزنید. یا کمی از روغن کاهو را به لوسیون، شامپو و یا نرم کننده بفزایید و مورد استفاده قرار دهید.

مرور خاصیت روغن کاهو

این روغن موجب سلامتی، طراوت و زیبایی پوست می شود، از پوست به خصوص در گرمای تابستان محافظت کرده و به دلیل دارا بودن ویتامین های A , K و همچنین آهن خون را تقویت کرده و گردش خون را در پوست فعال می نماید. در نتیجه طراوت و شادابی پوست را موجب می شود. می توانید هر روز ۱ مرتبه صورت و گردن خود را با روغن کاهو آرام ماساژ بدهید. روغن کاهو غنی از امگا ۳ و آنتی اکسیدان ها می باشد که با نشانه های پیری زودرس مقابله می کند.

  •  آرون گروپس

روغن کاهو موجب از بین رفتن محل آکنه و جوش نیز می شود که به علت دارا بودن خاصیت ضدعفونی آکنه مزمن را درمان می نماید. برای این منظور پیش از خوابیدن، به پوست مقداری از روغن کاهو بمالید و صبح پس از بیدار شدن بشویید. همچنین این روغن را اگر بر روی پشت پلک ها و ماساژ دادن به آرامی اینی ناحیه ها، پف پشت پلک را برطرف سازید.

با مالیدن روغن کاهو بر روی محل گزش و نیش حشرات هم خارش و سوزش به بهبود و درمان محل زخم و کم کردن التهاب ناشی منجر می شود.

مرور خاصیت روغن کاهو

پیشگیری از سرطان

کاهو از ده سبزیجاتی سودمند جهت پیشگیری و درمان بیماری سرطان محسوب می شود. تحقیقات انجام شده زیادی اثبات کرده اند که روغن دانه کاهو انواعی از این بیماری را کنترل نموده و در مقابل سلولهای سرطان سینه و سرطان خون کمک چشمگیری می نماید. دارای یک ترکیب به اسم لوتئین می باشد که موجب از بین رفتن سلولهای سرطانی و کم شدن رشد تومورها می گردد.

مسکن درد

روغن کاهو موجب آرامش اعصاب و آرامش روحی می شود، همچنین در کاهش و از بین بردن عفونت ها موثر است. این روغن با کم کردن درد و التیام و تسکین درد موجب آرامش تمامی بدن می گردد. طبق تحقیق های به دست آمده روغن کاهو پروتئین های کاراگینان و لیپواکسسیژنار دارد که التهاب هایی همچون آرتروز و آسیب های بافتی را کنترل می نماید. کم کردن درد استخوان نیز از دیگر خواص این روغن محسوب می شود.

درمان کم خونی و بهبود سوخت و ساز

روغن کاهو که از دانه کاهو به دست می آید، غنی از آهن بوده که قابلیت بدن را جهت تولید گلبول های قرمز افزایش داده و سطح هموگلوبین را زیاد کرده و از کم خونی به خاطر کمبود آهن پیشگیری می نماید.

این روغن همچنین بعنوان یک منبع غنی از مواد مغذی به خصوص آهن، همه ویتامین های «B»، پتاسیم، منیزیم موجب تقویت سیستم متابولیک گردیده و موجب زیاد شدن سوخت و ساز بدن می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن کاهو غنی از ویتامین های «A» و «C» می باشد که در نتیجه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در مقابل عفونت ها و امراض گوناگون می شود.

آشنایی با خواص روغن کاهو

درمان بی خوابی

در صورتی که بی خوابی ناشی از کمبود آب و رطوبت بدن و مغز باشد، با روغن کاهو می توانید رطوبت رسانی را انجام داده و در نتیجه به درمان بی خوابی کمک نمایید. به این صورت که چندین قطره از آن را به روی پشت هر دو گوش، پشت گردن و شقیقه ها مالیده و به خوبی ماساژ بدهید.

مفید برای قند خون

روغن کاهو برای بیماران مبتلا به قند خون فوق العاده می باشد، چون قند خون را کاهش داده، ماهیچه ها را تقویت نموده و از قلب محافظت می نماید. پس از حمله های قلبی، تصلب شرایین یا به وجود آمدن لخته های خون پیشگیری می کند. برای فشار خون بالا نیز مفید است.

مفید برای قلب و عروق

روغن کاهو دارای میزان بالایی از ویتامین «C» و آنتی اکسیدان ها بوده که برای قلب و عروق بسیار مفید می باشد. همچنین دارای ویتامین «K» است که نقش مهمی در تقویت قلب و تنظیم کردن ضربان قلب را داشته و کلسترول بد و تری گلیسیرید را کم می کند. بعضی از نشانه هایی که خانم باردار در ماههای نخست حس می کند، همچون حالت تهوع و استفراغ را از بین می برد.

درمان التهاب مفاصل و تقویت استخوان

از دیگر خواص روغن کاهو می توان به کاهش التهاب مفاصل و تقویت و استحکام استخوان ها اشاره نمود. روغن کاهو کلسیم دارد که از پوکی استخوان ها جلوگیری کرده و در صورت وجود مشکل استخوانی و مفصلی با مالیدن آن بر روی ناحیه آسیب دیدگی از میزان درد و التهاب می توان کاست.

تاثیر مثبت در ناباروری مردان

برخی از آقایان وجود دارند که از مشکل ناباروری رنج می برند ام به دلیل داشتن یکسری بیماری ها از استفاده دارو منع شده اند، این مردان می توانند با مصرف پشت سر هم و منظم روغن کاهو ناباروری خود را درمان نمایند. همان طور که گفته شد دارای ویتامین «C» می باشد که این ویتامین مسئولیت باروری مردان را برعهده داشته، پس با مصرف این روغن به صورت طبیعی می توان روند درمان را طی کرد. منی مرد موجب بارداری می گردد، ولی عده ای از آقایان امکان دارد انزال زودرس داشته باشند که با ساتفاده از روغن کاهو می توانند توانایی تولید میزان منی مردان را تثبیت کرده و در نتیجه به بهبود باروری مردان کمک کند.

آشنایی با روغن کاهو و فواید آن برای بدن

سایر خواص روغن کاهو

  • به دلیل دارا بودن فیبر غذایی مفید برای برخی از یبوست ها
  • پیشگیری از بیماری آلزایمر
  • مفید برای روده ها
  • دارای بتاکارون، آنتی اکسیدان و تسکین دهنده درد
  • دارای ویتامین A تقویت بینایی
  • دارای کلروفیل و از بین برنده بوی بد بدن
  • ملین برای روده ها و ادرار آور
  • مفید برای سرفه های شدید
  • درمان عفونت های پوستی و برخی دیگر عفونت ها
  • مفید برای لاغری و کم کردن وزن

منع شدگان از استفاده روغن کاهو

افرادی که داروهای انعقاد خون مصرف می نمایند.

مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت و … که به هر علتی تحت درمان دارویی می باشند، با پزشک خود مشورت کنند.

زنان باردار از استفاده خودسرانه آن اجتناب کنند.

کسانی که پوستی حساس داشته و یا مشکلات پوستی دارند. در واقع تنها افراد سالم می توانند برای بهتر شدن پوست و موی خود از آن بهره ببرند.

بررسی خاصیت های روغن کاهو

در این مطلب شما عزیزان را با خواص روغن کاهو آشنا کردیم، امیدواریم مورد توجه تان واقع شده باشد. در صورتی که تمایل به آشنایی با خواص روغن چای سبز  و خواص روغن اسپند دارید؛ می توانید به لینک های مشخص شده کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *