دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه چیز درباره واکسن mmr

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

واکسن  mmr سبب ایمنی بدن در مقابل سه ویروس مهم می شود. در تولید این واکسن از ویروس های غیر فعال شده استفاد شده و باید در دو دوز تزریق شود تا اثربخشی داشته باشد. این مطلب به واکسن  mmr می پردازد.

تزریق واکسن  mmr یکی از انواع واکسیناسیون های همگانی برای کودکان است که البته در مواردی برای افراد بزرگتر از ۱۸ سال نیز تجویز می شود. در این مطلب با اطلاعات دارویی این واکسن آشنا می شوید.

اطلاعات دارویی واکسن  mmr

برای جلوگیری و همه گیری بیشتر بیماری ها، تولید واکسن، مهمترین اقدامات صورت گرفته است. واکسیناسیون همگانی به ویژه برای کودکان به سلامت نسل های بعدی و پیشرفت اقتصاد کشور کمک  فراوانی می کند. واکسن به سیستم ایمنی بدن آموزش داده که چطور آنتی بادی لازم جهت از بین بردن عفونت در بدن را تولید نماید.

از این رو معمولا از ویروس غیر فعال شده یا پروتئین ویروس برای تهیه واکسن کمک گرفته می شود. در این بین واکسن  mmr یکی از مهم ترین واکسن های تولیدی جهت جلوگیری از گسترش ویروس های خطرناک اوریون، سرخک و سرخچه می باشد که به کودکان تزریق می گردد.

این واکسن ایمنی بدن را در مقابل سه ویروس ذکر شده تا سه برابر افزایش می دهد. در تولید واکسن  مذکور از ویروس های غیر فعال شده استفاده شده و برای این که بدن به طور دائمی از عفونت ویروس های سرخک، اوریون و سرخچه در امان باشد، باید در دو نوبت تزریق شود.

نوبت اول حدود ۹ تا ۱۵ ماهگی و نوبت دوم در سن ۲۵ ماهگی تا ۶ سالگی به کودک تزریق می شود. در مواردی نیز برای افراد بزرگتر از ۱۸ سال که مستعد ابتلا به این ویروس ها هستند هم mmr تجویز می شود. توصیه شده اگر پس از تولد نوزاد قصد مسافرت به کشورهای دیگر را دارید حتما نوبت اول را تزریق نمایید تا بدن فرزند به طور کوتاه مدت در مقابل این ویروس ها مقاوم شود.

  •  آرون گروپس

میزان مقاومت این واکسن در برابر ویروس اوریون ۸۸ درصد، سرخک ۹۷ درصد و سرخچه هم ۹۷ درصد است. باید اشاره کرد ویروس های مذکور بیشتر کودکان و بزرگسالان جوان را مبتلا می کنند. این بیماری ها همواره جدی نبوده ولی ممکن است سبب ناشنوایی، عوارض جانبی و مرگ و میر گردند.

در صورتی که زن باردار به سرخچه مبتلا شود، دچار سقط جنین یا آسیب به نوزاد متولد نشده شود. این واکسن برای کسانی که شواهدی از ایمنی نداشته و یا ایدز تحت کنترل دارند، توصیه می شود. ضمنا افرادی که هیچ مصونیتی در مقابل سرخک ندارند تا ۷۲ ساعت بعد از ابتلا به ویروس سرخک می توانند از این واکسن بهره مند گردند.

واکسن mmr  به طور گسترده ای در دنیا مورد استفاده بوده و تا قبل از تولید این واکسن، سرخک هر سال مرگ و میر افراد زیادی را موجب می شود.

عوارض جانبی واکسن

عوارض جانبی واکسن مذکور معمولا خفیف است و به خودی خود بدون نیاز به درمان اختصاصی رفع می شود. این عوارض عبارت است از:

  • تب
  • درد و قرمزی در محل تزریق
  • احتمالا آنافیلاکسی شدید یک در میلیون

تجویز این واکسن در دوران بارداری ممنوع است ولی در شیردهی مانعی ندارد. همچنین می توان واکسن را با سایر واکسن ها تجویز نمود. ضمنا افرادی که اخیرا واکسینه شده باشند، خطری از نظر انتقال سرخک، سرخچه و اوریون به دیگران ندارند. باید اشاره نمود واکسن mmr سبب افزایش خطر ابتلا به اوتیسم نمی شود.

همچنین گفتنی است که یک نوع واکسن mmr وجود دارد که تنها برای سرخک و سرخچه بوده و اوریون را پوشش نمی دهد. و نوع چهارگانه واکسن ام ام آر وی نیز آبله مرغان را هم پوشش می دهد، در دسترس است. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با واکسن ۱۸ ماهگی کودکان و واکسن پنج گانه روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *