دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عفونت مجاری کودکان چه نشانه هایی دارد و چطور درمان می شود؟

  • بهجت فلاح
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از شایع ترین عفونت ها در میان کودکان به دستگاه ادراری آن ها مربوط می شود. اگرچه عفونت مجاری کودکان به دلایل مختلفی ایجاد می شود، اما مشکلی جدی محسوب نشده و با تجویز داروهای آنتی بیوتیک قابل درمان می باشد.

در حال حاضر عفونت مجاری کودکان یکی از شایع ترین بیماری های عفونی می باشد. بر همین اساس توصیه می شود والدین آگاهی خود را در ارتباط با این بیماری و راهکارهای درمانی آن افزایش دهند. به بیان دیگر بهتر است والدین از ادرار فرزند خود اطلاع داشته و تمامی علائم مربوط به آن را بدانند. زیرا کودکان تا زمانی که مشکل آن ها دردی به همراه نداشته باشد، درباره آن صحبت نمی کنند. آنچه در این میان اهمیت دارد، تشخیص به موقع عفونت و نحوه درمان آن می باشد. متأسفانه در بسیاری موارد، عفونت مجاری ادراری به سایر اندام ها سرایت کرده و کلیه ها را نیز درگیر می کند. به همین خاطر در این مطلب سعی داریم در خصوص عفونت مجاری کودکان و راه های پیشگیری و درمان آن توضیحاتی را بیان کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

عفونت مجاری کودکان چیست؟

همه ما در زمان مدفوع و ادرار، بخش زیادی از مواد زائد بدن خود را دفع می کنیم. در این میان مسئولیت جداسازی مواد مفید و زائد در بدن بر عهده کبد و کلیه ها می باشد. هنگامی که ادرار در کلیه ها تولید می شود، مواد زائد به مثانه داخل شده و از طریق ادرار و از راه لوله های پیشاب راه خارج می شود. در حقیقت منظور از مجاری ادراری، مسیری است که ادرار طی می کند تا از بدن خارج شود.

خوب است بدانید عفونت مجاری کودکان هنگامی رخ می دهد که باکتری از طریق مقعد، بخش خارجی مجاری ادراری، پوست اطراف دستگاه تناسلی و جریان خون به مجاری ادراری راه یافته و در یکی از اندام ها موجب عفونت می شود. به طور معمول در ادرار نباید هیچ گونه باکتری مشاهده شود.

آشنایی با عفونت مجاری کودکان

نگاهی به مهم ترین علائم عفونت ادراری در کودکان

از مهم ترین علائم عفونت مجاری کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس بی اشتهایی
  • اسهال و حالت تهوع
  • بر هم خوردن رشد کودک و ایجاد اختلال در افزایش وزن
  • تب شدید
  • بوی بد ادرار و تغییر رنگ آن
  • احساس سوزش و درد شدید در زمان ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • عدم کنترل ادرار
  • یرقان یا زردی پوست

با وجود این که نشانه های عفونت ادراری در کودکان مشابه است، اما ساختار بدن دختران به گونه ای که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عفونت قرار دارند. چرا که ورود باکتری ها از مسیر مثانه و ناحیه تناسلی دختران به مراتب ساده تر می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علائم عفونت اداری در بچه ها

اصلی ترین دلایل عفونت ادراری در کودکان چیست؟

همان طور که اشاره کردیم عفونت مجاری کودکان یکی از شایع ترین عفونت ها و بیماری ها در میان کودکان می باشد. جالب است بدانید شیوع این بیماری در میان دختران بسیار بیشتر از پسران می باشد. بدون تردید علل ابتلا به عفونت ادراری در میان کودکان با دلایل عفونت دستگاه ادراری خانم ها متفاوت است. با این وجود در برخی موارد شباهت هایی به چشم می خورد. به طور کلی عفونت ادراری در کودکان با عدم رعایت بهداشت، وجود برخی بیماری ها و نقص مادرزادی ارتباط دارد. به طوری که اگر کودکی از همان بدو تولد درگیر مشکلاتی نظیر انسداد مجرای ادرار، کوچک بودن لگن و باریک بودن راه ادرار باشد، احتمال ابتلای او به عفونت ادراری زیاد است.

از سوی دیگر شستشوی نادرست بعد از مدفوع و ادرار نیز می تواند دلیل دیگری در ایجاد عفونت باشد. در واقع باکتری به خودی خود در بدن ایجاد نمی شود، بلکه باکتری های اطراف مقعد با ورود به مثانه و مجاری ادراری خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهند. شایان ذکر است برخی بیماری ها مانند سنگ کلیه و رفلاکس معده نیز می توانند منجر به ایجاد عفونت های ادراری در کودکان شوند. در حقیقت رفلاکس معده با برگشت ادرار از مثانه به طرف کلیه ها و سنگ کلیه با انسداد جریان ادرار می توانند خطر نارسایی کلیه و از کار افتادن آن را به همراه داشته باشند.

یبوست مشکل دیگری است که می تواند به تورم بخشی از روده بزرگ منجر شود. تورم ایجاد شده به مثانه فشار آورده و جلوی تخلیه طبیعی آن را می گیرد. مشکل دیگری که در میان کودکان بسیار شیوع دارد، سندرم دفع ناکارآمد است. این اختلال موجب نگه داشتن مدفوع توسط کودک شده و او در صورت نیاز هم نمی تواند مدفوع خود را دفع کند.

چگونه می توان خطر ابتلا به عفونت ادراری کودکان را کاهش داد؟

در بسیاری موارد مشاهده می کنیم که کودکان ادرار و مدفوع خود را نگه داشته و به خوبی از عهده تخلیه آن بر نمی آیند. وجود چنین مسائلی می تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را در آن ها افزایش دهد. بهتر است به منظور پیشگیری از این عفونت نکات زیر را در دستور کار خود قرار دهید:

  • خوب است در هر شرایطی نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنید. کاهش مصرف شیر خشک می تواند احتمال ابتلا به عفونت مجاری کودکان را کاهش دهد.
  • اگر پسران پیش از یک سالگی ختنه شوند، کمتر در معرض عفونت های ادراری قرار می گیرند.
  • استفاده از لباس های زیر گشاد و نخی بهترین راهکار برای کاهش ابتلا به عفونت مجاری ادراری می باشد.
  • تناسب وزن کودک بسیار حائز اهمیت می باشد. بهتر است در هر شرایطی مراقب اضافه وزن و چاقی کودک خود باشید.
  • یبوست مهم ترین عامل ایجاد عفونت ادراری است. مطمئن شوید که کودک شما در طول روز آب کافی بنوشد و عمل دفع او به درستی انجام شود.
  • تحت هر شرایطی و به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت ادراری، پوشک فرزند خود را به طور مرتب تعویض کنید.

راه های پیشگیری از عفونت مجاری کودکان

تشخیص عفونت ادراری در کودکان چگونه انجام می شود؟

به منظور تشخیص این بیماری بهتر است آزمایش ادرار انجام شود. به طور معمول ادرار میکروبی نداشته و گاهی با مقدار کمی باکتری همراه است. در واقع عفونت ادراری از طریق آزمایش های ادرار قابل تشخیص و شناسایی می باشد. چنانچه نسبت به انجام نمونه ادرار اقدام کردید، بهتر است نمونه تهیه شده را در اسرع وقت به پزشک نشان دهید.

تشخیص عفونت مجاری کودکان

آشنایی با راه های درمان عفونت مجاری کودکان

به طور معمول عفونت مجاری ادراری ظرف چند هفته و با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان می شود. در حقیقت استفاده از آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک بهترین درمان عفونت ادراری می باشد. بسته به سن کودک، شدت بیماری و علائم آن، تجویز یک دوره آنتی بیوتیک ظرف ۳ الی ۱۰ روز قادر به درمان این عفونت خواهد بود. البته در بسیاری موارد مصرف آنتی بیوتیک ها برای نوزادان و عفونت های شدید به صورت وریدی تجویز می گردد. توصیه می شود کودکان در طول روز و به منظور جلوگیری از کم آبی بدن مایعات بیشتری مصرف کنند.

نقش آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت ادراری بچه ها

به طور کلی سفکسیم متداول ترین درمان عفونت مجاری کودکان می باشد. مصرف این دارو در عرض ۲ روز شدت بیماری را کاهش داده و به بهبود علائم آن کمک خواهد کرد. بهتر است داروهای تجویز شده توسط پزشک در زمان مقرر و به مدت دو هفته استفاده شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *