دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گل سوسن عنکبوتی و شرایط مناسب برای نگهداری گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش گل سوسن عنکبوتی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کشت، پرورش و مراقبت از این گیاه چند ساله آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی گل سوسن عنکبوتی از دسته گیاهان همیشه سبز و چند ساله به شمار می آید که در شکل و گونه های مختلفی رشد می کند و امروزه پرورش آن مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گل سوسن عنکبوتی

بهتر است بدانید گل سوسن عنکوتی که امروزه با نام های گیاه لیلیوم و کرینوم نیز شناخته می شود از جمله گیاهان پیازداری است که یک یا دومرتبه در طول سال گل می دهد. سوسن ها را می توان از دسته گیاهان لیلیاسه و یا تک لپه ای دانست که انواع و گونه های مختلفی را شامل می شود و هر کدام از در شکل های مختلفی که زیبایی خاص خود را دارند رشد می کنند.

چگونگی پرورش گل سوسن عنکبوتی

امروزه انسان ها توانسته اند تا شرایط نگهداری از کریتوم و برخی از انواع آن ها را در فضای گلخانه ای مهیا نمایند اما با این حال همچنان برخی از آن ها به دلیل طبیعت وحشی شان قابل نگهداری در محیط آپارتمانی نیستند.

خواستگاه اصلی این گیاه را می توان مناطق گرمسیری، استوایی و معتل دانست که بنابراین از جمله گل های مناسب کاشت در باغچه در مناطقی خواهند بود که آب و هوای معتدل و مرطوبی دارند.

با وجود اینکه می توان سوسن عنکبوتی در فضای گلدان و باغچه نگهداری کرد اما به دلیل متفاوت بودن شرایط نگهداری آن این گیاه بیشتر به صورت خودرو در جنگل های شمالی کشور رشد خواهد کرد.

روش های کاشت و تکثیر گیاه سوسن عنکبوتی:

توجه داشته باشید هر گیاهی روش های مخصوص به خود را برای کشت دارد که برای نگهداری از گل سوسن و تکثیر و پرورش آن نیز باید اصول مربوط به خود گیاه را مورد استفاده قرار دهید. به طور کلی سه روش شایع برای کاشت و تکثیر سوسن عنکبوتی وجود دارد که در ادامه به بیان مراحل آن ها پرداخته ایم:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش های تکثیر گل سوسن عنکبوتی

  • تقسیم پیاز:

هنگام استفاده از این روش بایستی به خاطر داشته باشید که هر سه الی پنج سال می توانید از این روش استفاده نمایید. بهترین زمان برای تکثیر پیاز سوسن عنکبوتی فصل پاییز خواهد بود و معمولا توصیه می شو پیاز گیاه را مدت زمان زیادی از خاک بیرون نگه دارید و به محض جداسازی قسمت مورد نیاز با یک تیغ تیز آن ها را مجددا درون خاک بکارید. از این نکته غافل نشوید که رشد قیمت جدید پیاز حدود یک الی دو سال طول خواهد کشید.

  • استفاده از پاجوش:

یکی دیگر از راهکار های پرورش گل سوسن عنکبوتی، کاشت پاجوش های آن است. پاجوش های این گیاه معمولا در فصل پاییز رشد می کنند و در همین فصل نیز می توانید نسبت به جداسازی آن ها اقدام نمایید. پس از آماده شدن پاجوش ها بایستی آن ها را درون آب نگهداری نمایید و اجازه دهید ریشه دار شوند.

دستورالعمل کاشت بذر گیاه

  • کاشت بذر:

روش دیگری که بر تمام روش های دیگر برای پرورش گل سوسن عنکلوتی ارجحیت دارد کاشت بذر های سبزی است که در انتهای جوانه های سوسن پیدا می شود.

برای انجام این روش بایستی بذر هایمناسبی از این گیاه را تهیه نمایید و درون خاک مناسب بکارید. البته این نکته را مد نظر قرار دهید که سه سال طول خواهد کشید تا این جوانه ها گل بدهند.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان مهم ترین شرایط برای پرورش و نگهداری گل سوسن عنکبوتی پرداخته ایم:

شرایط مورد نیاز برای مراقبت از گیاه سوسن عنکبوتی

  • آبیاری منظم:

از آنجایی که زادگاه اصلی این گیاه مناطق گرمسیری است آب و هوای مرطوب برای رویش آن بسیار ایده آل خواهد بود. بنابراین هنگام آبیاری آن ها بایستی به این نکته دقت نمایید که نباید به هیچ وجه اجازه دهید خاک آن ها خشک شود. البته از این مسئله غافل نشوید که هنگام نگهداری سوسن نباید در میزان آبیاری زیاده روی نمایید زیرا پیاز این گیاه زمانی که بیش از حد با آب در تماس باشد دچار پوسیدگی  ریشه خواهد شد و به صورت کامل از بین خواهد رفت.

بهتر است بدانید بهتری شیوه برای آبیاری این گاه امتحان کردن خاک آن است به گونه ای که می توانید با دست زدن به خاک و پیش از خشک شدن آن به صورت کامل خاک بستر را خیس کنید.

  • نور و دمای کافی:

به طور کلی شرایط نگهداری از این گیاه ایجاب خواهد کرد که ساعاتی از روز را در معرض نور متقیم خورشید قرار بگیرد. البته این اندازه نباید به گونه ای باشد که گیاه بوزد زیرا که سوسن ها در اصل گیاهانی خودرو می باشند که در جنگل های استواییو زیر نور آفتاب رشد می کردند.

آبیاری منظم برای بستر گیاه

پس بهتر است آن ها را از زیر نور آفتاب دور نگه ندارید به ویژه زمان هایی مانند فصل بهار و تابستان که وقت گلدهی کیاه است. در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که بهترین بازه دمایی برای رشد این گیاه بی ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد خواهد بود

البته لازم به ذکر است که این گاهان قادر هستند تا دمای ۵ درجه زیر صفر را نیز تحمل نمایند. اما با این حال بایستی ساعاتی از روز این دما به میزان حداقل ۱۰ درجه سانتی گراد برسد تا از یخ زدن پیاز آن ها جلوگیری شود.

  • خاک و تغذیه به موقع:

توجه داشته باشید خاک مورد نیاز گیاه سوسن عنکبوتی بایستی سرشار از مواد مغذی بوده و همچنین کاملا زهکشی شده باشد تا آب اضافه گلدان را از خود عبور داده و موجب گندیدگی پیاز سوسن نشود. به طور کلی بهترین ترکیب برای این گیاه ترکیب خاک برگ، خاک گلدان و میزن مناسبی از شن خواهد بود. همچنین اگر از خاک برگ عمده و خاک عمده گلدان استفاده می کنید بایستی مراقب PH خاک نیز باشید. زیرا که میزان PH خاک باعث خنثی باشد چون خاک اسیدی و بازی هیکدام برای مراقبت از این گیاه مناسب نیستند.

خاک غنی و مناسب برای گیاه سوسن عنکبوتی

بهتر است بدانید با آغاز فصل بهار که زمان گلدهی این گیاهان است بهتیرن زمان برای تقویت آن ها فرا می رسد. در این زمان است که بایستی ماهی یک الی دو مرتبه از کود های کامل سه بیست برای تقویت و نگهداری از گیاهتان استفاده نمایید.

توصیه می شود که با پایان یافتن زمان گلدهی بایستی از کود پتاسیم به تنهایی استفاده نمایید اما در فصل پاییز و زمستان که زمان خواب زمستانی سوسن ها محسوب می شود بایستی از دادن کود های شیمیایی کامل و مصرف کود سه بیست به آن ها خودداری نمایید و تنها با دادن فسفر به گیاه، آن ها را برای فصل جدید گلدهی جدید آماده نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *