دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

افزایش باردهی درخت انگور با این قوانین به راحتی آب خوردن!

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع افزایش باردهی درختان انگور معمولا از طریق راه های مختلفی انجام خواهد شد که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با این راهکار ها و دستورالعمل استفاده از آن ها آشنا شوید با ما همراه باشید

به طور کلی درخت انگور با دانه های یاقوت مانند خود یکی از میوه های بهشتی به شمار می آید که خواص بی شماری برای بدن داشته و امروزه یکی از دغدغه های اصلی باغداران و صاحبان درختان انگور افزایش باردهی این درخت است.

آشنایی با افزایش باردهی انگور

بهتر است بدانید انگور در واقع میوه ای است که از آن به عنوان ملکه میوه ها یاد می شود. این میوه علاوه بر اینکه بسیار خوشمزه و لذیذ است دربردارنده ویتامین ث نیز می باشد تا شما بتوانید با خوردن آن از فواید بی شمارش بهره مند شوید. به صراحت می توان گفت که کشاورزان بسیار زیادی برای کاشت درخت انگور دست به سعی و کوشش می زنند تا بتوانند این میوه را به دست شما برسانند.

چگونگی افزایش باردهی انگور

با این حال بایستی در کاشت این درخت نکاتی را مورد توجه قرار دهید تا با استناد به آن ها بتوان چشم انتظار باروری بهتری در رشد و برداشت درخت انگور بود. وجود کشاورزی بدون استفاده از یک سری وسایل نه که امکان پذیر نباشد بلکه روند رو به رشد آن ها و همچنین کیفیت و بازدهی آن ها را نیز ممکن است با افت بیشتری همراه سازند.

به همین منظور یکی از همین مسائلی که در رشد و افزایش کیفیت درختان کشت شده یک کشاورز می تواند مثمر به ثمر واقع افتد، استفاده از بهترین کود افزایش باردهی انگور خواهد بود که شما می توانید با انتخاب بهترین کود افزایش باردهی انگور تا حد بسیار زیادی باردهی این میوه را در زمین های زراعی خویش افزایش دهید تا زودتر به مقصود خود برسید و در عین حال بتوانید میوه های انبوه با کیفیت بسیار زیادی را سر موعد مقرر شده خویش برداشت نمایید.

بسیاری از متخصصان حوزه کشاورزی بر این باور هستند که درخت انگور گیاهی پرتوقع نیست. در واقع این درخت به راحتی خود را با محیطی که در آن کاشته می شود سازگار می کند و با توجه به منابع خاک محصولات خوشمزه ای را به صاحب خود عرضه خواهد کرد.

راه های افزایش باردهی درختان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

با این حال باید به خاطر داشته باشید که اگر بیش از اندازه غنی باشد به جای باردهی درخت منابع را صرف رشد طولی و برگی خود خواهد کرد. یکی از راهکار هایی که می تواند نتیجه مستقیم در باردهی درختان انگور شما داشته باشد، آماده سازی زمین و خاک برای کاشت درخت انگور است. برای اینکه کیفیت منابع خاکی که می خواهید درخت را درون آن بکارید را ارزیابی کنید می توانید مقدار کمی از حاک بستر را به آزمایشگاه در منطقه خود بفرستید.

حتی می توانید از کیت های تشخیص کیفیت ساختار خاک نیز به صورت خانگی استفاده نمایید. زمانی که کیفیت خاک به دست تان رسید می توانید موارد فوق را برای افزایش باردهی درخت انگور مورد استفاده قرار دهید:

تنظیم PH خاک بستر:

به صرحت می توان گفت که PH مناسب خاک برای درختان انگور بین ۵.۵ تا ۷ خواهد بود. چنانچه خاک باغ یا باغچه شما بیش از حد اسیدی می توانید به آن مقداری سنگ آهک دولومیتی اضافه نمایید و به درستی ضخم بزنید تا در همه جای زمین پخش شود.

دقت داشته باشید اگر خاک باغ یا باغچه بیش از حد قلیایی است بایستی برای تنظیم آن بر اساس دستورالعمل مقداری گوگرد بیافزایید و مجددا عمل شخم زنی را تکرار نمایید.

روش های مراقبت از درخت انگور

استفاده از کود منیزیم:

اگر نتایج آزمایش خاک نشان داد که PH آن برای کاشت درخت انگور مناسب است اما خاک منیزیم کافی برای تامین نیاز درخت را ندارد. می توانید نمک اپسوم را بایستی به ازای هر ۹.۵ متر مربع یک فنجان از این ماده را به زمین اضافه نمایید. نمک اپسوم PH خنثی دارد و شما خیالتان از افزودن آن به زمین راحت خواهد بود.

علاوه بر این هیچ ترکیب سمی در آن وجود ندارد و تهیه آن نیز به مراتب راحت تر خواهد بود. این روش را نیز می توان یکی دیگر از روش هایی دانست که می تواند در افزایس باردهی درختان انگور موثر باشد.

استفاده از کود فسفر برای افزایش باردهی انگور:

بهتر است بدانید که غنی ترین کود برای رشد و باردهی درختان انگور می تواند فسفر باشد. در زمانی که نتیجه ازمایش خاک به دست تان رسید و متوجه کمبود فسفر درون خاک شدید می توانید از طریق چندین روش این کمبود فسفر را جبران نمایید.

می توانید از فسفات سه گانه ۰-۴۵-۰ به میزان ۰.۲۵ کیلوگرم یا از سوپر فسفات ۰-۲۰-۰ به میزان ۰.۱۰ کیلوگرم یا از پودر استخوان به میزان ۱ کیلوگرم در هر ۹ متر مربع استفاده نمایید. علاوه بر آن پودر استخوان می تواند منبع خوبی از پتاسیم باشد که درخت انگور برای باردهی بیشتر به آن نیاز خواهد داشت.

استفاده از کود فسفر برای درخت انگور

تغذیه درخت در زمان مناسب:

به طور کلی برای اینکه بدانید چگونه درخت انگور را پربار کنید بایستی بدانید در چ زمانی باید درخت را تغذیه نمایید. از آنجایی که انگور ریشه هایی وی و رونده دارد نیاز کمی به تغذیه کمکی خواهد داشت. اگر پیش از اینکه درخت انگور را بکارید خاک را به درستی تقویت کرده باشید درخ انگور تا دو سال پس از کشت نیازی به کوددهی نخواهد داشت.

بهتر است بدانید یکی از کود های ایده آل برای افزایش باردهی درخت انگور، کود ۱۰-۱۰-۱۰ می باشد. این کود از ترکیب نیتروژن، فسفر و پتاسیم تهیه خواهد شد. برای استفاده از این کود بایستی بر اساس مقدار توصیه شده روی بسته ان را با آب ترکیب نمایید و در سال دوم در فاصله یک متری از اطراف ساقه اصلی بر روی خاک بریزید.

در سال بعدی در فاصله ۲.۵ متری از ساقه های مهم اقدام به کوددهی نمایید. در سال سوم نیز یک لایه کمپوست تنها چیزی خواهد بود که درخت انگور شما به آن نیاز خواهد داشت. با این حال باید به خاطر داشته باشید که کوددهی اصولی زمان خاص خود را داشته داشت.

در واقع مناسب ترین زمان برای کودهی این درخت در فصل بهار و دقیقا زمانی خواهد بود که جوانه ها ظاهر می شوند.

چگونگی تغذیه درخت انگور

دقت داشته باشید اگرکوددهی را در این زمان به تعویض بیندازید ممکن است درخت رشد طولی و ساقه ای بالایی داشته باشد که این عامل آسیب پذیری درخت را در زمستان به شدت افزایش خواهد داد.

استفاده از داربست برای افزایش باردهی درخت انگور:

همانطور که ی دانید درخت انگور یک گیاه رونده محسوب می شود که ساقه های آن مانند دیگر درختان مثمر ضخامت کافی برای بالا نگه داشتن ساقه ها و میوه ها را ندارد. به صراحت می توان گفت که بالا نگه داشنن درخت انگور با داربست به منظور آفتاب گرفتن آن در افزایش باردهی درخت نقش اساسی خواهد داشت.

از آنجایی که شاخه های ریز و جوان درخت انگور در فصل زمستان بسیار آسیب پذیر هستند شما می توانید با استفاده از داربست و میل به بالا رفتن درخت آن ها را به شکل مناسب پرورش دهید. البته به خاطر داشته باشید اگر قصد افزایش باردهی درخت تان را دارید بایستی برای بستن شاخه ها به داربست به هیچ وجه انتهای ساقه را به داربست نبندید.

تاثیر داربست بر افزایش باردهی درختان

زیرا انجام این کار موجب می شود تا رشد درخت متوقف شود. توصیه می شود برای بستن آن به داربست حداقل ۳۰ سانتی متر از پایین ساقه بالا بیایید و آن قسمت از ساقه را به داربست ببندید. البته زمانی که از داربست استفاده می کنید هرس کردن آن بایستی در اولویت قرار بگیرد. دقت داشته باشید که اگر درخت به درستی هرس نشود ممکن است در سال آینده درخت ثمری برای شما نداشته باشد.

انجام آبیاری منظم:

به صراحت می توان گفت که درختان انگور برای رشد خاک زهکشی شده را ترجیح می دهند تا خاک بستر به صورت مداوم مرطوب باشد البته ناگفته نماند که مرطوب بودن دائمی خاک می تواند موجب پوسیدگی ریشه های گیاه شود. آبیاری منظم و به موقع یکی از راه های افزایش باردهی درخت انگور به شمار می آید که نیازمند اصول و دستورالعمل خاص خود خواهد بود.

با این منظور بهتر است در سال اول که نهال انگور را کشت کردید هر چند روز اقدام به آبیاری نمایید. زیرا این ساقه های جوان آبیاری های عمیق با دفعات کمتر را به آبیاری دائمی و سطحی ترجیح می دهند.

تاثیر آبیاری برای افزایش باردهی درخت انگور

زمانی که درخت انگور شروع به میوه دادن می کند نیاز آبی نیز به مراتب بیشتر خواهد شد. به این منظور بایستی رطوبت کافی را برای سالم ماندن خوشه های انگور تامین نمایید. البته از این نکته غافل نشوید که رطوبت دائمی بستر منجر به پوسیدگی ریشه ها خواهد شد و به همین خاطر نباید رطوبت محیط کشت بیش از حد باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *