دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

سخن آموزی کودکان و آنچه والدین باید بدانند

  • سعیده ستاری
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

راه های زیادی برای سخن آموزی کودکان وجود دارد که ما در این مطلب برای شما توضیح می دهیم چه کارهایی انجام دهید. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

روانشناسان و متخصصین کودک می گویند حرف زدن با کودکان در زمان خواب تاثیر بیشتری بر قدرت تکلم آنها می گذارد. اگر با کودکان در زمان خواب حرف بزنید قابلیت تکلم آنها تا ۶ برابر بهتر از حالتی که برای آنها داستان می خوانید رشد می کند. ما در این مطلب درباره سخن آموزی کودکان صحبت می کنیم.

معرفی سخن آموزی در کودکان

آشنایی با سخن آموزی کودکان

اگر کودک شما سن کمی دارد و نمی تواند حرف بزند وقتی که صدای شما را می شوند و تلاش می کند به گونه ای به آنها جواب بدهد مهارت های زبانی و تکلمی او به شیوه معجزه آسایی رشد می کند. نکته قابل توجه این است که میان سنین صفر تا ۴ سالگی تماشای تلویزیون تقریبا هیچ اثر مثبت و منفی بر روی قابلیت تکلم کودک نمی گذارد. از سال های دور والدین برای کمک به خوابیدن کودکان یا ارتباط برقرار کردن با آنها در زمان شب برای آنها قصه می گویند. اگرچه متخصصان کودک زیادی این شیوه را برای بهبود سخن آموزی کودکان مفید می دانند ولی حرف زدن با کودکان به مراتب تاثیر شگفت انگیزی بر آنها دارد.

دانشمندان آمریکایی در تحقیقات خود متوجه شدند که والدین زیادی برای رشد قدرت ذهنی کودکان کتاب را انتخاب می کنند و برخی مواقع این کار را در نهایت دقت و وسواس انجام می دهند تا بهترین تاثیر را بر روی کودک خود داشته باشند ولی حتی بهترین کتاب ها هم تاثیر کمتری از یک مکالمه کوتاه کلمه به کلمه میان کودک و مادر قرار دارد. متخصصان زیادی والدین را تشویق می کنند تا برای کودکان خود قصه بخوانند تا به این ترتیب افزون بر ایجاد حس آرامش در کودک او را با لغات و اصطلاحات جدید آشنا نمایند. ولی با این شیوه نقش کودک در تبادل اطلاعات ناددیده گرفته می شود و به همین ترتیب کودکان ما به اندازه کافی حرف نمی زنند.

محققین در طول یک بررسی ۲۷۵ کودک را میان سنین ۱ تا ۴ سال مورد مطالعه قرار دادند و تلاش کردند تاثیر عوامل متفاوت مثل حرف زدن آنها با والدینشان، با دیگر کودکان و تماشای تلویزیون را بر سخن آموزی کودکان بسنجند. بعد ها از این کودکان آزمایشاتی صورت گرفت تا قدرت تکلم و سخن آموزی آنها در سن های اولیه زندگی مورد بررسی قرار گیرد.

معرفی یادگیری سخن در کودکان

  •  آرون گروپس

کتاب تنها چیزی نیست که فرزند شما از آن لذب می برد. مجلات یا کاتالوگ های پر عکس هم می تواند برای او جالب باشد. در آخر مشخص شد کودکانی که در زمان شب و پیش از خواب با پدر و مادر خود صحبت می کنند در مقایسه با کودکانی که تنها قصه گوش می دهند تا ۶ برابر بهتر حرف می زنند.

آنها کلمات بیشتری را میدانستند، بهتر از واژگان استفاده می کردند و اشتباهات کمتری در حرف زدن خود داشتند. احتمالا یکی از علل آن این است که والدین در زمان حرف زدن با کودکانشان اشتباهات آنها را تصحیح می کردند. چه کودکانی که به داستان گوش می کردند هم در قابلیت حرف زدن خود رشد کرده بودند ولی مقدار آن چندان قابل توجه نبود. کودکانی هم که پیش از خواب تلویزیون تماشا می کنند حدودا هیچ پیشرفتی از خود نشان ندادند و قدرت تکلم آنها تغییر چندانی نکرد.

مطالعات کارشناسان نشان دهنده این است کودکان طی یک روز به صورت متوسط نزدیک به ۱۳ هزار لغت جدید از راه والیدن خود می شنوند و همچنین نزدیک به ۴۰۰ بار با والدین خود به صورت مستقیم گفت و گو می کنند. والدین باید از این فرصت ها نهایت استفاده را ببرند و با تصحیح اشتباهات کودکان و معرفی کلمات جدید به آنها قدرت مکالمه کودکانشان را تا حد امکان افزایش دهند. تنها صحبت کردن با کودکان کافی نمی باشد و والدین بایستی تلاش کنند کودک خود را به حرف زدن تشویق نمایند. به کودکان خود اجازه دهید افکار درون ذهن خود را بیرون بریزند حتی اگر در حد چند کلمه بی معنی می باشد.

بیان سخن آموزی کودکان

صحبت کردن با کودک

اطمینان حاصل پیدا کنید، کودک می تواند هر گونه ترس و نگرانی اش را با شما در میان بگذارد. تلاش کنید در دسترس باشید و هیچ موقع نگرانی اش را دست کم نگیرید. با او با احترام برخورد کنید و متقابلا از او این انتظار را داشته باشید. رفتار شما با کودک خود به شدت در روابط شما با او موثر می باشد. اگر با زورگویی و قلدری با او برخورد کنید، با شما مواجه می شود، اگر به گوش دهید به شما گوش می دهد و اگر با او صحبت کنید با شما صحبت خواهد کرد و راز دلش را با شما در میان خواهد گذاشت.

کتابهای تصویری بدون متن که از طریق عکس مفاهیم را می رساند نیز ضروری است. زمانی که هر دوی شما چندین بار یک کتاب بی متن را مرور کردید، فرزندتان دیگر می تواند کم کم برای آن داستان بگوید. حتی امکان دارد متوجه شوید که برای عروسکها یا حیواناتش آن داستان را تعریف کند.

کتاب تنها چیزی نمی باشد که کودکتان از خواندن آن لذت می برد. مجلات و کاتالوگ های پر از تصاویر هم می تواند برای کودک جالب باشد. همچنین شما قادر هستید از کسانیکه کودک شما دوستشان دارد بخواهید که برای او نامه بنویسید یا کارت پستال بفرستند. آنها را در کنار هم بخوانید و بعد در یک جعبه مخصوص نگه دارید تا بعدها دوباره به آن نگاه کند

بیان یادگیری سخن در کودکان

زمان کتابخوانی تنها فرصت برای کودکتان برای وقت گذراندن با کتاب ها نیست. کودکان پیش دبستانی دوست دارند خودشان کتابهایشان را انتخاب نمایند و به آنها نگاه کنند. کتاب ها را برای آن ها در یک سبد مخصوص روی زمین یا یک طبقه کوتاه بگذارید تا قادر باشد به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد و خودش به تنهایی به آنها نگاه کند. در ماشین هم همیشه چندین کتاب داشته باشید و در کیفتان هم همیشه کتاب داشته باشید تا در جاهایی مانند سال انتظار دکتر ها یا ایستادن در صق از آنها استفاده نمایید.

حال که این مطلب خاتمه یافت برای آشنایی بیشتر با مطالبی در زمینه کودک و والدین بر لینک های تقویت صحبت کردن کودکان  و آموزش حرف زدن به کودک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *