دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص گل محمدی و مزیت های اعجاب انگیز آن

  • پروین حیدریان
  • ۸ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

گل محمدی از خوشبوترین و پر خاصیت ترین گل های طبیعت محسوب می شود. در این مقاله با خواص گل محمدی و فواید و مزیت های دارویی و درمانی این گل اعجاب انگیز آشنا خواهید شد.

همه افراد با خواص گل محمدی و عطر خوشی که دارد آشنا هستند و می دانند که این گل خوشبو دارای خواص دارویی و درمانی فراوانی است. گل محمدی در ایران معمولا در مناطق خشک و مرتفع کشت می گردد و استان های کرمانشاه، اصفهان، کرمان، آذربایجان شرقی و فارس از تولید کنندگان اصلی گل محمدی هستند. برای تولید یک لیتر اسانس یا گلاب گل محمدی باید ۴ تن از برگ گل محمدی استفاده شود. به همین دلیل است که محصولی گران بها و با ارزش به شمار می رود.

گل محمدی علاوه بر عطر فوق العاده ای که دارد دارای خواص دارویی فراوانی نیز می باشد که از دیر باز خواص دارویی گل محمدی شناخته شده هستند. این گل با ارزش از گذشته های دور برای درد های گوش، روده، درد معده، ترمیم زخم و دندان درد مورد استفاده بوده است. عصاره گلبرگ گل محمدی برای سر درد، زخم های دهان، گلو درد و به عنوان تب بر استفاده می شود. همچنین این گل پر خاصیت برای درمان استفراغ و رفع بی خوابی مفید و موثر است.

خواص گل محمدی

فواید و خواص گل محمدی

گل محمدی تقویت کننده قلب است و استفاده از این گل خوشبو موجب کاهش التهاب می شود. فراورده های این گل اسانس، گلبرگ خشک و گلاب است که از آن در صنایع عطر سازی، آرایشی، صنایع غذایی و فراورده های بهداشتی استفاده می شود. اسانس گل محمدی از پیچیده ترین فراورده های معطر است که در آن حدود ۵۰۰ ترکیب وجود دارد. به همین دلیل است که رعایت اصول بهداشتی در تهیه گلاب و استخراج اسانس از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا اگر تمام نکات مهم رعایت نشوند ممکن است بسیاری از ترکیبات ارزشمند و ظریف آن در معرض تخریب و از بین رفتن خاصیت آن شوند.

گل محمدی برای پوست

استفاده و فواید گل محمدی در انواع غذاهای سنتی

استفاده از گل محمدی در مربا، شربت، صنایع شیرینی سازی و گلاب آن در انواع دسر و بستنی در اغلب کشورها مصرف می باشد. پودر گلبرگ های گل محمدی همراه با ماست مصرف می شود که طرفداران خاص خودش را دارد و همچنین به عنوان ادویه در بسیاری از غذاها استفاده می شود.

  •  آرون گروپس

گل محمدی

در شمال آفریقا به خصوص در مراکش ادویه معروفی به نام راس الحانوت (به معنای رأس ادویه ها) وجود دارد که بسیار مورد توجه است و به دلیل مغذی بودن معمولا در غذاهای اعیاد به خصوص عید فطر از آن استفاده می کنند. استفاده از گلاب در شله زرد، انواع دسرهای ایرانی و همچنین غذاهای عربی، ترکی، و هندی مرسوم است. از دیگر خواص گل محمدی استفاده از دمنوش آن است که آرام بخش می باشد و حاوی ترکیبات ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی است. ایران موقعیت ممتازی در تولید این گیاه ارزشمند دارد و محصولات متنوعی از آن در این جا تولید می شود که از شهرت جهانی و کیفیت بر خوردار هستند.

گل محمدی در فرآورده های بهداشتی

استفاده از فرآورده های گل محمدی برای مصارف بهداشتی از زمان های قدیم رواج داشته است، زیرا علاوه بر عطر بی نظیری که دارد، خواص گل محمدی در از بین بردن چین و چروک های پوست، مرطوب کنندگی پوست و درمان التهاب های پوست به خصوص در پوست های لطیف و حساس (مانند پوست نوزادان) همواره مورد توجه بوده است. امروزه نیز در صنایع بهداشتی به خصوص در تهیه و تولید کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده ، صابون، لوسیون های پاک کننده پوست از اسانس طبیعی و گلاب این گل استفاده می شود.

گل محمدی

مهمترین ارزش خواص گل محمدی استفاده از گلاب و اسانس آن در صنایع عطر سازی است، اسانس گل محمدی در فرمولاسیون عطرهای پرفروش و بسیار معروف دنیا به کار می رود. به همین دلیل است که اسانس و گلاب گل محمدی تولید کشورمان هر ساله نه تنها به کشورهای حوزه خلیج فارس بلکه به اروپا به ویژه کشورهای انگلستان و فرانسه صادر می شود. علاوه بر این گل محمدی غنچه و خشک شده آن را نیز به کشور های دیگر صادر می کنند. غنچه خشک شده گل محمدی علاوه بر مصارف تزئینی، استفاده آن در آب وان حمام نیز باعث می شود تا عصاره آن به عنوان عطر دهنده و نرم کننده مو  به کار رود.

فواید گل محمدی برای سلامت پوست

فواید گل محمدی بسیار فراوان و بی شمار هستند. گل محمدی به دلیل بو و رایحه فوق العاده ای که دارد پوست را در حالت طبیعی حفظ کند. دلیل اصلی این حفاظت وجود آنتی اکسیدان در گل محمدی است که از پوست در مقابل آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.

برای روشن تر شدن پوست صورت می توانید از مخلوط عسل و پودر گل محمدی استفاده نمایید. پوست صورت خود را با پودر گل محمدی و عسل پاک کنید سپس بعد از ۱۵ دقیقه بشویید، این ماسک خوب و موثر موجب روشن تر شدن  پوست صورت می شود. از دیگر خواص گل محمدی برای پوست کمک به از بین بردن لکه های روی صورت است.

گل محمدی غنی از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها است. ویتامین C باعث سفت تر شدن سلول های پوست صورت می شود و همچنین باعث افزایش کولاژن پوست می شود. از همین رو آکنه ها و لکه های روی صورت به راحتی از بین بروند. برای بهبود و درمان جوش های صورت یک قاشق غذاخوری پودر گل محمدی را با نصف فنجان آب گوچه فرنگی یا آب خیار را به خوبی مخلوط کنید و آن را روی پوست صورت و گردن قرار دهید و بعد از۳۰ دقیقه آن را بشویید. در صورتی که این ماسک را هر هفته یک تا دو بار روی پوست قرار دهید جوش ها از بین می روند و در محو کردن چین و چروک های صورت موثر و مفید است.

مزیت های گل محمدی برای مو

از دیگر مزایای گل محمدی کمک به افزایش رشد مو است. این گل پر خاصیت باعث تقویت فولیکول های مو می شود و این عامل موجب افزایش رشد مو می شود. همچنین گل محمدی نرم کننده فوق العاده ای برای مو ها است. گل محمدی را بر روی پوست سر بمالید این امر باعث افزایش گردش خون بر روی پوست سر می شود و باعث تحکیم موها می شود.

خواص گل محمدی

برای رفع بوی بد دهان

بوی بد دهان موجب می شود فرد اعتماد به نفس حضور در جمع را از دست بدهد و این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی همچون عدم نظافت بهداشت دهان و دندان، مصرف مواد غذایی خاص و … ایجاد شود، لذت برای رفع بوی بد دهان می توان از آب گل سرخ استفاده کرد و با قرقره کردن آن این مشکل را برطرف نمود.

کاهش تورم یا التهاب پا ها

گل رز قرمز خاصیت ضد التهابی دارد از این رو با مصرف آن می توان از التهاب و ورم پاها جلوگیری کرد، برای این منظور لازم است گل سرخ را به همراه ۴۰ گرم برگ گیاه دارویی بلومئا جوشانده و این دمنوش را به طور مرتب مصرف کنید تا مشکل تورم و التهاب پا درمان شود.

مزایای گل محمدی

برای درمان سرفه ی خشک

سرفه خشک بسیار آزار دهنده بوده و موجب احساس درد در قفسه سینه می شود، از این رو برای رفع سرفه خشک استفاده از گل سرخ می تواند سودمند باشد، برای این منظور لازم است گلبرگ های خشک را در مقداری آب بجوشانید، سپس کمی شکر به آن بیفزایید تا بعد از مصرف منظم این دمنوش دارویی، سرفه شما درمان شود.

درمان استرس و افسردگی

از آنجا که گل محمدی دارای رایحه ای آرام بخش می باشد، بنابراین استفاده از آن برای درمان استرس و افسردگی می توان مفید و موثر واقع شود، برای استفاده از آن می توانید گلبرگ های گل محمدی را درون آب گرم داخل وام حمام بریزید، بعد از متصاعد شدن عطر گل و استنشاق آن به هنگام حمام کردن، استرس و اضطراب شما نیز برطرف شده و از روحیه شاداب تری برخوردار خواهید بود.

نکته : لازم است بدانید که گل محمدی عوارض جانبی خاصی ندارد، اما مصرف آن برای برخی افراد می تواند منجر به واکنش های آلرژیک شده و با علائمی همچون خارش همراه شود. همچنین زیاده روی در مصرف گل محمدی موجب ایجاد یبوست، تشنگی و یا حتی اسهال می شود.

خاصیت گل محمدی

سایر مزیت های دارویی گل محمدی

  • گل محمدی خاصیت آرام بخش دارد.
  • گل محمدی برای تقویت اعصاب و آرام بخشی مفید است.
  • خواص آن ناراحتی گوارش به ویژه معده درد را بهبود می بخشد.
  • گلبرگهای خشک شده گل محمدی، التیام دهنده و ضد عفونی کننده زخم هستند.
  • گل محمدی موجب پایین آوردن تب می شود.
  • برای بیماری های قلبی مفید است.
  • خاصیت دارویی گل محمدی، دردهای روماتیسمی را درمان می کند.
  • افسردگی، خشم، ترس و اندوه را برطرف می کند.
  • تقویت کننده کبد و کیسه صفراست.
  • ناراحتی تنفسی مانند، آسم سرفه و تب یونجه را برطرف می کند.
  • گردش ضعیف خون و ناراحتی های مربوط به قلب چون تپش قلب و فشار خون بالا را درمان می کند.
  • گل محمدی خاصیت مرطوب کنندگی و آب رسانی به پوست دارد. مویرگ های آسیب دیده، التهاب های پوستی، قرمزی پوست، اگزما و تبخال را درمان می کند.
  • شربت گلاب گل محمدی گرمازدگی را برطرف می کند.

   خواص دارویی گل محمدی

گل محمدی از خوشبو ترین گل ها است. این گل خوش بو دارای مزیت های دارویی و درمانی فراوانی برای بدن و پیشگیری از بیماری ها دارد. در این مقاله با فواید گل محمدی و مزیت های دارویی و درمانی این گل پر خاصیت آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات از فواید و مزیت های دارویی و درمانی گیاهان دارویی دیگر به بخش خواص گیاهان دارویی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *