دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آموزش ساخت زیورآلات رزینی در خانه

  • محدثه خاکشور
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

خانم ها علاقه زیادی به زیورآلات، جواهرات و بدلیجات دارند. انواع گوناگون زیبا و شیکی از آنها به عنوان مثال زیورآلات رزینی در بازار به صورت آماده وجود دارد؛ اما شما می توانید در منزل هم به صورت دست ساز آن را تهیه کنید. در این مطلب آموزش ساخت زیورالات را تقدیم شما می نماییم.

درست کردن زیورآلات در منزل از محبوبیت بالایی برخوردار است که عده ای از آن کسب درآمد می نمایند، آن دسته از زیورآلاتی که با استفاده از رزین آماده می گردد یکی از انواع جدید زیورآلات می باشند که دارای زیبایی ویژه ای است. رزین ترکیبی شیمیایی به حالت مایع می باشد که در صورت مخلوط شدن با سایر ترکیبات به شکل صحیح، سفت گردیده و ماده ای ضد آب، سخت و براق به وجود می آید. از رزین می توان جهت تهیه جواهرات و زیورآلات شیک و زیبا بهره گرفته می شود. در این مطلب شما را با یک روش برای ساخت زیورآلات با رزینی و همچنین چند ایده و نمونه از زیورآلات رزینی آشنا می کنیم.

ساخت زیورآلات با استفاده از رزین +عکس

ساخت زیورآلات رزینی در چند مرحله با تصویر

رزین نرکیبی شیمیایی می باشد که متشکل از ۲ بخش می باشد، بخش a که «رزین» و بخش b «هاردنر» نامیده می شود که هر دوی آنها مایه بوده و هنگام ترکیب شدن با یکدیگر سفت می گردند، بسته به نوع رزین، فرآیند سفت گردیدن میان یک شبانه روز تا ۳ شبانه روز طول می کشد, بعد از خشک گردیدن رزین غیر سمی ضد آب، سخت و براق می گردد. نخستین چیزی که لازم است بدانید این می باشد، که تمامی رزین ها یکسان نبوده و برخی مواقع تفاوتهای زیادی در چگونگی پردازش رزین های گوناگون موجود است. جهت درست کردن زیورآلات میان «رزین پلی استر»، «رزین اپوکسی»، «رزین UV» یکی از آن ها را برگزینید. قطعا در جواهر فروشی ها، فروشگاه ها و بوتیک های مرتبط به مد و فشن، آویزهای رزینی یا آویزهای صمغی شکل را مشاهده نموده اید، البته که شبیه جواهرات سنگی می باشند، ولی متریال به کار رفته در آنها رزین و صمغ می باشد.

ساخت زیورآلات با رزین به شکلی شیک

آموزش درست کردن زیورآلات رزینی

نکات و عناصر تزیینی مورد استفاده

  • وسایل خیلی شکننده همچون گلهای خشک را محتاطانه بر روی لایه رزین قرار دهید.
  • همچنین عناصر سنگین تر مثل سنگهای کوچک و کریستال ها سریعا درون رزین فرو می روند, پس این گونه وسایل را میان لایه های رزین به صورت جدا بریزید.
  • با توجه به اینکه ذره های فشرده ولی سبک و کوچک همچون مهره های کوچک و اکلیل ها در رزین پایداری دارند، خوب است آن ها را پیش از قالب گرفتن با رزین ترکیب نمایید.
  • چنانچه در این مرحله کار خود را با مهارت انجام ندهید، عناصر به تنهایی در رزین مشهود نمی باشند؛ بلکه توده هایی زشت را شکل می دهند.
  • سنگ های کوچک، اکلیل، گلها، مروارید، صدف چند نمونه از عناصر تزیینی جهت اضافه کردن جلوه ای منحصر به فرد به رزین می باشند.
  • زیورآلات رزینی ضد آب هستند، اما از آنجایی که فلزهای به کار رفته در تهیه این جواهرات امکان دارد دچار آسیب شوند؛ موقع شنا، دوش گرفتن و … آن ها را کنار بگذارید.
  • زیورآلات رزینی اغلب دارای دوام بالایی هستند، خوب است آن ها را در دمای زیاد قرار ندهید و لازم است به خوبی از آن نگهداری نمایید.
  • بعد از سفت گردیدن رزین، بهره بردن از رزین جهت خانم های حامله و نیز کودک ها دارای خطر نیست.

ساختن زیورآلات رزینی با روشی ساده

مواد و وسایل لازم

  • رزین اپوکسی ۲ جزئی بی رنگ مخصوص بدلیجات و قالب گیری
  • قالب یخ یا قالب شیرینی سیلیکونی جهت بدلیجات
  • چوب بستنی (قاشق یک بار مصرف)
  • لیوان یکبار مصرف
  • سشوار
  • آب گرم

ساختن زیورآلات رزینی با روشی ساده

روش درست کردن زیورآلات رزینی

اول از همه قالب سیلیکونی را با وسایل تزیینی همچون حشرات پلاستیکی، بدلیجات فلزی، اکلیل، یادگاری های کوچک و غیره پر نمایید. سپس باید رزین را آماده کنید.

ساخت زیورآلات با استفاده از رزین +عکس

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برای این منظور رزین را برای یست دقیقه در آب گرم بگذارید تا رزین رقیق گردیده و حباب های آن بیرون بیاید. این کار موجب می گردد تا حباب های به وجود آمده در موقع بهم زدن به سادگی از رزین خارج گردد.

ساخت زیورآلات رزینی همراه با نکات کاربردی

اکنون با مدنظر قرار دادن نسبت معین شده به وسیله کارخانه، ۲ جزء رزین را در لیوان یک بار مصرف بریزید و با استفاده از چوب بستنی به خوبی با یکدیگر ترکیب نمایید.

این عمل را با توجه انجام بدهید، چون اگر به خوبی ترکیب نگردد، محصول نهایی اصلا خشک نگردد.

آموزش درست کردن زیورآلات رزینی

پس از بهم زدن رزین جهت مطمئن شدن، آن را به یک لیوان یکبار مصرف دیگر انتقال دهید و دوباره آن را به خوبی بهم بزنید.

ساختن زیورآلات رزینی در چند مرحله

اکنون آرام رزین را داخل قالب و بر روی تکه های تزیینی ریخته و بعد با سشوار آن را گرم نمایید.

ساخت زیورآلات رزینی همراه با نکات کاربردی

با این عمل علاوه بر گرم و رقیق نمودن رزین، باعث می شود حباب های جمع شده بر روی رزین را به سادگی بترکانید.

در این مرحله از ساخت زیورآلات رزینی بر روی قالب یکطرفه بزرگ، به طور برعکس بگذارید تا رزین در برابر خاک حفظ شود. زیورآلات رزینی تهیه شده را بگذارید تا خشک گردد.

آموزش ساخت زیورآلات رزینی

اکنون با فشردن از پشت قالب، آن ها را از قالب سیلیکون بیرون بیاورید، امکان دارد قدری فشار لازم باشد.

ساخت زیورآلات با استفاده از رزین +عکس

ساختن زیورآلات جذاب رزینی

آموزش درست کردن زیورآلات رزینی

سپس مقداری سیم را برداشته و با دم باریک نوک آن را خم نمایید و با آتش گرم نموده و به کمک آن رزین را ذوب و در آن سوراخ ایجاد کنید.

آموزش ساخت زیورآلات رزینی

بدلیجات رزینی شما آماده است، در نهایت به زنجیر بدلیجات احتیاج دارید تا بتوانید از بدلیجات تهیه شده دست ساز خود بهره ببرید.

ساخت جواهرات رزینی

رنگ آمیزی

جهت رنگ آمیزی رزین رنگهایی مخصوص موجود است، این رنگ ها در ۳ حالت جوهری، پودری و خمیری ارائه می شود. می توانید پس از اندازه کردن هاردنر و رزین، نوبت به افزودن رنگ جوهری و رنگ پودری می رسد. بعد تمامی آنها را با یکدیگر بهم زنید تا یکنواخت گردد. اگر تمایل به انجام تکنیک ابر و بادی دارید، استفاده از رنگ اپوکسی مقرون به صرفه تر می باشد.

ساخت زیورآلات رزینی همراه با نکات کاربردی

چند مشکل زیور آلات رزینی دست ساز

  1. رزین به مرور زمان رنگش زرد می گردد.
  2. گلهای استفاده شده در رزین، امکان دارد پژمرده و یا زرد گردند.
  3. زیورآلات رزینی مایع زیان بار هستند.
  4. بر روی زیورآلات رزینی که با دست ساخته می شوند، معمولا حباب به وجود می آید.

شیوه برای ساخت زیورآلات با رزینی

ساخت جواهرات رزینی

ساختن زیورآلات زیبای رزینی

ساختن زیورآلات رزینی با روشی ساده

آموزش ساخت زیورآلات با رزینی

ساخت زیورآلات با رزین به شکلی زیبا

ساختن زیورآلات زیبا رزینی

آموزش ساخت زیورآلات رزینی

نکته پایانی

اگر از طرفداران زیورآلات و جواهرات می باشید که به انگشتر، گوشواره، دستتنبد و گردنبند علاقمند هستید و می خواهید زیورآلاتی ممخصوص خویش درست کنید، پیشنها می کنیم از زیورالات رزینی بهره ببرید. ما در مطلبی که به پایان رسید روش ساخت زیورآلات رزینی و همچنین نکات و دیگر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم مورد توجه تان واقع شده باشد. همچنین می توانید برای آشنایی با ساخت بند ساعت پارچه ای و ساخت باکس نمدی بر روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *