دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راه های درمان بهانه گیری کودک و دلایل آن

  • سعیده ستاری
  • ۶ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

برای درمان بهانه گیری کودک باید بدانیم به چه دلیل بهانه گیری می کند تا بتوانیم بهانه گیری آن را رفع کنیم و درصدد درمان آن برآییم. با ما همراه باشید تا راهکارهایی را برای شما بیان کنیم.

کودکان غیر مسئول اکثرا با بهانه گیری (فریب دادن، توجیه کردن یا دروغ گفتن) تلاش می کنند از مسئولیت خود شانه خالی کنند. این کودکان در وضعیت های متفاوت بهانه ای برای رفتار اشتباه خود پیدا می کنند تا خود را بی تقصیر و بی گناه نشان دهند. ما در این مطلب درباره درمان بهانه گیری کودک صحبت می کنیم.

معرفی راه های درمان بهانه گیری کودک

نحوه درمان بهانه گیری کودک

اگر والدین نحوه ی درست رفتار با کودک بهانه گیر و راه های مبارزه با بهانه گیری کودکان را یاد نگیرند، فرزند آن ها به یک شخص بزرگسالی که از پذیرفتن مسئولیت اقدامات شخصی خود سر باز می زند، تبدیل می شود. بهانه گیری بچه ها اکثرا با بی گناهی و از روی سادگی، برای آزادی از عواقب کار ها، شروع می شود. گرچه این کار والدین آزاردهنده می باشد ولی این رفتار کودک را تحمل می کنند. موضوع نگران کننده این می باشد که کودکان از بهانه به عنوان راهی برای فرار از مسئولیت استفاده کنند و هرچه که بیشتر از مسئولیت دوری کند، بهانه گیری او بیشتر می شود.

وقتی که کودک بزرگ می شود، دنیای واقعی بهانه های رفتاری او را قبول نمی کند. معلمان و اساتید دانشگاه اهمیتی به این گونه بهانه نمی دهند، هیچی رئیسی شخص بهانه گیر را استخدام نم کند و هیچ شخصی حاضر نیست با شخص بزرگسال بهانه گیر ازدواج کند. به همین علت، والدین باید فرزندان خود را برای دنیای واقعی آماده کنند و نحوه ی درست برخورد با کودک بهانه گیر را یاد بگیرند تا از عواقب منفی آن در آینده جلوگیری کنند.

موارد زیادی باعث بهانه گیری کودک می شوند که بعضی از آن ها به شرح زیر است:

  • گرسنگی
  • خستگی
  • ناکامی
  • سر در گم بودن
  • بیماری یا درد
  • نیاز خاصی داشتن
  • کسل شدن
  • ترس یا اضطراب کودکان
  • تحریک بیش از اندازه
  • ناتوانی در بیان خواسته خود
  • ناراحتی از پیروی از دستور شما
  • احساس عدم راحتی
  • مقاومت در برابر تغییر (مثل یک ترک مکان)

معرفی معالجه بهانه گیری کودک

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بعضی از بهانه گیری های کودک مرتبط به رفتار والدین و اطرافیان او می باشد، والدین می توانند وقتی که کودک بهانه گیری می کنند عصبی شوند و برخوردی غیر منطقی و حتی پرخاشگرانه با کودک داشته باشند یا می توانند صبورانه و با حوصله به مشکل روبه رو شده و با استفاده از راهنمایی های اشخاص آگاه در صدد رفع آن مشکل برآیند.

۱. مرور اتفاقات

برای برخورد با کودک بهانه گیر، وقتی که اوضاع آرام شد، ماجرا و اتفاق پیش آمده را مرور کنید.  این رفتار درست با کودک بهانه گیر، راهی عینی تر را به کودک نشان می دهد و می توان به درستی و روشنی وضعیت را مشاهده کند. اجرای نمایش و نقش آفرینی نیز قادر است تمرین کنید که دفعه بعد چه کاری می تواند انجام دهد. می توانید کلمات مورد استفاده و اقدامات لازم را به آو بیاموزید. نقش آفرینی یک ابزار قدرتمند برای تغییر رفتار می باشد.

۲. آموختن جبران کردن به کودک

زمانی که فرزند شما اشتباه خود را قبول کرد، در صورت لزوم از او بخواهید رفتار اشتباه خود را اصلاح نماید و به فکر جبران آن باشد. عذرخواهی و جبران کردن با یکدیگر فرق دارند، عذرخواهی نشاندهنده پشیمانی از اقدامی می باشد که انجام شده است ولی جبران از پشیمانی فراتر می رود  رفتار اشتباه را رفع و اصلاح می کند. جبران کردن با کلمات انجام نمی شود. برای جبران اسباب بازی خواهر یا برادرتان را که شکسته اید، یک اسباب بازی جدید می خرید یا در انجام وظایف به او کمک می کنید. ترمیم رفتار اشتباه، اکثرا شرایط را آرام می کند و نشان می دهد که پشیمانی شما واقعی می باشد. جبران خسارت، مسئولیت پذیری است و دقیقا بالعکس بهانه جویی می باشد. انجام این کار برای کودک بسیار سخت است، ولی با یادگیری انجام این کار آسان تر می شود و اگر همه چیز خوب پیش رود و رفتار ها بهبود پیدا کند، میزان عذرخواهی و جبران خسارت بعد از آن، کاهش پیدا می کند.

بیان راه های درمان بهانه گیری کودک

۳. یادآوری انتخاب های کودک

همه ما در زندگی با انتخاب هایی روبه رو هستیم و فرزندان نیز از این قاعده نمی باشند. ما انتخاب می کنیم که از قوانین تبعیت کنیم یا تبعیت نکنیم. هر لحظه در حال انتخاب رفتار درست یا نادرست می باشیم. به کودک خود بیاموزید اگر می خواهد دیر به خانه بیاید و قرار است با دوستانش بیرون بروند، به شما اطلاع بدهد یا با شما تماس بگیرد و کسب اجازه کند. اگر این رفتار را انتخاب نکند، عواقب بعدی به عهده ی خودش می باشد و سرنزش دوستانش بهانه موجهی نمی باشد.

اشخاص قربانی رفتار ها و انتخاب های دیگران نیستند چون این قدرت را داریم که اقدامات خود را کنترل نماییم. به فرزند خود یاد بدهید مسئولیت اعمال خود را بر عهده بگیرد و با این کار به شخصی قدرتمند تر و موفق تر در بزرگسالی تبدیل خواهد شد.بعضی مواقع کنترل اوضاع از دست والدین خارج می شود. آن ها هر اندازه تلاش می کنند تا رفتار های ناسازگارانه فرزندشان را کنترل کنند موفقیتی کسب نمی کنند. اگر در این شرایط قرار گرفته اید بهتر است که چر زودتر به یک روانشناس کودک رجوع کنید. روانشناس با بررسی کامل شرایط روانی کودک می تواند دلیل متفاوتی را برای بهانه گیری او بیابد.

۴. تمرکز بر رفتار نه بهانه

بر رفتار مشکل ساز تمرکز نمایید و آن را مشخص کنید. اگر برای زدن خواهر کوچکترش بهانه می آورد و یا اگر برای ننوشتن تکالیفش دیگری را مقصر می داند، بهانه را نادیده بگیرید و بر اصل رفتار (کتک زدن خواهر کوچکتر و انجام ندادن تکالیف) توجه کنید. زمانی که رفتار را تشخیص دادید، می توانید نام ان را بگذارید و سپس فرزند خود را به مشاهده آن مجبور نمایید. هر آن چه را که دیده اید و اتفاق افتاده است را روشن نمایید. نگذارید فرزندتان موضوع را عوض نمایید، چون در این صورت مسئولیت رفتار خود را قبول نمی کند.

توضیح در مورد رفع بهانه گیری کودک

۵. نشان دادن عکس العمل به بهانه گیری ها

اگر فرزند شما اشتباه عملکرد خود را به گردن دوستان یا اتفاقاتی می اندازد، بهترین اقدام این است که به کودک خود نشان دهدید متوجه بهانه گیری او شده اید و بابت آن واکنش نشان دهید. مثلا، می توانید بگویید: “به نظر می رسد دوستت را مقصر دیر آمدن به خانه و اطلاع ندادن به من و پدرت می دانی” وقتی که با فرزند خود این طور صحبت می کنید، به او اطلاع می دهید که در هر صورت، خود او مسئول انتخاب ها و رفتار هایش است.

هم اکنون که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه کودک و والدین بر لینک های بهانه گیری کودکان و جیغ زدن کودکان کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *