دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

لکه قهوه ای روی دندان چرا به وجود می آید؟ و چطور از بین می رود؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب می توانید اطلاعاتی در مورد علل ایجاد لکه قهوه ای روی دندان را بشناسید و با روش های درمانی نیز آشنا شوید. در ادامه شما را با تمامی این موارد آشنا می کنیم و اگر مایل هستید آگاهی بیش تری در این زمینه داشته باشید این مطلب را از دست ندهید.

مراقبت کردن از لثه ها و دندان ها به شما کمک می کند تا بتوانید از پوسیدگی و بوی بد دهان رهایی یابید. با این حال در بسیاری از شرایط که شما از دهان و دندان خود مراقبت می کنید ممکن است لکه های قهوه ای روی دندان های شما ایجاد شود در ادامه شما را با علل ایجاد کننده لکه قهوه ای روی دندان ها و روش های درمانی آن آشنا خواهیم کرد.

 از بین بردن لک های دندانی

اطلاعاتی در مورد لکه های قهوه ای دندان

وجود لکه قهوه ای روی دندان ها و بزرگتر شدن آن ها می تواند علل متعدد داشته باشد و افراد را بسیار نگران کند از این رو در ادامه شما را با تمامی علت های ایجاد کننده این لکه ها آشنا می کنیم تا بتوانید با کنترل کردن کردن از بزرگتر شدن این لکه ها روی دندان های خود پیشگیری کنید.

نیکوتین

یکی از علل های شایع ایجاد کننده لکه های رنگی روی دندان ها نیکوتین و تنباکو می باشد. معمولا نیکوتین در فراورده هایی مانند دخانیات، سیگار، پیپ و همچنین سیگار برگ یافت می شود و اگر شما بتوانید استفاده از این دخانیات را کاهش دهید می توانید تا حدودی از بروز مشکلات دهان و دندان نیز پیشگیری کنید.

غذا ها و نوشیدنی ها

شاید برایتان تعجب برانگیز باشد ولی بهتر است بدانید که برخی از غذا ها و نوشیدنی ها نیز می توانند تغییر رنگ در دندان ها را ایجاد کرده و منجر به ایجاد لکه های قهوه ای، خاکستری و زرد روی آن ها شود. از مهمترین این خوراکی ها و نوشیدنی ها می توان به قهوه، چای، شراب قرمز، نوشابه، بلوبری، تمشک و انار اشاره کرد.

لکه قهوه ای روی دندان

  •  آرون گروپس

پوسیدگی دندانی

پوسیدگی های دندانی معمولا  با فرسایش مینای دندان آغاز می شوند و لایه سخت بیرونی دندان شما زمانی که از بین برود پلاک و جرم حاوی باکتری ها روی آن شکل می گیرد. بنابراین زمانی که شما غذا های قند دار استفاده می کنید باکتری ها اسید تولید می کنند و این پلاک ها افزایش پیدا خواهند کرد. می توان گفت که پوسیدگی دندان را باید جدی تر بگیرید و از بروز ایجاد لکه ها و حفره های قهوه ای روی دندان های خود پیشگیری کنید.

مشکل تارتار

معمولا این مشکل زمانی ایجاد می شود که پلاک های دندان به صورت مداوم روی دندان های شما وجود دارد و  شما آن ها را تمیز نمی کنید. این مشکل از مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان ایجاد می شود و باید بدانید که تارتار می تواند از رنگ زرد تا قهوه ای بود و در معمولا در امتداد خط لثه روی دندان ها ایجاد خواهد شد.

فلوئوروز دندان ها

فلوراید معمولا  می تواند از دندان ها مراقبت نماید ولی باید حواستان باشد که از نوع رقیق شده آن استفاده کنید زیرا غلظت زیاد و استفاده بیش از حد از آن می تواند منجر به ایجاد فلوئوروز روی دندان ها شود. در واقع این مشکل در کودکان شایع تر  و معمولا  خفیف تر است و منجر به ایجاد لکه های سفید و  توری شکل روی دندان می شود اما زمانی که شدید باشد می تواند مینای دندان را از بین برده و لکه های قهوه ای را ایجاد کند. معمولا فلوئوروز شدید یک اتفاق بسیار نادر است.

لکه قهوه ای روی دندان

عصب کشی

عصب کشی کردن یکی از روش های رفع پوسیدگی دندان می باشد و زمانی که پالپ دندان های شما از بین بروند دندان های شما پوسیده خواهد شد و عفونت موجود در آن منجر به این می شود که شما دندان خود را از عصب کشی کنید. در واقع دندانی که نیاز به عصب کشی پیدا می کند معمولا  قهوه‌ای رنگ خواهد شد و اگر نتوانید عصب کشی را در زمان مناسب انجام دهید ممکن است دندان شما در همان رنگ باقی بماند که این اتفاق به دلیل از بین رفتن ریشه دندان است.

هیپوپلازی مینا

هیپوپلازی مینا یک مشکل ژنتیکی می باشد که ممکن است فرد به صورت طبیعی دارای مینای دندان کمتری باشد. این رخداد معمولا به دلیل کمبود ویتامین، بیماری مادرزادی یا سوء تغذیه در حین بارداری برای فرد ایجاد می شود از این رو بهتر از آن را جدی بگیرید زیرا این مشکل می تواند منجر به ایجاد لکه ها و قهوه ای روی دندان ها شده و معمولا لکه های ناشی از هیپوپلازی مینا کمی زبر هستند.

تروما

آخرین دلیلی که می تواند منجر به ایجاد لکه های روی دندان های شما شود وارد شدن ضربه به دهان و دندان ها است که می تواند منجر به آسیب دیدن عصب دندان ها شده و لکه های قهوه ای رنگ روی دندان های شما ایجاد نماید. این لکه ها می تواند از رنگ قهوه ای روشن تا تیره باشد بنابراین باید توسط یک پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

لکه های بد رنگ روی دندان

اقدامات دندانپزشکی

لکه دار شدن دندان های شما می تواند به دلیل درمان های قبلی باشد که در دندانپزشکی انجام داده اید مانند پر کردن دندان ها که یکی از عوامل ایجاد تغییر رنگ در آن ها می باشد و لکه های تیره ممکن است روی پر کننده ها را گرفته و منجر به قهوه ای به نظر رسیدن آن ها شود.

دهان شویه

دهان شویه کلزهگزیدین یکی از دهانشویه های بسیار خوب برای درمان بیماری های لثه می باشد اما یکی از عارضه های جانبی که با خود به همراه دارد این است که می تواند روی دندان های شما تاثیر گذاشته و منجر به ایجاد لکه های مختلفی روی آن ها شود.

استفاده از دارو های خاص

استفاده از برخی از داروهای آنتی بیوتیک مانند تتراسایکلین نیز می تواند منجر به ایجاد لکه ها روی دندان ها شود و این مشکل می شود در کودکانی که به تازگی در حال در آوردن دندان هستند شایع تر است و همچنین کودکانی که مادر آن ها در دوران بارداری از آنتی بیوتیک ها و دارو های مشابه استفاده کرده باشد نیز ممکن است دچار این مشکلات شود. یک سری دارو های دیگری که ممکن است منجر به ایجاد لکه های تیره روی دندان های کودکان شود دارو هایی است که برای دیابت آن ها استفاده می شود.

لکه روی دندان

سالخوردگی

افزایش سن تاثیر بسیار زیادی بر روی دندان ها و لثه ها می گذارد و لکه دار شدن آن ها با افزایش سن امری بسیار طبیعی است. البته این امر می تواند در اثر ترکیب با یک سری از عوامل دیگر مانند استفاده از غذا ها و نوشیدنی ها و یا دخانیات نیز باشد.

ژنتیک

رنگ دندان ها در افراد مختلف متفاوت می باشد. بنابراین رنگ های مختلف دندانی می تواند به علت ژنتیک باشد. برخی از افراد به صورت طبیعی دندان های بسیار سفید و با جنس خوبی دارند و برخی دیگر دندان های متمایل به زرد و یا رنگ بژ دارند. رخی از اختلالات ژنتیکی نیز ممکن است منجر به ایجاد لکه های روی دندان ها شود که از مهم ترین آن ها می توان به دنتینوژنز ایمپرفکتا اشاره کرد.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک نقص های زیادی برای بدن ایجاد می کند با این حال ممکن است روی مینای دندان نیز تاثیر گذاشته و منجر به ایجاد لکه های قهوه ای روی آن ها شود. معمولا این لکه ها روی دندان کودکانی که مبتلا به این بیماری هستند شایع‌تر از بزرگسالان می باشد.

دندان های قهوه ای

روش های درمانی

مشکلات دهان و دندان با روش های متفاوتی از بین می روند و برای این که بتوانید این مشکلات را از بین ببرید چندین روش به شما پیشنهاد می کنیم تا به راحتی از پس لکه های روی دندان بر بیایید.

  • برای اینکه بتوانید لکه های روی دندان های خود را از بین ببرید نیاز است تا بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید زیرا با این کار می توانید از هیپوپلازی مینا پیشگیری کنید.
  • درمان های خانگی که برای این روش استفاده می شود شامل خمیر دندان ها، کیت ها و نوار های سفید کننده می باشد. بهتر است قبل از اینکه هر کدام از آن ها را امتحان کنید با یک دندانپزشک در مورد نحوه استفاده از آن ها برای از بین بردن لکه ها مشورت کنید.
  • استفاده از سفیدکننده ها همیشگی نیست بنابراین برای اینکه بتوانید نتیجه بهتر بگیرید باید از آن ها به صورت مداوم استفاده کنید هر چند که استفاده مداوم از آن ها می تواند منجر به نازک تر شدن مینای دندان شده و مشکلات بعدی دیگری را ایجاد نماید.
  • قبل از استفاده از این محصول برای درمان لکه ها سعی کنید از معتبر بودن آن اطمینان پیدا کنید.
  • از دیگر روش های درمانی می توان به روش های سفید کننده حرفه ای اشاره کرد که توسط خود دندانپزشک انجام می شود و ممکن است چندین جلسه نیاز باشد تا شما به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان های حرفه ای معمولا نتایج را دیرتر نشان می دهند و اگر بتوانید در کنار آن ها عادت های بهداشتی خوب را رعایت کنید می توانید اثرات این روش ها را تا مدت ها داشته باشید.
  • برای از بین بردن لکه های قهوه ای باید یک سری از کار های غلطی مانند سیگار کشیدن، قلیان کشیدن و سایر دخانیات را به حداقل برسانید.

بیماری سلیاک و از بین رفتن مینای دندان

در این مطلب با اطلاعات بسیار خوبی در زمینه لکه های ندانی آشنا شدید و در ادامه می توانید لق شدن دندان و آسیب به عصب زبان را نیز مشاهده کنید و با این موارد نیز بیش تر آشنا شوید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده کمک بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *