دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با انواع هواپیما مسافربری آشنا شوید

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع هواپیماهای مسافربری اغلب دارای انواع و تنوع بسیار زیادی خواهند بود که مسافران از این طریق سفری راحت را تجربه خواهند کرد. شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با انواع هواپیما مسافربری در جهان و خصوصیات تمامی آن ها آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی انواع هواپیماهای مسافربری موجب انجام سفر های مختلف با کیفیت و سرعت بالا شده و هر کدام دارای ویژگی های خاصی خواهند بود. هر یک از هواپیما های مسافربری دارای انواع مختلفی می باشند که در کشور ما نیز برخی از آن ها وجود دارند و مورد استفاده قرار می گیرند.

آشنایی با انواع هواپیما مسافربری در جهان

همانطور که می دانید هواپیمای مسافربری در واقع به هواپیماهایی گفته می شود که معمولا بیشتر از چندین مسافر دارند و وزن سنگین و ابعاد نسبتا بزرگتر به هواپیماهای سبک و فوق سبک خواهند داشت. در واقع هواپیماهای مسافربری را می توان جزو کارهای تجاری دانست که معمولا جنبه مسافرتی داشته و تنها برای ترابری مسافران مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع هواپیما مسافربری در جهان

امروزه نیز شرکت های زیادی هستند که هواپیمای مسافربری تولید می کنند که می توان از مشهور ترین آن ها به ایرباس، بویینگ، بمباردیه، ای تی ار کوماک و امبرائر اشاره کرد که در رقابت با یکدیگر هستند. همانطور که می دانید سفر با هواپیما به جهت آسودگی و صرفه جویی در زمان بین گردشگران و مسافرین از محبوبیت بالایی برخوردار خواهد بود.

البته که سفر های هوایی نگرانی خاص خود را برای مسافرین به همراه دارد. یکی از دلایل این نگرانی نوع هواپیما است و حوادثی مانند سقوط یا فرود اضطراری بر این نگرانی مسافران افزوده است. به ویژه زمان خرید بلیط هواپیما لحظه آخری که مسافر با توجه به کمبود وقت و ضرورت سفر امکان چک کردن نوع هواپیمای مسافربری را نخواهد داشت.

به طور کلی هواپیماهای مسافری در جهان را می توان به ۴ دسته تقسیم نمود که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

  • هواپیمای ایرباس
  • هواپیمای بوئینگ
  • هواپیمای فوکر
  • هواپیمای مک دانل داگلاس

خصوصیات هواپیمای مسافربری

هواپیمای ایرباس:

از انواع هواپیماهای مسافری می توان به ایرباس اشاره کرد که در جهان مشور بوده و اغلب ایرلاین ها از ایرباس استفاده می کنند. این هواپیما پرفروش ترین و عالی ترین هواپیمای دنیا بوده و جزو بهترین هواپیماهای مسافربری در جهان به شمار می آید. در ادامه به بیان انواع هواپیمای ایرباس نیز پرداخته ایم:

  •  آرون گروپس
  • ایرباس A300:

از انواع هواپیماهای مسافربری ایرباس پهن فرانسه می باشد که از سال ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۷ میلادی A300 اخته شده و در این مدت زمان هواپیما ساز اروپایی ۵۶۱ فروند از این ایرباس را به تمام ایرلاین های دنیا تحویل داده که ایرلاین های آمریکا و آلمان و ایران بیشترین استفاده از این نوع را داشته اند.

امروزه اغلب از مدل B4 این مدل استفاده می شود که پرواز های طولانی از ویژگی های آن خواهد بود. طول این هواپیما تقریبا ۵۳.۶۱ متر و ارتفاع آن نیز ۱۶.۷۲ متر خواهد بود و همچنین ظرفیت مسافران نیز حداکثر ۲۶۶ نفر می باشد.

جالب است بدانید که ایرباس A300 مدل های F4.B1.B2.C4 و B4 را به بازار های هواپیمایی دنیا ارسال می کند و امکاناتی مانند ترابری و تغییر کاربری دارد.

ویزگی هواپیمای ایرباس

  • ایرباس A310:

ایرباس A310 نمونه کوچک تر A300 می باشد که شاهت بسیار زیادی به بوئینگ ۷۶۷ دارد و از ویزگی های بارز ان می وان به شعاع عمل آن اشاره نمود. از میان تمام مدل های A300 مدل A310 بهترین و عالی ترین بوده که برای اولین بار کشور های لوفتهانزای آلمان و سوئیس ایر سفارش ساخت این مدل هواپیما را به ایرباس دادند.

از طرفداران ایرباس A310 ایرلاین های امریکایی، کاناداییف ایرانی و پاکستانی خواهند بود که جزو بهترین هواپیماهای مسافربری در جهان بوده و امروزه حدود ۱۱۳ فروند از این مدل هواپیما در تمام دنیا در حال فعالیت است. طول هواپیمای A310 برابر با ۴۶.۶۶ متر و ارتفاع آن نیز ۱۵.۸ متر است و همچنین ظرفیت مسافران آن نیز حدودا ۲۲۰ نفر خواهد بود.

  • ایرباس A319:

ایرباس A319 با طول ۳۳.۸۴ متر از انواع هواپیماهای مسافربری بوده که در خانواده A320 هواپیمای باریک و میان برد قرار می گیرد. ظرفیت این مدل هواپیما حدودا ۱۶۰ نفر بوده که از سال ۱۹۹۵ در ایرلاین های ایزی جت، امریکن ایرلاینز و دلتا ایرلاینز پرواز می کند و برد پرواز های آن نیز ۶۲۵۰ کیلومتر خواهد بود.

دانستنی های هواپیمای مسافربری

هواپیمای بوئینگ:

یکی دیگر از انواع هواپیما های مسافربری در جهان، هواپیمای بوئینگ می باشد که ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته و در ادامه به بیان انواع آن نیز پرداخته ایم:

  • بوئینگ ۷۲۷:

بوئینگ ۷۲۷ را می توان از بهترین هواپیماهای مسافربری مناسب در جهان برای پرواز های کوتاه دانست که اندازه متوسط و باریک بوده و اغلب برای پرواز های داخلی استفاده می شود. ساخت هواپیمای بوئینگ از اول های دهه ۶۰ میلادی تا سال ۱۹۸۴ طول کشید، ظرفیت این مدل هواپیما ۱۴۹ تا ۱۸۹ مسافر است و قابلیتی که دارد این است که می تواند بدون وقفه ۵۰۰۰ کیلومتر را طی نماید.

  • بوئینگ ۷۳۷:

بوئینگ ۷۳۷ از بهترین هواپیما های مسافربری در جهان برای مسافت های متوسط است که طرفداران بسیار زیادی دارد و نخستین پروازش در سال ۱۹۶۷ انجام گرفته است. این نوع هواپیما دارای دو موتور توربوفن است که طول هواپیمای بوئینگ ۷۳۷، تقریبا ۳۶.۵ متر و ظرفیت مسافرانش از ۱۴۹ تا ۱۸۹ نفر خواهد بود.

خصوصیات هواپیمای بوئینگ

  • بوئینگ NG 737:

از هواپیما های مسافربری می توان به بوئینگ NG 737 اشاره کرد که جزو بهترین هواپیماهای جهان خواهد بود. در واقع نسل تازه و سومین نسل بوئینگ های ۷۳۷ در چهار اندازه با نام NG 737 است که امروزه در مدل های ۶۰۰.۷۰۰.۸۰۰ و ۹۰۰ خواهند بود.

ظرفیت این مدل هواپیما تقریبا بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ مسافر بوده و طول آن نیز بین ۳۱ تا ۴۲ متر و سرعت آن ۸۲۸ تا ۸۳۴ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

هواپیمای فوکر:

فوکر ها نیز از دیگر انواع هواپیما های مسافربری خواهند بود که خود شامل چندن نوع هواپیمای مختلف می باشند و در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

  • فوکر ۱۰۰:

هواپیماهای فوکر ۱۰۰ به دلیل داشتن قیمت و کارایی خیلی کم، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده اند و یکی از بهترین هواپیما های مسافربری در جهان شناخته شده اند. ایران ایر و هواپیما استرالیا از این هواپیما برای مهم ترین پرواز های خود استفاده می کنند. ظرفیت هواپیماهای فوکر ۱۰۰ حدودا ۱۲۰ نفر بوده که طول آن ها ۳۵.۵۳ متر و سرعت آن نیز ۸۴۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

خصوصیات هواپیمای فوکر

مک دانل داگلاس از هواپیما های مسافربری:

به طور کلی از شرکت های هوا فضایی آمریکا می توان به مک دانل داگلاس اشاره کرد که اصلی ترین شرکت تولیدات نظامی خواهد بود. حال به بیان مهم ترین انواع هواپیماهای مسافربری مک دانل دگلاس خواهیم پرداخت:

  • ام دی ۸۰:

هواپیمای ام دی ۸۰ یک هواپیمای باریک و کوتاه می باشد که جزو بهترین هواپیماهای مسافربری در جهان شناخته خواهد شد و برای اولین بار در ایرلاین سوئیس ایر به پروار در آمد و تا الان ۱۱۹۱ فروند از این هواپیمای دو موتوره ساخته شده است. ظرفیت این هواپیما حدودا ۱۷۰ نفر بوده و سرعت آن نیز بین ۸۱۱ تا ۹۲۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

  • ام دی ۸۲:

هواپیمای ام دی ۸۲ نیز در لیس بهترین هواپیماهای مسافربری در جهان قرار گرفته که جزو خانواده ام دی ۸۰ خواهد بود. ام دی ۸۲ هواپیمایی باریک و کوتاه می باش که ظرفیت مسافران آن در یک کلاس ۱۷۲ نفر و در دو کلاس ۱۵۵ نفر خواهد بود. طول این هواپیما ۴۵.۱ متر و بیشترین سرعت آن نیز ۸۱۱ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

علل برتری هواپیمای ام دی

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می کنیم با مطالب بهترین فرودگاه های جهان و همچنین گران ترین هتل های دنیا نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *