دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تشویقی سگ و گربه را جدی بگیرید؛ خطرات استفاده بی‌رویه تشویقی چیست؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

همه حیوانات خانگی علاقه زیادی به دریافت جایزه و غذای تشویقی در ازای آموزش دارند. هیچ کاری مانند استفاده درست از این غذا برای  آموزش و تقویت حیوانات خانگی شما مفید نیست. به همین علت توصیه اغلب دامپزشکان این است که همیشه یک قفسه را به نگهداری غذای مخصوص سگ و گربه با هدف تشویق برای انجام کارهای مختلف اختصاص دهید.

همه حیوانات خانگی علاقه زیادی به دریافت جایزه و غذای تشویقی در ازای آموزش دارند. هیچ کاری مانند استفاده درست از این غذا برای  آموزش و تقویت حیوانات خانگی شما مفید نیست. به همین علت توصیه اغلب دامپزشکان این است که همیشه یک قفسه را به نگهداری غذای مخصوص سگ و گربه با هدف تشویق برای انجام کارهای مختلف اختصاص دهید. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع مواد خوراکی و غیرخوراکی بپردازیم. همچنین خطرات استفاده بی‌رویه از این جایزه‌ها برای جلب توجه و همکاری سگ یا گربه نیز از جمله نکاتی است که اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

تشویقی سگ و گربه را جدی بگیرید؛ خطرات استفاده بی‌رویه تشویقی چیست؟

غذای تشویقی چیست؟

تشویقی یا تریت (Treat) وعده‌های کوچک غذایی هستند که اغلب به صورت میان وعده به حیوانات خانگی داده می‌شود. این غذای مخصوص سگ و گربه حاوی مواد مغذی بوده و انرژی مورد نیاز حیوانات خانگی شما را تامین می‌کند. اغلب افراد از این غذاها به عنوان یک مکمل غذایی برای تشویق، تقویت و تربیت حیوانات خود استفاده می‌کنند. البته توجه داشته باشید که این میان وعده با وجود داشتن کالری و چربی زیاد نباید به عنوان جایگزین غذای اصلی مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای استفاده از غذای جایزه

خرید و استفاده از این نوع غذاهای جایزه علاوه بر حیوانات خانگی برای صاحبان و سرپرستان آنها مزایای زیادی را به همراه دارد. چرا که خوردن غذای جایزه باعث خوشحالی سگ یا گربه شما می‌شود و از طرفی دیگر ویتامین‌های مورد نیاز حیوان شما را تامین می‌کند. تنوع زیاد محصولاتی مانند برند نام آشنای تریکسی به ما این فرصت را میدهد تا برای سخت پسندترین ذائقه‌ها هم گزینه‌های زیادی داشته باشیم. به طور قطع نقش جایزه در تربیت و آموزش سگ خود را نباید نادیده بگیرید. در ادامه سعی داریم به برخی از مزایای استفاده از غذای جایزه سگ و گربه اشاره کنیم.

کمک به یادگیری و آموزش بهتر

غذای تشویقی گربه و سگ به عنوان پاداش آموزشی توسط سرپرستان حیوان خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آموزش حیوانات خانگی شامل انواع مختلفی از روش‌ها و تکنیک‌ها است که یکی از آنها دادن جایزه است. در این بین تشویق از طریق دادن غذاهای مورد علاقه حیوان بهترین راه برای آموزش آن است و باعث می‌شود حیوان خانگی شما از آموزش‌ها لذت بیشتری ببرد. بر این اساس استفاده از خوراکی‌های متنوع به عنوان روشی برای آموزش و انجام دستورات و دادن پاداش جهت تشویق رفتارهای خوب و مناسب، به آموزش سریع و کاربردی حیوان خانگی شما کمک قابل توجهی می‌کند.

جلوگیری از رفتارهای بد سگ و گربه با تشویقی

آسیب زدن به وسایل منزل اعم از مبلمان، کوسن، پرده یا ملحفه و غیره توسط سگ یا گربه خانگی بسیار آزاردهنده است و اگر سرزنش و آموزش‌ها فایده‌ای نداشته، بهتر است از غذاهای مختلف به عنوان تشویق و جایزه استفاده کنید. این غذاها می‌توانند سگ یا گربه شما را مشغول کنند و نشانه‌ها و علائم کسالت و بی‌حوصلگی را در حیوان شما کاهش دهد. بنابراین با دادن انواع خوراکی‌های خوشمزه می‌توانید به سگ و گربه خود کمک کنید تا رفتارهای بد و مخرب خود را کنار بگذارند. تشویقی‌های مدادی کچت یکی از خوش‌خوراک‌ترین اتخاب‌ها به شمار میرود که به تعادل انرژی سگ شما کمک میکند.

تشویقی سگ و گربه را جدی بگیرید؛ خطرات استفاده بی‌رویه تشویقی چیست؟

بهره‌مندی از تغذیه مناسب

غذای جایزه به عنوان یک تغذیه مناسب می‌تواند مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز سگ و گربه شما را تامین کند. اگر حیوان خانگی شما دچار کاهش وزن شده و یا پرانرژی یا در حال بهبود است، این خوراکی‌ها می‌توانند به حفظ اندام عضلانی و سطح فعالیت حیوان شما کمک زیادی کنند. از طرفی دیگری بهره‌‍مندی از تغذیه مناسب و مغذی می‌تواند به حیوانات کمک کند تا در طول دوره زندگی خود رشد و تکامل لازم را داشته باشند.

راهی برای ابزار عشق و محبت

راه‌های زیادی برای نشان دادن میزان عشق و علاقه به حیوانات خانگی وجود دارد، یکی از آنها تهیه غذای تشویقی به منظور قدردانی و عمل به دستورات سرپرست است. این محبت ساده در تغییر رفتار حیوان شما بسیار موثر بوده و به این درک خواهد رسید که به عنوان بخشی از زندگی خود به او اهمیت می‌دهید و سزاوار دریافت هدیه و جایزه است.

کاربردهای غذای تشویق و جایزه مخصوص گربه و سگ

به طور کلی می‌توان کاربرد غذاهای جایزه را در موارد زیر خلاصه کرد:
خوشحال کردن حیوان
تشویق حیوان پس از انجام کارهای خوب
تربیت و آموزش دادن آن‌ها
تامین ویتامین‌های مورد نیاز
حفظ سلامت پوست و مو
حفظ سلامت دهان و دندان
افزایش روحیه و انرژی در حیوان
افزایش انگیزه برای انجام آموزش‌ها و دستورات
کمک به برقراری ارتباط بین حیوان و صاحب او
آشنایی با انواع غذای تشویقی سگ و گربه

در بازار و پت شاپ‌های آنلاین، انواع و اقسام مختلف غذا به عنوان تشویق و جایزه عرضه می‌شوند و این تنوع محصولات باعث می‌شود تا  غذای مورد علاقه سگ و گربه خود را به سادگی انتخاب کنید. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از پارامترهای مختلفی مانند سن، اندازه و جثه بدن، نژاد، وزن، ذائقه سگ، قیمت و غیره یک غذای جایزه مناسب را خریداری کنید.

جویدنی‌های طبیعی و سالم

تمایل به جویدن یکی از غرایز طبیعی سگ و گربه است و از این رو این حیوانات علاقه زیادی به خوردن جویدنی‌های طبیعی و سالم مانند گوشت، استخوان و غضروف حیوانی دارند. این نوع میان وعده بافت سفت و سختی دارد و برای مدتی حیوان شما را حسابی سرگرم می‌کند. این نوع خوراکی‌ها منبع عالی کلسیم و پروتئین هستند و نیازهای غذایی سگ و گربه شما را برآورده می‌کنند. البته توجه داشته باشید که استفاده از غذاهای جویدنی برای تحریک ذهن و تقویت قدرت یادگیری، کنترل اضطراب و ارضای تمایلات غریزی سگ و گربه بسیار مفید است. پس این جویدن‌های طبیعی را براساس عادات، نیازها و سن حیوان خانگی خود انتخاب کنید تا باعث آسیب دیدن دندان و فک او نشود.

خوراکی‌های نرم

همانطور که از اسم آنها مشخص است، این خوراکی‌ها بافت بسیار نرمی دارند. و اغلب به عصاره گوشت آغشته می‌شوند تا حیوانات خانگی تشویق به خوردن آنها شوند. غذاها و خوراکی‌های نرم برای سگ و گربه‌های پیری که دندان ضعیفی دارند، یا برای توله‌هایی که به تازگی از شیر گرفته شده‌اند و دندان و لثه‌های آنها به طور کامل رشد نکرده، بسیار مناسب است. البته توجه داشته باشید خوراکی‌های نرم با میزان پروتئین بالا و چربی کم بهترین تغذیه برای سگ و گربه مسن و توله شما خواهد بود و همچنین به کنترل وزن آنها کمک قابل توجهی می‌کند.

تشویقی و غذاهای منجمد

غذاهای منجمد یا یخ زده خشک شباهت زیادی به استخوان دارند. در فرایند تولید این مواد غذایی، رطوبت به طور کامل حذف شده است. این خوراکی‌ها حاوی مواد مغذی بسیاری هستند اما میزان کالری آنها کمتر است. پس اگر حیوان شما تحرک و فعالیت زیادی در طول روز دارد بهتر است از این غذاهای منجمد به عنوان میان وعده به او بدهید.

تشویقی بیسکویت و کوکی‌های سگ

تشویقی بیسکوییتی در طعم‌های مختلف با بافت ترد یکی از میان وعده‌های مورد علاقه سگ‌ها است. هنگام انتخاب این خوراکی‌های خشک همواره مواردی را میزان قند پایین دارند و در مقابل کربوهیدرات‌های غنی از مواد مغذی مانند جو یا حبوبات به جای سیب زمینی یا گندم را انتخاب کنید.

تشویقی سگ و گربه را جدی بگیرید؛ خطرات استفاده بی‌رویه تشویقی چیست؟

مواد غذایی گیاهی درون تشویقی

استفاده از گیاهان و سبزیجات به عنوان تشویق و جایزه را هرگز فراموش کنید. این نوع خوراکی‌ها خواص بسیاری دارند و ویتامین‌های مورد نیاز حیوان خانگی شما را به سادگی تامین می‌کنند.

نکات مهم در انتخاب غذای تشویقی سگ و گربه

وقتی صحبت از غذای مخصوص تشویق و جایزه به میان می‌آید، فقط طعم خوب خوراکی ملاکی برای انتخاب نیست بلکه باید نکات مهم دیگری را نیز قبل از انتخاب بهترین غذا برای سگ و گربه خانگی خود در نظر بگیرید. یک خوراکی خوب و خوشمزه باید بتواند زندگی سگ و گربه شما را سالم‌تر و لذت بخش‌تر کند. نکاتی که باید در هنگام انتخاب غذای جایزه باید نظر گرفت شامل موارد زیر است.

سن حیوان خانگی برای تشویقی

خوراکی‌های سالم سگ و گربه ارزش غذایی لازم را دارند، بنابراین سن حیوان شما فاکتور مهمی در انتخاب غذای مخصوص تشویق و جایزه است که باید به آن توجه کرد. بنابراین باید متناسب با سن حیوان خود اشکال، اندازه‌ها و میزان سفتی و نرمی خوراکی‌های مختلفی را در نظر بگیرید. مثلا برای سگ‌های مسن به دلیل داشتن فک و دندان‌ها ضعیف باید غذاهای نرم را انتخاب کنید و از طرفی دیگر برای لاغر نیز خوراکی‌هایی با میزان کالری بالا بهترین گزینه خواهد بود.

رژیم غذایی سگ و گربه

برخی از حیوانات خانگی سابقه بیماری دارند و دامپزشک برای آنها یک رژیم غذایی مناسب با وضعیت سلامتی آنها تجویز می‌کند. بنابراین برای حفظ سلامتی حیوان خود باید محدودیت‌های غذایی او را در نظر بگیرید و غذای تشویقی را متناسب با رژیم او تهیه کنید.

مواد تشکیل دهنده خوراکی‌ها

خیلی از سرپرست‌ها برای خارج کردن روال غذایی پت خود به جای تشویقی از پوچ‌هایی مانند ویسکاس و پلایزر و … استفاده میکنند. مواد تشکیل دهنده خوراکی‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی است که هنگام خرید تشویقی یا هر میان وعده دیگر باید در نظر بگیرید. خوراکی‌ها تاثیر زیادی بر رژیم غذایی حیوان خانگی شما می‌گذارند. پس خوراکی‌هایی را انتخاب کنید که از مواد طبیعی و سالم تهیه شده‌اند. این نوع غذاهای منبع غنی پروتئین و فاقد چربی و قند مازاد هستند.

بافت خوراکی تشویقی

خوراکی‌هایی که سخت و سفت هستند برای کاهش پلاک، پاکسازی دندان‌ها از جرم و آلودگی و حفظ سلامت دهان و دندان سگ و گربه شما بسیار مفید خواهند بود. خوراکی‌های سفت باعث می‌شود که حیوان شما زمان بیشتری را صرف جویدن آنها کند و با سرگرم شدن آنها شما می‌توانید به کارهای شخصی خود برسید. اما اگر سگ یا گربه شما مسن و سالخورده یا توله است باید تهیه غذاهای نرم‌تر را در اولویت قرار دهید. اغلب توله سگ‌ها و بچه گربه‌ها بعد از دو ماهگی می‌توانند از خوراکی‌های نرم به عنوان تشویق استفاده کنند.

زمان جایزه دادن

استفاده از غذای جایزه و تشویق باید هدفمند باشد. بهترین زمان جایزه دادن به سگ هنگامی است که حیوان به طور کامل سیر نباشد. این میان وعده را باید در بین وعه‌های اصلی غذا با هدف آموزش و تربیت گربه و سگ بدهید.

مقدار خوراکی جایزه

میزان خوراکی که به عنوان جایزه و تشویق می‌دهید باید در حد میان وعده باشد و به اشتباه جایگزین وعده غذایی اصلی سگ و گربه نشود. در غیر اینصورت حیوان شما دچار چاقی خواهد شد.

خطرات استفاده بی‌رویه از غذای تشویقی چیست؟

نباید در استفاده از آنها نیز زیاده‌روی کرد به ویژه اگر هدف شما آموزش به حیوان باشد.
در واقع حیوانات خانگی در سه وعده غذایی صبح، ظهر و شب نیاز به خوردن خوراکی‌های مختلف دارند. پس شما باید دقت کنید با دادن غذای جایزه در زمان‌های نزدیک به وعده‌های غذایی اصلی، اشتهای سگ و گربه خود را کور خواهید کرد. همچنین غذای اصلی نقش مهمی در حفظ سلامتی و رشد پت شما دارد پس حذف هر وعده غذایی از رژیم روزانه تبعات ناگواری به دنبال خود دارد. پس توجه داشته باشید که درست بعد از خوردن غذای اصلی یا قبل از آن زمان مناسبی برای دادن تشویقی نیست.
بنابراین اگر به میزان زیاد غذای جایزه به سگ یا گربه خود بدهید، در مدت زمان کوتاهی شاهد اضافه وزن و چاقی در او خواهید بود. بر این اساس توجه داشته باشید که حیوان خانگی شما باید تنها ۱۰ درصد از میزان کالری و مواد غذایی مورد نیاز روزانه خود را از طریق این غذاهای مخصوص تشویق دریافت کند. در این زمینه می‌توانید با یک دامپزشک مشورت کنید تا مقدار غذای جایزه را براساس وزن و میزان فعالیت سگ یا گربه خانگی شما محاسبه کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *