دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مراقبت از بیمار در کما و نکات مهمی که باید بدانید

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از روش های مراقبت از بیمار در کما این است که او را به خانه منتقل کنید و قبل از آن باید با اصول این کار آشنا شوید در غیر این صورت امکان دارد نتوانید در این زمینه موفق عمل کنید. در ادامه اطلاعاتی در این زمینه به شما خواهیم داد.

مراقبت از بیمار در کما ساده نمی باشد از این رو نیاز است تا اطلاعات کاملی در این مورد داشته باشید تا بتوانید در زمان بروز مشکل از فرد بیمار به درستی مراقبت نمایید. بیماری که در کما می رود معمولا دو برابر افراد عادی که بیمار می شوند نیاز به مراقبت دارند از این رو بهتر است به آن ها توجه خاصی را نشان دهید.

 شرایط بیمار کما و نگهداری از او در خانه

نکات مهم مراقبت از بیمار در کما

برخی از افراد به دلیل ضربه های مغزی و یا بیماری هایی که دارند به کما می روند. در واقع این افراد برای مدتی در بیمارستان و در مراقبت های ویژه بستری می شوند ولی باید بدانید که ممکن است پزشک او را ترخیص کرده و شما مجبور هستید از این بیمار در خانه نگهداری نمایید. با این حال باید یک سری اطلاعات خاص در مورد نگهداری از این مدل بیمار ها داشته باشید در غیر این صورت ممکن است در نگهداری از آن ها به مشکلاتی برخورد کنید که این مشکلات برای شما و بیمار بسیار بد خواهد بود.

علت انتقال به خانه

بیماری که در کما می رود امکان دارد پزشک او را به خانه منتقل کند. این بیمار نمی تواند به صورت ارادی غذا بخورد و کار های معمول را انجام دهد از این رو برای او سوند معده وصل می شود و تمامی دارو های مورد نیاز به او تزریق خواهد شد و شما می توانید این کار ها را در خانه نیز انجام دهید بنابراین برای پیشگیری از بروز انواع عفونت ها و مشکلات دیگر می توانید بیمار در کما رفته خود را در منزل نیز نگهداری کنید تا بهبود یابد.

انتقال بیمار از بیمارستان به خانه یک امر بسیار عادی می باشد و در برخی از شرایط امکان دارد هزینه های بیمارستان بسیار بالا برود و خانواده فرد نتوانند از پس این هزینه ها بر بیایند بنابراین تا زمانی که این بیمار هشیاری خود را به دست بیاورد می توانید از او در خانه مراقبت نمایید.

این مورد را باید در نظر داشته باشید که مدت کما به هیچ عنوان مشخص نمی باشد و در برخی از شرایط امکان دارد سال ها طول بکشد و در برخی از شرایط امکان دارد ظرف چند روز فرد به هوش بیاید. مدت زمانی که کما می تواند طول بکشد به محل نگهداری از فرد بستگی ندارد و تنها به علت ایجاد شدن آن و میزان آسیب دیدگی مغز بستگی دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بیمار کما و نگهداری او در منزل

اصول مراقبت از بیمار کما

بیماری که به کما می رود را می توانید به راحتی در خانه نگهداری کنید و هزینه های این مرد بسیار کم تر از زمانی می باشد که بیمار شما در بیمارستان به سر می برد. برای این کار باید به چند اصل دقت کنید و این اصول را در ادامه برای شما بررسی می کنیم.

تهیه دستگاه ها

یکی از اولین کار هایی که باید انجام دهید این است که وسایل مورد نیاز را تامین کنید. برای این کار باید با پزشک مشورت نمایید و دستگاه هایی که  نیاز است را تهیه کرده و باید بدانید که این امر کار بسیار راحتی نمی باشد و باید تامین کننده ها را در این زمینه پیدا کنید.

دانستن علت کما

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نگهداری از بیماری که به کما رفته است در خانه بستگی به علت کما دارد و اصول آن با توجه به علت کما بسیار متفاوت می باشد. با این حال علت کما هر چه که باشد خانواده و تیم پزشکی می کوشند تا این آسیب دیدگی به مغز را کاهش دهند و اقداماتی باید در این زمینه انجام دهند که این اقدامات عبارت اند از :

  • ارزیابی منظم وضعیت عصبی
  • دارو درمانی مناسب
  • کنترل کردن علامت های حیاتی
  • استفاده از دستگاه های تامین کننده اکسیژن
  • تزریق دارو ها به موقع
  • پیشگیری از زخم بستر
  • صحبت کردن با بیمار برای بازگرداندن هوشیاری او
  • دقت به بهداشت بیمار

بهبود بیمار در کما در منزل

حرف زدن با بیمار

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است بیمارانی که در کما می روند می توانند صدای افراد را بشنوند و به آن ها واکنش بدهند از این رو اگر از بیمار خود در خانه مراقبت می کنید سعی کنید با او بیش تر حرف بزنید و از وقایع مثبت در این زمینه بیش تر استفاده کنید. این کار می تواند روند بهبود بیمار را تسریع نماید.

از طرف دیگر شنیدن حرف های افراد خانواده در فرد بیمار تاثیر بسیار مثبتی دارد و می تواند به او احساس بسیار خوشایندی بدهد و سیستم عصبی او را به مرور بهبود می بخشد. بنابراین سعی کنید محلی که بیمار را در آن قرار می دهید تقریبا آرام و به دور از دغدغه و تنش باشد.

این موضوع را می دانید که در کما رفتن می تواند مدت زمان متفاوتی برای به هوش آمدن نیاز داشته باشد از این رو بهتر است با بیمار خود در خانه در مورد اتفاق های مثبت و دلچسب حرف بزنید. خواندن آهنگ مورد علاقه بیمار می تواند به شما کمک کند تا بتوانید او را سریع تر هوشیار کنید. همچنین می توانید برای پخش آهنگ مورد علاقه این فرد از هدفون استفاده کنید.

استخدام پرستار

کما یکی از شرایط بی صدا ولی حاد می باشد از این رو اگر می خواهید در خانه خود از بیماری که در کما رفته است مراقبت کنید می توانید از یک پرستار مجرب در این زمینه کمک بگیرید. با این حال باید بدانید که فردی که در کما رفته است نمی تواند شرایط خود را بازگو نماید ولی جسم او آسیب هایی دیده است و نیاز است تا یک پرستار مجرب در این زمینه باشد تا نشانه های حیاتی او را کنترل نماید.

پرستار ها تجربه های بیش تری در این زمینه دارند و کار هایی مانند اتصال سوند ها و پیشگیری از زخم بستر را بهتر انجام می دهند از این رو نیاز است تا حتما از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مراقبت از بیمار در کما

باید بدانید که مراقبت از چنین بیماری در خانه دارای هزینه های کم تری می باشد با این حال می تواند تاثیر بسیار زیادی بر بهبود فرد داشته باشد زیرا از استرس ها و اضطراب های بیمارستان به دور می شود و سریع تر هوشیاری خود را باز می یابد. در ادامه می تونید مطالب دیگری مانند درمان زخم مقعدی و درمان خانگی درد ساق پا را نیز مشاهده کنید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *