دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی پیکاپ بهمن g9 با طراحی متفاوت تر نسبت به پیکاپ های چینی بازار

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

پیکاپ بهمن g9 جدیدترین محصول این شرکت برای سال ۱۴۰۱ می باشد که در نمایشگاه خودرو اصفهان رونمایی شده است و قرار است در اوایل سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه شود. این مطلب به بررسی پیکاپ بهمن g9 می پردازد.

در سال های اخیر خودروهای پیکاپ و آفرود در کشور ما با استقبال زیادی مواجه شده است. در این راستا شرکت بهمن موتور پیکاپ چینی با اسم بهمن g9  را به بازار کشور معرفی کرده است. در ادامه قصد داریم به بررسی پیکاپ بهمن g9 بپردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی و بررسی پیکاپ بهمن g9

محصول جدید بهمن موتور، پیکاپ چینی g9 از شرکت ZX AUTO می باشد. این مدل با اسم Terralord و ZTE G9 در سایر کشورها به فروش می رسد. پیکاپ بهمن g9 در نمایشگاه خودرو اصفهان ۱۴۰۱ مورد رونمایی قرار گرفت و احتمالا در اوایل سال ۱۴۰۲ به بازار ارائه می شود.

شرکت ZX AUTO یکی از خودروسازان قدیمی چینی است و نام بومی این پیکاپ زد ایکس ویشی ۱۹۴۹ می باشد که به سال تاسیس شرکت مذکور اشاره می نماید. در حال حاضر قیمت دقیق پیکاپ بهمن g9 مشخص نبوده و نزدیک به زمان عرضه اعلام می گردد.

برخی منابع بیان کرده اند احتمالا پیکاپ بهمن g9 با قیمتی کمتر از پیکاپ آسنا توربو و فوتون تونلند ارائه شود. شایان ذکر است در چند سال اخیر خودروهای پیکاپ و آفرود طرفداران بسیاری در کشور پیدا کرده اند. این خودروها ویژه افرادی است که تمایل بسیاری به طبیعت گردی و عبور از مناطق صعب العبور دارند.

به این ترتیب احتمالا پیکاپ بهمن g9 با استقبال خوبی روبرو شود. ناگفته نماند تنوع خودروهای مونتاژی بهمن موتور اخیرا افزایش یافته به طوری که ون اینرودز و شاشی بلندهای دیگنیتی و فیدلیتی توسط بهمن موتور در کشور عرضه می شوند. از سویی وانت های قدیمی مزدا با اسم کارا نیز هنوز روی خط مونتاژ بوده که بسیار متفاوت از سایر تولیدات بهمن به نظر می رسند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

باید اشاره داشت پیکاپ بهمن g9 باکلاس تر و آفرودی تر از کاپرا ۲ می باشد و این خودرو با نگاهی به پیکاپ های فورد و رم طراحی و تولید شده است. می توان گفت عرضه پیکاپ بهمن g9 به بازار کشورمان، کار رقبا را دشوار می سازد. در ادامه به بررسی بیشتر این خودرو می پردازیم.

طراحی ظاهری

بررسی ها حاکی از آن است طراحی پیکاپ بهمن g9 از وانت های مشهور امریکایی به ویژه دوج رم و فورد F-150 الهام گرفته است. این خودرو با ابعاد ۵۶۹۲ میلی متر طول، ۲۰۴۵ میلی متر عرض، ۱۹۲۰ میلی متر ارتفاع و فاصله محوری ۳۵۱۳ یکی از بزرگترین خودروهای مونتاژی کشور محسوب می شود.

به طور کلی ظاهر پیکاپ بهمن g9 از دیگر پیکاپ های چینی بازار متفاوت به نظر می رسد. در نمای اصلی ترکیبی از جلو پنجره دوج و چراغ های فورد به کار رفته و حالت صاف و عمودی ادوات روبروی ماشین، حس یک وانت قدرتمند را تداعی می کند. جلوپنجره بزرگ پیکاپ بهمن g9 مشکی رنگ بوده و بالای آن نیز قاب مشکی تعبیه شده است.

این قاب تا بالای چراغ ها امتداد یافته و سپر بزرگ و برجسته نیز به رنگ مشکی است. همچنین چراغ های روشنایی روز به صورت یک مستطیل طراحی شده و خطوط پیچیده و حجیم روی کاپوت و گلگیرها، جلوه ای عضلانی به خودرو بخشیده اند. باید گفت این جلوپنجره بدون قاب؛ بخش عظیمی از چهره پیکاپ را فرا گرفته و مجموعه چراغ های جلو به گونه ای طراحی شده اند که گویی بخشی از جلوپنجره هستند.

در ضمن خطوط تیز و صاف روی کاپوت و سپر حجیم و مشکی رنگ جلو با قلاب های قرمز رنگ پیکاپ بهمن g9 را اسپرت و قدرتمند جلوه می دهند. شایان ذکر است رینگ ها، رکاب ها و سپر عقب هم به رنگ مشکی بوده و یک فلاپ مشکی هم روی درب قسمت بار دیده می شود که همگی به بهبود ظاهر این پیکاپ چینی کمک نموده است.

طراحی نمای جانبی شبیه سایر پیکاپ های چینی در بازار جهانی، از تویوتا هایلوکس الهام گرفته است.در این نما گلگیرهای برجسته و حجم های روی بدنه دیده می شود که ظاهر خودرو عضلانی به نظر برسد ضمنا رکاب ها و دستگیره های مشکی رنگ نیز در کناره ها دیده می شوند.

در بررسی نمای عقب پیکاپ بهمن g9 شایان ذکر است که با سایر پیکاپ های دنیا تفاوت خاصی نداشته و همان ظاهر مستطیلی همرده های خود را دارد و قاب مشکی رنگی روی درب فضای بار را پوشانده تا از این نما هم اسپرت دیده شود. همچنین یک دستگیره ورود به بخش بار وجود داشته و گیره های مخصوص طناب کشی در طرفین بدنه مشاهده می شود.

در ضمن حجم دهی بدنه در فضای نزدیک چراغ و درپوش صندوق، به خوبی صورت گرفته و دارای تزئینات مشکی رنگ می باشد. همچنین روی سپر عقب دو جای پا نیز تعبیه شده است. ناگفته نماند مسئولان این شرکت چینی مدعی هستند پیکاپ تولیدی آن ها اولین پیکاپ فول سایز ساخت چین می باشد.

ضمنا بدنه بهمن g9 از مواد پلیمری و فولادی ساخته شده که علیرغم استحکام بالا، وزن خودرو به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. به طور کلی طراحی ظاهری این پیکاپ بزرگ و امروزی شرکت ZX AUTO، زیبا و قدرتمند به نظر می رسد.

فضای داخلی

با نگاهی به  فضای داخلی پیکاپ بهمن g9 می توان گفت کابین خودرو به شیوه مدرن و امروزی طراحی شده و با ورود به این پیکاپ، فضایی مدرن، مینیمال و تقریبا لوکس را شاهد هستیم. روکش صندلی ها، بخش هایی از داشبورد، کنسول میانی و غربیلک فرمان همگی از جنس چرم با کیفیت می باشند. به طور کلی کیفیت قطعات و روکش های  g9 از سایر پیکاپ های چینی بازار بهتر است.

فضای داخلی این خودرو شبیه شاسی بلندهای عظیم و لوکس، جادار بوده و حس راحتی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد. داشبورد طراحی قرینه ای داشته و در وسط آن نمایشگر نسبتا بزرگ ۱۰ اینچی تعبیه شده که دسترسی به سیستم اطلاعات و سرگرمی و تهویه را فراهم می نماید.

در پایین نمایشگر ردیفی از کلیدهای فیزیکی نصب است تا تنها به صفحه لمسی متکی نباشید. فرمان دی کات یا برش خورده پیش روی راننده بوده و در پشت آن کیلومتر شمار دیجیتال دیده می شود. رودری ها نیز از جنس روکش داشبورد و فرمان است و نورپردازی محیطی دارد.

کنسول میانی ساده و خلوت به نظر می رسد و در آن تنها اهرم تعویض دنده، شارژ وایرلس، کلیدهای پارک برقی و غربیلک دیفرانسیل مشاهده می شود. به طور کلی نصب نمایشگر لمسی، پنل دیجیتال و داشبورد چشم نواز، کابین پیکاپ بهمن g9 را از رقبای موجود در کشور جذاب تر نشان می دهد.

کنسول، دسته دنده، کلیدهای مربوط به ترمز دستی، جالیوانی و کلیدهای گردان انتخاب حالت های رانندگی با اینکه از پلاستیک ارزان قیمت هستند ولی زیبا و هماهنگ به نظر می رسند. اگرچه آرایش ادوات مختلف کابین از پیکاپ های مشهور امریکایی الهام گرفته است ولی برای یک محصول اقتصادی ساخت چین، موفق ظاهر شده اند.

عرض ۲۰۴۵ میلی متر برای بدنه سبب ایجاد فضای خیلی خوب برای کابین شده و این ابعاد امکان نصب صندلی های پهن و راحتی را فراهم نموده است. در عقب نیز دو سرنشین بزرگسال و قد بلند برای زانو بالای سر با محدودیت مواجه نمی شوند. ضمنا بررسی ها نشان می دهد سرنشینان پیکاپ بهمن g9 دید بسیار خوبی به اطراف خواهند داشت به ویژه راننده؛ جهت مانورهای خیابانی با مشکل نقاط کور روبرو نمی شود.

مشخصات فنی

با توجه به بررسی صورت گرفته پیکاپ بهمن g9 با پیشرانه ۲ لیتری توربو، ارائه می شود. ظاهر اغلب پیکاپ های دو دیفرانسیل ساخت چین به این پیشرانه مجهز هستند. این قاعده در اکثر مدل های مونتاژی کشور نیز وجود دارد. این پیشرانه قدرتی برابر ۲۰۰ اسب بخار را به همراه حداکثر گشتاور ۳۶۵ نیوتن متر تولید می کند.

سال ها پیش در بازار چین، نسخه دیگری با پیشرانه ۲/۴ لیتری توربو تولید شد که قدرت ۲۱۱ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر را ارائه می نمود. نسخه دنده دستی با گیربکس ۶ سرعته عرضه و نسخه اتومات ۸ سرعته ساخت zf آلمان نیز قابل سفارش می باشد. این پیکاپ در دو مدل با دیفرانسیل عقب و دیفرانسیل مجهز به قفل دیفرانسیل الکترونیک ارائه می شود.

علیرغم سیستم دو دیفرانسیل، اکسل های تقویت شده با فنربندی مناسب رانندگی آفرود از آلیاژ منیزیم برای پیکاپ بهمن g9 استفاده شده است. سیستم تعلیق خودرو در قسمت جلو از نوع دو جناقی بوده و در عقب از نوع سیستم مولتی لینک می باشد.

این سیستم، سواری نرم تری را نسبت به دیگر پیکاپ های بازار در اختیار می گذارد. سیستم ترمز در جلو و عقب از نوع دیسکی می باشد.

تجهیزات و امکانات رفاهی

در بررسی تجهیزات و امکانات رفاهی پیکاپ بهمن g9 مشخص شد در حال حاضر مجهزترین پیکاپ بازار کشور می باشد. که از جمله این امکانات رفاهی می توان به ترمز abs، سیستم کمکی ebd، سیستم کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی، سیستم کنترل کشش و پایداری، کروز کنترل تطبیقی، ۴ عدد کیسه هوا، سیستم هشدار تصادف از جلو، سیستم قطع خودکار سوخت، رادار خطی، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی، سیستم ورود بدون کلید، جلوآمپر دیجیتال ۱۲ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژ وایرلس گوش همراه، انتخاب مودهای رانندگی، چرای دی لایت، نورپردازی محیطی، سیستم پایش فشار تایرها، چراغ بدرقه، صندلی برقی ۶ حالته راننده و ۴ حالته شاگرد، گرم کن صندلی های جلو؛ تهویه خودکار، آینه های تاشو برقی مجهز به گرمکن و … اشاره نمود.

رقبای خودرو

در حال حاضر آمیکو آسنا، فوتون تونلند ایران خودرو، جک t8 کرمان موتور، کلوت( دایون V5) و زامیاد زاگرس پیکاپ های جدید چینی می باشند که به همراه سیستم دو دیفرانسیل و طراحی مدرن به بازار کشور ما معرفی شده اند و از رقبای پیکاپ بهمن g9 به حساب می آیند. 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *