دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ده نکته که قبل از طلاق باید بدانید

  • فرهاد هاشمی
  • ۸ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

زوجین زمانی‌که به پایان زندگی مشترک ناموفق خود نزدیک می‌شوند، به‌طور معمول راهی جز طلاق را پیش روی خود نمی‌بینند. طلاق می‌تواند به صورت توافقی، از طرف مرد و از طرف زن صورت گیرد که هر کدام نیز تحت شرایطی قابل انجام هستند. در عین حال زوجین قبل از طلاق باید نکاتی درباره طلاق را بدانند که با توجه به این موضوع ما در تیم دادسو قصد داریم در ادامه، مطالبی را در این مورد و همچنین طلاق توافقی برای شما عزیزان بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

ده نکته که قبل از طلاق باید بدانید

۱۰ نکته که باید از قبل از طلاق به آن توجه شود!

زمانی‌که موضوع طلاق پیش می‌آید، بایستی به نکاتی که در این رابطه وجود دارد نیز توجه شود. از این رو در ادامه به ۱۰ مورد از نکات مهم که بایستی قبل از طلاق بدانید اشاره شده است.

  • حق طلاق یکی از مواردی است که قبل از طلاق باید مورد بررسی قرار گیرد. به این صورت که اگر مرد حق طلاق را به زن داده باشد، زوجه می‌تواند با مراجعه به دادگاه، دادخواستی مبنی بر این موضوع به ثبت برساند. در این حالت مرد بایستی توجه داشته باشد که اگر می‌خواهد حق طلاق را به زن بدهد، در قبال آن زوجه نیز متعهد شود که کل و یا بخشی از مهریه خود را می‌بخشد.
  • یکی دیگر از نکاتی که ممکن است بسیاری از افراد به آن توجه نکنند، این است که اگر مرد برای همسر خود در زمان‌های مختلف مثل زمانی‌که در دوران نامزدی به سر می‌برند، اقدام به خرید اجناسی هم‌چون طلا کند، بایستی سند یا مدرکی مانند فاکتور را نیز داشته باشد تا بتواند این موضوع را ثابت کرده و آن‌ها را بازگرداند.
  • نکته‌ای که خانم‌ها در خصوص حق طلاق باید به آن توجه کنند این است که اگر شرط مرد برای دادن این حق به آن‌ها، بذل کامل مهریه باشد؛ دیگر نمی‌توانند حق مهریه خود را طلب کنند.
  • خانم‌ها باید توجه داشته باشند که طلاق گرفتن بدون داشتن حق طلاق پروسه‌ای زمان‌بر و خسته کننده خواهد بود، اما در عین حال با در نظر داشتن مواردی هم‌چون اعتیاد مرد و … می‌توان روند رسیدگی به طلاق را تسریع بخشید.
  • نکته بعدی در خصوص حضانت فرزندان است که تا ۷ سالگی با مادر و بعد از آن با پدر می‌باشد. اما اگر مرد دچار اعتیاد بوده و یا مواردی هم‌چون سابقه ضرب و جرح و … ثابت شود، زن می‌تواند حضانت فرزند را به کلی بر عهده گیرد.
  • به‌طور کلی اگر زن مهریه خود را از مرد طلب کند، وی بایستی آن‌را پرداخت کند و حتما نیازی نیست که در زمان طلاق به این موضوع رسیدگی شود.
  • طلاق توافقی راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه برای جدایی است. پس بهتر است به این نکته توجه کنید که اگر ادامه زندگی مشترک برایتان سخت شده است، می‌توانید به‌صورت توافقی طلاق بگیرید.
  • شاید تا به حال خانم‌ها به این نکته توجه نکرده‌ باشند که می‌توانند برای کارهایی که در خانه شوهر خود هم‌چون آشپزی، شیر دادن به فرزندان و … انجام داده‌اند، اجرت‌المثل یا حق‌الزحمه دریافت کنند. اما این مورد بعد از طلاقی که از طرف مرد بوده قابل درخواست است و در عین حال زن نباید درخواست طلاق دهد، تخلف یا سوء رفتار نداشته باشد و راه سازشی نیز بین زوجین نباشد.
  • زن می‌تواند از مرد درخواست نفقه کند که این موضوع به منظور تامین هزینه زندگی زوجه است. اما مواردی هم‌چون عدم تمکین زن، اقامت نداشتن وی در خانه شوهر و … می‌تواند سد راه دریافت نفقه باشد.
  • بعد از طلاق به‌طور معمول زن می‌تواند نیمی از اموال به دست آمده توسط شوهرش بعد از ازدواج را طلب کند. اما به دلیل این‌که در کشور ما بررسی تمامی اموال مرد بعد از ازدواج کار دشواری است، بهتر است در زمان ازدواج به این نکته توجه کرده و این موضوع را در سند ازدواج ذکر کنید و یا این‌که طی قراردادی آن‌را به ثبت برسانید.

طلاق توافقی

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، طلاق توافقی یکی از کم‌ هزینه‌ترین و راحت‌ترین انواع طلاق می‌باشد که در آن زوجین به صورت مسالمت آمیز اقدام به جدایی از یکدیگر خواهند کرد. در این حالت بایستی بر سر مسائلی هم‌چون حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … توافق کرده و پس از دریافت گواهی عدم امکان سازش از دادگاه این امکان را خواهند داشت که از یکدیگر جدا شوند.

ده نکته که قبل از طلاق باید بدانید

شرایط طلاق توافقی

طلاق توافقی نیز هم‌چون دیگر انواع طلاق شرایطی دارد. از این رو در ادامه به شرایط طلاق توافقی اشاره شده است.

  • اصلی‌ترین شرط برای طلاق توافقی، رضایت زوجین است.
  • پس از آن بایستی موضوع پرداخت حق و حقوق مالی زن از جمله مهریه مورد بررسی قرار گیرد.
  • ارائه گواهی عدم بارداری از طرف زن و همچنین رعایت عده طلاق از جمله دیگر شرایط طلاق توافقی است.
  • از دیگر شرایط مهم دخیل در طلاق توافقی، مراجعه به یکی از مراکز مشاور خانواده قبل از ارائه دادخواست، به منظور دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق است.

کلام آخر

موسسه حقوقی دادسو با سال‌ها سابقه درخشان در زمینه ارائه انواع خدمات حقوقی از جمله رسیدگی به پرونده‌های طلاق در کمتر از یک ماه به کمک مشاورین و وکلای مجرب خود توانسته رضایت حداکثری مراجعین خود را جلب کند. همچنین دادسو با تیم ۲۵ نفره خود توانسته با حل بیش از ۱۰۰۰ پرونده مختلف خود را به خوبی ثابت کند.

ده نکته که قبل از طلاق باید بدانید

 

با توجه به این موضوع به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم به سایت دادسو (https://dadsoo.com/) مراجعه کرده تا بتوانید با مشاورین و وکلای متخصص ما برای دریافت مشاوره جهت حل مشکلات حقوقی و کیفری خود در ارتباط باشید.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *