دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مسجد شافعی کرمانشاه و شاهکار معماری این بنا

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

مسجد شافعی یکی از مساجد تاریخی زیبا است که در کرمانشاه قرار دارد. این مسجد ویژه اهل تسنن بوده و دارای معماری اسلامی است. این سازه همانند معماری مساجد کلاسیک عثمانی می باشد.

این مسجد با گذر زمان یکی از مهم ترین شاهکارهای معماری است. در این سازه می توانید، ویژگی های برجسته ای از معماری مذهبی و ایرانی را مشاهده کنید. این بنا ویژه اهل تسنن می باشد و شما علاقه مندان در این بخش با دیدنی های بیشتری از مسجد شافعی آشنا شوید.

بناهای شافعی

مسجد شافعی را بشناسید

اگر قصد بازدید از این مسجد دیدنی با معماری بسیار زیبا را دارید، باید به استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، میدان طالقانی، بلوار جوانشیر، راسته بازار بروید. این مسجد در نزدیکی یکی از بازارهای کرمانشاه قرار دارد و از زیبایی های زیادی برای گردشگران برخوردار است. این بازار که به تاریکه بازار شهرت دارد، محل مناسبی برای گشت و گزار خواهد بود. شما می توانید در این بخش یکی از دیدنی های کرمانشاه را بهتر بشناسید.

عبادتگاه شافعی

معرفی مسجد:

این مسجد متعلق به اهل تسنن می باشد. بنایی که شاهکار معماری اسلامی است و به سرپرستی «مرحوم حاج ملاسید حسین مسعودی» در سال ۱۳۲۴ خریداری و ساخته شد. در احداث این بنا کمک های مادی و معنوی بسیاری صورت گرفته است. هزینه های ساخت این مسجد نیز بر عهده خیرین بود.

جاذبه نمای شافعی

بررسی معماری مسجد:

این مسجد ۱۰۶۰ متر مربع مساحت دارد. معماری برجسته و فوق العاده در این سازه از ویژگی های مهم آن است. معماری اصلی اسلامی که برگرفته از مسجد کلاسیک عثمانی می باشد در این سازه به خوبی دیده می شود. گنبد و نیم گنبدهایی که در این بنا مشاهده می کنید، بسیار زیبا طراحی شده اند. مناره های این سازه نیز نوک تیز و قلمی هستند. این بنا جزئیات زیادی در نقاشی دارد.

  •  آرون گروپس

مسجد شافعی کرمانشاه

این مسجد در بخش های درونی دارای معماری های متفاوتی است. گچ بری های این سازه بسیار منحصر به فرد می باشد. این بنا در واقع یک سازه فلزی بوده و سیستم طاق ضربی دارد. نمای خارجی این بنا نیز دارای سنگ تراوتن های سفید است. این بنا دارای سه مناره قدیمی و دو مناره طلایی و جدید می باشد.

نمای شافعی

بخش های مختلف مسجد:

مسجد شافعی امروزه یکی از مکان های دیدنی کرمانشاه می باشد. بنایی که شامل بخش های مختلفی است. این بنا دارای خیاطی مستطیلی شکل بوده و دو شبستان مردانه و زنانه دارد. یکی از شبستان ها نیم طبقه ای با ستون آراسته شده است. محراب در ضلع جنوبی قرار داشته و با استفاده از سنگ مرمر بنا ساخته شده که می توانید از نزدیک ببینید.

معماری شافعی

این مسجد در نزدیکی مهم ترین جاذبه های دیدنی کرمانشاه قرار دارد. مسجد عمادالدوله، تکیه معاون الملک، معبد آناهیتا، طاق بستان، تکیه بیگلربیگی و … هم از جاذبه های تاریخی و زیبایی هستند که شما امکان بازدید از آن ها را خواهید داشت. شما در زمان بازدید از این مسجد امکان فیلمبرداری و عسکبرداری ندارید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *