دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مسجد کتیبه مراکش و جاذبه های تماشایی این بنا

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

مسجد کتیبه که یکی از دیدنی ترین مساجد در مراکش است برای گردشگران جذابیت های زیادی دارد. این مسجد در گذشته قبله ای اشتباه داشته و به همین دلیل قبله ای جدید و مسجدی جدید در کنار آن ساخته اند.

مسجد کتیبه یکی از وسیع ترین و بزرگ ترین مساجدی است که مراکش می توانید با آن رو به رو شوید. این مسجد قدمتی به قرن ۱۲ داشته و معماری بسیار زیبای مناره های آن توجه شما را جلب می کند. این بنا مکانی برای عبادت مسلمانان بوده و پارکی زیبا و دیدنی نیز در پشت آن تعبیه شده است.

ساختمان تاریخی کتیبه

معرفی مسجد کتیبه:

با توجه به اینکه این مسجد در نقظه خوبی از شهر قرار دارد، شما به راحتی امکان دسترسی به بخش های مختلفی از شهر را دارید. شما همچنین می توانید، سری به پارک نزدیک، بازارها، موزه و کنتاکی های اطراف بزنید. این مسجد بیشتر مورد توجه گردشگرانی است که علاقه زیادی به جاذبه های تاریخی دارند. این مسجد امروزه از مکان های دیدنی مراکش است.

عبادتگاه کتیبه

این مسجد در واقع نماد بسیار ویژه ای از شهر مراکش است. این بنا که بلندترین مسجد به شمار می آید، مناره بسیار زیبا با بالا دارد. نام این مسجد در بسیاری از کتاب های تاریخی ذکر شده و یکی از بناهای باشکوه تاریخی است. همانطور که اشاره شد این بنا با وجود مناره های ۶۵ متری خود شناخته شده است. نزدیک بودن این بنا به باغ پرتقال موجب شده تا زیبایی زیادی برای گردشگران داشته باشد. شما با چند دقیقه پیاده روی می توانید به این باغ زیبا برسید.

معماری کتیبه در مراکش

بررسی پیشینه تاریخی بنا:

محوطه این مسجد به تنهای قدیمی و تاریخی است. قدمت این محوطه به قرن ۱۱ باز می گردد و یک دژ اشغال شده است. خاندان موحدیه بعد از پیروزی خود بخش های زیادی از شهر مروارید را تخریب کرده اند. در سال ۱۱۴۷ مسجدی بزرگ تر در نزدیکی این قلعه ساخته شده است. طبق برخی روایت ها اهالی این شهر مرتد بوده و برای دورن ماندن از نحسی آن ها این مسجد را ساخته اند.

  •  آرون گروپس

ساختمان کتیبه

جهت قلبه در بخش مسجد درست نبوده و به همین دلیل قبله دومی در بخش دیگر مسجد ساخته شده است. این دو مسجد مانند یکدیگر بوده و در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. امروزه شما با بازدید از این مسجد می توانید، ویژگی های مختلفی را بشناسید و بیشتر با این سازه تاریخی آشنا شوید.

مسجد کتیبه مراکش

مسجد امروزی:

بهتر است در اینجا با مسجد کتیبه امروزی آشنا شوید. این مسجد در مراکش و توسط “عبدالمومن” ساخته شده است. تاریخ ساخت این بنا به سال ۱۱۶۲ باز می گردد. مناره این مسجد نیز ۱۲ متر بوده و عرض آن نیز به ۶۷ متر می رسد.

آشنایی با سازه کتیبه مراکش

قسمت های آجرچینی در این بنا محل درب هایی بوده که در گذشته باز می شده اند. سازه قدیمی تر این مسجد مدت ها فراموش شده بود و طی پژوهش های مختلفی دوباره شناخته شده است. شما علاقه مندان با نگاهی به کشور مراکش می توانید، جذابیت های بیشتری از این مسجد را بشناسید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *