دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونگی کاشت عدس در گلدان و شرایط آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع کاشت عدس در گلدان چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحت با اصول کشت، پرورش و حتی مراقبت از بستر این گیاه آشنا شوید.

به طور کلی کاشت گیاهان مختلف در خانه به ویژه کاشت عدس در گلدان موجب می شود تا بتوانید از محصولات ارگانیکی استفاده کنید که خودتان پرورش داده اید. عدس سرشار از پروتئین و ویتامین بوده و بسیاری از افراد دوست دارند تا این گیاه را در گلدان بکارند و از آن در فضای منزل شان نگهداری نمایند.

آشنایی با نحوه کاشت عدس در گلدان

بهتر است بدانید که عدس در واقع یک ماده غذایی فوق العاده می باشد که مقدار پروتئین بسیار زیادی را به شما خواهد بخشید. برای باغداران با استعداد و پرتلاش کاشت و نگهداری این گیاه بسیار آسان خواهد بود و شما می توانید پرورش آن را با کاشت بذر های با کیفیت و یا عدس های خشک شده آغاز نمایید.

پرورش عدس در گلدان

گیاه عدس سرشار از پروتئین و ویتامین هایی مانند ویتامین A می باشد که بسیاری از افراد دوست دارند عدس را در گلدان کاشته و در فضای منزل نگهداری کنند تا بتوانند از خواص آن بهره مند شوند. توجه داشته باشید که کاشت عدس تنها از روش کاشت بذر صورت می گیرد و مراحل چندان دشواری ندارد.

زمان مناسب برای کاشت عدس:

گیاه عدس معمولا در آب و هوای خنک و بهاری فروردین ماه رشد خوبی می کند و در هوای گرم تابستان نیز رشد آن کامل تر خواهد شد. برای جلوگیری از خراب شدن بذور، دمای زمین در زمان کاشت عدس ها بایستی دست کم ۴ درجه سانتی گراد باشد. در صورتی که پس از کاشت بذرها موج سرما و یخبندان فرا رسید نیاز به نگرانی نخواهد بود زیرا اغلب جوانه ها آن را به سلامت پشت سر خواهند گذاشت.

در صورتی که قصد دارید در طول ماه های دیگری از سال در فضای گلدان عدس بکارید و پرورش دهید می توانید در فضای بسته و در محیط خانه این کار را انجام دهید. البته لازم به ذکر است که دمای محیط را در حدود ۲۰ درجه سانتی گراد حفظ نمایید و شرایطی را رعایت نمایید.

مراحل و دستورالعمل های کاشت بذر عدس

در واقع کاشت بذر عدس نیازمند طی نمودن مراحل و دستورالعمل های مختلفی است که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

  •  آرون گروپس

چگونگی کاشت بذر عدس

انتخاب و تهیه بذر عدس به صورت بسته بندی شده و قابل اطمینان کار نسبتا سختی است. از این رو برای این منظور از باغ های محلی یا به صورت اینترنتی بذر با کیفیت مورد نظر خود را خریداری نمایید. گرچه می توان با همان عدس خشکی که از فروشگاه تهیه می کنید به اندازه مصرف شخصی خود عدس پرورش دهید اما نتیجه کار شما با بذر مخصوص کاشت بهتر خواهد شد.

پس از تهیه عدس بایستی آن ها را درون ظرف بریزید و سپس عدس های شکسته یا ناسالم و یا عدس هایی را که تغییر رنگ داده اند را از عدس های دیگر جدا نمایید. زیرا این عدس ها برای کاشت فاقد ارزش هستند و به هیچ عنوان جوانه نخواهند زد.

پس از انتخاب بذر مناسب برای کاشت بایستی عدس ها را درون ظرفی پر از آب بریزید تا خیس بخورند. تقریبا مدت زمان دو تا سه روز زمان نیاز خواهد بود تا پوسته عدس ها نرم شده و جوانه بزنند. در این مدت باید روزانه آب ظرف را تعویض نمایید.

پس از گذشت دو الی سه روز جوانه های ریزی روی عدس دیده خواهد شد. خیساندن عدس درون آب به جوانه زنی آن کمک شایانی خواهد کرد. در صورتی که قصد دارید عدس ها را درون گلدان بکارید و از آن ها در محیط منزل نگهداری نمایید باید گلدانی را برای این کار تهیه کنید که دارای عمق حداقل ۲۰ سانتی متر باشد تا امکان رشد جوانه ها به صورت مطلوب فراهم گردد.

مراحل کاشت عدس در گلدان

عدس در تمامی بافت های خاکی به راحتی رشد می کند اما با این حال دقت داشته باشید که خاک شما نباید بیش از حد شنی یا بیش از حد رسی باشد. برای کاشت عدس در فضای گلدان بایستی مقداری از خاک باغچه را بردارید و در گلدان خود بریزید. همچنین می توانید برای افزایش حاصلخیزی خاک مقداری کود طبیعی و خاک برگ نیز به آن اضافه نمایید.

پیش از اینکه به کشت بذر عدس مشغول شوید لازم است تا ماده تلقیحی به ساختار خاک اضافه نمایید. برخی از باکتری ها به عنوان ماده تلقیحی اضافه می شوند. این ماده را می توانید به صورت اسپری بر روی خاک بپاشید. این ماده به جوانه زنی بذور کمک شایانی خواهد کرد و مقاومت بذرها را در برابر شرایط جوی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. علاوه بر این افزودن ماده تلقیحی کیفیت برداشتی شما را افزایش خواهد داد.

به طور کلی پیش از اینکه عدس خود را در گلدان بکارید لازم است خاک را به خوبی مرطوب نمایید. برای این کار می توانید از یک آبپاش استفاده نمایید و با استفاده از یک بیلچه خاک را به خوبی زیر و رو نمایید. تنها دقت داشته باشید که خاک بستر نباید بیش از حد خیس بخورد.

پس از اینکه فرآیند مرطوب نمودن خاک گلدان به پایان رسید زمان آن رسیده تا عدس ها را بکارید. برای این کار با استفاده زا انگشت یا هر وسیله دیگری گودالی درون خاک ایجاد کنید و سپس عدس ها را در عمق ۵.۲ سانتی متری خاک گلدان کشت نمایید.

دستورالعمل کشت بذر عدس

البته که رعایت دقیق این اندازه چندان ضروری نیست اما با این حال باید دقت داشته باشید که این عمق نباید از حدود ۷ سانتی متر بیشتر شود زیرا بذور در این عمق از خاک قادر به جوانه زدن نخواهند بود. بهتر است بدانید برای کاشت بذر عدس در گلدان و برای اینکه در میان گیاهان هیچ گونه تداخلی ایجاد نشود لازم است تا از الگوی خاصی در کاشت تبعیت نمایید. به این منظور بایستی بذر های عدس را در فاصله ۲ سانتی متری از یکدیگر کشت نمایید و دسته های افقی را به فاصله ۱۵ سانتی متری از یکدیگر قرار دهید.

توجه داشته باشید زمانی که نهال عدس ها بالغ می شود ارتفاع بوته آن به حدود ۷۵ سانتی متر خواهد رسید. در این مرحله از رشد لازم است تا قیم یا داربستی را برای بوته عدس ایجاد نمایید. به کمک نخ، چوب های بامبو را به یکدیگر متصل نمایید تا در مقابل باد مقاوم باشند و شرایط جوی گوناگون به گیاه شما آسیبی نرساند.

شرایط مورد نیاز برای مراقبت از گیاه عدس

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان مهم ترین شرایط برای پرورش و کاشت عدس در گلدان پرداخته ایم.

  • آبیاری:

بستر گیاه عدس را بایستی دو مرتبه در طول هفته آبیاری نمایید. با این حال گیاه عدس در برابر خشکسالی و بی آبی از خود مقاومت نشان می دهد. در شرایط آبیاری بی موقع نیز قابلیت رشد خود را به خوبی حفظ خواهد کرد.

شرایط مورد نیاز برای مراقبت از گیاه عدس

  • خاک:

برای رشد مناسب تر عدس بایستی میزان PH یا اسیدیته خاک خود را بدانید. برای دانستن میزان اسیدیته یا آلکالین خاک باید آزمایش PH بر روی آن انجام دهید. عدس در خاکی با اسیدیته ۵.۶ تا ۶ بهتر رشد خواهد کرد.

  • نور خورشید:

گیاه عدس برای رشد و پرورش بهتر نیازمند نور خورشید به میزان مناسب خواهد بود. اگر قصد دارید آن را در باغچه بکارید باید کنار گیاهان کوتاه قد کشت شود زیرا این گیاهان بر روی عدس های کاشته شده سایه نخواهند انداخت. برای رشد کافی گلدان خود را در روی بالکن یا پشت پنجره نگهداری کنید تا گیاه شما از نور مناسب بهره مند گردد. در ضمن در صورتی که مایل بودید می توانید از نور مصنوعی نیز برای رفع نیاز گیاه خود استفاده نمایید.

کنترل آفات و بیماری های گیاه:

از آفات شایع در بستر گیاه عدس می توان به شته ها، کنه ها، سرخورطومی ها و سوسک های انباری اشاره کرد که در این میان کنه ها بیشترین خسارت را به همراه خواهند داشت و همچنین سوسک های انباری نیز تا ۸۰ درصد بذرهای انبار شده را مورد حمله قرار می دهند. البته لازم به ذکر است عدس هایی که درون گلدان کشت می شوند چندان دچار این آفات نخواهند شد.

آفات گیاه عدس معمولا از شیره آن تغذیه می کنند و گیاه شما را به مرور زمان از بین خواهند برد. برای نابود کردن آفات عدس بایستی مقداری آب را بر روی گیاه اسپری نمایید.

چگونگی کاشت عدس در گلدان

در صورتی که نشانه ای از وجود شپش بر روی گیاهتان مشاهده کردید بایستی آن قسمت از گیاه را جدا کرده و از بین ببرید. در صورتی که آفت گیاه شما به میزان زیاد افزایش یافت می توانید با مراجعه به مراکز باغبانی سموم مورد نیاز را تهیه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *