دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تکنیک های توصیه شده برای رفع لکه جوهر

  • حکیمه فهیمی
  • ۲ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

اگر به هر دلیلی لباس شما با لکه جوهر کثیف شده است و به دنبال راهکاری برای رفع این مشکل هستید، با این مطلب همراه ما باشید تا ۱۰ راهکار رفع لکه جوهر از روی لباس را فرا بگیرید.

پاک کردن لکه جوهر از روی لباس یکی از موضوعاتی است که برای افراد بسیاری جای سوال بوده از این رو در این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ راهکار ساده و کاربردی رفع لک جوهر از روی لباس آشنا نماییم. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

۱۰ راهکار رفع لکه جوهر از روی لباس

ممکن است در اثر یک سهل انگاری، لباس با لکه جوهر کثیف شود. به طور مثال فراموش کرده که پیش از شستن لباس، خودکار را از جیب خود خارج کنید یا کودک تان روی لباس نقاشی کرده باشد. در این صورت باید به دنبال چاره مشکل بود. پاک کردن لکه جوهر با توجه به نوع جوهری که روی لباس پخش شده می تواند کار پرچالشی باشد.

انواع لکه های جوهر با هم تفاوت دارند. لکه جوهر بر پایه آب به راحتی پاک می شود به طور مثال ماژیک وایت برد از این نوع بوده و در صورتی که لباس با جوهر ماژیک لک گرفته باشد، به راحتی می توان آن را پاک کرد. ولی تمیز کردن لکه جوهر دائمی مانند ماژیک های غیر وایت برد بسیار دشوار است.

جوهر خودکار بین این دو قرار گرفته به این صورت که پاک کردن آن به دشواری جوهر دائمی نبوده ولی می تواند چالش برانگیز گردد. تمیز کردن لکه هر نوع جوهری روش خاص خود را می طلبد. این که از کدام روش بهره بگیرید به موادی که در دسترس دارید(مایع لباس شویی، نمک، شیر، سرکه و …) بستگی خواهد داشت. با ادامه مطلب همراه باشید تا ۱۰ راهکار رفع لکه جوهر از روی لباس را فرا بگیرید.

۱. استفاده از مایع لباسشویی و آب

روش مذکور یک روش ایده آل برای رفع لکه جوهر بر پایه آب می باشد. برای تمیز کردن لکه با این شیوه، لباس لکه دار را روی یک تکه پارچه یا حوله تمیز قرار داده و مقداری آب روی آن بریزید. بعد آن را با یک پارچه تمیز دیگر پوشانده و مشاهده می کنید که به تدریج لکه به پارچه تمیز منتقل می شود.

  •  آرون گروپس

سپس چند قطره مایع لباسشویی به محل لکه اضافه کرده و اجازه دهید ۳-۵ دقیقه بگذرد. دقت کنید که به جای مایع لباسشویی از مایع ظرفشویی استفاده نکنید زیرا جایگزین خوبی در این مورد نیست.

در ادامه شستشوی لباس را با داغ ترین دمای آبی که به پارچه آسیب نزند، را انجام بدهید. پیش از خشک شدن اطمینان یابید که لکه کاملا پاک شده باشد. اگر اثری از لکه باقی مانده مجددا مراحل شست و شو را تکرار نمایید. در صورتی که محل لکه پیش از تمیز شدن خشک شود، پاک کردن لکه جوهر تقریبا غیر ممکن می گردد.

۲. استفاده از شیر

ترکیبات موجود در شیر به همراه اسیدیته ملایم آن، سبب حل شدن لکه های جوهر می شود. در این روش بعد از خیساندن جوهر تازه باید لباس را در شیر گرم به مدت ۵-۶ ساعت خیساند. در این مدت جذب جوهر و تغییر رنگ شیر را خواهید دید. به تدریج رنگ جوهر روشن تر شده تا لکه کاملا پاک گردد.

سپس لباس را به طور معمول شستشو داده و اگر کمی لکه باقی مانده می توانید لباس را در محلول سفید کننده و آب چند ساعتی قرار دهید بعد آبکشی و مجددا شسته و اجازه دهید خشک شود. این روش برای لباس های پشمی و پنبه ای با رنگ روشن بیشتر توصیه می شود. البته برای سایر جنس های لباس نیز کاربرد دارد.

احتمالا عجیب به نظر می رسد ولی خیساندن لباس در شیر می تواند به پاک کردن لکه کمک کند. علیرغم روش اشاره شده همچنین می توانید روی لکه مقداری شیر بریزید یا لباس را در ظرفی قرار داده و آن قدر شیر بریزید که روی لکه را بپوشاند. سپس اجازه دهید یک شب تا صبح بماند و روز بعد لباس به روش معمول شستشو دهید.

۳. استفاده از لاک پاک کن

لاک پاک کن یک محلول قوی بوده و برای تمیز کردن لکه های جوهر دائمی مناسب می باشد ولی این امکان هست که پارچه خراب شود. برای استفاده از این روش ابتدا لاک پاک کن را روی لبه داخلی یا محلی از لباس که در دید نیست، امتحان نمایید و اگر مشکلی مشاهده نشد محل لکه را مانند روش اول تمیز کنید.

دقت کنید که هر بار پارچه را به محل خشک حوله منتقل کرده و بعد از اتمام کار لاک پاک کن را کاملا از پارچه شستشو دهید.

۴. استفاده از اسپری مو

اکثر اسپری های مو دارای الکل می باشند و به حل شدن جوهر و رفع لکه کمک می کنند. بهتر است از اسپری دارای بیشترین میزان الکل برای تمیز کردن لکه جوهر لباس استفاده نمایید. به طور معمول ارزان ترین نوع این اسپری ها بهترین گزینه برای این کار محسوب می شوند.

به این ترتیب یک پارچه تمیز زیر محل لکه جوهر قرار داده و روی لکه را اسپری نمایید. بعد روی لکه را با حوله تمیز دیگری پوشانده تا لکه کاملا پاک گردد. در نهایت لباس را به شیوه معمول شستشو دهید.

۵. استفاده از آب لیمو

یک راهکار طبیعی برای رفع لکه جوهر از روی لباس استفاده از آبلیمو می باشد. در حقیقت آب لیمو شبیه یک سفید کننده عمل کرده و لکه ها را از روی انواع خاصی از پارچه ها تمیز می کند. برای این کار به آب، مقداری آب، نصف لیمو و یک تکه پارچه پشمی نیاز است.

به این ترتیب پارچه پشمی را با آب لیمو مرطوب کرده و آن را چند ثانیه روی لکه قرار دهید. این کار را تا موقعی که جوهر محو شود، چند بار تکرار کنید. سپس لباس را به روش معمول شستشو دهید.

۶. استفاده از نمک

در صورت خوش شانس بودن اگر قبل از خشک شدن لکه به فکر چاره کار باشید، می توانید با ریختن نمک روی محل لکه جوهر آن را تمیز کنید. به این صورت که محل لکه را با نمک پوشانده و به کمک یک دستمال حوله ای نمدار به آرامی روی آن ضربه بزنید. بعد نمک را کنار زده و این عمل را تکرار کنید تا لکه تمیز شود.

۷. استفاده از الکل سفید

برای تمیز کردن هر نوع لکه جوهر از جمله جوهر خودکار، روان نویس، ماژیک و .. تنها کافی است یک پارچه تمیز یا یک تکه پنبه را به الکل سفید آغشته و روی لکه اعمال کنید. بعد از تمیز شدن جوهر لباس را شستشو داده تا الکل از بافت آن بیرون بیاید. به عبارتی برای تمیز کردن لکه جوهر دائمی بهتر است از الکل سفید یا طبی استفاده کنید.

شاید این محلول لکه را کاملا از بین نبرد ولی به محو آن کمک شایانی می کند. اگر جنس لباس طوری باشد که بتوان با محلول سفید کننده هم آن را شستشو داد، احتمال بالایی برای رفع لکه جوهر ایجاد می شود.

به این ترتیب لباس دارای لکه جوهر را روی یک پارچه سفید تمیز قرار داده بعد محل لکه را الکل بزنید. پارچه زیرین به تدریج مرطوب شده و لکه جوهر به آن نفوذ می کند. برای این که لباس مجددا جوهر جذب نکند، آن را به گوشه تمیز دیگری از پارچه انتقال دهید. این عمل را چندبار تکرار تا همه جوهر تمیز شود. سپس لباس را به روش معمول شستشو دهید.

۸. استفاده از مایع ظرفشویی و گلیسیرین

مخلوط مایع ظرفشویی و گلیسرین نیز گزینه مناسبی برای رفع لکه جوهر محسوب می شود. به این ترتیب یک قاشق غذاخوری گلیسرین را با یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید و مشابه روش های قبل به کار بندید. به خاطر داشته باشید سرعت تمیز شدن لکه با این مخلوط کمی دیرتر بوده از این رو بعد از اعمال مخلوط مذکور ۵ دقیقه ای صبر کنید.

این روش برای از بین بردن لکه های قدیمی موثر تر واقع می شود و بعد از پاک شدن لکه به طور کامل، لباس را خوب شستشو دهید.

۹. استفاده از سرکه و نشاسته ذرت

در این روش ابتدا از سرکه به تنهایی استفاده و بعد سرکه را با نشاسته ذرت مخلوط نموده و مورد استفاده قرار دهید. به این ترتیب اول محل لکه را با سرکه آغشته کرده بعد با دو واحد سرکه و سه واحد نشاسته ذرت، خمیر تهیه و روی پارچه اعمال کنید. اجازه دهید تا خمیر خشک شده بعد لباس را شستشو دهید.

همچنین می توانید سرکه و آب سرد را به نسبت مساوی ترکیب کرده و لباس را به طور کامل در آن قرار دهید. بعد از نیم ساعت لباس را از محلول خارج کرده و پارچه تمیز محل لکه را تمیز کنید.

۱۰. استفاده از محلول استون

همانطور که می دانید استون یک ترکیب شیمایی بوده که به عنوان حلال مواد شیمایی و در ضمن به عنوان پاک کننده ناخن هم شناخته می شود. استون شبیه متیل الکل کمک کرده تا لکه جوهر از روی لباس تمیز شود. با این وجود این محلول می تواند برای پارچه خیلی قوی باشد و به آن صدمه بزنید.

با این حال الکل متیل برای لباس های رنگی مناسب بوده و شیوه کار با استون به این صورت است که یک پارچه تمیز که با استون مرطوب شده را زیر لباس لکه دار قرار داده بعد یک تکه پارچه پشمی آغشته شده به استون را روی محل لک جوهر بکشید. با این کار جوهر جذب می شود. این کار را مجددا با تکه پارچه تمیز دیگری تکرار کنید تا لکه از بین برود.

در صورتی که لکه باقی ماند می توانید لباس را چند ساعتی در محلول آب و صابون خیسانده بعد شستشو دهید. ضمنا بهتر است این کار را در فضای باز انجام داده و ماسک داشته باشید زیرا بوی این مواد سردرد ایجاد می کند.

نکات مهم برای تمیز کردن لکه جوهر

در راستای تمیز کردن لکه جوهر از روی لباس بهتر است نکات مهم زیر را مدنظر قرار دهید:

  • بهتر است هر چه زودتر لکه را تمیز کنید. این قانون برای همه لکه ها صدق نموده و مهم است که سریعا لکه تمیز شود. در غیر این صورت لکه سخت شده و تمیز کردن آن سخت می شود. به این ترتیب برای جذب جوهری که تازه است سریعا یک تکه دستمال حوله ای روی محل قرار دهید.
  • از مالش لکه جوهر خودداری شود. زیرا با این کار سبب جذب بیشتر جوهر و پخش شدن بیشتر آن روی لباس می شوید.

  • لباس را شستشو ندهید. شستن لباس بدون لکه گیری جوهر سبب شده لکه روی لباس ثابت شده و تمیز کردن آن خیلی سخت تر گردد.
  • بهتر است قبل از استفاده از هر محلول پاک کننده جوهر، ابتدا مشخص کنید نوع جوهر چیست و کدام محلول برای تمیز کردن آن مناسب تر می باشد.
  • دقت به جنس پارچه هم اهمیت دارد. جنس لباس تعیین می کند که با چه موادی راحتتر لکه از روی آن پاک می شود. به طور مثال از محلول سفید کننده نباید برای لباس های رنگی استفاده کرد زیرا روی بافت پارچه تاثیر و رنگ آن را از بین می برد.

در پایان امیدواریم که راهکارهای ارائه شده مفید بوده و بتوانید این چالش ایجاد شده را برطرف کنید. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با تکنیک های از بین بردن لکه سوختگی و  رفع لک زنگ زدگی روی لباس از این مقالات هم بهره بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *