دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی خودرو دی اس ۳ یک سوپر مینی جذاب از گروه سیتروئن

  • حکیمه فهیمی
  • ۶ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

دی اس ۳ به عنوان کوچکترین عضو خانواده دی اس فرانسه توسط آریان موتور تابان به کشور وارد شد. در این مطلب قصد داریم به بررسی خودرو دی اس ۳ این هاچ بک پریمیوم و اسپرت فرانسوی بپردازیم.

خودرو دی اس ۳ یک سوپر مینی از زیر شاخه لوکس پژو سیتروئن می باشد که در فواصل سال های ۲۰۱۶-۲۰۱۷ توسط گروه آرین موتور تابان روانه بازار کشور شد. با بررسی خودرو دی اس ۳ همراه ما باشید تا از این خودرو پریمیوم و اسپرت فرانسوی بیشتر بدانید.

بررسی خودرو دی اس ۳ : کوچک و محبوب

دی اس ۳ یک خودرو فرانسوی مجلل در کلاس سوپر مینی (مابین هاچ بک بزرگ و خودرو کوچک شهری) می باشد که به یکی از محبوب ترین محصولات دی اس تبدیل شد. این کراس بک به عنوان کوچکترین عضو خانواده دی اس توسط آریان موتور در سال های ۲۰۱۶-۲۰۱۷ به بازار کشور ما وارد شد. دی اس ۳ که خودرو پریمیوم و اسپرت فرانسوی هم شناخته می شود؛ فروش نسبتا خوبی را تجربه کرد.

همچنین از این خودرو در بازار آسیا نیز استقبال شد. دی اس ۳ یک سوپر مینی محبوب از زیرشاخه لوکس پژو سیتروئن بوده و در ابتدا به عنوان سیتروئن دی اس ۳ و یکی از محصولات سیتروئن شروع به فعالیت کرد. دی اس ۳ در طول سال های ۲۰۰۹-۲۰۱۶ با نشان سیتروئن تولید شد و بعد از تاسیس برند دی اس، تحت نشان تجاری DS و با کمی تغییرات ظاهری روانه بازار شد.

از رقبای این خودرو در بازار جهانی رنو کلیو، مینی جان کوپر و در بازار کشور هیوندای ولستر، اسمارت فورتو، آلفارومئو میتو ، به شمار می روند. کیفیت ساخت بالای دی اس ۳ و پیشرانه مدرن ۳ سیلندر از مزیت های این خودرو می باشند.

و در مقابل واردات محدود نقطه ضعف این خودرو محسوب می شوند. پیشرانه مدرن دی اس ۳ نسبت به کیفیت بنزین حساس بوده و نگهداری خودرو برای مالکان کمی دشوار خواهد بود. برند دی اس به عرضه محصولات لوکس و مدرن شرکت سیتروئن می پردازد.

  •  آرون گروپس

در واقع نام برند دی اس از دو کلمه به معنای روح متفاوت گرفته شده که نمایانگر این واقعیت می باشد. سیتروئن از سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفت برخی محصولاتش را که ویژگی های لوکس تر و امکانات بهتری داشتند را تحت برند دی اس روانه بازار نماید. و یکی از این محصولات که نخستین بار در سال ۲۰۱۰ رونمایی شد، خودرو دی اس ۳ بود.

همانطور که اشاره شد دی اس ۳ در کلاس سوپر مینی جای داشته و در طول سال های بعد نسل های مختلفی از آن روانه بازار شد. ولی آخرین فیس لیفت صورت گرفته روی دی اس ۳ در سال ۲۰۱۶ صورت گرفته و نمونه وارد شده به کشور نیز همین نسخه فیس لیفت می باشد. در ادامه به بررسی دی اس ۳ می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی ها نشان می دهد برند DS تمرکزش را روی لوکس بودن محصولاتش قرار داده و عجیب نیست که در نگاه اول مجذوب خودرو دی اس ۳ شوید. چرا که متمایز بودن و استفاده از متریال با کیفیت در تمام بدنه خودرو کاملا خودنمایی می کند. دی اس ۳ نمایی خلاقانه، غیر تکراری و کمی انتزاعی از یک مینی سوپر را ارائه داده است. محصولی که ساختارشکن از آب درآمده و بسیار ذهن را به خود مشغول می کند.

در نمای روبرو شاهد چراغ های متفاوت و جلو پنجره مشبک مشکی رنگی هستیم که توسط نوار کرمی رنگی احاطه شده و در کنار چراغ های دی لایت عمودی تعبیه شده در طرفین سپر، چهره ای بسیار جسور و تهاجمی به این مینی فرانسوی بخشیده است.

ضمنا در جلو پنجره شش ضلعی که با فریمی کاملا فراگرفته شده برجستگی زیبایی مه شکن ها را به هم متصل می کند که به نوعی پایه توری جلو پنجره شده است. به طور کلی طراحان دی اس ۳ تلاش داشته با متورم کردن همه صفحات بدنه چهره خودرو را بزرگتر از آنچه هست، نمایش دهند که تاحدودی موفق بوده اند.

در بررسی نمای جانبی خودرو دی اس ۳ می تواند گفت با طراحی کاملا جدید و متفاوتی روبرو هستیم . با توجه به سه درب بودن خودرو ، درب های کناری برای سهولت سوار شدن سرنشینان؛ طراحی کشیده ای دارد که حس یک کوپه واقعی را منتقل می کند. ولی آنچه که سبب طراحی متفاوت این مینی شده نحوه چیدمان ستون های خودرو به ویژه ستون سی یا ستون انتهایی است.

ستون سی خودرو کاملا در شیشه عقب محو گشته و ستون بی طراحی نصفه نیمه ای دارد. می توان گفت در نمای جانبی دی اس ۳ بی نظمی عجیبی وجود دارد که در بقیه مدل های هم کلاس این طور نیست. اما این تداخل و درهم بودن خطوط حسی خاص به مخاطب انتقال می دهد.

ضمنا در این نما شاهد رینگ های بزرگ ۱۷ اینچی و استفاده از کروم در آینه های جانبی و دستگیره ها می باشیم. همچنین در پنجره های جانبی برای تعلیق سقف پلاستیک مشکی به کار گرفته شده است.

در ادامه نمای عقب خودرو دی اس ۳ را مورد بررسی قرار می دهیم. در این نما شاهد چراغ های خوش قیافه با چیدمان مربعی شکل بوده که با اجزای خودرو هارمونی کامل دارد. سپرهای همرنگ و دیفیوز مشکی زیر سپر جلوه ای خاص در این نما ایجاد کرده است. به طور کلی آنچه در دی اس ۳ شاهد هستیم یک سازه پر از جزئیات و ریزه کاری می باشد.

در مجموع طراحی جلوی خودرو بسیار زیبا بوده و عدم استفاده از مواد پلاستیکی در سپر از مزیت خودرو محسوب می شود. استفاده از نوارهای کرومی در طراحی روبروی دی اس ۳ به زیبایی هر چه بیشتر آن کمک کرده و سپر از قبل پیشرفته تر شده و به علت وجود خطوط حجمی به فرم سی که در هر دو طرف با چراغ ها هماهنگ بوده روشنایی جانبی و مه شکن را زیباتر نموده است.

نشان دی اس هم روی پس زمینه تیره قرار گرفته تا زیبایی خودرو افزایش یابد. چراغ های جلو بزرگتر نیز کمک کرده تا خودرو مدرن تر دیده شود. از معایب طراحی بیرونی دی اس ۳ می توان به کوتاه بودن کاپوت موتور اشاره کرد که تا لبه جلو پنجره امتداد ندارد. همچنین  مه شکن های دایره ای از نظر سایز و ظاهر شیک به نظر نمی رسند.

طراحی داخلی

با ورود به کابین خودرو دی اس ۳ این مینی لوکس فرانسوی حس با کیفیت بودن متریال به سرنشین القا می شود. بررسی ها نشان می دهد همه اجزای داخلی دی اس ۳ از کیفیت بالایی برخوردار هستند. از نکات برجسته طراحی داخلی می توان به صندلی های چرمی با پایه های چند رنگ با نقش برجسته، تشک ها مانند فرش چاپی و داشبورد با تضاد رنگی و دسته درب قهوه ای اشاره کرد.

می توان گفت فضای کابین دی اس ۳ شگفت انگیز بوده و تلاش شده تا راحتی سرنشینان جلو هر چه بیشتر فراهم شود. صندلی ها با ارگونومی بالا از جنس چرم اعلای ناپا با طرح بند ساعت بوده و بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشند و میزان فضای مسافرتی که در آن ارائه می گردد به راحتی سرنشینان جلو اشاره می کند. البته به علت نبود درب عقب خودرو و کوتاه بودن سقف، نشستن برای سرنشین پشتی خودرو دشوار می شود.

در ادامه بررسی کابین خودرو دی اس ۳ شاهد نمایشگر ۷ اینچی تمام رنگ با طراحی بسیار زیبا هستیم که دو سمت آن کلیدهای قفل مرکزی به رنگ مشکی و فلاشر قرمز رنگ از جنس کروم تعبیه شده است. علاوه براین کلیدهای سه گانه با نمایشگر دیجیتالی برای تنظیم سرعت باد و دمای تهویه زیر داشبورد نیز دیده می شود.

همچنین داشبورد با جزئیات فراوان و پلاستیک براق مشکی و تریم های مختلف هر نگاهی را مجذوب می کند. به عبارتی داشبورد طراحی منحصر به فردی داشته به طوری که بخش بالایی پلاستیک مشکی و مات بوده و بخش میانی براق است. ضمنا بر اساس سلیقه مشتری در هر رنگی عرضه می شود. در مجموع کابین دی اس ۳ فضای اسپرت و جذابی دارد.

صندوق عقب دی اس ۳ ظرفیت ۲۸۵ لیتری داشته که نسبتا کوچک بوده ولی در کلاس خود بزرگترین محسوب می شود. همچنین با توجه به بیرون زدگی بسیار در لبه صندوق، قرار دادن و برداشتن بار از این بخش دشوار می شود.

همچنین صندلی عقب تاشو بوده تا فضای بار به حداکثر برسد اما بررسی ها نشان می دهد که با کف هم سطح نیستند. البته طراحان خودرو قصد ارائه اتومبیلی دو نفره و حمل میزان بار کم را داشته اند.

پیشرانه قوی

بررسی ها حاکی از آن است در زیر کاپوت خودرو دی اس ۳ هشت پیشرانه مختلف در دسترس می باشد. که شامل سه پیشرانه ۳ سیلندر بنزینی، دو پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی THP و سه موتور دیزلی می باشد. که به گیریکس دستی ، نیمه خودکار و اتومات متصل می شوند.

قوی ترین موتور استفاده شده در این برند از خانواده موتور بنزینی THP بوده که توانی معادل ۲۰۸ اسب بخار به همراه گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر را تولید می کند. به همراه این پیشرانه قدرتمند، سیستم تعلیق اسپرت با کاهش ۱۵ میلی متری ارتفاع، رینگ و لاستیک های بزرگ تر، سیستم ترمز بهینه با عملکرد بالا، دیفرانسیل لغزش محدود، سیستم اگزوز دوگانه، نیز در نظر گرفته شده است.

یکی از پرفروش ترین نسخه های دی اس ۳ که به کشور ما وارد شد به موتور ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ با توان ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر مجهز است. قدرت نهایی موتور ۵۵۰۰ دو در دقیقه بوده و حداکثر گشتاور نیز در ۱۵۰۰ دور در دقیقه حاصل می شود.

این نیروی تولیدی توسط گیربکس دستی در عرض ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و با جعبه دنده اتومات در عرض ۱۰.۵ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رسد. مصرف سوخت دی اس ۳ پایین و بهینه گزارش شده و میانگین مصرف بنزین آن در حدود ۵ لیتر در هر صد کیلومتر می باشد. همچنین حداکثر سرعت خودرو ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. به طور کلی در بخش پیشرانه به این خودرو انتقادی وارد نیست.

آپشن ها و امکانات رفاهی

با توجه به بررسی های صورت گرفته نمایندگی دی اس در کشور، خودرو دی اس ۳ را با آپشن کامل ارائه می دهد. ضمنا تنوع رنگ خودرو زیاد بوده و هر یک از آن ها از هم متمایز و جدا می باشند. مدل با رنگ آبی تیره، زرد، قرمز و بنفش دارای سقف سیاه و نسخه آبی و سفید دارای سقف قهوه ای هستند.

حتی این امکان فراهم شده با هر ترکیب رنگی، رنگ بدنه و سقف سفارش داده شود. امکانات رفاهی نصب شده بر دی اس ۳ کاملا متناسب با یک خودروی لوکس می باشند.

آپشن ها و امکاناتی مانند نمایشگر ۷ اینچی لمسی، سیستم مولتی مدیا، قابلیت سازگاری با انواع گوشی هوشمند، صندلی اسپرت تمام چرم ناپا، صندلی برقی، سیستم کروز کنترل با محدود کننده سرعت، کنترلر سیستم صوتی روی فرمان، بادگیر آیرودینامیک، پدال آلومینیومی، رینگ آلیاژی ۱۷ اینچی، سیستم تهویه خودکار درون کابین، غربیلک فرمان چرمی ،سیستم کنترل کیفیت هوای درون کابین، دوربین دید عقب، سنسور های پارک جلو و عقب، سیستم فشار باد لاستیک ها، سیستم حالت اسپرت، رایانه سفری، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر ، سیستم اعلام خطر و … در بالاترین تریم این خودرو دیده می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *