زمانی که یک کودک به آنفلوآنزا مبتلا شده است مادر باید به ادامه شیردهی از سینه ها یا تغذیه نوزاد با شیر دوشیده شده تشویق شود. کودکانی که بیمار هستند برای کم آب نشدن و هیدراته ماندن بدنشان به دریافت مقدار کافی از مایعات احتیاج دارند و شیر مادر بهترین گزینه می باشد. اگر کودک قادر به شیر خوردن مستقیم از سینه مادر نیست شیر دوشیده شده باید همراه فنجان، سرنگ و شیشه شیر به نوزاد خورانده شود.

  •  آرون گروپس

مراقبت های بهداشتی بعد از زایمان

نوزادان آلوده به ویروس آنفولانزا در معرض خطر بالای عوارض جدی مانند مرگ قرار دارند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها درباره مادرانی که به آنفولانزا مبتلا هستند و کودکانشان، توصیه های ویژه ای دارد که در شرایط بیمارستان در زمان زایمان اعمال می شوند.

اگر شیردهی مستقیم از سینه به علت جدایی موقتی مادر و کودک متوقف شود مادر شیرده باید برای دوشیدن شیر خود دائما تشویق و پشتیبانی شود تا کودک همچنان به دریافت شیر مادر خود ادامه دهد. یک مادر شیرده که مبتلا به آنفولانزا است امکان دارد در بیمارستان و بعد از ترخیص به پمپ های مخصوص دوشیدن شیر بیمارستانی و حمایت بیشتر شیر از شیردهی احتیاج داشته باشد و بدنش قادر باشد به تولید شیر خود ادامه دهد و احتمال ابتلا به عفونت سینه در او کم شود. قبل از دوشیدن شیر سینه ها، مادران بایستی دستان خود را به خوبی با آب و صابون بشویند و در صورت استفاده از پمپ توصیه های لازم را برای تمیز کردن به صورت مناسب انجام دهند. اگر مادران مجبور به دوشیدن شیر از سینه ها باشد شیر دوشیده شده مادر بایستی در صورت امکان توسط یک شخص مراقبت دهنده سالم که به آنفولانزا مبتلا نمی باشد، به نوزاد داده شود.

مراقبت های لازم برای آنفولانزا در شیردهی

مواظبت از نوزاد در صورت ابتلا به آنفولانزا در زمان شیردهی

یک مادر مبتلا آنفولانزا بایستی اقدامات لازم را برای پیشگیری از انتقال ویروس آنفولانزا به نوزاد خود انجام دهد، چون نوزادان در معرض خطر عوارض جدی مرتبط با آنفولانزا هستند. این اقدامات احتیاطی به ویژه درباره نوزادان زیر سن ۶ ماه از اهمیت ویژه برخوردار است و نمی‌توان آنها را علیه ویروس های آنفولانزا واکسینه کرد. مادران مبتلا به آنفولانزا باید قبل از دست زدن به شیرخوار یا هر وسیله ای که کودک با آن دست میزند و هر موقع که عطسه می کنند، خود را با صابون و آب کاملاً بشویید و خشک نماید.

هم اکنون که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی با مطالب بیشتر در زمینه کودک و والدین بر لینک های چند باور اشتباه در مورد شیردهی و کم شدن شیر مادر کلیک نمایید.