دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص غذاهای تخمیری و معرفی بهترین نوع این غذاها

  • فاطمه میرزایی
  • ۴ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

محصولات غذایی تخمیر شده به دلیل وجود باکتری های مفید برای سلامتی بدن مفید هستند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند، در این مقاله به معرفی خواص غذاهای تخمیر شده می پردازیم.

زمانی که صحبت از غذاهای تخمیری در میان است، در واقع منظور همان تخمیر لاکتوز, یعنی تبدیل نشاسته و شکر موجود در میوه ها و سبزیجات به اسید لاکتیک می باشد، در ادامه این مطلب با خواص غذاهای تخمیری آشنا می شوید.

خواص غذاهای تخمیری و معرفی آنها

آشنایی با خواص غذاهای تخمیری

محصولات تخمیری؛ غذاها و نوشیدنی هایی هستند که بر روی آنها رشد کنترل شده میکروبی و تخمیر انجام می گیرد، این فرآیند بی هوازی که طی آن میکروارگانیسم هایی همچون باکتری ها و مخمرها, اجزای غذاها مثلا گلوکز موجود در قند را به سایر ترکیبات مثل اسیدهای ارگانیک، الکل و گاز تبدیل می کنند، حتی می تواند موجب تغییراتی در مواد غذایی شود به طوری که در این غذا، طعم، عطر، بافت و ظاهر دلپذیرتری ایجاد خواهد شد. از این رو میکروارگانیسم ها یا باکتری ها برای حیات انسان ضروری و مفید بوده و تاثیرات زیادی بر روی سلامت انسان و حیوان خواهند داشت.

حال فرآیند تخمیر بر روی مواد غذایی همچون میوه ها، سبزیجات، لبنیات، غلات، تخم مرغ، ماهی، مغز ها، دانه ها و حبوبات می تواند انجام گیرد، اگرچه این محصولات غذایی خود به تنهایی ارزش تغذیه ای دارند، اما ممکن است در طول تخمیر، فواید آنها برای سلامتی بدن افزایش یابد به ویژه اگر دارای پروبیوتیک یا پری بیوتیک باشند.

اسیدلاکتیک یک نوع ماده نگهدارنده طبیعی می باشد که از عملکرد باکتری های مضر جلوگیری می کند، تخمیر لاکتور باکتری های بدن را از بین برده و موجب عملکرد بهتر باکتری های خوب می شود. یک محیط بدون اکسیژن نقش زیادی می تواند در تخمیر شدن غذا داشته باشد، زیرا اکسیژن می تواند تاثیر تخمیر سازی را رفع کند.

خاصیت غذا های تخمیر شده

  •  آرون گروپس

معرفی بهترین غذاهای تخمیری

این غذاها حاوی باکتری های مفید می باشند که می توانند در دستگاه گوارش به عنوان تقویت کننده باکتری های خوب عمل کنند، در زیر با غذاهای تخمیر شده که دارای خواص زیادی هستند, آشنا می شوید:

کیمچی

یک ماده کم چرب و تخمیری در کره است که از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و حاوی ویتامین ها، فیبر، مواد معدنی و فیتوکمیکال ها می باشد که برای کنترل وزن نیز مفید می باشد.

کامبوچا

کامبوجا یک نوشیدنی شیرین است که به وسیله یک کلنی جوانه زده از باکتری ها و مخمرها کشت می شود.

کفیر

کفیر از جمله غذاهای تخمیر شده عالی می باشد که در آن اسید لاکتیک و تخمیر الکلی لاکتوز به صورت ترکیب شده در شیر می باشد.

ناتو

ناتو غذای سنتی ژاپنی که با سویا تخمیر شده است با سیلوس سوبتیلیس تهیه می شد، ناتو یک نوشیدنی طبیعی بوده و آنزیم های موجود در آن در طول تخمیر موجب تولید ناتوتکیناز می شود.

میسو

یک غذای نیمه جامد محبوب در ژاپن است که به منظور تهیه سوپ میسو و برای چاشنی آن تهیه می شود که دارای طعمی شور و شیرین است.

کلم ترش

این ماده غذایی از تخمیر کلم ایجاد می شود، باکتری های تولید کننده لاکتیک اسید تخمیر شده موجب تبدیل گل کلم یا بروکلی به کلم ترش می شوند.

تمپه

یک غذای گیاهی اندونزیایی و غذای محبوب ایالت متحده می باشد که در صورت مصرف مداوم آن به مدت دو ماه برای درمان مبتلایان به سل مفید است و موجب افزایش وزن و تغییر عملکرد فیزیکی بدن خواهد شد.

ماست

ماست پروبیوتیک دار از غذاهای تخمیری با خواص زیاد است که سرشار از کلسیم، پروتئین، روی و ویتامین B می باشد و در واقع این ماده غذایی شناخته ترین ماده غذایی تخمیر شده می باشد.

فواید غذاهای تخمیری برای بدن

غذا های تخمیر شده دارای فواید زیادی برای سلامت انسان هستند، در زیر به برخی از این فواید اشاره می کنیم:

کمک به بهتر شدن گوارش

غذا های تخمیری به دلیل وجود آنزیم های زیاد موجود در خود می توانند به بهبود هضم و گوارش برای جذب و استفاده حداکثری غذا کمک کنند.

افرادی که نمی توانند شیر بخورند، ماست را جایگزین آن می کنند، زیرا لاکتوز موجود در آن شکسته و تخمیر شده و به ماست تبدیل می شود.

حفظ تعادل باکتری در روده

تقریبا ۸۰ درصد سیستم ایمنی بدن در روده متمرکز می باشد، مصرف غذاهای تخمیر شده موجب می شود تا باکتری های خوب روده افزوده شود و تعادل باکتری های خوب را حفظ خواهد کرد، مقاومت در برابر لاکتوز می تواند گلوتن و مشکلاتی همچون یبوست، آلرژی، سندرم روده بی قرار، عفونت های مخمری و آسم را به دلیل کمبود باکتری های خوب بالا ببرد.

خاصیت زیاد غذاهای تخمیری

جلوگیری از هلیکوباکتر پیلوری

عفونت این نوع باکتری برای بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش خطرناک می باشد، حال برخی غذا های تخمیر شده به منظور سرکوب عفونت هلیکوباکتر مفید می باشند، مصرف بیش از یکبار در هفته از غذا های تخمیر شده این افراد را به نسبت دیگران کمتر دچار بیماری های دستگاه گوارش می کند.

جلوگیری از سرطان

جهش غیر طبیعی ژن ها از عوامل ابتلا به سرطان است که عدم کنترل رشد و تقسیم سلولی را موجب می شود، حال از خواص و فواید پروبیوتیک ها، غذاهای تخمیر شده می توان به نقش آن در سم زدایی، افزایش ایمنی بدن، تغییر محیط روده، افزایش محصولات متابولیک و نیز افزایش ترکیباتی که از رشد سلول های تومور جلوگیری می کنند، اشاره کرد که در نهایت منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

افزایش ویتامین در بدن

غذاها و محصولات لبنی تخمیر شده می توانند به طور مداوم سطح اسید فولیک بدن را به عنوان پیروکسین، ریبوفلاوین، بیوتین و ویتامینهای B افزایش دهند.

کمک به بدن به منظور جذب مواد مغذی

به هنگام بهبود هضم و گوارش غذا، طبیعتا جذب نیز بهتر می شود، تخمیر به ایجاد مواد مغذی جدید کمک کرده و هضم و تعداد مواد مغذی را بهتر می کند.

مزایای غذاهای تخمیری

افزایش عمر مواد غذایی

تخمیر شدن غذا به طولانی شدن عمر آن اضافه می کند، مثلا شیر در فریزر به حالت بدی در می آید اما ماست می تواند مدت زمان بیشتری باقی بماند و علت آن تخمیر شدگی ماست می باشد.

افزایش ایمنی بدن

در صورت مصرف غذاهای تخمیر شده، ویتامین B، اسیدهای چرب امگا ۳، انواع پروبیوتیک به منظور حفاظت از غذا و مواد مغذی تولید می شود؛ باکتری های مفید موجود در غذا های تخمیر شده به روده کمک می کنند و فرد را از بیماری ها حفظ می کنند.

درمان بیماری التهابی روده

پروبیوتیک های موجود در شیر تخمیر شده تاثیر مستقیمی بر روده و نیز کنترل اختلالات التهابی روده دارند، همچنین پروبیوتیک ها موجب کاهش علایم بیماری التهابی روده مثلا کرون می شوند.

قیمت پایین آن

مواد غذایی که تخمیر می شوند، ارزان تر هستند، مصرف این غذاهای ارزان قیمت برای بدن و دستگاه گوارش مفید می باشد، بنابراین به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز بهبود بیماری های گوارشی می توانید از این محصولات تخمیر شده ارزان قیمت استفاده کنید و از خواص زیاد آنها بهره مند شوید.

در صورت تمایل برای آشنایی با خواص کره حیوانی و خواص روغن پیاز عنصل می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *