دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کاروانسرای قزلق و نوع معماری این سازه تاریخی گرگان

  • سمیه نیک فرجام
  • ۵ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

کاروانسرای قزلق یک بنای تاریخی بسیار زیبا بوده که می توانید از آن دیدن کنید. این کاروانسرای تاریخی قدمتی به دوران پیش از اسلام داشته و در مسیر جاده استراباد به شاهرود قرار گرفته است.

این کاروانسرا یکی از بناهای تاریخی مهمی بوده که شما می توانید از جذابیت های آن دیدن کنید. این بنا سازه ای متعلق به دوران پیش از اسلام می باشد و شما می توانید در این بخش با دیدنی های کاروانسرای قزلق بیشتر آشنا شوید.

کاروانسرای قزلق

آشنایی با کاروانسرای قزلق

این بنای تاریخی یکی از مهم ترین دیدنی های گرگان بوده و در کنار جاذبه های طبیعی این شهر می تواند، توجه گردشگران را به سوی خود جلب کند. این بنا که یادگاری از دوران پیش از اسلام بوده نمونه ای جذاب از کاروانسراهای کوهستانی می باشد که معماری بسیار ویژه ای دارند.

معماری قزلق

بررسی سازه:

این سازه تاریخی و با قدمت، بنایی است که جذابیت های بسیار زیادی برای گردشگران دارد. در این ساختمان از مصالحی همچون ملات، سنگ، آهک، گچ و ساروج استفاده شده است که آن را نمونه ای بارز از کاروانسراهای کوهستانی می دانند. این سازه از دیدنی های گرگان است.

با ورود به این سازه اتاق ها و دالان هایی را مشاهده می کنید که به شیوه خاصی معماری شده اند. این کاروانسرا دارای ۱۲ حجره بوده و در فضای داخلی سازه قرار گرفته اند. این بنا در طی سالیان دراز آسیب های زیادی دیده و امروزه تنها سازه اصلی آن به جا مانده است.

معماری بنای قزلق

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پیشینه تاریخی کاروانسرا:

این کاروانسرا یکی از شگفتی های تاریخی در گرگان می باشد. یکی از سازه های تاریخی متعلق به دوران پیش از اسلام است. این کاروانسر در مسیر جاده قدیم استرآباد شاهرود قرار گرفته و افرادی که به این منطقه تردد داشته اند، در این کاروانسرا اسکان می کرده اند.

ارزش تاریخی کاروانسرای قزلق بسیار بالا بوده و به همین دلیل است که آن را به عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند در ۵ آذر ماه ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسانده اند. این بنا امروزه به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی شهر گرگان شناخته می شود.

اقامتگاه باستانی قزلق

دیدنی های گرگان:

در این بخش به معرفی یکی از مکان های دیدنی گرگان پرداختیم که شما می توانید، با جاذبه های بیشتری از آن در لینک آشنا شوید. از دیگر دیدنی های گرگان می توان به روستای زیارت اشاره کرد که دارای دیدنی های تاریخی و طبیعی زیادی است.

دیوار بزرگ گرگان یکی دیگر از جاذبه های تاریخی در این شهر بوده که به خودی خود دارای زیبایی های متعددی می باشد. این دیوار که به سد اسکندر و انوشیروان نیز شهرت دارد، زیبایی های تاریخی و معماری زیادی را به خود اختصاص داده است.

اهمیت سازه قزلق

مسجد جامع گرکان نیز سازه ای تاریخی دیگر بوده که می توانید با سفر به گرگان از این مسجد دیدن نمایید. اما اگر به سراغ جاذبه های طبیعی این شهر می روید پیشنهاد می کنیم حتما از دریاچه توشن، آبشارهای مختلف و جنگل های سرسبز و دیدنی آن بازدید کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *