دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بهترین روش درمان آرتروز زانو چیست؟

  • پروین حیدریان
  • ۸ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

آرتروز زانو یک نوع بیماری دردناک است که بیشتر در افراد سن بالا شایع تر است. اما ممکن است برای افراد جوان نیز این مشکل ایجاد شود. در این مقاله با روش های موثر و مفید درمان آرتروز زانو آشنا خواهید شد.

مهمترین دلیل ابتلا به آرتروز زانو افزایش سن است، اما ممکن است در برخی اوقات افراد جوان نیز به این بیماری مبتلا شوند. در برخی از افراد ممکن است ابتلا به این بیماری جنبه ارثی داشته باشد، اما در سایر افراد ممکن است با وارد شدن آسیب یا عفونت و یا حتی اضافه وزن این مشکل ایجاد شود. توجه نکردن به این بیماری موجب بدتر شدن و تشدید ساییده شدن مفاصل زانو می شود، بنابراین هر چه زود تر درمان آرتروز زانو را شروع نمایید.

آرتروز یا ساییدگی زانو مانند آرتروز گردن یک نوع بیماری مفصلی است که غضروف دور مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد. غضروف در انتهای استخوان ها وجود دارد که بافت لغزنده ای است که به استخوان ها کمک می کند تا در مفصل روی هم بلغزند. غضروف به عنوان ضربه گیر در حرکات عمل می کند و موجب می شود تا عضلات به خوبی کار کنند.

درمان آرتروز زانو

بررسی روش های درمان آرتروز زانو

اگر به آرتروز مبتلا شوید، لایه بالایی غضروف دور مفاصل تجزیه و فرسوده می شود و این سایش استخوان به استخوان علت درد زانو است. با گذر زمان مفصل زانو که به آرتروز مبتلا شده است، شکل نرمال خود را زا دست می دهد. همچنین ممکن است در لبه های مفصل بیمار دچار زائده یا اسپرز استخوانی شود. علاوه بر این مشکلات این بیماری باعث می شود که تکه های غضروف یا استخوان از مفصل جدا شوند و در فضای مفصل شناور گردند که این مسئله باعث درد بیشتر و آسیب دیدگی می شود. بیماری آرتروز در زنان شایع تر است.

آرتروز زانو

روش های کاهش علائم آرتروز

  • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین
  • کاهش سطح فعالیت های بدنی
  • کاهش راه رفتن در پله ها و سطوح شیب دار
  • استفاده از توالت های صندلی دار
  • یاد گرفتن صحیح طرز بلند کردن اجسام

کاهش وزن

اگر چاق هستید، کاهش وزن می تواند تا حد زیادی به بهبود آرتروز زانو شما کمک کند و درد ناشی از این بیماری را کاهش دهد. همچنین اگر وزن متعادل نیز دارید کم کردن وزن می تواند در کاهش علائم این بیماری و درمان زانو درد به شما کمک کند.

  •  آرون گروپس

وسایل کمکی

استفاده از وسایلی مانند کفی های مخصوص کفش، بریس های زانو (زانو بند) و زیاد چسب زدن به کشکک برای کنترل حرکات آن می تواند در کاهش درد های زانو ناشی از آرتروز موثر باشد.

ورزش

انجام نرمش های تقویتی و کششی می تواند تا حد زیادی قابلیت انعطاف مفاصل را حفظ کند و آن ها را قوی نگه دارد تا بتوان از عهده انجام فعالیت های ورزشی روزمره برآمد. شنا از ورزش های خوب و موثر است که به بهبود آرتروز زانو کمک فراوان می کند.

عصا

استفاده از عصا و به دست گرفتن آن در دست مقابل مفصل ساییده شده زانو می تواند تا حد زیادی درد ناشی از آرتروز زانو را کاهش دهد.

گرما

از جمله روش های کاهش درد آرتروز زانو گرم نگه داشتن آن اندام است. گرم نگه داشتن مفصل زانو می تواند تا حد زیادی درد ناشی از آرتروز را کاهش دهد. برای گرم نگه داشتن می توانید از لباس های کلفت استفاده کنید، یا می توانید از وسایل کمکی مانند حوله برقی یا کیسه آب گرم برای گرم کردن مفصل زانو استفاده کرد.

زردچوبه

این ادویه پرکاربرد علاوه بر آشپزی در علم پزشکی نیز کاربرد فراوان دارد و کمک شایانی به تسکین درد آرتروز زانو می کند زیرا، دارای خاصیت ضد التهابی است، می توانید به یک لیوان شیر گرم یک قاشق چای خوری زردچوبه اضافه کنید و پیش از خوابیدن آن را میل کنید.

تسکین درد آرتروز زانو

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب به دلیل داشتن مواد معدنی مانند : پتاسیم، منیزیم، کلسیم و فسفر برای کاهش درد آرتروز گزینه بسیار مناسبی است فقط کافی است، به یک فنجان آب گرم یک قاشق سرکه سیب و عسل بیفزایید سپس ترکیب به دست آمده را هر صبح بنوشید.

زنجبیل

زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی است به همین خاطر نقش مهمی در بهبود آرتروز زانو ایفا می کند، شش قاشق چای خوری تخم زیره، شش قاشق چای خوری زنجبیل خشک و سه قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه را با هم ترکیب کرده سپس روزی سه بار و هر بار نصف قاشق چای خوری از مخلوط به دست آمده را با آب ترکیب کرده و آن را استفاده کنید و یا می توانید از روغن زنجبیل کمک بگیرید به صورت منظم این روغن را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا درد آرتروز کاهش پیدا کند.

روش های درمان آرتروز زانو

دارچین

به منظور تسکین درد آرتروز می توانید از دارچین کمک بگیرید این ادویه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است، بنابراین به یک فنجان آب گرم یک قاشق غذا خوری عسل و نصف قاشق چای خوری پودر دارچین بیفزایید سپس ترکیب حاصل را به صورت ناشتا مصرف کنید، از این روش چند روز متوالی استفاده کنید.

روغن خردل

برای بهبود درد و التهاب ناشی از آرتروز ماساژ با روغن خردل بسیار مفید و موثر می باشد، این روغن باعث بهبود جریان خون خواهد شد از این رو، می توانید کمی از این روغن را گرم کرده و در صورت داشتن تورم مقداری آب پیاز نیز به این روغن بیفزایید سپس ناحیه مورد نظر را با این روغن به آرامی ماساژ دهید و با یک کیسه پلاستیکی آن را بپوشانید و بر روی آن حوله ای گرم بگذارید، از این روش هر روز پیش رفتن به رختخواب استفاده کنید.

رفع آرتروز زانو با راهکارهای طبیعی

تزریق

برای بهبود آرتروز زانو سه نوع تزریق وجود دارد که طی سه هفته انجام می شود. مایعی مشابه مایع مفصلی طبیعی درون مفصل زانو برای حفاظت و روان کردن حرکت آن تزریق می شود. میزان اثر بخشی این روش در موارد خفیف تر بسیار بالا است و حتی در موارد شدید بیش از ۵۰ درصد تزریق ها با با موفقیت همراه است.

تزریق برای آرتروز زانو

دارو

دارو می تواند التهاب و درد ناشی از آرتروز را کاهش دهد. درمان دارویی آرتروز زانو با مصرف استامینوفن آغاز می شود که به تسکین درد کمک می کند. برخی از بیماران با مصرف دارو های غیر استروئیدی درد خود را بیشتر کاهش می دهند. دارو های ضد درد مخدر برای بیمارانی که نیاز به مسکن های قوی تر دارند تجویز می شود.

عمل جراحی

در صورتی که هر یک از موارد دیگر که گفته شد برای بهبود آرتروز زانو پاسخی ندادند، پزشک عمل جراحی را به فرد برای کاهش درد و بهبود این بیماری پیشنهاد می کند. اعمال جراحی متفاوتی مانند جراحی آرتروسکوپی، تعویض مفصل زانو و پیوند غضروف برای بهبود قطعی آرتروز زانو استفاده می شود.

 درد زانو

آرتروز زانو یک نوع بیماری تخریبی است که با گذشت زمان تشدید می شود و موجب می شود تا فرد نتواند کار های روزمره خود را انجام دهد. امروزه راه های تسکین درد آرتروز زانو پیشرفت زیادی داشته است و بیماران مانند گذشته درد و ناراحتی ناشی از آرتروز زانو را تجربه نخواهند کرد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر روش های درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *