دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

موارد مصرف قرص آرترستان و هشدارهای دارویی آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۸ دی ۱۴۰۱
  • ۰

قرص آرترستان از داروهای ترکیبی می باشد و دارای نام های متفاوتی است. برای شناخت بیشتر این دارو این مطلب را از دست ندهید تا بتوانید با آگاهی بیشتری از این دارو استفاده نمایید.

قرص آرترستان یکی از داروهای درمان کننده فشار خون می باشد و نام های علمی این دارو ساکوبیتریل و یا والزارتان می باشد. البته این دارو با توجه به شرکت های سازنده ای که دارد نام های بسیار متفاوتی را به خود اختصاص داده است. برند اصلی این دارو نام انترستو Entresto، برند ترکیه ای این دارو نام اونپتوس Oneptus و برند ایرانی این دارو دارای نام آرترستان ARTRESTAN دارد.

ترکیبات دارویی آرترستان

اطلاعات دارویی قرص آرترستان

این دارو از ترکیب دو داروی والزارتان و ساکوبیترول تشکیل شده است. باید بدانید که ساکوبیترول یکی از داروهای جدید قلبی می باشد و با تاثیر گذاری بر روی مهار کننده های تخریب کننده BNP منجر به ایجاد اتساع عروقی می گردد. ترکیب دوم این دارو والزارتان می باشد و این دارو نیز با تاثیر بر روی عروق می تواند از انقباض آن ها پیشگیری کرده و منجر به ایجاد گردش خون بهتر در بدن شده و همچنین فشار خون بالا را به شدت کاهش خواهد داد.

آرترستان یکی از داروهای ترکیبی بسیار خوب می باشد و کاربردهای زیادی دارد با این حال بیشتر از این دارو برای افرادی که دارای نارسایی های مزمن قلبی هستند استفاده می شود. این دارو می تواند از بروز مشکلات جدی در نارسایی های مزمن قلبی پیشگیری کرده و جلوی پیشرفت این بیماری را خواهد گرفت و نمی گذارد تا عضله قلبی تبدیل به حالت لاستیکی یا فیبروز گردد.

استفاده از این دارو برای افرادی که دارای مشکلات قلبی و نارسایی ها می باشند بسیار خوب می باشد و نمی گذارد این افراد در بیمارستان بستری شده و خطر مرگ را به شدت کاهش می دهد. استفاده از این دارو باید زیر نظر متخصص باشد و داروهای دیگری نیز به فرد داده می شود تا بتواند مشکلات خود را کنترل کرده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشد.

قرص آرترستان

  •  آرون گروپس

هشدارهای دارویی

قبل از این که از این دارو استفاده کنید باید ابتدا یک سری هشدارهای دارویی را در مورد داروی آرترستان بدانید. در ادامه هشدارهای مصرفی که نیاز است قبل از استفاده از دارو بدانید را برای شما بررسی می کنیم.

  • بهتر است در صورت داشتن حساسیت به هر کدام از داروهای کاپتوپریل، انالاپریل، لیزینوپریل، لوزارتان و والسارتان پزشک خود را در جریان قرار دهید در غیر این صورت امکان دارد این دارو برای شما عوارض جانبی شدیدی را ایجاد نماید. البته اگر مدت ها است تحت نظر پزشک هستید این مورد را پزشک مطلع می باشد و داروهای بهتری را به شما خواهد داد.
  • اگر از داروهای مهار کننده استفاده می کنید و داروی آرترستان  برای شما تجویز شده است باید این دارو های مهار کننده را تا ۳۶ ساعت مصرف نکنید و این داروها به صورت کامل از بدن شما خارج شوند و بعد شما از آرترستان استفاده نمایید.
  • اگر دچار بیماریهای کلیوی می باشید و یا آنژیو ادم وراثتی دارید بهتر است قبلا از استفاده از این دارو پزشک خود را در جریان قرار دهید.

بارداری و استفاده از این دارو

باید بدانید در خانم هایی که دچار نارسایی های قلبی می باشند باردار شدن ممنوع است زیرا می تواند بر روی سلامت آن ها تاثیرات منفی داشته باشد با این حال باز هم اگر باردار شدید بهتر است پزشک خود را در جریان قرار داده و از قرص آرترستان استفاده نکنید زیرا استفاده از این دارو در بارداری ممنوع می باشد.  بهتر است در حین استفاده غاز این دارو از روش های پیشگیری برای بارداری استفاده گردد تا مشکلی برای فرد مصرف کننده دارو و بیمار ایجاد نشود.

قرص آرترستان

نحوه استفاده از دارو

  • استفاده از قرص آرترستان بسیار خاص می باشد از این رو بهتر است زیر نظر متخصص از این دارو استفاده شود و همچنین تمامی دستوراتی که در برچسب دارو نوشته شده است باید رعایت گردد در غیر این صورت ممکن است خطرات جانبی بالایی برای مصرف کننده ظاهر شود.
  • پزشک برای این که بتواند نتیجه بهتری از مصرف داروها بگیرد ممکن است گاها دوزهای مورد استفاده را تغییر دهد با این حال به شما توصیه می کنیم که سر خود دوزهای مورد استفاده را کم و زیاد نکنید زیرا این کار بسیار خطر ساز می باشد.
  • استفاده از این دارو روزانه دو عدد می باشد و باید در ساعت های مقرر مورد استفاده قرار بگیرد.
  • این دارو را می توانید با غذا و یا بدون آن میل کنید و تداخل های غذایی برای این دارو ذکر نشده است.
  • در زمانی که از این دارو استفاده می شود فرد باید تحت پایش پزشک باید و هر زمان که لازم شد آزمایش های لازم را انجام دهد تا میزان تاثیر دارو بر سلامت او و کارکرد کلیه ها مورد بررسی قرار بگیرد و اگر اثرات منفی براین مورد داشت دارو تعویض شود.

فراموش کردن و یا مصرف اشتباهی دارو

دو مورد از مهم ترین مشکلاتی که در این زمینه گریبانگیر شما خواهد شد فراموشی استفاده از این دارو یا خوردن اشتباهی دارو می باشد. اگر استفاده از این دارو را فراموش کرده اید بهتر است به محض یادآوری آن را میل نمایید و اگر به زمان استفاده از دوز بعدی نزدیک می باشید بهتر است در زمان مقرر دارو خود را مصرف کرده و از خوردن دوز بیشتر دارو خودداری نمایید. این مورد را به یاد داشته باشید که نباید برای جبران دوز فراموش شده داروی بیشتری را مورد استفاده قرار داد.

استفاده بیش از حد از دارو می تواند منجر به افت بیش از حد فشار خون شود از این رو اگر دچار این مشکل نشده اید می توانید به اورژانس مراجعه کرده و یا با پزشک خود در مورد این مشکل تان مشورت نمایید. در این حالت بهتر است از بلند شدن به صورت ناگهانی خودداری نمایید و اگر دچار اختلال همودینامیک شدید باید سریعا خود را به اورژانس برسانید.

داروی آرترستان

عوارض جانبی دارو

هر داروی شیمیایی دارای یک سری عارضه هایی می باشد که بهتر است قبل از استفاده از دارو با این عارضه ها آشنا شوید. عوارض قرص آرترستان عبارتند از :

  • واکنش های شدید حساسیتی که می تواند شامل مشکل در تنفس، تورم دهان، تورم لب ها و تورم زبان و گلو باشد.
  • احساس افت فشار شدید
  • سبک شدن سر
  • خستگی بیش از حد
  • بالا رفتن میزان پتاسیم در بدن که با کاهش ضربان قلب، داشتن نبض ضعیف، ضعفهای عضلانی و احساس گزگز در دست و پاها نمود پیدا می نماید.
  • مشکلات کلیوی که شامل ادرار کم و یا بند آمدن آن، ادرار دشوار یا دردناک، تورم در ساق پا می باشد.

تداخلات دارویی

استفاده از قرص آرترستان می تواند با یک سری دیگر از داروها تداخل ایجاد نماید و این تداخل ها عبارتند از :

  • داروی لیتیم
  • دارو های فشار خون
  • دارو های قلبی
  • دارو های ادرار آور
  • مکمل های معدنی پتاسیم دار
  • دارو های مسکن مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین و ملوکسیکام

داروی آرترستان

استفاده از داروها باید زیر نظر متخصص باشد در غیر این صورت امکان ایجاد تحمل دارویی نیز وجود دارد و ممکن است برای درمان مشکل خود نیاز به استفاده از داروها با دوزهای بالا تری داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *