دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین رفتار با کودک دیر آموز و بررسی دلایل بروز آن

  • سعیده ستاری
  • ۳۰ دی ۱۴۰۱
  • ۰

چندین راهکار برای رفتار با کودک دیر آموز را می توان به دوری از تنبیه بدنی و فیزیکی، کمک گرفتن از یک متخصص و عمل به توصیه های او و خطاب نکردن کودک به احمق و تنبل و این چنین عنوان ها اشاره کرد.

منظور از کودک دیرآموز کودک می باشد که از توانایی یادگیری و درک محتوای تحصیلی و آموزشی مثل همسالان خود برخوردار است اما در زمینه عمق و میزان کسب مهارت و یادگیری در رده پایین تر نسبت به میانگین همسالان خود قرار می گیرد. ما در این مطلب در مورد نحوه رفتار با کودک دیر آموز صحبت می کنیم.

راه های رفتار با کودک دیرآموز

نحوه رفتار با کودک دیر آموز

کودک دیرآموز دارای بهره هوشی بین ۷۰ تا ۸۵ می باشد و به دلیل اینکه رشد ذهنی اش دیرتر از همسالانش به تکامل می رسد نمی‌تواند مهارت حل مسئله خود را مانند دیگر هم سالانش بروز دهد و بنابراین نمرات سنجش هوش این کودکان معمولاً بالاتر از آن است که این کودکان در رده کودکان عقب مانده ذهنی قرار بدهیم. اما این نمرات همچنین از میانگین عادی نیز کمتر می باشد. این کودکان از نظر ظاهری مشکل ندارند بنابراین تشخیص این مورد سخت و دشوار است.

ارتباط و رفتار با کودک های دیر آموز باید اصول خاصی صورت بگیرد و به همین علت است که اطرافیان کودکان دیرآموز احتیاج دارند تا از دانش کافی و لازم در زمینه روانشناسی کودک بهره‌مند شوند و موارد زیر در لیستی برای شما طبقه بندی شده اند.

  • خطاب نکردن کودکان دیرآموز با نام هایی چون احمق و تنبل
  • اجتناب از تنبیه بدنی و فیزیکی
  • پرهیز از مقایسه ی کودک دیرآموز با دیگر هم سالانش
  • کمک گرفتن از یک متخصص در این زمینه و عمل به پیشنهادات متخصص
  • مهارت های اساسی برای ادامه زندگی را به طرز دقیق و کامل به او یاد دهید.
  • این کودکان دیر یاد می گیرند و زود از خاطر می برند، پس ضروری است مفاهیم یاد گرفته شده در زمان مناسب تمرین و تکرار شود.
  • با دادن وظایف و مسئولیت هایی به او نظارت توسط خودتان موجب افزایش اعتماد به نفس او شوید.

روش های رفتار با بچه دیرآموز

ارتباط داشتن با معلمان کودکان دیرآموز

یکی از روش های درست رفتار با کودک دیر آموز ارتباط با معلمان می باشد. ضروری نیست کودکان دیرآموز را در مدارس خاص ثبت نام کنید و این کودکان نیز می‌توانند در کنار کودکان عادی و نرمال و در مدارس عادی به تحصیل بپردازند برای اینکه کودک دیرآموز قادر باشد عملکرد بهتری داشته باشد و در ارتباط با همکلاسی های عادی خود دچار مشکل نگردد باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  •  آرون گروپس
  • تدریس این دانش‌آموزان بایستی با تکرار و تمرین بیشتر همراه باشد تا میزان درک مطلب آنها بالا رود.
  • از معلم کودک درخواست کنید تا جایی که در ردیف جلو برای او در نظر بگیرد و بهتر بر او و کارهایش نظارت داشته باشد.
  • کودکان دیرآموز را در گروه ها شرکت دهید و آنها در روند اجتماعی شدن شان کمک کنید.
  • کودکان بهتر است در کلاس هایی با تعداد دانش آموز کمتر حضور داشته باشند تا از تمرکز بالاتری برخوردار باشند.

دلیل مشکل دیر آموزی کودک

دلیل بروز مشکلات در زمینه یادگیری هنوز به صورت کامل روشن نشده است و دانشمندان در این زمینه فرضیات و حدسیات کلی دارند که در زمینه پژوهشی درباره کودکان دیرآموز به دست آمده است.

عوامل فیزیکی و شیمیایی

صدمه به مغز می تواند ناشی از آسیب ای باشد که بدن در طی ضرب های فیزیکی تحمل کرده است و یا مصرف داروی خاص می‌تواند عوارضی داشته باشد که در نهایت موجب بروز ایران موزیک شود البته این اتفاقات ممکن است پیش از تولد و در دوران جنینی اتفاق بیفتد.

بیان روش های رفتار با کودک دیرآموز

آموزش غلط

آموزشی که بر پایه رشد خلاقیت فردی و شخصیت کودک شکل نگرفته باشد نه تنها فایده ای ندارد بلکه بسیار ویرانگر است و می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات تربیتی و ضایعاتی جبران‌ناپذیر در زمینه آموزش کودکان و خردسالان شود در ادامه در مدارس باید سیستم آموزشی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که توقعات نامعقول از دانش آموزان داشته باشند نداشتن فعالیت های محرک تخصص ناکافی معلم های آموزشی پایه توقعات بسیار بالا یا پایین معلمان و دانش آموزان در ایسنا کافی به دانش آموزان از دیگر عوامل محیطی احداث شدند در عقب ماندگی کودکان نقش مهمی دارند چه نوع برخورد مناسب با دانش آموزانی که دچار مشکل دیر آموز هستند بسیار دارای اهمیت می باشد و آن داشتن ارتباطی بدون انقطاع و درس ست با مربیان آموزشی و معلمین در مدرسه ها می باشد تا بهترین نتیجه را دریافت کرد.

زمینه ژنتیکی

مطالعات و تحقیقات نشان داده است در خانواده‌هایی که سابقه مشکلات یادگیری به صورت های متفاوت گزارش شده است این احتمال وجود دارد که کودکان تازه متولد شده در آینده دچار عارضه دیر آموزی بشوند.

توضیح در مورد رفتار با بچه دیرآموز

جمع بندی

کودکان دارای مشکلات آموزشی و خانواده‌های آنان مشکلات اجتماعی و فرهنگی زیادی روبرو هستند که این مشکلات اضافه بر مشکلات ادراری کودکان است به همین علت باید حساسیت بیشتری در ارتباط با این کودکان لحاظ کرده والدین کودکان امکان دارد پس از مدتی تلاش خسته و ناامید می شوند می توانند به خوبی از عهده نگهداری فرزندان خود در بیایند و علاوه بر تمامی موارد امکان دارد ارتباط با اطرافیان برایشان آزاردهنده باشد آموزی مسئله از تا حد بسیار زیادی به آموزش‌های ویژه به صحیح بهبود پیدا می‌کند و کودک قادر است مانند هم سن و سالان خود درس خواندن تا مراحل بالاتر را نیز تجربه کند در این راستا با بهره بردن از مشاوره کودک می‌تواند در راستای اصول و راهکارهای کاربردی برای والدین و فرزندان کمک کننده باشد تا آنها قادر باشند به راحتی این دوران را سپری نمایند.

حال که این مطلب خاتمه یافت برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه کودک و والدین بر لینک های اختلالات یادگیری و کودک دیر آموز کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *