دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان احساس تنهایی و مقابله با گوشه نشینی

  • سعیده ستاری
  • ۳ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

راه های درمان احساس تنهایی شامل تمرین خودگویی مثبت، یافتن سرگرمی، پرورش دادن روابط موجود خود، شناسایی اثرات احساس تنهایی و… می شود. امیدوارم این مقاله مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

انسان ها ذاتا موجودات اجتماعی هستند شما مشتاق ارتباط با دیگران هستید و می خواهید دوست داشته شوید. طبیعی است که بخواهید کسی را داشته باشید که با شما باشد. یادگیری در مورد مبارزه با انزوا و گوشه نشینی ساده نیست، ولی کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید که می تواند احساس ارزش و تعلق را دوباره به دست آورید. ما در این مطلب در مورد درمان احساس تنهایی صحبت می کنیم.

راه های درمان احساس تنهایی

نحوه درمان احساس تنهایی

راههای تاثیر گذاری هست  که می توانید با انزوا و گوشه نشینی کنار بیاید و در صورت نیاز به کمک حرفه ای  در دسترس است این مقاله روش های برای معالجه احساس انزوا و عبور از آن را بیان می کند. در آغاز توجه به این نکته مهم است که اگر در حال حاضر احساس انزوا می کنید تنها نیستید میلیون‌ها نفر چالش گوشه نشینی و انزوا را تجربه می‌کنند. تخمین زده می‌شود که بیش از ۴۰ درصد از همه اشخاص در مقطعی از زندگی خود احساس انزوا می‌کنند. حتی کسانی که محبوب به نظر می‌رسند می توانند بیشتر از دیگران احساس انزوا کنند.

در زیر ما ۷ روش برای مبارزه با انزوا را توصیه می کنیم که همه آنها روشی تاثیرگذار خواهند بود. در نظر بگیرید که کدام روش ها امکان دارد برای شما تاثیر بیشتری داشته باشد و شاید همه این روش ها مفید باشند.

۱_ شناسایی اثرات تنهایی

تنهایی را می‌توان احساس کرد. مطالعات نشان می دهد که انزوا می‌تواند موجب شود احساس سردی بیشتری نسبت به اطرافیان خود داشته باشید. کلسترول و فشارخون را بالا برده و می تواند عملکرد صحیح سیستم ایمنی را متوقف کند، همچنین انزوا و گوشه نشینی می‌تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند. از آنجایی که بدن شما را در حالت «هوشیاری بالا» قرار می‌دهد، می‌تواند شما را مستعد مشکلات خواب کند. بی خوابی عدم استراحت واقعی هر دو می توانند نتیجه نهایی باشند. تنهایی به عادتهای خود تخریبگر منجر می شود. سوء مصرف مواد مخدر، عادت قمار و سایر اقدامات خود ویرانگر همگی با تنهایی ارتباط دارند. یافتن درمانی برای گوشه نشینی می تواند در مرحله اول از ایجاد این عادات پیشگیری نماید. همچنین می‌تواند برای رسیدگی به جلوگیری از خودکشی مهم باشد.

در نتیجه گوشه نشینی و انزوا می تواند بر سلامت روان شما تاثیر گذار باشد. با افزایش این احساس افسردگی نیز بیشتر می‌شود. یکی از نشانه‌های اصلی افسردگی این است که دیگر نمی‌خواهید کارهایی را انجام دهید که قبلا از آن لذت می بردید من جمله وقت گذرانی با دوستان خود. اگر فکر می کنید احساس انزوا شما امکان دارد قسمت کوچکی از یک مشکل بزرگتر باشد باید به دنبال کمک از شخصی باشید که در درمان انزوا به عنوان یک روانشناس تخصص دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آشنایی با راه های معالجه احساس تنهایی

۲_ کنار آمدن با احساس تنهایی

تنها دانستن اینکه دیگران در سرتاسر جهان همین احساس انزوا را تجربه می‌کنند می‌توانند فایده داشته باشد. همانگونه که قبلا بیان کردیم ۴۰ درصد از مردم در یک مقطع زمانی احساس انزوا می‌کنند این عدد امکان دارد به ظاهر زیاد به نظر برسد، با این وجود که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اتصال را آسان تر از همیشه کرده است، ولی این یک احساس ذهنی است. امکان دارد احساس انزوا کنید حتی اگر دوستان و فرزندان زیادی دارید.

پس اگر به دنبال جوابی برای مبارزه با این انزوا در زندگی خود هستید تنها متوجه شوید که میلیون ها نفر دیگر نیز همین احساس را دارند. این احساس طبیعی، احساسی است که حدوداً همه در یک مقطع زمانی آن را تجربه می کنند و این چیزی است که شما می توانید بر آن تسلط پیدا کنید.

۳_ پرورش دادن روابط موجود خود

گوشه نشینی و انزوا می‌تواند موجب شود که از روابط خود دور شویم و در نتیجه یک سیکل معیوبی ایجاد کند و هر روز بدتر شود. با پرورش روابطی که در حال حاضر دارید، شما می توانید خودتان را در مسیر قرار دهید و یاد بگیرید چطور با این احساس کنار بیاید. کسانی را دوست شان داشتید یا با آنها ارتباط داشتید، اما آن ها احساس دوری می‌کنند، در این حالت برداشتن اولین قدم برای تقویت این پیوند دشوار و سخت است. در این قسمت چند ایده برای رابطه و پیوند مجدد وجود دارد:

  • دعوت کردن فردی برای ناهار در بیرون
  • پیوستن به یک گروه یا باشگاه با علاقه های مشترک
  • از رسانه های اجتماعی برای برقراری ارتباط مجدد با کسانی که به علت زمان یا مسافرت با آنها از دست داده اید، استفاده کنید.
  • گفتگو با همسایه ها

شیوه های درمان احساس تنهایی

۴_ به دنبال کمک حرفه ای باشید

ملاقات با یک دکتر روانشناس یکی از مفیدترین قدم هایی می باشد که می توانید برای درمان احساس انزوا و مشکلات اساسی که امکان دارد وجود داشته باشد بردارید. عوامل پشت سر احساسات خود را کشف کنید. سایر مسائل مرتبط با احساسات شما نیز در این حالت قابل حل می باشد. به صورت مثال اگر اخیرا یکی از اعضای خانواده یا دوست نزدیک خود را از دست داده اید امکان دارد هم گوشه نشینی همه غم و اندوه را تجربه کنید. داشتن یک متخصص با تجربه از شما در طول فرایند درمان می تواند تفاوت را به وجود بیاورد.

برخی مواقع حتی امکان دارد به علت موقعیت مکانی خود احساس انزوا کنید. در مشاغل نظامی که در دوردست ها خدمت می‌کنند و همسران که از خانواده و دوستان جدا شده اند اغلب احساس انزوا را تجربه می‌کنند که غیرقابل حل به نظر می رسد.

۵_ یافتن سرگرمی

بی حوصلگی بر احساس انزوا و گوشه نشینی می افزاید. اگر در حال حاضر با احساس تنهایی یا انزوای اجتماعی دست و پنجه نرم می کنید درمان آن اینگونه نیست که خودتان هر شب فیلم تماشا کنید، در عوض چیزی بیابید که وقت شما را پر کند. مطمئن شوید که چیزی که انتخاب می کنید جنبه اجتماعی داشته باشد. گرفتن عکس در پارک و پیوستن به گروه داوطلبانه هر دو گزینه های خوبی هستند کمی زمان بگذارید تا گزینه های سرگرمی بیشتری را بررسی کنید و سپس به آنجا بروید.

توضیح در مورد معالجه احساس تنهایی

۶_ تمرین خودگویی مثبت

یکی از راه های از بین بردن احساس تنهایی تمرین خودگویی مثبت می باشد. امکان دارد سوال کنید خلاص شدن از خود گویی منفی چه تاثیری بر انزوا می گذارد ولی این دو در کنار هم هستند. صحبت مثبت در مورد خود و زندگی تان می تواند نتیجه هر روز را تغییر دهد، چون به این افکار گوش می دهید و به حقیقت تبدیل می شوند. تلاش کنید این افکار را در دست بگیرد و در نهایت آنها را با یک پیام مثبت جایگزین کنید. روند خودگویی مثبت به تمرین احتیاج دارد. ولی می‌تواند بخشی از یک درمان ساده برای انزوا باشد. تصمیم گرفتید به دنبال مشاوره آنلاین روانشناسی باشید همه چیز را در مورد این ترفند  های خود گفتاری مثبت یاد می‌گیرد. این یک راه خوب برای مبارزه با احساسات منفی می باشد و می‌تواند به صورت قابل توجهی زندگی شما را بهتر کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *