دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای خرید رنگ مو و آشنایی با فاکتورهای مهم انتخاب رنگ مو

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۳ دی ۱۴۰۱
  • ۰

اکثر خانم ها دوست دارند برای تغییر ظاهر و تنوع موها آن را رنگ کنند. اگر مایلید تا با اصول انتخاب یک رنگ موی باکیفیت آشنا شوید در این مطلب راهنمای خرید رنگ مو به طور جامع ارائه می شود. با ما همراه باشید.

یکی از روتین های زیبایی بسیار هیجان انگیز، تغییر رنگ مو است. در واقع با رنگ کردن موها ظاهری جدید و سبکی نو برای خود ایجاد می کنید. اما تصمیم گیری درباره این که دقیقا چه رنگی انتخاب کنید دشوار است. از این رو ما در این مطلب راهنمای خرید رنگ مو را به طور جامع در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

راهنمای خرید رنگ مو به صورت جامع

در میان انواع روتین های زیبایی، رنگ کردن مو یکی از هیجان انگیز ترین کارهایی است که می توان انجام داد. در حقیقت با تغییر موها می توان ظاهر و سبک جدیدی برای خود ایجاد نمایید. ولی با توجه به ظاهری که مدنظر شما است، انتخاب و رنگ کردن مو همواره کار ساده ای نیست.

تصمیم گیری درباره این که دقیقا چه رنگی انتخاب کنید، در آرایشگاه این کار را انجام دهید یا در خانه ، و همچنین کدام برند مو را انتخاب کنید، گیج کننده است. زیرا با وجود گزینه های فراوان خارجی و ایرانی، انتخاب کیت رنگ مناسب به دانش کافی نیاز دارد. در کنار تمام این ها سوالاتی مانند خرید رنگ موی دائمی یا نیمه دائمی، چگونگی مراقبت از موی رنگ شده … نیز وجود دارد.

بنابراین سعی شد در این مطلب راهنمای خرید رنگ مو به صورت جامع در اختیار شما عزیزان قرار گیرد تا با اطمینان بیشتری دست به انتخاب بزنید. و خوب است بدانید انتخاب و خرید رنگ موی مناسب و ایده آل یک هنر تلفی می شود. زیرا این امر آن طور که به نظر می رسد، آسان نیست. همچنین اطلاع از روش های تثبیت رنگ مو به ماندگاری بیشتر آن کمک می کند.

چند نوع رنگ مو وجود دارد؟

یکی از مواردی که در راهنمای خرید مو باید بدانید این است که بیشتر رنگ ها دارای ماده شیمایی پی- فینایلندیامین هستند. در حقیقت این ترکیب نقش مهمی در عملکرد رنگ مو ایفا می کند. زیرا می تواند به ساقه مو چسبیده و به آن ها رنگ بدهد. رنگ موها از نظر ماندگاری به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۱. رنگ موی دائمی

رنگ موی دائمی ماندگار بوده و با شستشو از بین نمی رود. این رنگ مو بر اساس اصل اکسیداسیون عمل کرده و کارکرد آن به این صورت است که در ابتدا رنگ طبیعی مو را از بین برده و بعد رنگ موی جدید را اعمال می نمایند. در طول این فرایند رنگ دانه ها به عمق ساقه مو نفوذ کرده و با توجه به وجود آمونیاک در ترکیب این رنگ ها، فرایند رسیدن رنگ دانه های کوچک به ساقه مو سرعت می یابد.

بعد پراکسید هیدروژن موجود در این محصول پس از ورود به ساقه مو ، رنگ طبیعی موها را سفید کرده و رنگ جدید به سادگی جایگزین می شود. اگر می خواهید موهای سفید را کاملا بپوشانید این نوع محصول موثرترین رنگ ها می باشد. توسط رنگ موی دائمی همه موها به طور یکنواخت رنگ می گیرد. در ضمن همانطور که اشاره شد این نوع رنگ مو با شستن مکرر حتی با شامپو از بین نمی رود.

۲. رنگ موی نیمه دائمی

در ادامه راهنمای خرید رنگ مو به رنگ موی نیمه دائمی می رسیم. این رنگ مو از لحاظ شیمایی نسبت به نوع دائمی ملایم تر می باشد. علت آن نیز عدم وجود آمونیاک در آن است. ضمنا در ترکیب رنگ موی نیمه دائمی، غلظت کمتری از هیدروژن پراکسید (۲ درصد نسبت به ۶ درصد در رنگ دائمی) موجود است. همچنین مولکول های رنگی در رنگ نیمه دائمی روی پوشش مو رسوب و قسمتی از آن ها به درون قشر مو نفوذ می کنند.

این محصول نمی تواند رنگدانه های اصلی مو را سفید نماید. به این خاطر که هیدروژن پراکسید کمتری دارد. به بیان دیگر رنگ موی نیمه دائمی قابلیت روشن تر نمودن رنگ موها را ندارند. در حقیقت به کمک این نوع رنگ ها فقط می توان سایه هایی تیره تر یا مشابه رنگ اصلی روی موها ایجاد کرد.

باید بدانید که رنگ موی نیمه دائم بعد از ۱۲-۲۸ بار شستشو با شامپو پاک شده و به طور کلی اگر ۵۰ درصد موهای شما سفید باشد، و بخواهید موها به رنگ طبیعی برگردند، می توانید از رنگ موی نیمه دائم استفاده کنید. این محصول موها را به اندازه نوع دائمی یکنواخت رنگ نکرده از این رو رشد موهای جدید ریشه ، زیاد برجسته به نظر نمی رسند.

به این خاطر رنگ موی نیمه دائمی حالتی طبیعی تر به موها می بخشند. این نوع رنگ مو به ساقه مو آسیب کمتری زده و پوست سر را نیز کمتر تحریک می کند. از این رو گزینه مناسب برای افرادی که دارای موهای شکننده و آسیب دیده هستند، محسوب می شود.

۳. رنگ موی شبه دائم

این نوع رنگ مو نه دارای آمونیاک بوده و نه پراکسید هیدروژن. در رنگ مو بدون آمونیاک مولکول های رنگی در این محصول به داخل قشر مو نفوذ نکرده و تنها روی پوشش مو(بیرونی ترین لایه مو) رسوب می کنند. رنگ موی شبه دائم در دو دسته مصنوعی و طبیعی در بازار وجود دارد. در نوع مصنوعی رنگ های از پیش ساخته ای است که دارای نیترو آمین یا نیترو بنزن می باشد. و نوع طبیعی این محصول شامل حنا برگ درخت نیل و مواد مشابه آن است که رایج ترین رنگ های طبیعی محسوب می شوند.

به طور کلی می توان گفت این نوع رنگ نسبت به دو رنگ قبلی از نظر شیمیایی ملایم تر است و برای موهای آسیب دیده و شکننده گزینه خوبی هستند. البته باید دانست که نتایجی که از این نوع رنگ به دست می آید کامل نبوده و فقط می توانند موی سفید را تا سی درصد تغییر رنگ بدهد. همچنین بعد از ۴-۸ بار شستشو با شامپو از بین می رود. در ضمن این رنگ مو واکنش آلرژیک برای افراد حساس ایجاد نمی کند.

۴. رنگ موی تدریجی

این رنگ مو را می توان محلول های آبی از فلزات به شمار آورد که با اعمال شدن روی مو سایه هایی تیره از اکسیدها یا سولفیدهای فلزی به وجود می آورند. استفاده از رنگ فلزی نیاز دارد در طول هفته مکرر به کار بسته شود و با هر بار استفاده می توان مشاهده کرده رنگ مو به شکل تدریجی از خاکستری به قهوه ای روشن تا شرابی پیش می رود.

این محصول فاقد ترکیبات شیمایی آلرژی زا بوده و به راحتی با شامپو پاک می شود. به این ترتیب نیاز به استفاده مکرر دارد. در ضمن موی رنگ شده با رنگ فلزی نباید با برس حرارتی صاف شود.

۵. رنگ موی موقت

رنگ موی موقت دارای ترکیباتی با مولکول های بزرگتر از رنگ موی قبلی هستند که به علت اندازه بزرگتر به ساقه مو نفوذ نمی یابند. رنگ دانه موجود در این محصول در خارج از ساقه مو و خیلی نزدیک به سطح مو قرار می گیرد. این رنگ هایی با یک بار شستشو با شامپو پاک می شوند.

ولی ممکن است روی موهای متخلخل و باکیفیت پایین عمیق تر جذب شده و ماندگاری بیشتری داشته باشند. رنگ موی موقت جهت روشن کردن رنگ موی اصلی و به وجود آمدن رنگ های خاص و فانتزی مانند صورتی، آبی، بنفش و … مناسب است.

فاکتورهای انتخاب و خرید رنگ مو

در راستای راهنمای خرید رنگ مو سعی کنید به فاکتورهای زیر دقت داشته باشید.

۱. رنگ مو حساسیت ایجاد نکند.

نخستین فاکتوری که باید در راهنمای خرید رنگ مو به آن دقت کنید، خرید رنگ مویی است که حساسیت زا نباشد. می توان برای تشخیص این کار محلولی از ترکیب رنگ مو و اکسیدان تهیه شده را پشت گوش یا قسمت داخلی بازو برای ۴۸-۷۲ ساعت قرار داد و اگر هیچ حساسیتی مانند خارش ، سوزش، دانه های قرمز ایجاد نشد و تست منفی بود، رنگ مو را استفاده کنید.

درضمن همانطور که پیشتر اشاره شد برخی رنگ ها(به ویژه نوع دائمی) دارای ترکیب شیمایی هستند که عامل اصلی بروز حساسیت می باشد. از این رو موقع خرید رنگ مو محصولاتی را انتخاب کنید که فاقد PPD باشند.

۲. رنگ مو مطابق با رنگ پوست انتخاب شود.

فاکتور مهم دیگر در راهنمای خرید رنگ مو این است که ابتدا رنگ پوست خود را بشناسید. اگر می خواهید رنگ مویی انتخاب کنید که تحسین برانگیز باشد، بهتر است اول تناژ رنگ پوست خود را تعیین کنید. چرا که در صورت عدم تطابق رنگ موی انتخابی با رنگ پوست شما، چهره تان غیر طبیعی دیده می شود.

به طور کلی رنگ پوست در سه دسته رنگ گرم، سرد و طبیعی دسته بندی می شود. که در ادامه هر یک مختصری شرح داده می شود.

  • پوست با رنگ گرم: پوست گرم به راحتی زیر نور خورشید برنزه می شود و بنابراین رنگ موی قهوه ای، قهوه ای طلایی ،شاه بلوطی،و هایلایت های قرمز گزینه مناسب آن به حساب می آید. یکی از بهترین روش ها برای اطلاع از رنگ پوست، بررسی رگ های دست است. افرادی که رگ به رنگ سبز دارند و ضمنا رنگ چشم ها تیره (قهوه ای، فندقی، مشکی) و موهای مشکی یا قهوه ای دارند پوست آن ها گرم است.
  • پوست سرد: افراد با پوست رنگ خنک معمولا با ته رنگ صورتی یا آبی دیده می شوند که شدیدا به آفتاب حساس بوده و به آسانی زیر نور خورشید می سوزند. این افراد رنگ موی آبی، بنفش یا قرمز انتخاب نمایند. در این افراد رگ به رنگ آبی بوده ضمنا چشم ها روشن (آبی، سبز و خاکستری) است. موی این افراد نیز مشکی، قهوه ای روشن و بلوند است.
  • پوست طبیعی: این نوع پوست نه در دسته گرم قرار دارد نه سرد. افراد دارای پوست طبیعی می توانند هر رنگ مویی انتخاب نمایند و رنگ رگ آن ها نه زیاد سبز و نه زیاد آبی به نظر می رسد.

۳. رنگ مو متناسب با رنگ چشم ها انتخاب شود.

فاکتور دیگر برای خرید رنگ مو دقت به رنگ چشم ها است. برای رنگ چشم های سبز آبی رنگ موی قرمز، قهوه ای و بلند مناسب است و طبیعتا برای چشم های تیره رنگ های متضاد خوب به نظر می رسند.

۴. ضخامت موها در نظر گرفته شود.

موهای با ضخامت زیاد به زمان طولانی تر برای جذب رنگ و پوشش موها نیاز دارند. در حالی که موی نازک سریعتر رنگ می گیرد. از این رو در انتخاب رنگ مو حتما به این فاکتور دقت کنید.

۵. از روی عکس جعبه رنگ مو انتخاب نکنید.

هنگام خرید رنگ مو از روی عکس جعبه رنگ مو دست به انتخاب نزنید زیرا بیشتر مواقع این تصاویر گمراه کننده هستند. بهتر است از روی ویژگی های درج شده روی جعبه رنگ مو ، انتخاب انجام دهید. روی بیشتر جعبه رنگ موها علاوه بر رنگ درجه آن نیز مشخص شده است. ممکن است سایه و تن رنگ نیز ذکر شده باشد.

۶. با توجه به سن و سلامت موهای خود رنگ مو انتخاب کنید.

با افزایش سن بهتر است رنگ های تیره تر برای موها انتخاب شود. زیرا رنگ های روشن ، چین و چروک صورت را بیشتر در معرض دید قرار می دهد. ضمنا به جای رنگ های تند و مشخص، رنگ های ملایم استفاده شود. دقت کنید اگر موی شما آسیب دیده و ضعیف است، رنگ کردن مو سخت تر و زمان بر تر می شود.

رنگ موی مرغوب چه ویژگی هایی دارد؟

باید بدانید که رنگ موی باکیفیت و مرغوب دارای ویژگی هایی مانند پایداری، نرمی مو، سازگاری با پوست، پوشانندگی کامل، ایجاد درخشندگی و شفافیت، و طبیعی به نظر رسیدن رنگ مو را دارد و همانند رنگ موی نامرغوب موجب خشکی و کدر شدن موها نمی شود.

چه تکنیک های رنگ مویی محبوب تر هستند؟

دقت کنید اگر برای رنگ کردن مو به آرایشگاه می روید حتما یک تصویر از رنگ مدنظر را با خود ببرید. زیرا این کار کمک می کند آرایشگر تکنیک مدنظر شما را به بهترین صورت پیاده سازی نماید. برای افزایش دقت کار به انواع مختلفی از تکنیک های رنگ مو که محبوب تر هستند و امروزه بیشتر استفاده می شوند اشاره می شود:

  • آمبره: در این روش دکلره کردن مو از مراحل اصلی به شمار می رود و می توان هر رنگی از طیف های رنگین کمانی را انتخاب کرد.
  • بالیاژ: این مدل هایلایت مو با رشد موها طبیعی تر دیده می شود و یک گزینه عالی برای افراد با موهای تیره یا قهوه ای رنگ است.

  • سامبره: در این روش از هایلایت هایی تنها چند درجه روشن تر از رنگ طبیعی موها استفاده می شود.
  • بلوندی: این تکنیک برای افراد با پوست سبزه مناسب نیست. و در این روش بهتر است از ترکیب موی قهوه ای و بلوند استفاده شود.
  • لولایت: در این تکنیک از رنگ هایی استفاده می شود که حداقل دو درجه تیره تر از رنگ موی طبیعی فرد هستند. و این هایلایت دقیقا برعکس عمل کرده و سبب روشن شدن موها می شود.

در سال های اخیر چه رنگ موهایی پرطرفدارتر است؟

هر روز مد و فشن در حال تغییر است، رنگ مو آرایش آن هم از این قاعده جدا نیستند. در میان انواع رنگ مو ۶ رنگ زیر جزو پرطرفدارترین رنگ های چند سال اخیر می باشد.

  • هایلایت طلایی
  • شکلاتی مایل به قهوه ای
  • عسلی بلوند تیره
  • فانتزی بلوند نقره ای
  • قهوه ای تیره درخشان
  • یاسی

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *