دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

نصب لینوکس روی فلش و مزیت های آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ دی ۱۴۰۱
  • ۰

نصب لینوکس روی فلش کاربردهای فراوانی دارد و برای انجام آن روش های مختلفی موجود است. در این مطلب برای انجام این کار از نرم افزار Rufus استفاده می شود.

از آنجا که سیستم متن باز رایگان و شدیدا امن لینوکس می تواند کارهای خارق العاده و باورنکردنی را انجام دهد. نصب این پلتفرم روی فلش بسیار کاربردی بوده و سریعتر کارها را انجام داد. در این مطلب با یکی از روش های نصب لینوکس روی فلش آشنا می شوید.

نصب لینوکس روی فلش به کمک برنامه Rufus

نصب لینوکس روی فلش بسیار کاربردی است و با روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه با یک روش این کار آشنا می شوید. همانطور که می دانید لینوکس یک سیستم متن باز رایگان و شدیدا امن است که کارهای خارق العاده و استفاده های باورنکردنی را انجام می دهد.

یکی از پر استفاده ترین موارد لینوکس این است که در سرورها به عنوان سیستم عامل اصلی می باشد. به علت امنیت خیلی زیاد و سهولت کار با این پلتفرم توسط دستورات آسان، در این حوزه خیلی پرطرفدار شده است. لینوکس همانند ویندوز قابلیت نصب روی هارد را هم دارد ولی با توجه به این که در بیشتر موارد یک کاربر ویندوز به نصب لینوکس روی هارد نیاز ندارد می تواند با نصب لینوکس روی فلش از آن به شکل زنده و سریع استفاده نماید.

در این حالت تنها به یک فلش مموری و یک رایانه برای خواندن اطلاعات داخل فلش نیاز است.

کارگذاری لینوکس روی فلش چه مزیتی دارد؟

یکی از کاربردهای مهم لینوکس تست نفوذ و تشخیص ضعف های امنیتی است. لینوکس برای کارهای مختلف نسخه های فراوانی دارد. به طور مثال توزیع کالی لینوکس یک شاخه از لینوکس ویرایش شده برای متخصصین امنیتی بوده که ابزارهای بسیار قدرتمندی برای کشف نقاط ضعف سیستم ها دارد.

  •  آرون گروپس

به این ترتیب اگر بتوان این ورژن قوی را روی یک فلش مموری نصب کرد قطعا به یک اسلحه نرم افزاری بسیار قدرتمند مجهز می شویم که به راحتی در جیب جا می شود و می توان هر زمان تنها با اتصال فلش به رایانه از آن بهره برد. بنابراین اگر این قابلیت وجود نداشت مجبور بودیم برای استفاده از لینوکس در شرایط متفاوت یک نصب طولانی و زمان بر را انجام بدهیم.

همچنین گاهی اوقات نمی خواهید کسی از تست شما اطلاع داشته باشد ولی اگر نصب لینوکس روی هارد صورت گیرد مسلما این موضوع دیگر پنهان نخواهد ماند. احتمالا در برخی فیلم ها دیده اید که هکر با اتصال فلش به یک رایانه بدون ورود رمز عبور سیستم عامل به فایل ها دسترسی یافته و می تواند آن ها را حذف، کپی یا انتقال دهد.

به طور کلی برخی مواقع افراد مجبور می شوند بدون راه اندازی سیستم عامل اصلی رایانه ، سیستم عامل دیگری را جهت دسترسی به فایل های خود راه اندازی نمایند و از فایل ها پشتیبان گیری کنند. به طور مثال در شرایط سیف مود سیستم عامل اصلی پاسخگو نبوده و کاربر به یک بوت تمیز احتیاج دارد.

همچنین ممکن است فردی بخواهد انواع توزیع های لینوکس را پیش از نصب کامل تست کند. همچنین مایل نیست پیش از تصمیم گیری قطعی، سیستم عامل کنونی را حذف نماید. اضافه بر این شاید فردی بخواهد همواره یک سیستم عامل قابل حمل داشته و روی هر رایانه ای بتواند آن را راه اندازی کند.

شرایط دیگری هم هست که فرد به برخی برنامه های یک سیستم عامل خاص نیاز پیدا می کند در حالی که خودش از آن پلتفرم استفاده نمی کند و با توجه به فضای اشغالی در صورت نصب دو پلتفرم در کنار هم، طرفدار این روش نیست. به این ترتیب یک روش پیشنهادی نصب لینوکس روی فلش مموری است که پیچیده نبوده و انجام آن تقریبا آسان است.

چند نکته مهم پیش از کار گذاری لینوکس روی فلش

برای نصب لینوکس روی فلش ابتدا باید دانست که همانند بوتیل کردن فلش، برای این کار نیز همه اطلاعات درون حافظه فلش پاک می شوند. ولی تفاوت فلش بوتیل شده با کارگذاری لینوکس روی فلش در این است که در اولی کاربر امکان اجرا و نصب فالی های سیستمی روی حافظه در پارتیشن مورد نظر را توسط فلش فراهم می نماید.

در حالی که کارگذاری لینوکس روی فلش به معنای کارگذاری سیستم عامل روی حافظه فلش می باشد که امکان بوت کردن آن روی هر رایانه ای وجود دارد. نکته مهم دیگر درباره کارگذاری لینوکس روی فلش کمبودها و شاید ضعف های آن است که از جمله می توان به حذف تغییرات صورت گرفته در سیستم عامل روی فلش اشاره نمود.

به این ترتیب کاربر می تواند روی ان سیستم عامل نرم افزارهای مدنظر را نصب نماید. ولی با هر بار راه اندازی دوباره سیستم عامل به حالت اول بر می گردد. در حقیقت برخلاف سیستم عامل روی dvd لایو که تنها سیستم عامل را اجرا می نماید و کاربر امکان نصب نرم افزار روی آن را ندارد در حالت استفاده از فلش امکان نصب برنامه هم فراهم می شود ولی در برخی روش های نصب این تغییرات دائمی نمی باشند.

دائمی نبودن برنامه ها و تغییرات در پلتفرم نصب شده روی فلش از طرفی می تواند مزیت و نقطه قوت تلقی گردد. به طور مثال قصد دارید فرایند مالی و امور بانکی تان را در پلتفرمی انجام دهید که هیچ چیز را ذخیره نمی کند و توسط این روش امنیت بیشتری برای خود فراهم می کنید.

کار گذاری لینوکس روی فلش در ویندوز

حتما تاکنون با نرم افزارهای قابل حمل در پلتفرم ویندوز روبرو شده اید. در ادامه قصد داریم یک نمونه قابل حمل از سیستم عامل را روی فلش ایجاد نماییم. برای این کار به فایل ایمیج یا ISO پلتفرم مدنظر نیاز است و یک فلش مموری یو اس بی تا نسخه زنده و قابل اجرای سیستم عامل را روی آن کارگذاری نماییم.

جهت نصب لینوکس در فلش به حداقل حافظه ۴ گیگابایت(بهتر است ۸ گیگابایت باشد) نیاز است. البته اگر قصد دارید برنامه های بسیاری روی پلتفرم نصب شود، فلشی با حافظه بالا انتخاب نمایید. سپس فلش را به درگاه مورد نظر رایانه متصل کرده و مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. ابتدا فایل ایمیج یا ISO پلتفرم لینوکس مورد نظر را که به طور رایگان در دسترس می باشد از سایت رسمی دانلود نمایید. بهتر است نسخه ۳۲ بیتی انتخاب شود تا بتوان پس از نصب لینوکس بر فلش آن را در هر سیستمی راه اندازی نمایید.

۲. در این مرحله نرم افزار Rufus که ابزاری کاربردی جهت ساخت فلش بوتیل و لایو می باشد را بایستی دانلود و نصب نمایید. این نرم افزار یک برنامه عالی رایگان و متن باز جهت ساخت دیسک های یو اس بی قابل بوت لینوکس می باشد. استفاده از Rufus در ویندوز توصیه می گردد.

۳. در ادامه Rufus  را اجرا کنید. پس از این کار طبق تصویر روی کلید select کلیک کرده و از پنجره باز شده فایل ISO   را انتخاب نمایید. سپس مطابق تصویر پیش رفته و در نهایت روی کلید استارت کلیک کنید.

۴. حالا پیغامی نمایش داده می شود که در آن دو گزینه موجود است و بایستی گزینه  write in ISO mode انتخاب و تایید گردد.

بعد هشداری نمایان می شود بر این مبنا که همه داده های فلش مموری پاک می شود. از این رو برای ادامه تایید را زده و صبر کنید تا فرایند کامل شود. تایم انتظار به منابع سخت افزاری موجود در سیستم شما بستگی دارد.

۵. فلش مموری حالا حاضر بوده و می توان آن را همانند تصویر زیر مورد استفاده قرار داد. در ادامه سیستم را ریستارت نموده تا عملکرد آن مورد آزمایش قرار بدهید.

بعد از راه اندازی مجدد و نمایش لوگوی مادربورد، بایستی وارد منوی بوت بشوید. برای این کار می توان بر اساس مادربورد یکی از کلیدهای اف ۱۰ یا اف ۱۲ را در سیستم هایی مانند اچ پی، لنوو و دل چندین بار بفشارید تا به منوی بوت بروید. از بین گزینه های پیشنهاد شده فلش یو اس بی را با زدن کلید اینتر انتخاب نمایید.

در ادامه به منوی دیگری هدایت شده که در آن باید گزینه try or install Ubuntu را انتخاب نمایید.

پس از چند ثانیه رایانه در حالت یو اس بی لایو با سیستم عامل اوبونتو بارگذاری می شود و می توان از سیستم عامل روی فلش بهره بگیرید.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با نصب لینوکس روی گوشی، نصب لینوکس کنار ویندوز روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *